×

آئین نامه اجرائی قانون انتخاب ریاست جمهوری مصوب 1364ـ به شرح زیر اصلح می شود

آئین نامه اجرائی قانون انتخاب ریاست جمهوری مصوب 1364ـ به شرح زیر اصلح می شود

آئین-نامه-اجرائی-قانون-انتخاب-ریاست-جمهوری-مصوب-1364ـ-به-شرح-زیر-اصلح-می-شود

وکیل

شماره 1964/ ت 16 هـ 9/2/1372
وزارت کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 1/2/1372 بنا به پیشنهاد شماره 44/4/1/588 مورخ 25/1/1372 وزارت کشور به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود :

1ـ ماده (10) و (11) حذف می شوند .
2ـ ماده (12) به شرح زیر اصلاح می شود :
ماده 12ـ فرمانداران و بخشداران پس از بررسیهای لازم سی (30) نفر از معتمدین اقشار مختلف مردم شهرستان /بخش را تعیین و پس از تایید هیات نظارت مربوط از اعضای اداری هیات اجرائی (دادستان یا نماینده وی یا رئیس ثبت احوال ) وسی (30) نفر نعتمدین منتخب برای تشکیل جلسه انتخاب معتمدین اصلی و علی البدل هیات اجرائی دعوت بعمل می آورند .
3ـ ماده 14به شرح زیر اصلاح می شود :
ماده 14ـ پس از حضور حداقل بیست (20) نفر از معتمدین دعوت شده آنان از بین خود یا خارج هشت (8) نفر عنوان معتمدین اصلی و پنج (5) نفر را به عنوان معتمدین علی البدل اجرائی با رای مخفی و اکثریت نسبی آرا انتخاب می نمایند و مراتب صورتجلسه می شود و به امضای حاضران در جلسه می رسد .
4ـ ماده )16) خذف می شود .
5ـ در موارد (20) و (27) عبارت شهربانی و ژاندارمری به عبارت نیروی انتظامی تغییر می یابد .
6ـ ماده (28) به شرح زیر اصلاح می شود :
ماده (28)برنامه روز اخذ رای :
اعضاء شعبه ثبت نام و اخذ رای حداقل یکساعت قبل از وقت مقرر در محل شعبه حاضر می شوند . ابتدا از بین خود نسبت به انتخاب یک نفر رئیس یک نفر نایب رئیس و سه نفر منشی اقدام و سپس صندوق اخذ رای را در حضور نماینده هیات نظارت بر انتخابات و نماینده فرماندار باز و پس از حصول اطمینان از خالی بودن آن لفاف و با مهر شعبه ثبت نام و اخذ رای لاک و مهر و مراتب را در جلسه ثبت و اخذ رای در 5 نسخه منعکس و کار ثبت نام و اخذ رای را به شرح مراحل پنجگانه زیر آغاز می نمایند :
اول ـ مرحله مراجعه رای دهندگان
دوم ـ مرحله کنترل
سوم ـ مرحله ثبت نام
چهارم ـ مرحله اخذ رای
پنجم ـ مرحله تکمیل صورتجلسه
اول ـ مرحله مراجعه رای دهندگان
1ـ اعضای شعبه باید کوشش کنند محل اخذ رای حتی الامکان دارای درب ورودی و خروجی مجزا باشد و مامورین انتظامی موظفند طبق دستور نماینده فرماندار یا رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رای از ازدحام در محل اخذ رای ممانعات نمود تا اخذ رای در کمال آرامش انجام پذیرد .
2ـ رای دهندگان با در دست داشتن عین شناسنامه در محل شعبه ثبت نام و اخذ رای حضور یافته و به ترتیب به منظور ثبت نام و دادن رای وارد محوطه اخذ رای می شوند .
دوم ـ مرحله کنترل
کنترل در دومرحله انجام می شوند
الف ـ کنترل شناسنامه : نماینده فرماندار یا رئیس شعبه یا هر یک از سه منشی شعبه ثبت نام و اخذ یا ملاحظه شناسنامه رای دهنده موارد ذیل را مورد توجه قرار می دهند :
