×

آئین نامه نحوه انجام پژوهش ها و تحقیقات علمی در مناطق دریائی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان

آئین نامه نحوه انجام پژوهش ها و تحقیقات علمی در مناطق دریائی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان

آئین-نامه-نحوه-انجام-پژوهش-ها-و-تحقیقات-علمی-در-مناطق-دریائی-جمهوری-اسلامی-ایران-در-خلیج-فارس-و-دریای-عمان

وکیل


شماره 7820 / ت 16093 هـ 15/2/1377

وزارت فرهنگ و آموزش عالی ـ وزارت راه و ترابری ـ سازمان حفاظت محیط زیست
ستاد کل نیروهای مسلح
هیات وزیران در جلسه مورخ 2/2/1377 بنا به پیشنهاد شماره 21411 / و مورخ 11/10/1374 وزارت فرهنگ و آموزش عالی و به استناد ماده 22 قانون مناطق دریائی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان ـ مصوب 1372 ـ آیین نامه نحوه انجام پژوهش ها و تحقیقات علمی در مناطق دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ در این آیین نامه عبارت زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند :
دولت ایران : دولت جمهوری اسلامی ایران .
فعالیت : کلیه اقدام های عملی مستقیم و غیر مستقیم که با هدف کاوش و انجام پژوهش ها و تحقیقات علمی در مناطق دریایی موضوع این آیین نامه انجام میشود .
تحقیقات علمی : تحقیقاتی که تنها برای افزایش دانش انسان از محیط دریایی با اهداف صلح آمیز انجام می شود این تحقیقات شامل شناسایی خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی ، منابع زیستی ، زمین شناسی و منابع غیر زیستی آب و نظایر آن در بستر و زیر بستر مناطق دریایی کشور جمهوری اسلامی ایران است .
پژوهش : اعم از پژوهش های نظری و کاربردی است .
مناطق دریایی : مناطق مشمول قانون دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان مصوب 1372 است .
ماده 2 ـ کلیه فعالیتها و پژوهشها و تحقیقات موضوع این آیین نامه با هدف صلح آمیز در مناطق دریایی انجام می شود .
ماده 3 ـ ایجاد و استفاده از هر نوع تاسیسات و جزایر مصنوعی ، تاسیسات یا تجهیزات شناور به منظور انجام تحقیقات علمی در مناطق دریایی باید با کسب موافقت قبلی و تحت شرایط اعلام شده توسط دولت ایران صورت گیرد این گونه تاسیسات پس از احداث ، تحت صلاحیت دولت ایران قرار می گیرند پس از خاتمه تحقیقات در صورت اعلام دولت ایران این گونه تاسیسات یا تجهیزات باید توسط تحقیق کننده و یا هزینه او بر چیده شوند و در غیر این صورت دولت ایران حق خواهد داشت نسبت به برچیدن آنها راسا اقدام و هزینه های مربوط را از مجری طرح تحقیقاتی علمی مطالبه نماید .
ماده 4 ـ انجام فعالیت و ایجاد و استفاده از تاسیسات و تجهیزات موضوع ماده 3 این آیین نامه نباید وقفه ای در امر کشتیرانی ، ماهیگیری ، نصب کابلها و لوله های نفتی ، حفظ منابع جاندار و بیجان نماید . همچنین مانع استفاده از فضای ماورا دریای آزاد و نیز سیستم های ارتباطی کشور گردد . تعیین حریم ایمنی به شعاع حداکثر 500 متر اطراف این گونه تاسیسات یا تجهیزات مجاز است و مراتب توسط دولت ایران ( سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ) به کلیه شناورها اعلام خواهد شد .
ماده 5 ـ تاسیسات و تجهیزات موضوع ماده 3 این آیین نامه باید دارای علایم داخلی مشخصی که نمایانگر دولت یا سازمان بین المللی محل ثبت است باشند این علایم طبق استاندارد های بین المللی بوده ایمنی دریانوردی و پرواز را نیز تامین نماید .
ماده 6 ـ دولت یا سازمان های بین المللی تحقیق کننده و متقاضیان
داخلی غیر دولتی ، مسوول جبران کلیه خساراتی هستند که در اثر فعالیت و انجام تحقیقات یا اقدامات آنها و اشخاص تحت امر به دولت ایران یا سایر اشخاص وارد می شود به منظور اطمینان از پرداخت خسارتهای احتمالی فوق الذکر و پذیرش مسئولیت ناشی از انجام فعالیتهای تحقیقاتی موضوع این آیین نامه ، باید فعالیتهای تحقیقاتی یاد شده و نیز تجهیزات و تاسیسات مربوط به آنها از قبل بیمه شده باشند .
ماده 7 ـ انجام فعالیت ، پژوهش و تحقیقات علمی موجب ایجاد هیچ حقی در مورد قسمتی از محیط زیست دریایی یا منابع آن خواهد شد .
