×

آئین نامه معاملات شرکت ملی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران

آئین نامه معاملات شرکت ملی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران

آئین-نامه-معاملات-شرکت-ملی-انبارهای-عمومی-و-خدمات-گمرکی-ایران
شماره 54608 /ت 18698 هـ - 23/8/1377

وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیات وزیران در جلسه مورخ 3/8/1377 بنا به پیشنهاد شماره 16591 /2311/61 مورخ 8/7/1376 وزارت امور اقتصادی و دارایی و در اجرای بند «ب» ماده 22 اساسنامه شرکت ملی انبارهای و خدمات گمرکی ایران ـ مصوب 1359 ـ آئین نامه معاملات شرکت مذکور را به شرح زیر تصویب نمود :

فصل اول ـ معاملات شرکت
ماده 1 ـ معاملات شرکت ملی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران که ازاین پس از به اختصار در این آئین نامه شرکت نامیده می شود اعم از خرید و فروش و اجازه و استیجاره و پیمانکاری و اجرت کار و غیره (به استثنای موارد مشمول مقررات استخدامی شرکت ) باید حسب مورد از طریق مناقضه یا مزایده انجام شود مگر در موارد زیر :
1 ـ در مورد معاملاتی که طرف معامله وزارت خانه یا موسسه دولتی یا شرکت دولتی باشد .
2 ـ در مورد معاملاتی که انجام آنها به تشخیص و مسوولیت مدیر عامل شرکت یا مقام مجاز از طرف وی به شرح زیر انجام میشود و مقرون و صلاح شرکت می باشد :
الف : موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و موسسات تابعه که بیش از 50 % سهام ویا سرمایه و یا مالکیت آنها متعلق به موسسات و نهادهای مذکور باشد .
ب : شرکتهای تعاونی مصرف و توزیع کارکنان وزارتخانه ها و موسسات دولتی و شرکتهای دولتی که براساس قوانین و مقررات ناظر بر شرکتهای تعاونی تشکیل و اداره می شوند .
ج : شرکتها موسسات تعاونی تولید و تودیع که تحت نظارت مستقیم دولت تشکیل و اداره می گردند .
3 ـ در مورد خرید یا استیجاره اموال غیر منقول که به تشخیص و مسوولیت مدیر عامل و یا مقامات مجاز از طرف وی با کسب نظر کارشناس رسمی دادگسنری یا کارشناس خبره و متعهد رشته مربوطه انجام خواهد شد .
4 ـ در مورد خرید اموال و خدمات و حقوقی که به تشخیص و مسوولیت مدیر عامل و مقام مجاز از طرف وی منحصر بفرد باشد و دارای انواع مشابه نباشد .
5 ـ در مورد خرید کالاهای انحصاری دولتی و یا سایر کالاهایی که دارای فروشنده انحصاری بوده و برای آنها از طرف دستگاههای دولتی نرخهای معینی تعیین و اعلام شده باشد .
تبصره ـ در مواردی که نماینده انحصاری فروش کالاهای ساخت کارخانه های خارجی یا داخلی کالای مورد نظر را موجود نداشته باشند یا به نرخ اعلام شده از طرف مراجع ذیصلاح نفروشند شرکت می تواند کالای مورد نیاز را از سایر فروشندگان با رعایت مقررات این آئین نامه خریداری کند و در صورتی که کالا را از نماینده انحصاری فروش یا کارخانه داخلی با نرخ بیشتری اعلام نماید .
6 ـ در مورد خرید کالاهای مورد تصرف روزانه که در محل از طرف دستگاههای ذیربط دولتی یا شهرداریها برای آنها نرخ ثابتی تعیین شده باشد .
7 ـ در مورد کالاهای ساخت کارخانه های داخلی و کرایه حمل و نقل بار از طریق زمینی که از طرف دستگاههای دولتی ذیربط برای آنها نرخ تعیین شده باشد .
8 ـ در مورد کرایه حمل و نقل هوایی ، دریایی ، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع .
9 ـ در مورد تعمیر ماشین آلات ثابت و متحرک به تشخیص و مسوولیت مدیر عامل شرکت و یا مقام مجاز از طرف وی .