1ـ شناسنامه به مهر انتخابات ریاست جمهوری همان مرحله ممهور نشده باشد
2ـ شناسنامه متعلق به شخص مراجعه کننده بوده و دارنده آن در روز اخذ رای وارد سن شانزده سالگی شده باشند .
ب ـ کنترل انگشت ـ نماینده فرماندار سیا رئیس شعبه یا هر یک از سه منشی انگشت سبابه دست رای دهنده را کنترل می نمایند که آلوده به رنگ جوهر استامپ که احتمال نشان دادن رای است نباشد .
تبصره : در صورتی که شناسنامه مراجعه کننده ممهور به مهر انتخاب جاری باشد و یا برانگشت سبابه او اثر جوهر استامپ مشخص شده باشد به دستور نماینده فرماندار از رای دادن وی جلوگیری بعمل می آید .
سوم ـ مرحله ثبت نام
1ـ پس از انجام مرحله کنترل و حصول اطمینان از این که شناسنامه متعلق به مراجعه کننده بوده و او واجد شرایط رای دادن می باشد یکنفر از منشی ها نسبت به ثبت مشخصات سجلی رای دهنده بر اساس شناسنامه و سایر اطلاعات مورد نیاز بر روی برگ تعرفه اقدام و پس از اخذ اثر انگشت رای دهنده روی برگه تعرفه آن را امضا می نماید .
2ـ متصدی ثبت نام شناسنامه رای دهنده را به مهر انتخابات ممهور و به وی تحویل می نمایند .
چهارم : مرحله اخذ رای
1ـ متصدی ثبت نام برگ رای را از محل پرفراژ از تعرفه انتخاباتی جدا نموده و به رای دهنده تسلیم می نمایند و رای دهنده با علامت دیگری و بدون اینکه آن را تا نماید داخل صندوق می اندازد .
2ـ نماینده فرماندار و اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رای باید ترتیبی اتخاذ نمایند که رای نویسی مخفی و به صورت کاملا آزاد و بدون اعمال نفوذ شخص دیگری انجام گیرد و هیچیک از اعضای شعبه و نماینده فرماندار و مامورین انتظامی ونماینده هیات نظارت بر انتخابات و اصولا کلیه افرادی که به نحوی از انجا در شعبه وظیفه ای به عهده دارند حق توصعه به رای دهنده برای انتخاب فرد بخوصوصی را ندارند بدیهی است در صورتی که رای دهنده برای رای دادن نیاز به فرد دیگری داشته باشد باید از وجود افراد خارج از شعبه که مورد اعتماد وی باشند استفاده نماید و اعضای شعبه نیز کنترل نمایند تا عمل خلاف قانون انجام نگیرد .
3ـ نماینده هیات نظارت بر انتخابات یا بازرسان وزارت کشور در صورت مشاهده تخلف یا اعمال نفوذ موظفند مراتب را به اعضای شعبه و نماینده فرماندار تذکر دهند و آنان ضمن تنظیم صورت جلسه باید فرد یا افراد خاطی را توسط مامورین انتظامی حاظر در شعبه تحویل مقامات قضایی دهند .
4 ـ نماینده فرماندار یا رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رای مراقبت خواهند نمود تا هیچ فرد مسلحی وارد شعبه اخذ رای نشود . کنترل این امر توسط مامورین انتظامی و در جلو درب ورودی خواهد بود .
پنجم ـ مرحله شمارش تعرفه و تکمیل صورتجلسه :
اعضای شعبه پس از انقضای مهلت اخذ رای و حصول اطمینان از این که کلیه مراجعه کنندگان رای خود را در صندوق های رای اندوخته و فرد دیگری برای رای دادن در محل شعبه وجود ندارد بلافاصله با حضور نماینده هیات نظارت بر انتخابات و نماینده فرماندار اقدامات زیر را انجام می دهند و پس از تکمیل قسمتهای دیگر صورتجلسه شعبه کار ثبت نام و اخذ رای را به پایان می رسانند :
