×

آئین نامه اجرائی تبصره 52 قانون بودجه سال 1377 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 52 قانون بودجه سال 1377 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-52-قانون-بودجه-سال-1377-کل-کشور شماره 3738 / ت 19438 هـ - 10/3/1277

وزارت مسکن و شهر سازی ـ سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 30/2/1377 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت مسکن و شهرسازی و در اجرای تبصره 52 قانون بودجه سال 1377 کل کشور ، آئین نامه اجرائی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ تعهد و پرداخت قسمتی از کارمزد تسهیلات بانکی در بخش مسکن و حمایت شده که مطابق الگوی مصرف مسکن مصوب شورای عالی تعیین الگوی مصرف موضوع تبصره 52 قانون بودجه سال 1377 کل کشور احداث می شوند . و در سال یاد شده در مرحله مشارکت مدنی یا فروش اقساطی مشارکتها می باشند به شرح زیر جدول زیر می باشد .
نحوه ساخت - میزان کمک سود
گروههای استفاده کننده - انبوه سازان - سازندگان انفرادی
دارندگان حساب پس انداز - تا 8% - تا 6%
سایرین - تا 7 % - تا 5%
تبصره ـ کارمزد تسهیلات مربوط به جانبازان ، خانواده شهدا و آزادگان به شرح مذکور در ماده 10 این آئین نامه تعیین می شود .
ماده 2 ـ بانک عامل در جهت اجرای این تبصره در مورد دارندگان حساب پس انداز مسکن ، بانک مسکن در مورد سایرین کلیه بانکهای کشور به استثنای بانکهای توسعه صادرات و صنعت نفت و معدن می باشد .
ماده 3 ـ بانکهای عامل موظفند گزارش عملکرد تبصره 52 قانون بودجه سال 1377 کل کشور را هر سه ماه یک بار در قالب فرم پیوست به وزارت مسکن و شهر سازی ارسال نمایند تا پس از بررسی و برآورده بار مالی به سازمان برنامه و بودجه جهت پیش بینی در لایحه بودجه سال 1378 کل کشور و سالهای بعد از ارسال گردد . سازمان برنامه و بودجه اعتبار تصویبی مذکور را پس از مبادله موافقتنامه در اختیار مسکن و شهر سازی قرار خواهد داد .
ماده 4 ـ سازندگان مسکن در شهرهای دارای جمعیت بالای دویست هزار نفر به شرط احداث حداقل 30 واحد مسکونی و در شهرهای دارای جمعیت کمتر از دویست هزار نفر در صورت احداث حداقل 20 واحد مسکونی و سازندگان حداقل 10 واحد مسکونی در مناطق روستایی ، تولید کننده انبوه محسوب می شوند .
ماده 5 ـ طرح پیشنهادی ساخت انبوه مسکن طبق الگوی مصرف مصوب توسط کمیسیونی متشکل از سازمان برنامه و بودجه استان و سازمان مسکن و شهرسازی استان بررسی می گردد و در صورت تایید از سوی سازمان مسکن و شهرسازی استان جهت انجام تعهد پرداخت اعتبارات موضوع ماده 1 این آئین نامه به بانک عامل معرفی خواهند شد .
ماده 6 ـ اعتبارات پیش بینی شده جهت کمک سرمایه گذاری در امر مسکن اجتماعی ( مسکن اجاره ای به شرط تملیک ) و کمک به احداث تاسیسات زیر بنایی در شهرهای جدید و آماده سازیهای زمین موضوع این تبصره ، به یکی از دو صورت زیر و مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه پرداخت و هزینه خواهد شد :
1 ـ سرمایه گذاری در بانک مسکن یا به ودیعه گذاشتن قسمتی از منابع موضوع تبصره 52 قانون سال 1377 کل کشور نزد بانکها به منظور تامین بخشی از منابع لازم جهت انجام عملیات فوق .
2 ـ سرمایه گذاری در پروژه های مشخص .
ماده 7 ـ 20% از 28% افزایش مانده تسهیلات بانکی که به بخش مسکن و ساختمان اختصاص یافته است به امر بهسازی مسکن روستایی اختصاص می یابد تا پس از تایید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بدون اخذ وثیقه به روستاییان و معلمان و بهورزان مقیم روستا پرداخت شود هزینه مربوط به ارایه خدمات فنی و نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به میزان دوو نیم درصد وام پرداختی از محل اعتبار تبصره 52 قانون بودجه سال 1377 کل کشور ، پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه پرداخت می شود در هر صورت سقف تسهیلات بانکی که به این امر اختصاص می یابد 300 میلیارد ریال می باشد .
ماده 8 ـ تعهد و پرداخت تا 10% از سود تسهیلات بانکی در بخش بهسازی مسکن روستایی که در سال یاد شده در مرحله مشارکت مدنی یا فروش اقساطی باشند ، به مدت دوازده سال مجاز می باشد .
ماده 9 ـ مصرف اعتبارات پیش بینی شده برای تبصره 52 قانون بودجه سال 1377 به موجب موافقتنامه ای خواهد بود که بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت مسکن و شهرسازی مبادله می گردد .
ماده 10 ـ مبلغ 250 ملیارد ریال تسهیلات اعتباری در تبصره 52 قانون بودجه سال 1377 کل کشور برای خرید یا احداث مسکن جانبازان ، آزادگان و خانواده شهدا با مدت باز پرداخت 20 ساله و کار مزد 4% بدون رعایت الگوی مصوب مسکن به صورت 120 میلیارد ریال برای جانبازان 25% و بالاتر، 100 میلیارد ریال برای آزادگان ـ موضوع بند «ک» تبصره 3 قانون بودجه سال 1377 کل کشور ـ و 30 میلیارد ریال برای خانواده شهدا در نظر گرفته می شود سقف تسهیلات برای خانواده شهدا ، جانبازان و آزادگان معادل 20 میلیون ریال تعیین می گردد که مطابق سایر شرایط قانون تسهیلات استفاده از وام مسکن و آزادگان ـ مصوب 1370 ـ و قانون ضوابط پرداخت وام مسکن به آزادگان ، جانبازان و خانواده شهدا ـ مصوب 1374 ـ قابل پرداخت است .
ماده 11 ـ مبلغ 20 میلیارد ریال از اعتبار موضوع تبصره 52 قانون بودجه سال 1377 کل کشور موضوع آماده سازی زمینهای واگذار شده به جانبازان 25% و بالاتر و آزادگان اختصاص می یابد .
ماده 12 ـ نحوه استفاده از تسهیلات مالی موضوع تبصره 52 قانون بودجه سال 1377 کل کشور و این آئین نامه مطابق دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ می شود .
ماده 13 ـ بانک مرکزی موظف است ظرف یک ماه ، 25% سهم اعتبارات بخش مسکن را به تفکیک بانکها و استانها معین نماید اعتبارات فوق الذکر با معرفی وزارت تعاون تعاونهای مسکن قرار می گیرد و گزارش عملکرد بانکها هر سه ماه یک بار به اطلاع وزارتخانه تعاون مسکن و شهرسازی خواهد رسید .
جدول توزیع و دستورالعمل اعطای این اعتبارات به تصویب شورای پول و اعتبار خواهد رسید .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/02/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.