10 ـ در مورد خرید ادوات و ابزار و وسایل فنی و همچنین قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین آلات ثابت و متحرک موجود و نظایر آنها با تعیین بهای مورد معامله حداقل بوسیله یک نفر کارشناس خبره و متعهد رشته مربوط که توسط مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او انتخاب خواهد شد پس از تایید مقام مذکور .
11 ـ در مورد چاپ و صحافی طبق ضوابطی که از طرف دولت تعیین می شود .
ماده 2 ـ معاملات شرکت به سه دسته جزیی متوسط و عمده به شرح زیر تقسیم می شود .
الف ـ معاملات جزیی معاملاتی است که مبلغ آن از 5 میلیون ریال تجاوز نکند .
ب ـ معاملات توسط معاملاتی است که مبلغ آن از 5 میلیون ریال بیشتر و از 50 میلیون ریال تجاوز ننماید .
ج ـ معاملات عمده معاملاتی است که مبلغ آن از 50 میلیون ریال بیشتر باشد .
تبصره 1 ـ مبنای نصاب در خرید برای معاملات جزیی و متوسط مبلغ مورد معامله و در مورد معاملات عمده مبلغ برآورد است .
تبصره 2 ـ مبنای نصاب در فروش مبلغ ارزیابی شده توسط کاردان خبره و متعهد در رشته مربوط که توسط شرکت انتخاب می شود خواهد بود .
تبصره 3 ـ به وزرای عضو مجمع عمومی شرکت اجازه داده می شود متناسب با افزایش عمده فروشی اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نصابهای موضوع این ماده را تعدیل نمایند .
ماده 3 ـ مناقصه در معاملات به طریق زیر انجام می شود .
الف ـ در مورد معاملات جزیی به کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسوولیت کارپرداز .
ب ـ در مورد معاملات متوسط به کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسوولیت کارپرداز و مسوول واحد تدارکاتی مربوط به تایید مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف ایشان .
ج ـ در مورد معاملات عمده با انتشار آگهی مناقصه عمومی یا ارسال دعوت نامه به تشخیص هیات عامل شرکت .
ماده4 ـ مزایده در معاملات به طریق زیر انجام می شود .
الف ـ در مورد معاملات جزیی به بیشترین بهای ممکن به تشخیص و مسوولیت مامور فروش .
ب ـ در مورد معاملات متوسط با حراج .
ج ـ در مورد معاملات عمده با انتشار آگهی مزایده عمومی .
ماده 5 ـ در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده براساس گزارش توجیهی شرکت به تشخیص یک هیات سه نفری مرکب از مقامات مذکور در ماده 6این آئین نامه میسر یا به مصلحت نباشد می توان معامله را به طریق دیگری انجام دادن و در این صورت هیات مزبور با رعایت صرفه و صلاح شرکت ترتیب انجام اینگونه معاملات را با رعایت سایر مقررات مربوط در هر مورد یا بطور کلی برای یک نوع کالا یا خدمت تعیین و اعلام خواهد نمود .
ماده 6 ـ ترکیب هیات ترک مناقصه و مزایده موضوع ماده 5 این آئین نامه در شرکت عبارت خواهد بود از :
الف ـ مدیر عامل شرکت
ب ـ یک نفر به انتخاب مجمع عمومی .
ج ـ ذی حساب و مدیر امور مالی شرکت .
ماده 7 ـ هیات موضوع مواد 6 و 5 این آئین نامه در هر مورد بنا به دعوت مدیر عامل شرکت مقام مجاز از طرف وی تشکیل و با حضور هر سه عضو مربوط رسمیت می یابد و کلیه اعضا مکلف به حضور در جلسات هیات و ابزار نظر خود را نسبت به گزارش توجیهی شرکت در مورد ترک یا مزایده و همچنین نحوه انجام معامله مورد نظر هستند لکن تصمیمات هیات با رای اکثریت معتبر خواهد بود .