1ـ تعداد کل تعرفه و برگ رای تحویلی به شعبه تعداد تعرفه های مصرف شده تعداد تعرفه و برگ رای مصرف نشده باقیمانده را در صورتجلسه درج و کلیه اعضا نماینده فرماندار زیر آن را امضا می نمایند .
2ـ تعرفه های مصرف شده تعرفه و برگ رای مصرف نشده باقیمانده را یکجا بسته بندی و همراه با یک نسخه از صورتجلسه شعبه داخل جعبه مناسب قرارد اده و با مهر شعبه لاک و مهر می نمایند .
3 ـ یک نسخه دیگر از صورتجلسه شعبه را بدون اینکه درب صندوق اخذ رای باز شود از محل شکاف صندوق رای قرار داده و سپس شکاف مذکور را با پارچه مسدود و لاک و مهر می نمایند.
4 ـ نسخه سوم صورتجلسه به رئیسی شعبه و نسخه چهارم به نماینده هیات نظارت بر انتخابات و نسخه باقیمانده توسط نماینده فرماندار به هیات اجرائی مربوط تحویل داده خواهد شد و صندوق یا صندوق های اخذ رای جعبه محتوی تعرفه ها و سایر لوازم انتخاباتی بلافاصله به وسیله رئیس شعبه نماینده فرماندار و نماینده هیات نظارت بر انتخابات با همراهی ماموران محافظ صندوق به مرکز شمارش آرا منتقل می شود.
تبصره ـ اگر در روز اخذ رای حوادث و اشکالات مربوط به انتخابات در محل شعبه پدید آید مراتب را در انتهای صورتجلسه (قسمت توضیحات) منعکس می شود
7 ـ ماده (29) حذف می شود.
8 ـ برنامه روز اخذ رای و قرائت آرا مرحله دوم به شرح زیر اصلاح می شود:
برنامه روز اخذ رای مرحله دوم :
برنامه مرحله اول اخذ رای با رعایت نکات زیر در مرحله دوم تکرار می شود:
1 ـ شناسنامه مراجعه کنندگان به دو مهر انتخاباتی که در جریان است ممهور نشده باشد .
2 ـ چنانچه شناسنامه رای دهنده دارای مهر مرحله اول انتخابات باشد به مهر مرحله دوم نیز ممهور می شود.
3 ـ چنانچه شناسنامه رای دهنده فاقد مهر مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری باشد هنگام رای گیری مرحله دوم دو بار به مهر دوم ممهور می شود تا رای دهنده نتواند برای بار دوم رای دهد.
9 ـ ماده (30) حذف می شود .
10 ـ ماده (31) حذف و یک ماده به شرح زیر جایگزین آن می شود :
برنامه قرائت و شمارش آرا :
ماده 31 ـ بلافاصله پس از رسیدن صدوق یا صندوقهای رای به محل استقرار دستگاههای شمارشگر قرائت و شمارش آرا به شرح موارد زیر انجام می شود:
1 ـ درب صندوق و صندوقهای رای توسط هیات اجرائی و با حضور رئیس شعبه و هیات نظارت شهرستان باز و از روی صورتجلسه داخل آن و کد شعبه و تعداد تعرفه های مصرف شده به اپراتور اعلام و برگهای رای به وی تحویل می شود.
تبصره ـ در شهرستانهائی که بیش از یک مرکز شمارش و قرائت آرا دارند صندوق یا صندوقهای رای توسط نمایندگان هیات اجرائی و نمایندگان هیات نظارت که باید دو روز قبل از اخذ رای هیات های مذکور آنان را تعیین و به فرماندار معرفی نموده باشند باز و کار شمارش انجام می شود.
