×

آئین نامه اجرائی قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-قانون-حمل-و-نقل-و-عبور-کالاهای-خارجی-از-قلمرو-جمهوری-اسلامی-ایران شماره 38582 / ت 19786 هـ 30 /9/1377
وزارت راه و ترابری ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 18/5/1377 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 11/3021 مورخ 5/3/1377 وزارتخانه های راه و ترابری ، امور اقتصادی و دارایی و کشور و به استناد ماده 26 قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1374 ـ آئین نامه اجرائی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ اصطلاحات به کار برده شده در قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ـ که از این پس در این آئین نامه ، قانون نامیده می شود ـ و این آئین نامه به شرح زیر تعریف می گردد :
الف ـ اظهار نامه عبور خارجی : عبارتست از برگه ای (فرمی) چاپی که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران چاپ شده و جهت اظهار کالاهای عبوری خارجی مورد استفاده قرار می گیرد .
ب ـ اظهار نامه اجمالی کالای عبوری : عبارتست از برگه ای (فرمی) چاپی جهت اظهار اجمالی کالا که در بدو ورود آن توسط هدایت کننده وسیله حمل یا نماینده شرکت حمل و نقل و یا نماینده راه آهن به گمرک یا بندر یا فرودگاه حسب مورد تسلیم می گردد .
پ ـ اظهار کالای عبوری : عبارتست از ذکر اوصاف و مشخصات کامل کالا در اظهارنامه تسلیمی که جهت عبور خارجی کالا یا گمرک ارایه می گردد .
ت ـ اظهار اجمالی کالای عبوری : عبارتست از ذکر مشخصات کلی کالا که در اظهار نامه اجمالی به گمرک یا بندر ارایه می گردد .
ث ـ ترخیصیه کالای عبور : عبارتست از سند حواله تحویل کالا به صاحب آن یا عبور دهنده که از سوی متصدی حمل و یا نماینده وی به عنوان گمرک ، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط صادر می گردد .
ج ـ پروانه عبور خارجی : عبارت است از نسخه دوم اظهار نامه عبور خارجی که توسط ادارات گمرک تایید و صادر میگردد .
چ ـ بارنامه : سندی است مبین مالکیت کالا که حمل کننده یا نماینده وی پس از وصول کالا صادر می نماید و حاکی از حمل کالای معینی از یک نقطه (مبدا حمل ) به نقطه دیگر (مقصد حمل ) با وسیله حمل مورد توافق (کشتی ، کامیون ، قطار ، هواپیما یا ترکیبی از آنها ) کرایه حمل معین می باشد .
ح ـ داده های الکترونیکی : عبارتست از متن یا پرونجای (فایل ) اطلاعاتی که از طریق شبکه های رایانه ای یا دیسک نوری یا فلاپی دیسک به منظور تسریع در امور جاری عبور کالا تحت استاندارد و نمونه (فرمت) شناخته شده بین المللی همراه با اعمال سیستم امنیتی بر روی این گونه پرونجاها ( فایلها ) و امکان احراز هویت فرستنده و گیرنده تبادل می گردد .
خ ـ وجه الضمان : عبارتست از ودیعه نقدی یا ضمانتنامه بانکی به صورت فردی یا جمعی تضامنی یا بیمه نامه که به منظور تضمین انجام تعهدات گمرکی کالای عبوری از طرف عبور دهنده به گمرک تودیع می شود .
تبصره ـ تعریف سایر اصطلاحاتی که در این ماده ذکر نشده است تابع مقررات مربوط می باشد .
ماده 2 ـ حمل و نقل کالای عبوری از قلمرو گمرکی جمهوری اسلامی ایران ، منحصر به یک وسیله خاص نبوده و حمل آنها با وسایط نقلیه گوناگون اعم از کشتی ، کامیون ، قطار ، هواپیما و لوله یا ترکیبی از آنها (حمل مرکب ) تحت ضوابط این آئین نامه مجاز می باشد .
ماده 3 ـ دستگاههای ذیربط می توانند اوراق و اسناد اشاره شده در متن این آئین نامه که می تواند به طور الکترونیکی مبادله شود را بپذیرند و این گونه اسناد الکترونیکی دارای ارزش و اعتبار اسناد کاغذی مشابه می باشد .
