×

آئین نامه اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و شهرک

آئین نامه اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و شهرک

آئین-نامه-اجرائی-انتخابات-شوراهای-اسلامی-شهر-و-شهرک

وکیل


شماره 64341/ت 17179هـ - 14/10/1377

وزارت کشور
تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در مورد اصلاحات آیین نامه اجرایی قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران - مصوب 1/3/1375 ـ که در جلسه مورد 29/9/1377 به استناد تصویبنامه شماره 59468/ت 20529 هـ مورخ 17/9/1377 هیت وزیران اتخاذ گردیده است .
به شرح زیر ابلاغ می شود:

فصل اول ـ کلیات
ماده 1ـ در این آیین نامه عنوان قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران به اختصار قانون نامیده می شود.
ماده 2ـ مقصود از عبارت شورا در این آیین نامه ، شوراهای اسلامی شهر و شهرک می باشد .
ماده 3ـ تاریخ شروع دوره هر شورا ، موضوع ماده (3) قانون ، تاریخ تشکیل اوین جلسه رسمی همان شورا موضوع ماده (16) قانون خواهد بود.
تعداد اعضای علی البدل شوراها ، موضوع ماده (8) قانون ، به شرح زیر تعیین می شود:
1ـ شوراهای دارای 3 نفر عضو اصلی ، 2 نفر .
2ـ شوراهای دارای 5 نفر عضو اصلی ، 3 نفر .
3ـ شوراهای دارای 7 نفر عضو اصلی ، 4 نفر .
4ـ شوراهای دارای 9 و 11 نفر عضو اصلی ، 5 نفر .
5ـ شورای شهر تهران ، 6 نفر .
ماده 5ـ هر یک از مکانهای جمعیتی که طبق تصویبنامه هیات وزیران شهر شناخته شود و شهرکهای موضوع ماده (13) قانون و تبصره ذیل آن به عنوان یک حوزه انتخابیه محسوب می شود.
ماده 6ـ وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است فهرست اسامی و مشخصات شهرکهای موضوع ماده (13) قانون را در اختیار وزارت کشور قرار دهد.
تبصره ـ فهرست اسامی و مشخصات مکانهای جمعیتی موضوع تبصره ذیل ماده (13) قانون توسط فرماندار تهیه و به وزارت کشور ارسال می شود تا بنا به تشخیص وزارت کشور ، انتخابات به منظور تشکیل شوراهای اسلامی شهرک در آنها برگزار شود.
ماده 7ـ در صوری که انتخاب چند حوزه انتخابیه موضوع ماده (5) این آئین نامه به طور همزمان برگزار شود به منظور حفظ استقلال انتخابات هر حوزه کلیه اقداما ت از قبیل صدور آگهی ها و تنظیم صورتجلسه ها برای هر یک از حوزه ها به صورت مستقل انجام و سوابق انتخاباتی هر حوزه جداگانه نگهداری می شود .
ماده 8ـ اخذ رای در یکی از روزهای تعطیل رسمی انجام خواهد شد و مدت زمان آن حداقل هشت ساعت خواهد بود .
تبصره ـ مدت اخذ رای با تصویب و موافقت مشترک هیاتهای اجرایی و نظارت شهرستان قابل تمدید می باشد .
ماده 9ـ فرماندار موظف است در اجرای ماده (16) قانون ظرف یک هفته پس از تایید نهایی صحت انتخاب و قطعی شدن نتیجه آن از اعضای اصلی شورا دعوت نماید تا در اولین جلسه رسمی شورا که به ریاست مسن ترین عضو تشکیل می شود نسبت به انتخاب هیات رئیسه شورا اقدام نمایند .
ماده 10ـ در صورت تحقق ماده (9) قانون مبنی بر خروج عضو یا اعضایی از شورا رییس یا نایب رییس شورا موظف است بلافاصله مراتب را به طور کتبی به اطلاع فرماندار برساند .
ماده 11ـ فرماندار موظف است بلافاصله پس از وصول نامه شورا مبنی بر خروج اعضاء از شورا از اعضای علی البدل به ترتیب بیشترین رای برای جایگزینی اعضای خارج شده دعوت به عمل آورده و مراتب را به شورای مربوط اعلام نماید .
ما ده 12ـ در اجرای ماده (14) و(30) قانون و با رعایت تبصره ذیل آن چنانچه فردی در انتخابات بیش از یک شورا ثبت نام نماید و یا عضویت یابد به دستور وزارت کشور نام وی از لیست داوطلبی و یا عضویت شورا حذف می شود . این قبیل افراد از عضویت در کلیه شوراها به مدت چهار سال محروم خواهند بود .