ماده 8 ـ در اجرای ماده 5 این آئین نامه در صورتی که مبلغ معامله بیش از مبلغ مذکور در ماده 86 قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب 1366 ـ و اصلاحات بعدی آن باشد انجام معامله پس از تصویب هیات سه نفری موضوع ماده 6 این آئین نامه پس از تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز خواهد بود .
ماده 9 ـ در اجرای ماده 5 این آئین نامه در صورتی که مبلغ معامله بیش از رقم تعیین شده در ماده 87 قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب 1366 ـ باشد انجام معامله پس از تصویب هیات سه نفری موضوع ماده 6 این آئین نامه موکول به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تایید شورای اقتصاد خواهد بود .
ماده 10 ـ معاملات و تشریفات مناقصه و مزایده شرکت به طریق زیر انجام خواهد شد :
آگهی یک نوبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و از یک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار محل که برای شرکت تعیین شده است منتشر می گردد .
تبصره ـ در صورت لزوم به تشخیص شرکت چنانچه موضوع ایجاب کند علاوه بر انتشار آگهی در داخل کشور موضوع در خارج از کشور نیز آگهی خواهد شد و نسخه ای از آگهی به وسیله وزارت امور خارجه به هر یک از سفارتخانه های ممالک مربوط در تهران و یک نسخه هم به سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در ممالک مربوطه در خارج از طریق وزارت مذکور ارسال خواهد شد .
ماده 11 ـ در آگهی مناقصه باید نکات زیر رعایت شود :
1 ـ نوع و مقدار کالا و یا انجام کار با ذکر مشخصات .
2 ـ مدت ، محل و نحوه تحویل کالا یا انجام کار و ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار کلا یا بعضا تاخیر نماید .
3 ـ تصریح بر اینکه بهای پیشنهادی باید مبلغ مشخص یا براساس درصد کسر یا اضافه نسبت به واحد بهای اعلام شده تعیین و در پاکت لاک و مهر شده تسلیم شرکت نمود .

4 ـ مدت قبول و محل تسلیم پیشنهادها .
5 ـ میزان سپرده شرکت در مناقصه بطور مقطوع که باید بصورت نقد به حساب سپرده شرکت در بانک واریز و رسید مربوط به ضمیمه پیشنهاد تسلیم شود .
6 ـ میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن .
7 ـ حداکثر مدتی که برای بررسی پیشنهادها و تشخیص حایز حداقل و ابلاغ به برنده مناقصه ضرورت دارد .
8 ـ روز و ساعت و محل قرائت پیشنهادها همچنین مجاز بودن حضور پیشنهاد دهندگان یا نمایندگان آنها در کمیسیون مناقصه .
9 ـ میزان پیش پرداخت در صورتی که به تشخیص شرکت آن به برنده مناقصه لازم باشد و ترتیب پرداخت و واریز آن .
10 ـ محل توزیع یا فروش نقشه ها و برگ عمومی و مشخصات دیگر در صورت لزوم .
11 ـ محل توزیع نمونه های ضمانتنامه و قرارداد اگر تهیه آن لازم باشد که در این صورت ضمانت نامه عینا مطابق نمونه باید تنظیم و نمونه قرارداد نیز با قید اینکه مورد قبول است باید امضا و ضمیمه پیشنهاد شود.
12 ـ تصریح اینکه شرکت در قبول پیشنهادها و انعقاد قرارداد و یا رد آنها دارای اختیارات تام می باشد .
13 ـ شرکت مناقصه و دادن پیشنهاد به منزله قبول اختیارات و تکالیف شرکت موضوع ماده 13 این آئین نامه میباشد .
ماده 12 ـ در صورتی که ذکر شرایط خاصی علاوه بر آنچه در ماده 11 اعلام شد لازم تشخیص داده شود مشروط بر اینکه با قوانین و مفاد این آئین نامه مغایر نباشد شرکت می تواند در متن آگهی یا در نقشه های و برگ شرایط و مشخصات درج نماید چنانچه مواردی که باید در آگهی ذکر شود منفصل باشد ، می تواند در آگهی تصریح نمود که نقشه ها و برگ شرایط عمومی و مشخصات و نظایر آن در محل معینی موجود است و پیشنهاد دهندگان باید یک نسخه از آن را دریافت و با قید قبولی و امضا به پیشنهاد خود ضمیمه و تسلیم نمایند ولی منظور داشتن امتیازات جدید برای برنده مناقصه هنگام انعقاد قرارداد یا اجرای قرارداد به هر عنوان ممنوع می باشد .
