×

تصویبنامه راجع به مهلت واریز تعهدات ارزی

تصویبنامه راجع به مهلت واریز تعهدات ارزی

تصویبنامه-راجع-به-مهلت-واریز-تعهدات-ارزی شماره 30918 /ت 19883 هـ 14/5/1377

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت بازرگانی ـ وزارت تعاون ـ سازمان برنامه و بودجه ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیات وزیران در جلسه مورخ 28/4/1377 بنا به پیشنهاد شماره 1387 /102 مورخ 23/3/1377 سازمان برنامه و بودجه و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، سیاستهای اجرائی زیر را در زمینه تجارب خارجی ، تامین منابع ارزی و توسعه تولید ، تصویب نمود :
1 ـ مهلت واریز تعهدات برای کلیه کالاها و خدمات صادراتی ، 8 ماه تعیین می شود در صورتی که صادرکنندگان تعهدات ارزی خود را زودتر از مهلت تعیین شده به سیستم بانکی واریز نماید به ازای هر ماه تسریع در واریز ارز از یک درصد ( 1% ) معافیت در پیمان برخوردار می شوند .
2 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هر سال درصدی از بودجه ارزی کشور را در قالب اعتبار صادراتی CREDIT BUYERS به کشورهای خریدار کالاهای ایرانی (کشورهای در حال توسعه منتخب به ویژه در آسیای مرکزی یا بازارهای جدید ) اعطا می نماید .
3 ـ ارسال کالا برای عرضه در نمایشگاههای خارجی ـ به میزان متعارف براساس تشخیص مرکز توسعه صادرات ایران ـ از سپردن پیمان ارزی معاف است . مرکز توسعه صادرات ایران هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد این بند را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارایه می نماید .
4 ـ صادر کنندگانی که با روش گشایش اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت معتبر ، اقدام به صدور کالا می نمایند نیاز به سپردن تضمین بانکی و سایر انواع وثیقه ندارند و از تشریفات پیمان سپاری معاف خواهند بود .
5 ـ صادرات کنندگانی که برای بازار یابی عقد قراردادهای تجاری ، شرکت در نمایشگاههای خارجی و اهداف مشابه به خارج سفر می کنند با تایید مرکز توسعه صادرات ایران می توانند از ارز واریز نامه های صادراتی ( یا ارز بانکی با نرخ واریز نامه ) برای تامین هزینه های سفر بازار یابی استفاده نمایند .
6 ـ به منظور حضور بیشتر صادرکنندگان در بازارهای هدف ، مرکز توسعه صادرات ایران ، نسبت به اعزام هیاتهای بازار یابی و برگزاری نمایشگاههای اختصاصی بین المللی در کشورهای دیگر اقدام می نمایند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 1377 حداقل ده میلیون دلار ارز ( با نرخ واریز نامه ) در اختیار مرکز یاد شده قرار می دهد تا بر اساس ضوابطی که مرکز توسعه صادرات ایران اعلام می نماید به منظور برخورداری واحدهای تولیدی و صادراتی شرکت کننده در نمایشگاههای یاد شده به مصرف برسد .
7 ـ صادرات مدت دار با استفاده از اعتبارات اسنادی از طرف بانکهای معتبر بین المللی مجاز است و اعتبار اسنادی صادراتی دریافت شده از بانکهای مذکور به عنوان اسناد بهادار و قابل توثیق در شبکه بانکی قابل پذیرش بوده و بانکها می توانند بر مبنای آنها نسبت به پرداخت وام و اعتبار به صادر کنندگان اقدام نمایند .
8 ـ شورای پول و اعتبار در سال 1377 بخشی از افزایش مانده کل تسهیلات اعتباری بانکها ( برای بخش غیر دولتی ) بخشی از افزایش مانده کل تسهیلات اعتباری به صادرکنندگان با سر فصل جداگانه اختصاص میدهد و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد اعتبارات اعطا شده به صادر کنندگان را به دبیر خانه شورای عالی صادرات غیر نفتی گزارش می نماید .