ماده 8 ـ انجام فعالیت ، پژوهش و تحقیقات علمی نباید مزاحم اقدامات دولت ایران شود و نیز نباید باعث آلودگی و تخریب محیط زیست گردد .
ماده 9 ـ نتایج فعالیت ، پژوهش و تحقیقات علمی باید به اطلاع وزارتخانه یا سازمان تخصصی ذی ربط و نیز مرکز اقیانوس شناسی برسد و در صورت اعلام سازمانهای یاد شده برای کمک به تجزیه و تحلیل نتایج اطلاعات و تحقیقات بدست آمده ، کمک لازم از طرف دولت یا سازمان بین المللی مجری تحقیقات انجام گیرد .
ماده 10 ـ نتایج فعالیت ، پژوهش و تحقیقات علمی با توافق دولت ایران توسط رسانه های عمومی داخلی و بین المللی قابل انتشار است .
ماده 11 ـ انجام هرگونه تحقیقات به منظور اکتشافات منابع زیستی و غیر زیستی در مناطق دریایی ، منوط به طی تشریفات مذکور در ماده 14 این آیین نامه است ، مگر این که مراتب به طور خاص در موافقتنامه دولت ایران با دیگر دولتها تعیین تکلیف شده باشد .
ماده 13 ـ متقاضی فعالیت ، پژوهش و تحقیقات علمی ( دولت یا سازمان بین المللی صلاحیتدار ) مکلف است اطلاعات معین را به شرح فرم ضمینه شماره 1 حداقل شش ماه قبل از زمان اجرای طرح تحقیقاتی ، از طریق نمایندگی دولت ایران در خارج و یا نمایندگی دولت ایران به وزارت امور خارجه تسلیم نماید . وزارت امور خارجه پس از دریافت و ارایه اظهار نظر ،آن را به وزارت فرهنگ و آموزش عالی ( مرکز ملی اقیانوس شناسی ) منعکس می نماید . وزارت فرهنگ و آموزش عالی درخواست رسیده را همراه با اظهار نظر برای شورای عالی اقیانوس شناسی کشور ارسال می کند در صورت تایید تخصصی ذی ربط در شورای عالی اقیانوس شناسی کشور ، مجوز لازم مطابق فرم ضمیمه شماره 2 توسط مرکز ملی اقیانوس شناسی صادر می شود و برای اطلاع واحدهای مستقر در مناطق دریایی محل تحقیقات ، مراتب به ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان بنادر و کشتیرانی و برای اطلاع و نظارت بر کلیه مراحل انجام به وزارتخانه یا سازمان تخصصی ذی ربط اعلام می شود .
تبصره 1 ـ در صورتی که پس از شش ماه از تاریخ دریافت تقاضا هیچگونه پاسخی به متقاضی داده نشود ، مخالفت ضمنی تلقی می شود . در صورت عدم تطبیق اطلاعات مندرج در تقاضا با واقعیت ها و شواهد آشکار مانند درج اطلاعات نادرست در خصوص ماهیت و موضوع پروژه ، اطلاعات بیشتری از متقاضی مطالبه می شود . عدم ایفای تعهدات سابق متقاضی که از تحقیقات قبلی ناشی شده است ، مانع اعطای مجوز خواهد بود .
تبصره 2 ـ اگر درخواست از طرف سازمان بین المللی باشد که دولت ایران عضو آن است و در هنگام اتخاذ تصمیم در خصوص انجام تحقیقات در مناطق دریایی ایران ، نماینده دولت ایران در جلسه حضور داشته و به انجام تحقیقات رای مثبت داده است ،نماینده ایران موظف است مراتب را به وزارت فرهنگ و آموزش عالی ( مرکز ملی اقیانوس شناسی ) اعلام نماید تا خارج از نوبت رسیدگی و تصمیم گیری شود .
تبصره 3 ـ متقاضیان داخلی غیر دولتی برای اخذ مجوز ، درخواستهای خود را به وزارت فرهنگ و آموزش عالی ( مرکز ملی اقیانوس شناسی ) منعکس می نمایند .
تبصره 4 ـ سازمانهای دولتی برای فعالیتهای مختص به خود که راسا انجام می دهند . نیاز به اخذ مجوز نخواهد داشت .
ماده 14 ـ در صورت عدم رعایت هر یک از موارد فوق و یا عدم تطابق پژوهش ها و تحقیقات با اطلاعات اولیه ای که به دولت ایران ارایه شده است دولت ایران می تواند انجام پژوهش ها و تحقیقات را به حالت تعلیق درآورد اگر در مدت معقولی دولت یا سازمان بین المللی مجری تحقیق ، خود را با مقررات این آیین نامه وفق ندهد دولت ایران مجوز صادره را باطل و ملغی الاثر خواهد نمود .
تبصره ـ ایجاد هرگونه تغییر در طرحهای تحقیقاتی بدون اخذ مجوز قبلی از دولت ایران ، مشمول مفاد قسمت اخیر این ماده خواهد بود .
ماده 15 ـ به تخلفات که از مقررات این آیین نامه انجام گیرد مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران رسیدگی خواهد شد .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 15497

تاریخ تصویب : 1377/02/02

تاریخ ابلاغ : 1377/02/24

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری - سازمان حفاظت محیط زیست - وزارت علوم و تحقیقات و فناوری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.