ماده 13 ـ شرکت در خصوص اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای رسیده و انعقاد قرارداد دارای تکالیفی و اختیارات ذیل می باشد :
1 ـ شرکت مکلف است در صورتی که برنده مناقصه را اعلام کرده باشد لیکن برنده مناقصه حاضر به انجام معامله نشود سریعا سپرده او را ضبط همچنین سپرده نفر دوم در صورتی که براساس ماده 26 این آئین نامه برای انجام معامله به او رجوع شود و از انجام معامله امتناع نماید ضبط کند .
2 ـ شرکت می تواند مقدار کالا یا کار مورد معامله را تا 25% افزایش یا کاهش دهد مشروط بر اینکه کلیه محاسبات فنی و نسبت به این افزایش یا کاهش متناسب رعایت و تطبیق نماید .
3 ـ شرکت به پیشنهادهای مبهم و مشروط و بدون سپرده و پیشنهادهایی که بعد از انقضای مهلت مقرر در آگهی برسد ترتیب اثر خواهد داد .
4 ـ شرکت در رد هر یک یا تمام پیشنهادها مختار است .
5 ـ هزینه ثبت قرارداد در دفتر اسناد رسمی و همچنین هرگونه مالیات و عوارض بر عهده برنده مناقصه خواهد بود وکلیه کسور قانونی که بایستی وسیله شرکت کسر و وصول گردد طبق قوانین و مقررات مربوط عمل خواهد شد .
ماده 14 ـ مدت قبول پیشنهادها در مورد آگهی هایی که در داخل کشور منتشر می شود از تاریخ اولین نوبت انتشار از ده روز نباید کمتر باشد و در مورد آگهی هایی که در خارج از کشور طبق تبصره ماده 10 منتشر می شود از 60 روز نباید کمتر تعیین شود .
ب ـ در صورتیکه به تشخیص شرکت نوع معامله ایجاب کند که نقشه یا برگ شرایط و مشخصات و نمونه های ضمانتنامه ها و قرارداد و مدارک دیگری تهیه شود ، قبل از نشر آگهی باید آنها را آماده کند .
ج ـ میزان پیش پرداخت نباید از 25% مبلغ معامله تجاوز کند و تنها در قبال ضمانتنامه بانکی پرداخت خواهد شد .
د ـ میزان سپرده شرکت در مناقصه با توجه به موضوع و خصوصیات معامله نباید از 5% مبلغ برآورد معامله کمتر باشد ولی در صورتی که میزان سپرده به ماخذ فوق از 5 میلیون ریال بیشتر شود ، شرکت می تواند میزان سپرده را به مبلغ متناسب که از پنج میلیون ریال کمتر نباشد تقلیل دهد .
هـ ـ حداقل میزان تضمین حسن انجام معامله که باید قبل از انعقاد قرارداد اخذ شود در مورد معاملاتی که موضوع آن انجام امور ساختمانی یا باربری یا فروش ماشین آلات باشد 5% و در مورد سایر معاملات ده درصد مبلغ معامله می باشد شرکت تسلیم شود و در مورد معاملات ساختمانی و باربری علاوه بر 5% مذکور شرکت باید از هر پرداخت معادل 10% کسر و به حساب سپرده بابت تضمین حسن انجام معامله منظور کند .
فصل دوم ـ مناقصه محدود ( دعوت نامه )
ماده 15 ـ دعوت نامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاصی ارسال می شود که صلاحیت آنان برای شرکت در مناقصه مورد نظر قبلا تشخیص داده شده و نام آنان در فهرست واجدین صلاحیت درج شده باشد .
