×

قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس

قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس

قانون-انطباق-امور-اداری-و-فنی-موسسات-پزشکی-با-موازین-شرع-مقدس

وکیل


شماره 2557 ـ ق - 24/8/1377

حضرت حجه السلام و المسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
طرح انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 10/8/1377 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی به پیوست ارسال می شود .
رییس مجلس شورای اسلامی ـ سید محمد خاتمی
7/9/1377 شماره 55445
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 10/8/1377 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 20/8/1377 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 2557 ـ ق مورخ 24/8/1377 واصل گردیده است به پیوست جهت اجرا ابلاغ می گردد .
رییس جمهور ـ سید محمد خاتمی

ماده 1 ـ موسسات پزشکی و وابسته به پزشکی نظیر بیمارستان ، زایشگاه ، آسایشگاه ، آزمایشگاه ، پلی کلینیک ها ، مطب پزشکان و داروخانه ها و محل کار سایر اقشار پزشکی و موسسات فیزیوتراپی و الکتروفیزیوتراپی ، هیدروتراپی ، آزمایشگاههای تشخیص و پژوهشی ، درمانگاه ، رادیولوژی ، مراکز پزشکی هسته ای ، مراکز بهداشتی درمانی و شهری و روستایی ، بخشهای تزریقات و پانسمان و یا هر تشکیلاتی که به هر نام و عنوان با اجاره وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شده یا خواهد شد (اعم از بخش دولتی ـ خصوصی و خیریه ) و واحدهای مشابه در دانشگاههای علوم پزشکی و کلیه کارکنان فنی و اداری و خدماتی آنها مشمول این قانون می گردند .
تبصره ـ کلیه وزارتخانه ها و سازمانها و موسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و به امر بهداشت و درمان می پردازد موظف به رعایت مقررات این قانون می باشند .
ماده 2 ـ در اجرای ماده 3 قانون تشکیل وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی مصوب 9/7/1364 این وزارتخانه موظف است به منظور انطباق امور درمانی ، بهداشتی و آموزش پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام سیاستگذاری و برنامه ریزی و تدوین آئین نامه اجرائی جهت علمی نمودن انطباق امور مذکور با موازین شرع مقدس را به انجام رساند .
ماده 3 ـ به منظور نیل به اهداف مندرج در مواد این قانون شورایی به نام شورای عالی انطباق در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به ریاست وزیر بهداشت در مان و آموزش پزشکی تشکیل می گردد . اعضای این شورا به مدت دو سال به عضویت شورا منصوب می شوند عبارتند از :
1 ـ معاون امور فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به عنوان قائم مقام و دبیر شورا .
2- معاون امور درمان و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
3 - معاون امور پشتیبانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
4 - معاون امور آموزشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
5 - معاون امور بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
6 - رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها .
7 - یک نفر از اعضای کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر به پیشنهاد کمیسیون مزبور و انتخاب مجلس .
8 - یک نفر از اعضای کمیسیون امور زنان و جوانان و خانواده مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر به پیشنهاد کمیسیون و انتخاب مجلس .
9 - رییس سازمان نظام پزشکی یا نماینده تام الاختیار وی .
10 - مشاور وزیر بهداشت در امور زنان .
11 - دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به انتخاب وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
12 - دو نفر از روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور به انتخاب وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
تبصره 1 ـ وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می تواند نسبت به تشکیل کمیته های انطباق در استانها اقدام نماید کمیته های موضوع این ماده موظف خواهند بود نتایج اقدامات خود را به شورای عالی انطباق در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گزارش نمایند .
تبصره 2 ـ کمیته های انطباق استانی زیر نظر رییس دانشگاه علوم پزشکی تشکیل می شود و موظف به اجرای مصوبات شورای عالی انطباق می باشند .
ماده 4 ـ اعتبارات مورد نیاز این قانون در سال جاری کماکان از ردیف 422600 ( بند «و» تبصره 10 تامین می گردد و در سالهای آتی با توجه به امکانات وزارت مربوطه عمل خواهد شد .
ماده 5 ـ وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی موظف است آئین نامه اجرائی این قانون را به گونه ای تنظیم نماید که با ارتقا کیفیت خدمات پزشکی همراه و بیمار در انتخاب پزشک مختار باشد و در ارایه خدمات اورژانس حفظ حیات بیمار بالاترین اولویت را داشته باشد .
ماده 6 ـ روسای دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ، مسوولین فنی و مدیران بیمارستانها و واحدهای بهداشتی درمانی مسوول حسن اجرای قانون در استانها بوده و با بازرسی مستمر و نیز براساس شکایات وارده به مراجع ذیربط به تخلفات رسیدگی می کنند .
ماده 7 ـ آئین نامه اجرائی این قانون حداکثر ظرف مدت 6 ماه توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تهیه و پس از تصویب هیات وزیران لازم الاجرا می باشد و تا ابلاغ آئین نامه انطباق و اصلاحیه بعدی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کماکان به قوت خود باقی است .
قانون فوق مشتمل بر 7 ماده و 3 تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 10/8/1377 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 20/8/1377 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/08/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.