ماده 4 ـ گمرک موظف است حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ اعلام شورای عالی هماهنگی ترابری کشور در پایانه های باربری و ایستگاههای راه آهن و فرودگاههایی که اماکن گمرکی شناخته می شوند در صورت آماده شدن امکانات لازم از قبیل ساختمان و تجهیزات اداری ، انبار محوطه ، امکانات تخلیه و بارگیری و منازل سازمانی در حد نیاز به پیشنهاد گمرک و تصویب شورای عالی هماهنگی ترابری کشور نسبت به استقرار پرسنل مورد نیاز در این اماکن اقدام نماید .
تبصره 1 ـ تامین امکانات به شرح فوق بر عهده سازمان متقاضی ایجاد محوطه گمرکی خواهد بود .
تبصره 2 ـ گمرک می تواند به اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای امکانات لازم جهت و بارگیری و نگهداری کالای عبور در ادارات گمرک ورودی و خروجی می باشند مجوز لازم جهت تخلیه و بارگیری و انبارداری کالای عبور صادر نماید .
ماده 5 ـ عبور کالا از قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران در حدود قراردادها و موافقتنامه های منعقد شده بین دولتهای طرفین تابع همان مقرراتی خواهد بود که در قراردادهای منعقد شده آمده است مگر آنکه بنابر علل امنیتی و مذهبی ورود آن به کشور ممنوع باشد .
تبصره ـ عبور کالاهای عبوری سایر کشورهایی که با کشور جمهوری اسلامی ایران قرارداد عبور کالا ندارد و یا مواردی که در توافقنامه های طرفین دیده نشده باشد تابع قانون و این آئین نامه خواهد بود .
ماده 6 ـ فهرست کالاهای ممنوعه حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از تصویب این آئین نامه توسط شورای امنیت کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .
تبصره 1 ـ هر گونه کاهش یا افزایش در اقلام اعلام شده به پیشنهاد شورای امنیت و تصویب هیات وزیران خواهد بود .
تبصره 2 ـ ممنوعیت عبور اقلام سه ماه پس از ابلاغ قابل اجرا می باشد .
ماده 7 ـ عبور دام و نبات و مواد و محصولات خام دامی و نباتی دارد ، منوط به اخذ مجوز یاد شده است . فهرست کالاهایی که نیاز به اخذ مجوز قرنطینه دامی و نباتی دارد توسط سازمانهای ذیربط تنظیم و ضمن اعلام به سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور ، جهت اطلاع عبور دهندگان کالا منتشر میگردد .
ماده 8 ـ برای عبور مواد شیمیایی ، منفجره و مخدر زیر ، نیاز به اخذ عبور از دستگاههای نام برده شده ذیل می باشد :
الف ـ عناصر شیمیایی رادیواکتیو : پرومتیوم ، پولونیوم ، استات ، رادون ، فرانسیوم ، رادیوم ، اکتینیوم ، پروتاکتی نیوم ، نپتونیوم ، آمریسیوم و سایر عناصر شماره اتمی بالاتر ، همچنین سایر مواد رادیو اکتیو طبق فهرستی که سازمان انرژی اتمی ایران اعلام می نماید از سازمان یاد شده.
ب ـ دینامیت و سایر مواد قابل انفجار مانند فتیله ، چاشنی ، کپسولهای قابل انفجار و آتش زا از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح .
ج ـ مواد مخدر و مواد سمی و ساکارین و مواد ساکارین دار و بلودو متیلن که مصرف پزشکی داشته باشد از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (اداره کل نظارت بر مواد مخدر )
ماده 9 ـ وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی موظفند جهت عبور کالاهای خارجی که نیاز به قرنطینه و صدور مجوز دارند با استقرار امکانات مورد لزوم در مرزهای مجاز کشور در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به صدور مجوز لازم اقدام نمایند .
الف ـ در مورد کالاهای مجاز مبلغی معادل حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و عوارضی که به واردات قطعی آن کالا تعلق می گیرد .