ماده 16 ـ برای تشخیص صلاحیت کمیسیونی مرکب از سه عضو که از طرف مدیر عامل به اقتضای تخصص و بصیرت انتخاب خواهند شد تشکیل می شود کمیسیون مذکور پس از رسیدگی به مدارک داوطلبان واجد صلاحیت را برای هر رشته از معاملات انتخاب و در صورت لزوم آنان را درجه بندی می کند و در صورتی که تعداد واجدین صلاحیت در هر رشته یا هر رشته یا هر درجه از 5 نفر کمتر نباشد نتیجه پس از تایید مدیر عامل به آنان و اسامی اشخاص مذکور در فهرست واجدین صلاحیت درج خواهد شد که برای سه سال معتبر است .
تبصره ـ شرکت می تواند با تصویب کمیسیون مذکور در این ماده قبل از انقضای سه سال مقرر نام اشخاصی را به فهرست واجدین صلاحیت اضافه کند یا از آن حذف نماید .
ماده 17 ـ در مواردی که تشخیص صلاحیت وسیله دستگاههای دولتی به عمل آمده به خصوص در مورد مسایل و معاملات پیمانکاری راه و ساختمان و تاسیسات و مورد عمل خواهد بود شرکت می باید منحصرا از فهرست واجدین صلاحیت مربوط استفاده نماید .
ماده 18 ـ دعوتنامه شرکت در مناقصه محدوده باید حداقل برای سه نفر از اشخاصی که نام آنان در فهرست واجدین صلاحیت برای معامله مورد نظر مندرج است ارسال گردد مگر آنکه در فهرست مزبور حداکثر معاملاتی که در زمان واحد میتوان به یک شخص واگذار نمود پیش بینی شده باشد که در این صورت از کسانی که معاملات واگذاری به آنان از نصاب مذکور تجاوز کرده باشد دعوت به عمل نخواهد آمد .
ماده 19 ـ مقررات مربوط به مناقصه عمومی در صورتی که با مقررات مناقصه محدود مغایر نباشد در مناقصه محدود نیز لازم الرعایه است .
فصل سوم ـ کمیسیون مناقصه
ماده 20 ـ کمیسیون مناقصه از سه نفر بشرح زیر تشکیل می شود :
1 ـ مدیر عامل با یکی از معاونان شرکت به انتخاب مدیر عامل 2 ـ ذی حساب و مدیر مالی 3 ـ مدیر قسمت درخواست کننده کالا یا کار مورد نیاز .
تبصره ـ در صورتی که حضور یک کارشناس فنی در کمیسیون مناقصه ضرورت داشته باشد با انتخاب مدیر عامل کارشناس تعیین و در کمیسیون شرکت خواهد کرد .
ماده 21 ـ در صورتی که در مدت مقرر از طرف فروشندگان یا انجام دهندگان ، پیشنهاد نرسیده باشد شرکت مناقصه را تجدید و یا موضوع را برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون موضوع ماده 5این آئین نامه احاله خواهد داد .
ماده 22 ـ در صورتی که در مدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد کمیسیون تشکیل می شود و پیشنهادهای رسیده است را اعم از اینکه یک پیشنهاد یا بیشتر باشد مفتوح و رسیدگی و به شرح زیر اتخاذ تصمیم خواهد بود در صورتی که به نظر کمیسیون مناقصه کمترین بهای پیشنهاد شده ( یا بهای پیشنهاد شده در موردی که فقط یک پیشنهاد رسیده باشد ) عادله باشد کمیسیون دهنده را به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود و در غیر این صورت می تواند اظهار نظر کند که مناقصه تجدید یا حداقل از سه نفر استعلام بها شود و نتیجه آن در کمیسیون مطرح گردد در صورتی که حداقل بهای بدست آمده در استعلام بها کمتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد کمیسیون پیشنهاد دهنده حداقل بها در استعلام را حایز حداقل اعلام می کند مگر اینکه تفاوت این دو بها کمتر از 5% باشد که در این صورت اگر پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه حاضر باشد به حداقل بهای بدست آمده در استعلام معامله را انجام دهد به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد شد و در صورتی که حداقل بهای بدست آمده در استعلام برابر یا بیشتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد در استعلام بها کسی داوطلب معامله نباشد یا تعداد داوطلبان کمتر از سه نفر باشد کمیسیون می تواند پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه را به عنوان برنده مناقصه اعلام کند یا رای به تجدید مناقصه دهد .