2ـ تعداد کل برگهای رای داخل صندوق یا صندوقها تعداد آراء صحیح تعداد آرا باطله ماخوذه تعداد آرا باطله غیر ماخوذه تعداد رای هر یک از نامزدها و جمع آوری ماخوذه (مجموعه آرا صحیح باضافه باطله ماخوذه )مربوط به هر شعبه توسط دستگاه مشخص و در فرم نتیجه قرائت و شمارش آرا شعبه در پنج نسخه ثبت و پس از تایید و امضا ء آن توسط اپراتور و رئیس شعبه تحویل رئیس شعبه می شود.
3 ـ رئیس شعبه بلافاصله یک نسخه از فرم نتیجه قرائت و شمارش ارای شعبه به همراه برگهای رای خوانده شده را داخل صندوق یا صندوقهای رای گذارده و درب آن را می بندند و پس از لاک و مهر ضمیمه یک نسخه از فرم نتیجه را قرائت و شمارش آرای همراه با جعبه محتوی تعرفه ها به هیات اجرائی شهرستان تحویل می دهد.
نسخه سوم به نماینده فرماندار تحویل داده می شود تا به هیات اجرائی بخش تحویل دهد نسخه چهارم در اختیار نماینده هیات نظارت بر انتخابات قرار می گیرد و نسخه باقیمانده نزد رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رای باقی می ماند .
برگهای رای به تفکیک آرای صحیح باطله ماخوذه و باطله غیرماخوذه بسته بندی شده و داخل صندوق یا صندوقها قرار می گیرد .
4 ـ پس از پایان قرائت و شمارش آرا کلیه شعب شهرستان هیات اجرائی شهرستان با استفاده از فرم نتیجه قرائت و شمارش آرای هر یک از شعب نتیجه کلیه اخذ رای شهرستان را صورتجلسه می نمایند .این صورتجلسه باید حاوی نتیجه کلی آرا به تفکیک شهر مرکز شهرستان بخش مرکزی و هر یک از بخش های تابعه باشند و به تعداد مورد نیاز تنظیم و یک نسخه آن تحویل هیات نظارت شهرستان و بقیه نسخه ها تحویل فرماندار شود .
تبصره ـ چنانچه پس از حصول نتیجه شمارش حداقل نود و پنج در صد صندوق های رای یک شهرستان بقیه صندوقها به علت مشکلات ناشی از صعب العبور بودن مسیر شعبه اخذ رای تا مرکز شهرستان بروز حوادث غیر مترقبه و یا بروز هر گونه مانع پیش بینی نشده دیگر به مرکز شهرستان نرسید این امر مانع از تنظیم صورتجلسه نتیجه کلی شهرستان نخواهد بود مشروط بر آن این امر مانع از تنظیم صورتجلسه نتیجه کلی شهرستان نخواهد بود مشروط بر آن که تعداد صندوقهای واصل نشده در صورتجلسه قید شود.
5 ـ پس از اتمام کار قرائت و شمارش آرا و بدست آمدن نتیجه کلی اخذ رای شهرستان درب یا دربهای محل نگهداری صندوق های رای مسدود و با مهر انتخابات و مهر هیات نظارت لاک و مهر می شود و بلافاصله جعبه های محتوی تعرفه ها نیز به منظور استخراج آمار و اطلاعات مورد نیاز مندرج در آنها تحویل اپراتوری می شود و پس از پایان کار درب یا درب های محل نگهداری صندوق ها باز و پس از قراردادن جعبه های محتوی تعرفه لاک و مهر شده در آن درب محل نگهداری صندوق ها و جعبه های محتوی تعرفه بسته و لاک و مهر می شود.
تبصره ـ درب محل نگهداری صندوق های رای تا زمان وصول دستور امحای اوراق انتخاباتی باز نخواهد شد مگر در صورت نیاز به تشخیص هیات های اجرائی و نظارت شهرستان و یا دستور وزارت کشور و با حضور هر دو هیات اجرائی و نظارت شهرستان که پس از رفع نیاز مجددا درب یا درب های محل نگهداری بسته و به ترتیب قبل لاک و مهر می شود .