ب ـ در مورد کالای مجاز مشروط و ممنوع الورود مبلغی معادل حقوق گمرکی ، سود بازرگانی ، عوارض و سه برابر ارزش کالا .
تبصره 1 ـ در صورت عدم خروج کالا و انطباق مورد با موازین قاچاق ، صرف نظر از میزان وجه الضمان تودیع شده شرکتهای حمل و نقل یا اشخاص مشمول مجازاتهای مندرج در قوانین مربوط خواهند بود .
تبصره 2 ـ میزان وجه الضمان تودیعی توسط شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایرانی دارای مجوز فعالیت از وزارت راه و ترابری ، معادل حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و عوارض کالای عبوری می باشد .
تبصره 3 ـ در مواردی که کالای عبوری توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران تا مرز خروجی با بارنامه بین المللی حمل و با تنظیم اظهارنامه و تعهد کتبی توسط راه آهن انجام میشود نیاز به سپردن وجه الضمان نمی باشد .
تبصره 4 ـ وجه الضمان موضوع این ماده به صورت سپرده نقدی ، ضمانتنامه بانکی بوده و برای شرکتهای حمل و نقل بین المللی موضوع تبصره 2 این ماده علاوه بر موارد فوق ضمانتنامه های تصامنی بانکی یا بیمه نامه های معتبر به جای وجه الضمان عبور کالا پذیرفته می شود .
تبصره 5 ـ اخذ وجه الضمان به میزان فوق مانع از وصول جرایم و بقیه حقوق دولت وفق مقررات مربوط در صورت بروز تخلف و قاچاق نخواهد بود .
ماده 11 ـ وسایط نقلیه خارجی اعم از کامیون ، اتوبوس ، مینی بوس ، لکوموتیو و وسایط نقلیه ریلی بدون بار و مسافر و سواری که به عنوان یک محموله عبوری با نیروی محرکه خود قلمرو کشور را عبور می نماید و فاقد مدارک معتبر بین المللی عبور می باشند در صورتی که توسط یکی از شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایرانی مجاز اظهار گردند از لحاظ سپردن وجه الضمان تابع مقررات کالاهای عبوری می باشند .
ماده 12 ـ کلیه سازمانهایی که مسوول انجام عملیات یا تشریفات عبور کالاهای خارجی هستند از قبیل ادارات گمرک ، بنادر ، پایانه ها ، ایستگاههای راه آهن ، فرودگاهها و بانکها موظفند امور مربوط را در یک بخش یا دایره ای جدا از سایر بخشها و دوایر دیگر متمرکز نموده و طوری که انجام نموده به طوری که انجام تشریفات عبور خارجی کلا در همان بخش یا دایره در اسرع وقت و بدون وقفه امکان پذیر باشد .
ماده 13 ـ تکمیل یا تغییر بسته بندی در مورد کالاهای عبوری خارجی و همچنین نمونه برداری از آن بنا به درخواست کتبی صاحب کالا یا عبور دهنده بدون آنکه ماهیت کالا تغییر نماید در محوطه های گمرکی با نظارت مستمر گمرک مجاز می باشد در این قبیل مواقع در صورت مجلسی که به امضای نمایندگان گمرک و عبور دهنده حسب مورد میرسد ، وقوع امر به طور تفصیلی قید و ضمیمه اسناد عبور می شود .
تبصره : در صورتی که کالا تحویل سازمان بنادر و کشتیرانی یا شرکت ملی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران شده باشد صورت مجلس موضوع این ماده باید به امضای نماینده سازمان یا شرکت (حسب مورد ) نیز برسد .
ماده 14 ـ ادارات گمرک و سازمانهای ذیربط درخواست کتبی صاحب کالا یا عبور دهنده را مبنی بر تخلیه کالا در اماکن و محوطه های گمرکی یا انتقال کالا از کانتینر به کامیون یا واگن یا هواپیما و بالعکس را قبول می نمایند .
ماده 15 ـ در صورت ضرورت وضع هرگونه عوارض بر کالاهای عبوری خارجی ، سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور را بررسی و با توجه به شرایط زمانی و مکانی و عمل متقابل سایر کشورها نسبت به کالاهای عبوری مربوط به جمهوری اسلامی ایران ، پیشنهاد لازم را در خصوص وضع عوارض به شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به منظور به هیات وزیران ارایه می نماید .