تبصره 1 ـ شرکت باید از روز افتتاح پیشنهاد شاخص قیمتهای مربوط به مورد مناقصه را به وسایل مقتضی و مطمئن بطور محرمانه تهیه نموده و در پاکت لاک و مهر شده در اختیار کمیسیون مناقصه جهت بررسی و تطبیق باقیمانده رسیده است .
تبصره 2 ـ در مواردی که کمیسیون مناقصه رای به تجدید مناقصه بدهد احاله موضوع برای اتخاذ تصمیم دیگر به هیات مقرر در ماده 5 این آئین نامه بلامانع است .
ماده23 ـ در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالا یا کار باشد و هرگاه در شرایط مناقصه اختیار تفکیک مورد معامله برای شرکت پیش بینی نشده باشد کمیسیون مناقصه می تواند شخصی را که بهای پیشنهادی او را در مجموع او در مجموع کمتر است ، برنده مناقصه اعلام نماید .
فصل چهارم ـ اجرای کمیسیون مناقصه
ماده 24 ـ در صورتی که کمیسیون مناقصه را اعلام کند شرکت باید نتبیجه برنده مناقصه ابلاغ کند که برای انجام معامله مراجعه کند مگر اینکه مبلغ از 50 میلیون ریال زیادتر باشد و یا نظر کارشناس فنی که در کمیسیون حضور داشته منطبق با نظر کمیسیون نباشد که در این صورت ابلاغ نتیجه به برنده مناقصه موکول به موافقت مدیر عامل و در صورت عدم موافقت وی مناقصه تجدید یا موضوع برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون ماده 5 این آئین نامه ارجاع خواهد شد .
ماده 25 ـ در مواردی که کمیسیون مناقصه برنده مناقصه را اعلام نمود سپرده او و سپرده شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرار دارد (مگر اینکه رجوع به او طبق تبصره یک ماده 26 میسر نباشد ) نگاهداری و سپرده سایر پیشنهاد دهندگان مسترد خواهد شد .
ماده 26 ـ در صورتی که برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف مدت ده روز ( به استثنای ایام تعطیل) نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند یا برای انجام معامله حاضر نشود سپرده تصمیمن شرکت در مناقصه او به نفع شرکت ضبط خواهد شد و مراتب به شخصی که پیشنهاد او در مرتبه دوم قرار دارد با رعایت مفاد تبصره یک این ماده ابلاغ می گردد اگر او هم از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف 10 روز نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند یا برای معامله حاضر نشود سپرده او هم ضبط و در این صورت به تشخیص مدیر عامل مناقصه تجدید یا موضوع برای اتخاذ تصمیم نهایی به کمیسیون موضوع ماده 5 این آئین نامه ارجاع خواهد شد .
تبصره 1 ـ به شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه قرار دارد به شرطی ابلاغ می شود که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد در غیر این صورت رجوع به او ممنوع است .
تبصره 2 ـ در صورتی که طرف معامله در خارج از کشور اقامت داشته باشد مدت 10 روز مقرر در این ماده ممکن است حداکثر تا یک ماه تعیین شود مشروط بر این که در آگهی مناقصه یا برگ شرایط آن ذکر شده باشد .
ماد 27 ـ ماموران مسوول در شرکت موظفند با توجه به مدت مقرر در آگهی یا دوعتنامه مناقصه برای ابلاغ نتیجه به برنده به نحوی اقدام نمایند که به علت انقضای مدت خسارتی که متوجه شرکت نشود و الا مورد تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت .
ماده 28 ـ در صورتی که حایز حداقا بهای در مناقصه بیش از یک نفر باشد و نسبت به انجام معامله یا یکی از آنان در مهلتی که کمیسیون تعیین خواهد کرد بین آنان توافق نشود ، حق تقدم با برنده ای خواهد بود . که در محل انجام کار سکونت دارد در صورتی که سایرین نیز واجد این شرایط باشند کمیسیون برنده را از طریق قرعه کشی انتخاب خواهد نمود .