ماده 13 ـ برای انتخاب اعضای علی البدل شورا ها نیازی به برگ رای یا اخذ رای مجزا و یا مشخص نمودن اعضای علی البدل در برگ رای نیست بلکه در پایان رای گیری و قرائت و شمارش آراء دارندگان بیشترین آراء به دست آمده به ترتیب و به تعداد مورد نیاز به عضویت اصلی و یا علی البدل شوراها در می آیند . بنابراین رای دهنده اسامی نامزدهای مورد نیاز خود را حداکثر به همان تعداد اعضای اصلی شورا در برگ رای درج می نماید .
ماده 14ـ هیات اجرایی مسئوول اجرا ی تبصره ذیل ماده (17) قانون می باشد .
تبصره ـ نامزدهای انتخاباتی ذی نفع درصورت تمایل می توانند در جلسه قرعه کشی شرکت نمایند . تاریخ و محل قرعه کشی باید حداقل (24) ساعت قبل توسط فرماندار به منتخبین ذی ربط ابلاغ شود .
ماده 15ـ انتخابات شورای اسلامی در شرکتهای موضوع ماده (13) قانون و تبصره ذیل آن به روش انتخابات شورای اسلامی شهر برگزار می شود. ماده 16ـ سرپرست فرمانداری به جای فرماندار خواهد بود .
ماده 17ـ در اجرای ماده (41) قانون نیروی انتظامی در کلیه مراحل مکلف به همکاری با مجریان انتخاب است و حسب درخواست استاندار و فرماندار موظف است مامورین و امکانات خود را در اختیار آنان قرار دهد .
ماده 18 ـ در صورت نوقف ابطال و یا انحلال شورا توسط مراجع قانونی مذکور در مواد (58) (81)و(84) قانون مراجع مذکور موظفند بلافاصله مراتب توقف ابطال و با انحلال شورا را به فرماندار مربوط اعلام نمایند . شروع مهلت 2 ماهه برای تجدید انتخابات از زمان وصول اعلام توقف ابطال و یا انحلال خواهد بود .
ماده 19ـ فرماندار موظف است به محض اطلاع از توقف ابطال و یا انحلال شورا مراتب را به وزارت کشور اعلام نماید .
ماده 20ـ مجلس شورای اسلامی پیش از شروع انتخابات به استناد ماده (53) قانون ، اعضاء هیات مرکزی نظارت بر انتخابات را با ذکر سمت ایشان در هیات به وزارت کشور معرفی می نماید .
فصل دوم : هیات اجرایی
ماده 21ـ فرماندار موظف است پس از وصول دستور شروع انتخابات ، بر اساس ماده (32) قانون به منظور تشکیل هیات اجرایی شهرستان و سایر اعضای اداری هیات دعوت به عمل آورد .
ماده 22ـ فرماندار موظف است در اجرای تبصره ذیل ماده 32 قانون به منظور تعیین معتمدین اصلی و علی البدل عضو هیات اجرایی شهرستان 25 نفر از معتمدان اقشار مردم را انتخاب و به منظور تایید به طور کتبی به هیات نظارت شهرستان معرفی نماید .
ماده 23ـ هیات نظارت شهرستان موظف است حداکثر ظرف دو روز پس از وصول اسامی 25 نفر معتمدان از فرماندار اظهار نظر کتبی خود را همراه با دلایل یا مدارک لازم به فرماندار اعلام نماید .
تبصره ـ چنانچه هیات نظارت شهرستان معتمدان پیشنهادی فرماندار یا تعدادی از آنها را تایید ننماید فرماندار موظف است به همان تعداد معتمدان دیگری را به هیات نظارت معرفی نماید .
ماده 24ـ فرماندار موظف است پس از وصول نظریه کتبی هیات نظارت شهرستان بافاصله از 25 نفر معتمدان به طور کتبی دعوت به عمل آورد . مدعوین حداکثر ظرف دو روز از تاریخ دعوت تشکیل جلسه می دهند و پس از حضور حداقل دو سوم آنان 17 نفر از 25 نفر در حضور هیات نظارت و اعضای اداری هیات اجرایی از بین خود 7 نفر را به عنوان معتمدان اصلی و 7 نفر را به عنوان معتمدان علی البدل هیات اجرایی با رای مخفی و اکثریت نسبی آراء انتخاب و مراتب را صورت جلسه می نماید.