ماده 16 ـ کلیه سازمانهایی که در امر عبور کالا وظیفه ای بر عهده آنها مقرر است از جمله پستهای قرنطینه دامی و نباتی ، نیروی انتظامی و غیره موظفند ضمن فراهم نمودن امکانات لازم ساعت کاری خود را با ساعت ادارات گمرک مرزی مربوط هماهنگ کنند و در صورت ضرورت شبانه روزی فعالیت نمایند .
ماده 17 ـ اداره گذرنامه مکلف است گذرنامه و دفترچه خروجی مربوط به رانندگان ایرانی متقاضی فعالیت در خطوط بین المللی را پس از درخواست شرکت حمل و نقل بین المللی که قبلا توسط سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور و آن اداره معرفی شده است حداکثر ظرف 7 روز کاری صادر نمایند .
تبصره ـ وزارت اطلاعات موظف است پاسخ استعلام اداره گذرنامه پیرامون وضعیت رانندگان را حداکثر ظرف چهل و هشت ساعت به آن اداره اعلام نماید .
ماده 18 ـ رانندگان کامیونهای حامل کالای عبوری خارجی موظفند در مسیرهای عبوری کالا که توسط سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور با هماهنگی وزارت کشور تعیین و اعلام میگردد تردد نمایند .
تبصره ـ نیروی انتظامی موظف است کامیونهای حامل کالای عبوری را در طول مسیر نظارت نموده و در صورت انحراف آنها را به مسیر تعیین شده هدایت نماید .
ماده 19 ـ چنانچه برای نیروی انتظامی مستقر در پاسگاههای طول مسیر عبور کالا ظن قاچاق نسبت به محموله عبوری داشته باشد یا با فک مهر و موم کامیون یا کانتینر یا هوگونه دخل و تصرف در کالای عبوری مواجه گردد ، فک مهر و موم و بازرسی محوله صرفا با حضور نماینده گمرک و تنظیم صورت مجلس امکان پذیر می باشد .
تبصره 1 ـ فک مهر و موم و بازرسی کالا و تنظیم صورت مجلس در نزدیکترین گمرک انجام می پذیرد و در صورتی که امکان وسیله حامل کالا به نزدیکترین گمرک میسر نباشد نیروی انتظامی ضمن حراست از محموله عبوری تقاضای اعزام نماینده از نزدیکترین گمرک را به محل توقیف وسیله حمل می نماید . پس از بررسی در صورتی که مورد مشکوکی مشاهده نشود کانتینر یا وسیله حمل و در صورت نیاز به تعویض وسیله حمل وسیله جدید بر حسب مورد دوباره توسط گمرکی مهر و موم و با درج مشخصات مهر و موم جدید در صورت مجلس اجازه ادامه مسیر داده می شود در غیر این صورت طبق مواد 43 و 44 این آئین نامه عمل خواهد شد .
تبصره 2 ـ انجام عملیات بازرسی و مهر و موم مجدد که در نهایت منجر به ادامه مسیر می گردد نباید از 24 ساعت تجاوز نماید .
ماده 20 ـ چنانچه کالای عبور خارجی به صورت مستقیم از مرزهای زمینی و بدون انجام عملیات تخلیه و بارگیری از گمرک عبور نماید با توسط وسایل حمل به یکی از بنادر یا ادارات گمرک وارد و به صورت یکسره و به وسایط حمل دیگر بارگیری و خارج گردد مشمول پرداخت حق بیمه محلی نمی باشد در این گونه موارد در صورت ورود خسارت به کالا مسوولیتی بر عهده گمرک نمی باشد .
ماده 21 ـ در صورتی که کالای عبوری خارجی در اماکن و محوطه های گمرکی و بندری تخلیه و برای آن قبض انبار صادر گردد مشمول پرداخت حق بیمه مقرر برای کالاهای وارداتی به گمرک می باشد .
تبصره ـ چنانچه تصویر بیمه نامه دارای اعتبار زمانی کالای عبوری خارجی از سوی عبور دهنده کتبا با ذکر تعهد و تایید اصالت بیمه نامه به گمرک ارایه گردد ، آن کالا مشمول پرداخت حق بیمه محلی نمی گردد .