فصل پنجم ـ انعقاد قرارداد
ماده 29 ـ در معاملاتی که تحویل مورد معامله در مهلت مقرر در ماده 26 این آئین نامه مقدور نباشد شرکت باید با برنده مناقصه قرار داد منعقد نماید .
1 ـ نام متعاملین
2 ـ نوع و مقدار مورد معامله با مشخصات کامل آن .
3 ـ مدت انجام تعهد و محل و شرایط تحویل مورد معامله یا انجام کار .

4 ـ ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که برنده مناقصه در انجام تعهدات جزئا یا کلا تاخیر نماید .
5 ـ الزام تحویل کالا طبق نمونه ممهور در صورتی که تهیه این نمونه لازم باشد در این صورت نمونه کالا باید با مهر و امضای طرفین معامله مهر شده و نزد شرکت بماند .
6 ـ اقرار برنده مناقصه به اینکه از مشخصات کالایا مورد معامله و مقتضیات محل تحویل کالا یا انجام کار اطلاع کامل دارد .
7 ـ اختیارات شرکت نسبت به افزایش یا کاهش مورد معامله درمدت قرارداد تا میزان 25% مقدار مندرج در قرارداد .
8 ـ بهای مورد معامله و ترتیب پرداخت آن در مواردی که انجام کار براساس واحد بها باشد مورد معامله برآورد و در قرارداد ذکر می شود ولی بهای کارهای انجام یافته براساس واحد بها احتساب و پرداخت خواهد شد .
9 ـ مبلغ پیش پرداخت و ترتیب واریز آن در صورتی که در شرایط مناقصه ذکر شده باشد .
10 ـ میزان تضمین حسن انجام معامله و نحوه وصول اقساط آن در مورد امور ساختمانی و باربری و ترتیب استرداد آن براساس شرایط مناقصه .
11 ـ مدت فاصله زمانی بین تحویل موقت و نحویل قطعی در قراردادهای مربوط به ساختمان و راه سازی و نظایر آن براساس شرایط مناقصه .
12 ـ اقرار به عدم شمول ممنوعیت موضوع قانون راجع به منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری مصوب دی ماه 1377 .
13 ـ سایر تعهداتی که در شرایط مناقصه ذکر شده است .
14 ـ سایر شرایط که مورد توافق طرفین معامله قرار گیرد مشروط بر آن که متضمن امتیازاتی علاوه بر آنچه در شرایط مناقصه ذکر شده برای فروشنده نباشد .
فصل ششم ـ ترتیب تحویل کالا یا خدمت
ماده 31 ـ تحویل مورد معامله به شرح زیر باید انجام شود :
الف ـ در مورد معاملاتی جزیی به وسیله و مسوولیت انباردار یا تحویل گیرنده کالا یا کار حسب مورد .
ب ـ در مورد معاملات متوسط به وسیله و مسوولیت انباردار یا تحویل گیرنده کالا یا کار و نماینده قسمت تقاضا کننده .
ج ـ در مورد معامله عمده به وسیله و مسوولیت انباردار یا تحویل گیرنده کالا یا کار و نماینده قسمت تقاضا کننده و نماینده دیگری که از طرف شرکت تعیین خواهد شد .
تبصره 1 ـ تحویل مورد معامله مذکور در بندهای «ب» و «ج» این ماده باید با تنظیم صورت مجلس انجام شود و پس از اینکه مسلم شد کالا یا کار دارای تمام مشخصات لازم می باشد مراتب و مقدار آن در صورت مجلس تحویلی ذکر نام و از طرف مسوولان مربوط با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ باید امضا شود در مورد بند «الف» گواهی تطبیق مشخصات ومقدار کالا یا کار بر عهده انباردار یا تحویل گیرنده کار می باشد .
تبصره 2 ـ در مواردی که تشخیص مشخصات مورد معامله محتاج بصیرت و تخصص باشد قسمت تقاضا کننده از بین کسانی باید انتخاب شود که دارای اطلاعات کافی در این خصوص باشد و این مسوولیت را عهده دار خواهد بود .