ماده 25ـ فرماندار موظف است مراتب انتخابات معتمدین اصلی و علی البدل و تشکیل هیات اجرایی را از طریق سلسله مراتب اداری به ستاد انتخابات کشور اعلام نماید .
ماده 26ـ مهلت تشکیل هیات اجرایی از زمان وصول دستور شروع انتخاب حداکثر 5 روز می باشد .
ماده 27ـ دو سوم اعضای هیات اجرایی برای رسمیت جلسات موضوع ماده 36 قانون و تبصره 1 ذیل آن 7 نفر می باشد .
ماده 28ـ رؤسای هیاتهای اجرایی و نظارت موظفند با هماهنگی لازم ، فردی را که به طور همزمان در بیش از یک هیات اعم از اجرایی یا نظارت عضویت دارد ، در یک هیات ابقا و از سایر هیاتها حذف نمایند .ماده 29ـ هیات اجرایی موظف است در اجرای مواد 62 و 65 قانون یک نسخه از کلیه صورتجلسه ها و آگهی های خود را به هیات نظارت شهرستان تحویل نماید .
ماده 30ـ هیات اجرایی در مهلت مقرر و در اجرای ماده 39 قانون ، تشکیل جلسه می دهد و تعداد و محل شعب ثبت نام و اخذ رای حوزه انتخابیه را تعیین و پس از تنظیم صورتجلسه ، یک نسخه آن را به فرماندار تسلیم می نماید.
ماده 31ـ فرماندار موظف است براساس صورتجلسه دریافتی از هیات اجرایی ، آگهی انتخابات حاوی تاریخ اخذ رای ، ساعات اخذ رای ، شرایط انتخاب کنندگان ، حرایم و تخلفات و مقررات جزایی و محل شعب ثبت نام و اخذ رای را تنظیم و در موعد مقرر برای اطلاع عموم در حوزه انتخابیه منتشر نماید .
ماده 32ـ فرماندار موظف است در اجرای ماده 40 قانون ، پس از وصول اسامی اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای نسبت به صدو ر احکام آنان اقدام نماید و برای تحویل گرفتن صندوق و تعرفه و برگ رای و سایر وسایل و لوازم انتخاباتی و شرکت در جلسه توجیهی از ایشان دعوت به عمل آورد .
ماده 33ـ فرماندار موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که یک روز قبل از روز اخذ رای ، محل شعب ثبت نام و اخذ رای آماده شود .
ماده 34ـ فرماندار موظف است برای هر یک از شعب ثبت نام و اخذ رای یک نفر نماینده که باید حتی الامکان از کارمندان دولت باشد ، از طرف خود تعیین و نسبت به صدور حکم آنان اقدام نماید و از ایشان برای شرکت در جلسه توجیهی دعوت به عمل آورد .
ماده 35ـ فرماندار موظف است در حضور اعضای هیات اجرایی و پس از حضور اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای و نمایندگان فرماندار ، در جلسه توجیهی ، نسبت به توجیه برنامه ثبت نام و اخذ رای و قرائت و شمارش آرا و ارایه سایر آموزشهای لازم اقدام نماید و سپس صندوق تعرفه و برگ رای و سایر وسایل و لوازم انتخاباتی مورد نیاز را توسط هیات اجرایی به اعضای شعب تحویل دهد و ترتیبی اتخاذ نماید تا قبل از شروع اخذ رای در محل شعبه حاضر باشند .
تبصره ـ مسؤولیت حفظ و حراست از تعرفه و برگهای رای به منظور جلوگیری از خروج آنها از محل شعبه اخذ رای به عهده اعضای شعبه می باشد .
ماده 36ـ در صورت تعیین و معرفی کتبی ناظر برای هر یک از شعب ثبت نام و اخذ از طرف هیات نظارت شهرستان ، فرماندار موظف است نسبت به اعزام وی به نحوی که قبل از شروع اخذ رای در محل شعبه داشته باشد ، اقدام نماید .
ماده 37ـ فرماندار موظف است برای حفاظت شعب ثبت نام و اخذ رای با همکاری و هماهنگی نیروی انتظامی به تعداد لازم و حداکثر تا 3 نفر از ماموران مذکور انتخاب و ضمن ابلاغ نامبردگان  ، آنان را به همراه نماینده خود و ناظر و اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رای به محل اعزام نماید .
فصل سوم : هیاتهای نظارت
ماده 38ـ در اجرای ماده 53 قانون و به اسناد ماده 73 قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور ـ مصوب 29/4/1365 ـ به منظور نظارت بر امر انتخابات شوراها ، هیات مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی کشوری متشکل از 3 نفر از اعضای کمیسیون شوراها مور داخلی و 2 نفر از اعضای کمیسیون اصل 90 به انتخاب مجلس شورای اسلامی تشکیل می شود .