11ـ ماده (32)به شرح ذیل اصلاح می شود:
ماده 32 ـ فرماندار پس از دریافت صورتجلسه نتیجه کلی اخذ رای شهرستان از هیات اجرائی بلا فاصله نتیجه را با سریعترین وسیله مخابراتی به ستاد انتخابات کشور اعلام وپس ازوصول نظریه ستاد انتخابات کشور مبنی بر انتشاراگهی نتیجه اخذ رای شهرستان ،دراجرای ماده (80) قانون انتخابات ریاست جمهوری نسبت به تنظیم آگهی مذکور وانتشار آن درسراسر شهرستان اقدام ودونسخه از صورت جلسه اخذرای شهرستان را به ستاد انتخابات کشور وبه هر یک از بخشهای تابعه نیز یک نسخه ارثال می نماید ونسخه آخر دربایگانی فرمانداری باقی می ماند.
12ـ ماده (33) به شرح زیر اصلاح می شود :
ماده (33) مسئولیت نگهداری وحفاظت ودارک انتخابات وصندوقهای اخذ رای تا وصول دستور امحای اوراق انتخابات به عهده فرماندار خواهد بود .
13ـ ماده (34) حذف می شود :
14ـ ماده (35) حذف می شود:
15ـ ماده (36) به شرح زیر اصلاح ویک تبصره به آن اضافه می شود:
ماده 36ـ درپایان مهلت قانونی ( حداکثر دو روز پس از تاریخ انتشار آگهی نتیجه اخذ رای در شهرستان) هیات اجرائی شهرستان با حضور ناظر یا ناظرین شورای نگهبان تشکیل جلسه داده وبه شکایات واصله رسیدگی می نمایند ومراتب را در (5) نسخه صورت جلسه نموده وبه فرماندار تسبیم می دارد.
تبصرهـ در صورتی که تا پایان مهلت قانونی هیچگونه شکایتی به هیات اجرائی نرسیده باشد مراتب عدم وصول شکایات نیز در (5) نسخه صورت جلسه وبه فرماندار تسلیم می شود.
16ـ ماده (39) به شرح زیر اصلاح می شود :
ماده (39) وزارت کشور پس از دریافت نظریه شورای نگهبان مبنی بر صحت برگزاری انتخابات یا توقف یا ابطال تمام یا قسمتی از انتخابات ریاست جمهوری ،مراتب را به مسئولین اجرای انتخابات ابلاغ می نماید .
17ـ دو ماده به شرح زیر به عنوان مواد (42)و(43) به آئین نامه اجرائی اضافه می شود.
ماده 42ـچنانچه خارج ازکشور ویا درهمه یا تعدادی از شهرستانهای یک استان که با توجه به امکانات ویا هر دلیل دیگر قرائت وشمارش آرا با دستگاه شمارشگر وقدور ویا میسر نباشد، کار قرائت شمارش آرا با دست ویا رعایت موارد زیر انجام می شود .
1ـ کلیه اصلاحات به عمل آمده درمواد 1 الی 27 آئین نامه معتبر وملاک عمل است .
2ـ درماده 28 اصلاحات بعمل آمده در مراحل اول الی چهارم کلا معتبر وملاک عمل است ولی مراحل پنجم و ششم این ماده به وضعیت قبل از اصلاح معتبر و ملاک عمل خواهد بود مشروط بر آن که اصلاحات بعمل آمده درمواد 25و26و27و28قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران رعایت شود.
3ـ مواد 29و30و31و32و33و34و35.آئین نامه بدون اصلاحات وبه وضعیت قبل معتبر وملاک عمل می باشد.
ماده 43ـحذف، تغییر واصلاح فرم های مربوط به این آئین نامه ویا الحاق فرم های جدید مورد نیاز به آن،پس از تصویب وزیر کشور قابل اجرا است.
معاون اول رئیس جمهورـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14028

تاریخ تصویب : 1372/02/01

تاریخ ابلاغ : 1372/02/19

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.