×

آئین نامه اجرائی بند «ی» تبصره «5» قانون بودجه سال 1377 کل کشور

آئین نامه اجرائی بند «ی» تبصره «5» قانون بودجه سال 1377 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-«ی»-تبصره-«5»-قانون-بودجه-سال-1377-کل-کشور

وکیل

شماره 4402 / ت 19438 هـ - 27/2/1377

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت بازرگانی ـ وزارت کشور ـ وزارت صنایع ـ سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 20/2/1376 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 8/42 ـ 294 / 102 مورخ 29/1/1377 سازمان برنامه و بودجه و وزارت خانه های امور اقتصادی و دارایی ، بازرگانی ، کشور ، صنایع و به استناد بند «ی» تبصره 5 قانون بودجه سال 1377 کل کشور آیین نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

1 ـ منظور از نانهای صنعتی در این آیین نامه انواع نانهای مرغوب از قبیل نان حجیم و نیمه حجیم است که به تناسب نیاز هر منطقه با کیفیت خوب ، بهداشتی و سالم و به صورت مکانیزه و با رعایت استانداردهای لازم تولید شود .
2 ـ روش تولیدی و ماشین آلات مورد نیاز برای تولید نانهای صنعتی و مرغوب باید به شکلی باشد که از مرحله تحویل آرد تا تحویل نان دارای سیلوی آرد ، خمیر گیر اتاق تخمیر ، چانه گیر ، فرم دهنده اتاق ثانویه ، فر مناسب با حرارت غیر مستقیم برای پخت سیستم خنک کننده و بسته بندی باشد و برای انجام امور در هیچ مرحله ای آرد ، خمیر و نان با دست کارگر تماس داشته باشد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، مرجع تعیین کیفیت و بهداشتی بودن نان می باشد .
3 ـ کارخانه های مورد نظر باید حداقل پنج تن در روز ظرفیت داشته و مجهز به سیستم آزمایشگاهی آرد و نان باشند .
4 ـ واحدهای تولید نان صنعتی باید حداقل یک مسوول فنی در رشته تغذیه و صنایع غذایی داشته باشند .
5 - وزارت صنایع مکلف است ماشین آلات استاندارد مورد نیاز با مشخصات ذکر شده در بند 2 این آیین نامه را از طریق سازندگان داخلی تامین نماید و در صورت لزوم می تواند از طریق انتقال فن آوری نسبت به ساخت آنها در داخل اقدام نماید . تا زمان تولید دستگاه استاندارد در داخل ، واردات ماشین آلات خارجی دست اول طبق مقررات مربوط بلامانع است .
6 ـ شوراهای آرد و نان در سطح کشور موظفند با همکاری و هماهنگی اداره های کل صنایع استانها در چهارچوب سهمیه های استانی برای تولید نان صنعتی به گونه ای برنامه ریزی و اقدام نماید که در پایان سال ، حداقل معادل ده درصد در هر استان و 18% در استان تهران ، موافقت اصولی صادر شده باشد .
7 - سازمان ملی زمین و مسکن ، شهرداریها ، وزارت جهاد سازندگی ، وزارت کشاورزی و وزارت کشور حسب مورد موظفند تسهیلات لازم را برای واگذاری زمین براساس نظر شورای آرد و نان به میزانی که در طرح پیش بینی شده فراهم نمایند و زمین در اسرع وقت به قیمت منطقه ای در اختیار متقاضی قرار گیرد وزیر بازرگانی در استان تهران و استانداران در سایر استانها به عنوان رییس شورای آرد و نان استان مسوول پی گیری و اجرای این بند می باشند و باید روشی اتخاذ نمایند که تکلیف متقاضی حداکثر ظرف سه ماه تعیین شود ضمنا این واحدها مجاز به تغییر کاربری از تولید نان نمی باشند.
تبصره ـ چنانچه متقاضی شخصا زمین مناسب مورد تایید شورای آرد و نان را در خارج از قطبهای صنعتی و در داخل محدوده های شهری در اختیار داشته باشد دستگاههای ذی ربط موضوع این بند موظفند اند نسبت به تغییر کاربردی زمین یاد شده ، به نحوی که متقاضی مذکور بتواند در زمین ملکی خود ، واحد صنعتی تولید نان احداث نماید اقدام کنند .
8 - شهرداریهای در محدوده شهر و فرمانداران و سایر ارگانها در خارج از شهر موظفند ظرف یک ماه پس از صدور جواز تاسیس و انتخاب زمین نسبت به صدور جواز ساختمان اقدام نمایند .
9 - شرکتهای آب و برق و گاز شرکتهای آب و برق موظفند نیاز کارخانه های مزبور را با اولویت در اسرع وقت تامین نمایند .
10 ـ ضرایب مالیاتی و بیمه نانوایی های صنعتی که براساس این آیین نامه احداث می شوند مشابه نانواییهای سنتی خواهد بود .
11 ـ وزارت صنایع موظف است تسهیلات لازم را برای احداث واحدهای تولید کننده افزودنی های آرد و نان (خمیر مایه نان و غیر آن ) جهت بهبود کیفیت نان و آرد فراهم نماید و تا زمانی راه اندازی این واحدها ، ارز مورد نیاز برای واردات افزودنی ها را تامین خواهد کرد.
12 ـ سیستم بازرگانی موظف است در خواست وام این قبیل کارخانه ها را با اولویت مورد بررسی قرار دهد و در چهار چوب ضوابط مورد عمل آیین نامه اجرایی موضوع بند «ل» تبصره 3 قانون بودجه 1377 کل کشور اقدام کند و حداقل 80% سرمایه گذاری مورد نیاز را از محل این تبصره تامین نماید .
13 ـ وزارت صنایع موظف است ظرف سه ماه برنامه تولید صنعتی و مرغوب را در قالب برنامه زمانی مندرج در بند 6 این آیین نامه تنظیم و به تصویب شورای اقتصاد برساند .
14 ـ پیگیری و نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه در استان تهران ، بر عهده وزارت بازرگانی و در سایر استانها ، بر عهده وزارت کشور است که با همکاری وزارت صنایع در سطح کشور انجام می شود .
15 ـ نانوایان سنتی می توانند به تنهایی یا با مشارکت سایر نانوایان ، نسبت به تغییر نانوایی خود را سنتی به صنعتی با اولویت نسبت به سایر متقاضیان اقدام نمایند . در این صورت متقاضیان مزبور ملزم به رعایت حداقل زیر بنای طرحهای صنعتی نبوده و زیر بنای کارخانجات مزبور در حداقل نیاز برای نصب تاسیسات خواهد بود این گونه نانوایان مشمول تسهیلات موضوع این آیین نامه نیز می باشند .
16 ـ کلیه دستگاههای اجرایی به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست موظف به همکاری با تولید کنندگان نانهای صنعتی و مرغوب و ایجاد تسهیلات لازم می باشند .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/02/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی - وزارت كشور - وزارت صنایع - وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.