ماده 22 ـ هزینه های تخلیه و بارگیری و انبارداری محمولات عبوری طبق تعرفه ای که بنا به پیشنهاد شورای عالی ترابری کشور و تصویب هیات وزیران یا شورای عالی سازمان بنادر و کشتیرانی حسب مورد با رعایت ماده 30 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ـ مصوب 1373 ـ وضع خواهد شد ، دریافت می گردد .
تبصره ـ تا تعیین تعرفه مذکور هزینه ها طبق تعرفه کالاهای وارداتی محاسبه و دریافت خواهد شد .
ماده 23 ـ کالاهای عبوری خارجی در صورت تخلیه در ادارات گمرک ورودی به مدت پنج روز از پرداخت هزینه انبارداری معاف می باشند .
تبصره ـ در صورت تجاوز از 5 روز برای تمام مدت توقیف هزینه انبارداری دریافت میشود .
ماده 24 ـ مدت توقف قانونی کالاهای عبوری خارجی در اماکن و محوطه های گمرکی کشور 4 ماه تمام میباشد که ابتدای آن از تاریخ تسلیم اظهارنامه اجمالی کالای عبوری و فهرست کل بار یا تاریخ صدور قبض انبار مربوط می باشد .
تبصره 1 ـ در صورت وجود دلایل مورد قبول گمرک و تقاضای صاحب کالا یا عبور دهنده با پرداخت هزینه های مربوط به مدت 4 ماه دیگر قابل تمدید می باشد .
تبصره 2 ـ مدت مذکور در فرودگاهها و ایستگاههای راه آهن کشور 30 روز بوده و برای 30 روز دیگر قابل تمدید می باشد .
تبصره 3 ـ پس از گذشت مهلت توقیف قانونی یا تمدید شده آن با اخطار کتبی 20 روز توسط گمرک کالای عبوری متروکه و طبق قانون مربوط عمل خواهد شد .
ماده 25 ـ کالای فاسد شدنی که پس از تخلیه در مجاورت هوای آزاد و شرایط عادی به طور معمول ضایع یا فاسد می شود یا عرفا شروع به فساد یا تغییر شکل می دهد و کالایی که نگهداریش ایجاد خط می کند و همچنین حیوانات زنده باید بلافاصله از گمرک عبور داده شود در غیر این صورت گمرک یا بندر هیچگونه مسوولیتی در قبال ضایع یا فاسد شدن یا نگهداری آنها نداشته و حسب مورد با اخطار قبلی کالا متروکه تلقی می گردد .
تبصره 1 ـ در صورتی که اماکن و محوطه های گمرکی برای نگهداری کالاهایی که طبعا باید در سرد خانه نگهداری شود تجهیز نشده باشند گمرک می تواند از پذیرفتن این قبیل کالاها در اماکن و محوطه های گمرکی خودداری نماید که در این صورت عبور دهنده مکلف است کالا را سریعا عبور دهد یا با مسوولیت خود رعایت سایر مقررات تحت مراقبت تحت مراقبت گمرک به سردخانه انتقال دهد .
تبصره 2 ـ در صورتی که شرایط نگهداری هر یک از کالاهای موضوع این ماده اماکن و محوطه های گمرکی فراهم باشد کالاهای موصوف از شمول این ماده خارج می باشد .
فصل دوم ـ شرایط عمومی
ماده 26 ـ کالای عبوری خارجی می تواند به طرق زیر از قلمرو کشور عبور داده شود :
الف ـ عبور مستقیم از قلمرو جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور .
ب ـ حمل ترکیبی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور .
پ ـ نگهداری در مناطق حراست شده یا اماکن گمرکی و ترتیب حمل تدریجی یا کلی آنها به خارج از کشور .
تبصره ـ انجام عملیات مربوط به بندهای «ب» و «پ» این ماده با رعایت مفاد تبصره های 2 و3 ماده 31 این آئین نامه میسر خواهد بود .
ماده 27 ـ عبور دهنده باید اظهارنامه کالای عبوری را در سه نسخه تنظیم و به همراه اسناد مورد لزوم به گمرک ارایه نماید .
