×

آئین نامه تشویق صادرکنندگان نمونه

آئین نامه تشویق صادرکنندگان نمونه

آئین-نامه-تشویق-صادرکنندگان-نمونه
شماره 40968 /ت 20077 هـ 27/7/1377

وزارت بازرگانی
هیات وزیران در جلسه مورخ 8/7/1377 بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود :

ماده 1 ـ به منظور شناسایی صادرکنندگان فعال و تشویق آنان به ادامه فعالیت و معرفی آنها به جامعه از یک سو و ارایه الگو های مناسب و جامعه تولید کنندگان از سوی دیگر به مرکز صادرات ایران اجازه داده میشود که طبق ضوابط مندرج در این آئین نامه همه ساله صادرکنندگان نمونه را شناسایی نموده به آنان « لوح تقدیر » و « کارت ویژه » اعطا نماید .
ماده 2 ـ صادر کننده نمونه شخصیت حقیقی یا حقوقی است که دارای شرایط زیر باشد :
الف ـ ارزش صادرات کالاهای او در یک دوره مالی (از آغاز فروردین ماه تا اسفند ماه سال قبل از انتخاب ) در مقایسه با سایر اشخاص یا شرکتهایی که کالاهای مشابه را صادر می کنند در بالاترین سطح باشد.
ب ـ صادرکنندگان از حسن شهرت برخوردار بوده و گزارشی مبنی بر خلف وعده یا عدم ایفای تعهد از جانب وی از خریداران طرفهای تجاری ، گمرک جمهوری اسلامی ایران ، شبکه بانکی ، نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور یا سایر منابع موثق دریافت نشده باشد .
ج ـ کالاهای صادراتی شخص حقیقی یا حقوقی که به عنوان « صادر کننده نمونه » انتخاب میشود ( با در نظر گرفتن بسته بندی این کالاها ) در مقایسه با رقبا از کیفیت بالاتری برخوردار باشد .
تبصره 1 ـ کمیته موضوع ماده 4 این آئین نامه میتواند شخص حقیقی یا حقوقی را که کالای جدیدی را صادر کند یا بازار جدیدی را بدست آورد به عنوان « صادر کننده نمونه » انتخاب نماید .
تبصره 2 ـ کالای جدید کالایی است که سابقه صدور ندارد و بازار جدید به بازاری اطلاق میشود که صدور کالا به آن در سالهای گذشته سابقه نداشته است .
ماده 3 ـ تعداد صادرکنندگان نمونه ای که در هر سال « لوح تقدیر » و «کارت ویژه » به آنها اعطا میشود از 30 نفر تجاوز کرد .
ماده 4 ـ به منظور انتخاب صادرکنندگان نمونه کمیته ای با عضویت نمایندگان وزارتخانه های صنایع ، کار و امور اجتماعی ، کشاورزی ، جهاد سازندگی ، معادن و فلزات ، موسسه ای استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، مرکز توسعه صادرات ایران ، گمرک جمهوری اسلامی ایران ، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه ذیربط حسب مورد به ریاست نماینده مرکز صادرات ایران تشکیل میگردد این کمیته مکلف است نسبت به انتخاب به موقع صادرکنندگان نمونه براساس ضوابط مندرج در این آئین نامه و معرفی آنان در روز صادرات (29 مهر ماه ) اقدام نماید محل تشکیل جلسات کمیته یاد شده مرکز توسعه صادرات ایران خواهد بود .
تبصره ـ تعیین حد نصاب یا سقف کمی صادرات و سایر ضوابط لازم برای انتخاب صادر کنندگان نمونه بر عهده کمیته مندرج در این ماده است .
ماده 5 ـ گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر سازمانهایی که آمار صادرات کالاها و خدمات موضوع ماده 3 این آئین نامه را در اختیار دارند مکلفند این آمارها را جهت طرح در کمیته موضوع ماده 4 این آئین نامه به مرکز توسعه صادرات ایران ارسال نمایند .
ماده 6 ـ به صادرکنندگان نمونه علاوه بر لوح تقدیر ، کارت ویژه ای ز طرف مرکز توسعه صادرات ایران اعطا خواهد شد که دارنده آن از مزایای زیر استفاده خواهد نمود :
الف ـ (50% ) تخفیف در هزینه اجاره غرفه یا زمین در نمایشگاههای بین المللی داخلی و معافیت از پرداخت (50% ) هزینه های شرکت در نمایشگاههای تخصصی صادراتی که مرکز توسعه صادرات ایران در تهران برگزار میکند .
ب ـ 30% تخفیف در خرید بلیت از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هنگام سفر ب خارج از کشور جهت ارزیابی (حداکثر دو بار در سال ) برای مدیر عامل یا مدیر بازرگانی شرکتها یا موسسات یا اشخاص حقیقی مشمول دریافت جایزه .
ج ـ 30% تخفیف در هزینه اجاره غرفه در نمایشگاههای اختصاصی که از طرف مرکز توسعه صادرات ایران و با هزینه مرکز مزبور در خارج از کشور برگزار میشود .
د ـ معافیت از سپردن وثیقه برای دریافت اعتبار صادراتی از شبکه بانکی یا تضمینهای مرتبط با صدور کالا .
تبصره 1 ـ ادارات ، سازمانها و موسسات دولتی و وزارتخانه ها مکلفند تشریفات اداری مربوط به صدور کالاهای صادرکنندگان نمونه را خارج از نوبت انجام دهند و به درخواستهای آنان در ارتباط با فعالیتهای مرتبط با صادرات در کوتاهترین زمان ممکن رسیدگی نمایند .
تبصره 2 ـ مدت اعتبار کارت ویژه یک سال خورشیدی از تاریخ صدور خواهد بود .
تبصره 3 ـ مرکز توسعه صادرات ایران با مالی ناشی از اعطای تخفیف بلیت هواپیما را به افراد مشمول دریافت جایزه ، تامین و پرداخت خواهد کرد .
ماده 7 ـ سازمان برنامه و بودجه مکلف است هزینه های ناشی از اجرای این آئین نامه را همه ساله در بودجه سنواتی مرکز توسعه صادرات ایران پیش بینی و تامین نماید .
ماده 8 ـ این آئین نامه پس از تامین اعتبار لازم توسط دستگاههای ذیربط لازم الاجرا است .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/07/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.