ماد 32 ـ برای کالای تحویل شده در تمام موارد باید قبض انبار که دارای شماره مسلسل باشد صادر گردد و به امضای انباردار برسد و در دفتر انبار و کاردکس ثبت دفتر انبار روی قبض قید شود .
نبصره ـ در مواردی که کالا در خارج از انبار تحویل میگردد و به انبار وارد نمی شود با در نظر گرفتن مفاد ماده 31 و تبصره های آن حسب مورد اقدام نخواهد شد و تحویل گیرنده کالا به جای انباردار تکالیف مربوط را انجام خواهد داد و رسید یا صورت مجلس مربوط حسب مورد مبنای صدور قبض انبار و حواله انبار قرار خواهد گرفت .
ماده 33 ـ در صورتی که در شرایط معامله برای تحویل مورد معامله علاوه بر آنچه که در مواد 31 و 32 تعیین شده تکالیف دیگری نیز پیش بینی شده باشد باید اجرا شود .
ماده 34 ـ در مواردی که بین مسوولان تحویل مورد معامله مذکور در بندهای «ب» و «ج» ماده 31 از لحاظ مشخصات و سایر مسایل مربوط به کار یا کالایی که در صورت مجلس قید خواهند کرد و چگونگی تحویل مورد معامله از طرف مدیر عامل شرکت طبق نظر افراد بصیر و مطلع تعیین خواهد شد .
فصل هفتم ـ مزایده
ماده 35 ـ در مورد معاملات جزیی مامور فروش مکلف است به داوطلبان انجام معامله مراجعه و پس از تحقیق کامل از بها با رعایت صلاح و صرفه شرکت معامله را به مسوولیت خود انجام دهد و سند مربوطه را با قید اینکه معامله با بیشترین بهای ممکن انجام شده است و با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضا کند .
ماده 36 ـ اطلاعات کلی در مورد نوع مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل حراج و یا سایر شرایطی که لازم باشد باید آگهی در روزنامه کثیر الانتشار و در صورت ضرورت به وسایل و طرق مانند رادیو یا تلویریون یا الصاق آگهی در معابر به اطلاع عموم برسد .
ب ـ مورد معامله باید قبلا بوسیله کارشناس منتخب شرکت حتما ارزیابی شود و حراج از بهای ارزیابی شده شروع و یا خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد کند معامله انجام شود و اگر حداقل به قیمت ارزیابی شده داوطلب پیدا نشود مجددا باید اریابی شود .
ماده 37 ـ در مورد معاملات عمده انتشار آگهی مزایده به شرح زیر به عمل می آید :
الف ـ در آگهی مزایده شرایطی که طبق آئین نامه برای آگهی مناقصه پیش بینی شده در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید رعایت شود .
ب ـ مقرراتی که در این آئین نامه در مورد ترتیب تشکیل کمیسیون مناقصه اتخاذ تصمیم در کمیسیون مذکور و اجرای تصمیم کمیسیون و انعقاد قرارداد تحویل مورد معامله معین شده در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید اجرا شود .
فصل هشتم ـ مقررات عمومی
ماده 38 ـ رفع اختلافات ناشی از معاملات موضوع این آئین نامه که بین طرفین معامله ایجاد می شود به عهده کمیسیونی مرکب از یک نفر از نماینده به انتخاب مجمع عمومی و نماینده هیات عامل و نماینده طرف معامله خواهد بود هیات مذکور می تواند با طرف قرارداد توافق کند این توافق برای طرفین قابل اجرا و غیر قابل اعتراض خواهد بود و در صورت عدم حصول توافق مدعی می تواند به دادگاه صلاحیت دار مراجعه نماید .
ماده 39 ـ دریافت ضمانتنامه بانکی یا استناد خزانه یا اوراق قرضه دولتی به عنوان سپرده شرکت در مناقصه یا مزایده و یا تضمین حسن انجام معامله بلامانع می باشد و در هر صورت به تشخیص مدیر عامل شرکت قابل تبدیل به یکدیگر می باشد .
ماده40 ـ مواردی که در این آئین نامه پیش بینی نشده است تابع مقررات محاسبات عمومی کشور و آئین نامه معاملات دولتی و سایر قوانین و مقررات مربوط خواهد بود .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/08/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.