ماده 28 ـ گمرک پس از اخذ اظهارنامه و انجام تشریفات مربوط همزمان پروانه عبور را امضا و مهر و نموده و به عبور دهنده ارایه می کند .
ماده 29 ـ مدارک لازم برای الصاق به اظهار نامه عبور کالا عبارتند از :
الف ـ کالای وارده شده از طریق جاده :
1 ـ سی ام آر ( در صورت تسلیم تصویر ارایه اصل به گمرک عبور دهنده ، جهت تطبیق و تایید الزامی است .)
2 ـ تصویر سیاهه خرید ( فاکتور )
3 ـ تصویر فهرست عدل بندی در صورت یکنواخت نبودن کالا .
ب ـ کالاهای وارده شده از طریق دریا :
1 ـ یک نسخه رونوشت از بارنامه .
2 ـ ترخیصیه کالای عبور .
3 ـ تصویر سیاهه خرید .
4 ـ تصویر فهرست عدل بندی در صورت یکنواخت نبودن کالا .
پ ـ کالاهای وارد شده از طریق راه آهن .
1 ـ بارنامه یا تصویری از آن که به تایید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد .
2 ـ تصویر سیاهه خرید .
3 ـ تصویر فهرست عدل بندی در صورت نیاز .
ت ـ کالاهای وارد شده از طریق هوا :
1 ـ بارنامه هوایی یا تصویر تایید شده آن توسط شرکت هواپیمایی مربوط یا کارگزاران آن .
2 ـ تصویر سیاهه خرید .
3 ـ تصویر فهرست عدل بندی در صورت نیاز .
تبصره 1 ـ در مواردی که عبور خارجی کالا منوط به اخذ مجوز می باشد ارایه آن به هنگام اظهار جهت عبور خارجی ضروری است .
تبصره 2 ـ مانیفست محمولات عبوری خارجی که با لنج یا دوبه وارد میگردد به جای بارنامه پذیرفته می شود .
تبصره 3 ـ کامیونهای حامل کالاهای عبوری تحت صحابت کارنه تیر با ارایه .
کارنه تیر و سی ام آر بدون نیاز به تنظیم اظهارنامه و سپردن وجه الضمان عبور داده می شوند .
ماده 30 ـ پذیرش یک اظهارنامه برای عبور محمولات یک بارنامه در صورت گوناگون بودن نوع کالا ، همچنین پذیرش یک اظهار نامه برای عبور محمولات یک وسیله حمل موضوع چند بار نامه ، بلامانع است .
ماده 31 ـ انجام تشریفات عبور کالاهای خارجی از قلمرو کشور در اولین گمرک مجاز ورودی صورت می گیرد .
تبصره 1 ـ به منظور دستیابی به مشخصات کالا جهت اظهار عبور دهنده می تواند قبل از تسلیم اظهار نامه گمرک درخواست نماید اجازه دهد محموله با نظارت گمرک بازدید و مشخصات لازم یادداشت شود گمرک با این درخواست موافقت خواهد نمود .
تبصره 2 ـ کالای عبوری خارجی چنانچه قبل از حمل به خارج کشور بنا به تقاضای عبور دهنده به یکی از اماکن یا محوطه های گمرکی داخل کشور که به این امر اختصاص یافته است حمل و تخلیه شود ، پروانه عبور صادر شده طبق مقررات تصفیه میگردد و به هنگام ادامه مسیر مجددا تشریفات عبور از همان گمرک داخلی انجام می پذیرد .
تبصره 3 ـ در صورتی که در ادارات گمرک مقصد داخلی وسیله حمل کالای عبوری به صورت انتقال مستقیم محموله تعویض گردد نیازی به تصفیه نبوده و اعتبار آن تا خروج کالا از کشور به قوت خود باقی خواهد ماند و یک نسخه از صورت مجلس انجام انتقال مستقیم توسط حامل کالا به گمرک تسلیم یا ارسال میگردد .
تبصره 4 ـ فهرست ادارات گمرک مجاز برای انجام تشریفات عبور کالای خارجی از قلمرو کشور توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام می گردد .