9 ـ به منظور تشویق بانکی جهت اعطای تسهیلات به صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی نرخ کارمزد تسهیلات بخش بازرگانی خواهد بود که 2% آن توسط دولت از محل ردیف خاصی که توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین می شود جبران می گردد سیستم بانکی ترتیبی اتخاذ می نماید که اعطای تسهیلات در اسرع وقت صورت پذیرد .
10 ـ دریافت هرگونه وجهی ( از قبیل عوارض و نظایر آن ) از صادرات کالاهای غیر نفتی صرفا در چارچوب مصوبات قانونی خواهد بود و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند . وزارت بازرگانی ظرف یک ماه فهرست عوارض قانونی را اعلام می نماید .
11 ـ وزارت راه و ترابری مکلف است نسبت به انعقاد قراردادهای حمل و نقل دو جانبه و چند جانبه به ویژه با کشورهای همجوار به منظور کاهش هزینه های حمل و نقل کالاهای صادراتی و افزایش امکانات و خدمات حمل و نقل برای این کالاها اقدام نماید .
12 ـ وزارت بازرگانی با همکاری وزارتخانه های ذیربط فهرست کالاهای غیر مجاز برای صادرات در سال 1377 و در مورد کالاهای مشمول طرح ستاد تنظیم بازار ، میزان صادرات کالاهای حساس و ضروری در سال یاد شده را تعیین و حداکثر پایان مرداد ماه 1377 اعلام می نماید :
13 ـ وزارت بازرگانی میتواند نسبت به اعمال محدودیت در خروج آن دسته از کالاهای همراه مسافر که به صادرات کشور لطمه می زند اقدام نماید .
14 ـ وزارت بازرگانی موظف است کماکان به منظور برخورداری کالاهای صادراتی ایران از مزیت نسبی در بازارهای هدف ، نسبت به انعقاد قراردادهای کاهش متقابل تعرفه با کشورهای به ویژه کشورهای آسیای میانه و کشورهای عربی و آفریقایی اقدام نماید .
15 ـ وزارت امور خارجه و سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران موظفند برای تجار و خریداران کالاها و خدمات ایرانی که از سوی طرفهای ایرانی و یا مرکز توسعه صادرات دعوت به میشوند مراحل بررسی و صدور رویداد ورود به ایران را به حداقل ممکن برسانند .
16 ـ گمرکات کشور و سازمان برنامه و بودجه موظفند نسبت به استرداد حقوق و عوارض گمرکی ، سود بازرگانی و ما به التفاوت دریافتی از کالاهای وارداتی که در محصولات صادراتی به کار میرود به طور کامل و برابر مبلغی که توسط مرکز توسعه صادرات ایران اعلام می شود به صادرکنندگان اقدام نمایند .
17 ـ کلیه تسهیلاتی که برای صادرات کالاهای غیر نفتی در نظر گرفته می شود مشمول درآمدهای ناشی از صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز میشود .
18 ـ مرکزی برای ارایه خدمات و صدور مجوزهای صادراتی در مرکز توسعه صادرات ایران و ادارات کل بازرگانی باید تشکیل گردد به گونه ای که نمایندگی کلیه دستگاههای صادر کننده در این مرکز متمرکز شده و مراحل صدور مجوز صادراتی حداکثر به یک هفته کاهش یابد .
19 ـ کمیته تنظیم بازار به منظور صرفه جویی در مصرف منابع ارزی و کنترل مصارف غیر ضروری ، تخصیص ارز را به صورت بهینه و با در نظر گرفتن اولویتهای انجام می دهد .
20 ـ برای تجهیز سپرده های ارزی ، افتتاح حساب ارزی برای افراد حقیقی و حقوقی در بانکهای کشور مجاز است به حسابهای یاد شده براساس ضوابط بین المللی سود ارزی تعلق خواهد گرفت و محدودیتی در خصوص نقل و انتقال این وجوه توسط صاحب آن اعمال نمی گردد همچنین وجوه حسابهای ارزی برای اخذ اعتبارات ریالی یا گشایش اعتبار به عنوان وثیقه پذیرفته خواهد شد .