تبصره ـ در صورتی که به تعداد لازم از کمیسیونهای مذکور داوطلب نباشد مجلس از میان سایر نمایندگان داوطلب 5 نفر را انتخاب می نماید ماده 39ـ در اجرای ماده 53 قانون و به استناد ماده 74 قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شوراهای مزبور ـ مصوب 29/4/1365 ـ به منظور نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در هر استان هیات نظارت استان مرکب از سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن استان به تعیین هیات مرکزی نظارت تشکیل می شود.
هیات مرکزی نظارت پس از تعیین اعضای هیات نظارت استان ، اسامی آنان را به ستاد انتخابات استان مربوط و ستاد انتخابات کشور اعلام می نماید .
تبصره ـ در هر استانی که تعداد نمایندگان آن از سه نفر کمتر باشد و یا به حد نصاب از آن استان داوطلب نباشد ، تعیین بقیه اعضاء از بین نمایندگان استانهای مجاور با هیات مرکزی نظارت می باشد .
ماده 40ـ ستاد انتخابات استان پس از وصول اسامی اعضای هیات نظارت استان ، اسامی نامبردگان را به فرمانداریهای تابع اعلام می نماید .
ماده 41ـ هیات نظارت استان در هر شهرستان ، هیات نظارت شهرستان بر انتخابات شوراهای اسلامی کشوری را مرکب از 5 نفر از معتمدان محل تشکیل می دهد و اسامی آنان را به فرمانداری ذی ربط و ستاد انتخابات استان اعلام می نماید .
ماده 42 ـ هیات نظارت شهرستان می تواند برای هر شعبه ثبت نام و اخذ رای یک نفر ناظر تعیین و نامبرده را حداکثر تا یک روز مانده به روز اخذ رای به فرماندار معرفی نماید .
ماده 43ـ شرکت اعضای هیات نظارت شهرستان در جلسه هیات اجرایی به منظور نظارت بر صحت برگزاری انتخابات می باشد و عدم حضور آنان در جلسات و یا خودداری از امضای صورت جلسه ها مانع از ادامه کار انتخابات نخواهد بود .
ماده 44ـ هیاتهای نظارت در چهار چوب قانون و آیین نامه اجرایی تنها ناظر بر اجرای صحیح قانون می باشد و حق دخالت در امور اجرایی انتخابت را ندارد .
فصل پنجم : اعلام داوطلبی ، بررسی سوابق و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان
ماده 45ـ فرماندار موظف است بلافاصله پس از وصول شروع انتخابات ، آگهی ثبت نام از داوطلبان ، حاوی تاریخ شروع و خاتمه ثبت نام ، محل ثبت نام ، شرایط انتخاب شوندگان و مدارک مورد شامل اصل شناسنامه عکس دار ، دو نسخه تصویر کلیه صفحه های شناسنامه و چهار قطعه عکس جدید 4*3 را منتشر نماید و ظرف مهلت مقرر از داوطلبان عضویت در شوراها ثبت نام به عمل آورد .
ماده 46ـ فرماندار می تواند با صدور حکم کتبی ، مسؤول یا مسؤولانی از بین کارمندان فرمانداری را برای ثبت نام از داوطلبان عضویت در شوراها تعیین نماید .
ماده 47ـ داوطلبان عضویت در شوراها در مهلت مقرر با مراجعه به فرمانداری و ارایه مدارک مورد نیاز شخصا پرسشنامه اعلام داوطلبی را در دو نسخه در حضور مسؤول ثبت نام تکمیل می نمایند . مسؤول ثبت نام پس از دریافت و تطبیق مشخصات سجلی با اصل شناسنامه ، رسید مدارک و پرسشنامه را به وی تسلیم می دارد .
ماده 48 ـ هیات اجرایی بلافاصله پس از تشکیل ، مقدمات رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را فراهم می نماید .
ماده 49 ـ فرماندار موظف است در اجرای ماده 46 قانون در پایان هر روز اسامی و مشخصات کلیه داوطلبان را به منظور بررسی سوابق ، حسب مورد به مراجع ذیربط محل از قبیل اطلاعات ، نیروی انتظامی ، دادگستری و ثبت احوال ارسال نماید .
تبصره ـ فرماندار موظف است به منظور پرهیز از هرگونه اشتباه و از قلم افتادگی ، در پایان مهلت قانونی ثبت نامه نیز بلافاصله اسامی کلیه داوطلبان حوزه انتخابیه را که سوابق حسب مورد آنها از قبل از استعلام شده است براساس حروف الفبا به مراجع یاد شده ارسال نماید .