ماده32 ـ در مواردی که محمولات عبوری خارجی در اماکن و محوطه های گمرکی تخلیه می شود ارایه قبض انبار و اسناد مندرج در ماده 29 این آئین نامه برحسب مورد جهت انجام تشریفات عبور کالای خارجی ضروری است .
ماده 33 ـ محمولات عبوری خارجی نیاز به اخذ نظر آزمایشگاه و مجوز استاندارد ندارد .
تبصره ـ در موارد سو ظن قوی قوی بنا به تشخیص گمرک نظر آزمایشگاه بلامانع است .
ماده 34 ـ کانتینرهای حامل کالای عبوری خارجی به عنوان ظرف کالا محسوب و نیازی به اظهار جداگانه ندارد ولی شرکتهای حمل و نقل بین المللی می توانند در بدو ورود به منظور تسهیل گردش این کانتینرها ( ورود و خروج مکرر ) برای کانتینر درخواست صدور پروانه ورود موقت بنمایند و گمرک مکلف به پذیرش آن می باشد .
ماده 35 ـ در خصوص محمولات یکنواختی که تخلیه آنها به علت بالا بودن مقدار و حجم محموله به طول می انجامد قبول اظهار نامه موکول به خاتمه عملیات تخلیه نمی باشد و عبور دهنده می تواند برای این گونه محمولات به محض ورود اظهارنامه تسلیم و نسبت به انجام تشریفات گمرکی اقدام نماید .
تبصره ـ محمولات وارد شده توسط لنج و دوبه که فاقد بارنامه می باشند هر یک از اقلام مندرج در مانیفست آنها مشمول تسهیلات این ماده خواهد بود .
ماده 36 ـ هرگاه مشاهده شود که کالاهایی که به منظور عبور از قلمرو کشور به گمرک ورودی اظهار گردیده است وجود نداشته یا کسر می باشد صورت مجلس تنظیم و اظهار نامه تسلیمی و پروانه عبور بر آن اساس تصحیح و کالا عبور داده می شود .
ماده 37 ـ گمرک ورودی با هماهنگی و کسب نظر سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور با توجه به طول مسافت ، چگونگی راه ، فصول سال و نوع وسیله مهلتی را برای حمل کالای عبوری از گمرک ورودی تا گمرک خروجی یا گمرک مقصد داخل کشور تعیین و در پروانه عبور قید می نماید .
تبصره 1 ـ مهلت تعیین شده در پروانه عبور خارجی از زمان خروج کالا از درب خروج اماکن یا محوطه های گمرکی محاسبه می گردد .
تبصره 2 ـ چنانچه وسیله نقلیه حامل کالای عبوری در طول مسیر به علت نقض فنی یا دلایل موجه دیگر به تشخیص گمرک متوقف و این توقف باعث اتمام مهلت زمان تعیین شده پروانه گردد هدایت کننده وسیله حمل یا عبور دهنده باید قبل از اتمام مهلت مورد نظر مراتب را به نزدیکترین گمرک محل توقف کامیون یا گمرک مقصد تعیین شده در قلمرو کشور اعلام نماید .
تبصره 3 ـ نزدیکترین گمرک محل توقف کامیون در صورت اطلاع موظف است موضوع را بررسی نموده بلافاصله مراتب را به گمرک ورودی و خروجی اعلام کند .
تبصره 3 ـ نزدیکترین گمرک محل توقف کامیون در صورت اطلاع موظف است موضوع را بررسی نموده بلافاصله مراتب را به گمرک ورودی و خروجی اعلام کند .
تبصره 4 ـ عبور دهنده یا هدایت کننده وسیله حمل در حال موظف است پس از رفع مشکل بلافاصله وسیله حمل را راهی مقصد نماید .
ماده 38 ـ پروانه عبور باید در طول مسیر عبور همراه وسیله نقلیه حامل کالای عبوری خارجی باشد .
تبصره ـ در مواردی که کالای عبوری خارجی مندرج در یک پروانه با بیش از یک وسیله نقلیه حمل می گردد ، گمرک عبور دهنده ملزم است مشخصات محموله عبوری و همچنین مشخصات وسیله حمل و شماره مهر و موم الصاقی را در ظهر به همراه وسیله حمل باشد در این گونه موارد اصل پروانه همراه آخرین وسیله نقلیه حمل و به گمرک مقصد یا خروجی تسلیم خواهد شد .