21 ـ تسهیلات بانکی برای خرید ماشین آلات توسط تولید کنندگان محصولات و شرکتها و تعاونیهای خدمات مکانیزاسیون با اولویت تعاونیهای مذکور اختصاص می یابد و اعتبارات و تسهیلات دریافتی کارخانجات سازنده ماشین آلات مورد نیاز بخش کشاورزی و صنایع وابسته به صورت وام خریدار ( در قالب عقود شرعی ) حداکثر تا 80% قیمت ماشین آلات خریداری شده به واحدهای تولیدی کشاورزی و کشاورزان منتقل میشود .
22 ـ به منظور تهیه و تدارک نهاده های تولید و برنامه ریزی برای حذف وظیفه یاد شده از وظایف شرکتهای دولتی ، میزان حمایت از تعاونیهای تولید از بخش خصوصی افزایش می یابد .
23 ـ دستگاههای ذیربط موظفند خدمات اطلاع رسانی مناسب پیرامون وضعیت بازار و هدایت نوع کشت و به کار گیری ابزارها و ضوابط لازم جهت افزایش اثر بخشی این سیاستها را ارایه نمایند .
24 ـ وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی استانداردهای نگهداری محصولات کشاورزی را اعلام و از طریق اعطای تسهیلات بانکی به تعاونیهای بانکی به تعاونیهای تولید و بخش خصوصی از اصلاح وضعیت انبارها و سردخانه موجود حمایت خواهند کرد . همچنین بازارچه های مناسب فروش محصولات کشاورزی گسترش مییابد .
25 ـ از صدور محصولات کشاورزی که دارای بسته بندی مناسب نوع کالا و استاندارد متناسب با بازار مقصد نمی باشند جلوگیری خواهد شد.
26 ـ کنترل کیفی بر واردات نهاده های ضروری گسترش می یابد و سرمایه گذاری برای ایجاد تشکیلات قرنطینه مورد نیاز جهت کنترل واردات نهاده های و محصولات کشاورزی افزایش پیدا می کند .
27 ـ دولت از احداث پایانه های صادراتی برای میوه ، گل و گیاهان زینتی در تهران و سایر مناطق مناسب بخش خصوصی حمایت می نماید.
28 ـ در اجرای بند 3 تبصره 77 قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1373 ـ بیمه محصولات کشاورزی و مراتع واگذار شده و طرحهای جنگلداری گسترش می یابد و تقویت می شود همچنین بیمه سرمایه گذاری در زمینه افزایش تولید محصولات ، ایجاد و گسترش می یابد .
29 ـ تسهیلات بانکی بخش صنعت با اولویت سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی اختصاص می یابد.
30 ـ دستگاههای ذی ربط اقدامات لازم برای توسعه صادرات کالاهای کشاورزی و به ویژه استفاده از سرمایه های داخلی و خارجی برای توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی کالاهای معمول دارند .
31 ـ سهمیه های صادراتی گوشت مرغ و تخم مرغ در صورتی که با دان غیر یارانه ای تولید شوند و مشروط بر عدم اخلال در تنظیم بازار داخلی با پیشنهاد وزارت جهاد سازندگی تعیین و تثبیت می شوند .
32 ـ برای توسعه سردخانه ها و دستگاههای بسته بندی محصولات کشاورزی تسریع در عملیات ترخیص اینگونه کالاها ، مواد اولیه بسته بندی و قطعات و لوازم یدکی آنها پرداخت سود بازرگانی معاف می شوند .
33 ـ وزارت بازرگانی مسوول پیگیری اجرای بندهای 1 تا 18 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسوول پیگیری بندهای 19 تا 21 وزارت تعاون مسوول پیگیری اجرای بند 22 وزارت امور اقتصادی و دارایی مسوول پیگیری اجرای بند 28 و دستگاههای اجرائی نامبرده شده در این تصویبنامه مسوول پیگیری اجرای تکالیف مربوط می باشند .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/04/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت بازرگانی - وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - وزارت تعاون -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.