تصویر پروانه مذکور در طول مسیر برای نیروی انتظامی به منزله اصل و برای گمرک مقصد داخلی و گمرک خروجی جهت انجام عملیات معتبر خواهد بود .
ماده 39 ـ به هنگام ورود کالای عبوری خارجی به گمرک خروجی یا مقصد در داخل کشور ، عبور دهنده یا نماینده وی باید پروانه عبور یا تصویری از آن را که به ترتیب مقرر در ماده 38 این آئین نامه گواهی شده است همراه با وسیله حامل کالا به گمرک مقصد در داخل کشور یا خروجی تسلیم نماید .
ماده 40 ـ گمرک خروجی یا مقصد پس از بررسی اجمالی و اطمینان از صحت مهر و موم و عند اللزوم تطبیق مشخصات ظاهری کالا با مندرجات پروانه یا تصویر گواهی شده آن ، اجازه خروج از مرز یا تخلیه را صادر می نماید .
ماده 41 ـ پس از خروج یا تخلیه کالا در گمرک مقصد در داخل کشور یا خروجی گمرک مزبور بلافاصله مراتب را در ظهر پروانه عبور یا تصویر گواهی شده آن تایید امضا و ممهور نموده و پس از ثبت در دفاتر مربوط و نگهداری آن ، مراتب را از طریق دورنگار یا سایر وسایل مخابراتی ، الکترونیکی ، ماهواره ای و رایانه ای به گمرک ورودی اعلام و رونوشت آن را به عبور دهنده یا نماینده وی تسلیم می نماید در هر حال تصفیه نهایی منوط بر ارایه اصل پروانه عبور خارجی می باشد .
ماده 42 ـ گمرک صادر کننده پروانه عبور خارجی باید به محض دریافت تاییدیه نهایی گمرک مقصد در داخل کشور یا گمرک خروجی مبنی بر ورود و تحویل یا خروج کالای عبوری تعهدات عبور دهنده را خاتمه یافته تلقی و وجه الضمان مربوط را مسترد یا تصفیه نماید.
ماده 43 ـ در مواقعی که گمرک مقصد داخلی مرز خروجی با فک مهر و موم یا احتمال دخل و تصرف مواجه می شود باید با حضور هدایت کننده وسیله حمل و نماینده عبور دهنده به بازرسی کالا پرداخته و آن را با پروانه عبور تطبیق دهد در صورتی که سونیت و مغایرتی احراز نشود اجازه خروج کالا یا تخلیه صادر ، و در غیر این صورت رسیدگی و وفق مقررات عمل خواهد شد .
ماده 44 ـ هرگاه مهر و موم گمرکی عمدا شکسته باشد و دخل و تصرف در کالای عبوری خارجی شد باشد با مرتکب یا مرتکبین طبق قانون راجع به مجازات قاچاق رفتار میشود به علاوه چنانچه این عمل مستوجب کیفر دیگری بر طبق مقررات قانونی باشد یا مرتکبین به همان کیفر نیز خواهد رسید .
ماده 45 ـ چنانچه محکومیت اشخاص حقیقی و حقوقی از طرف دادگاه ذی صلاح قطعیت یابد و به موجب قوانین و مقررات کشور ، مرتکب یا مرتکبین مستوجب محدودیت و یا محرومیتهای دیگر هم باشند با آنان طبق مقررات رفتار خواهد شد .
تبصره ـ در مواردی که عبور دهنده با تشخیص مراجع قضایی در امر قاچاق یا تخلف دخالتی نداشته باشد از هرگونه محدودیت یا پرداخت جریمه مبرا می باشد .
ماده 46 ـ رانندگان وسایل نقلیه حامل کالای عبوری خارجی موظفند کالای مورد حمل را عینا بدون هرگونه دخل و تصرفی در مهلت مقرر در پروانه عبور به گمرک مقصد داخلی یا گمرک خروجی حمل نمایند.
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/05/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - وزارت راه وترابری - وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.