ماده 50 ـ مراجع مذکور در ماده 46 قانون موظفند در اجرای تبصره 2 همان ماده حداکثر ظرف مدت 10 روز پس از وصول اسامی و مشخصات هر یک از داوطلبان ، نتیجه بررسیهای انجام شده در خصوص سوابق آنان را به طور کتبی به فرماندار اعلام نمایند .
تبصره 1 ـ اظهار نظر و تصمیم گیری در خصوص تایید صلاحیت داوطلبان براساس قانون تنها و اختیارات هیاتهای اجرایی با تایید هیات نظارت می باشد و دستگاههای یاد شده در ماده 46 قانون حق اظهار نظر در این مورد را ندارد فقط سوابق داوطلبان را منعکس نمایند .
تبصره 2 ـ مراجع مذکور در ماده 46 قانون موظفند کلیه اطلاعات و سوابق داوطلبان استعلام شده را طبق فرمی که در چهارچوب قانون تنظیم و توسط رییس هیات اجرایی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت ، به هیات اجرایی اعلام نمایند .
ماده 51 ـ فرماندار موظف است به محض وصول اطلاعات لازم درباره سوابق هر یک از داوطلبان جلسات هیات اجرایی را تشکیل دهد و حداکثر ظرف مدت 7 روز پس از وصول سوابق هر یک از داوطلبان با رعایت کامل متن ماده 49 قانون ، به صلاحیت آنان رسیدگی و نتیجه را صورتجلسه نماید و بلافاصله یک نسخه از هر یک از صورت جلسه تنظیمی را به هیات نظارت شهرستان ارسال نماید .
ماده 52 ـ هیات نظارت شهرستان پس از وصول ، صورت جلسات رسیدگی به صلاحیت داوطلبان به استناد ماده 48 قانون موظف است حداکثر ظرف مدت 7 روز از وصول هر یک از صورت جلسات نظریه خود مبنی بر تایید یا رد صلاحیت داوطلبان را به طور کتبی و با ذکر دلایل قانونی و لازم به فرماندار اعلام نماید .
ماده 53 ـ فرماندار موظف است پس از وصول نظریه هیات نظارت شهرستان مبنی بر تایید یا رد تصمیمات هیات اجرایی شهرستان در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان و همچنین با رعایت قسمت اخیر ماده 48 قانون مبنی بر ملاک عمل بودن نظر هیات اجرایی پس از پایان مهلت تعیین شده برای هیات نظارت بلافاصله مراتب تایید یا رد صلاحیت هر یک از داوطلبان را به طور کتبی به داوطلب تایید شده یا رد شده ابلاغ نماید .
ماده 54 ـ هیات نظارت استان موظف است ظرف مهلت مقرر در تبصره 3 ماده 50 قانون نظر خود در خصوص تایید یا رد صلاحیت آن دسته از داوطلبانی که صلاحیتشان در هیات اجرایی رد شده و شاکی بوده اند را با تنظیم صورت جلسه به ضمیمه نامه رسمی به منظور ارسال فرمانداری مربوط به ستاد انتخابات استانداری تسلیم نماید .
تبصره ـ چنانچه در مهلت مقرر هیچ گونه شکایتی از حوزه انتخابیه واصل نشد ، مراتب صورت جلسه و به همان نحو عمل خواهد شد .
ماده 55 ـ ستاد انتخابات استانداری موظف است پس از وصول صورت جلسه رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده از هیات نظارت استان ، بلافاصله مراتب را به فرمانداری مربوط اعلام نماید .
ماده 56 ـ فرماندار موظف است پس وصول نظریه هیات نظارت استان آگهی اسامی نامزدهای انتخاباتی را حداکثر ظرف 3 روز تهیه و 8 روز قبل از روز اخذ رای به منظور اطلاع اهالی حوزه مذکور منتشر نماید .
ماده 57 ـ در اجرای ماده 24 قانون نامزدهای انتخاباتی در صورت تمایل به داشتن نماینده در محل شعبه ثبت نام و اخذ رای موظفند حداکثر تا 3 روز قبل از روز اخذ رای اسامی و مشخصات و یک قطعه عکس نمایندگان خود را به هیات اجرایی تسلیم نمایند .
ماده 58 ـ هیات اجرایی موظف است برای نمایندگان نامزدهای انتخاباتی معرفی نامه و یا کارت شناسایی صادر و به نامزدهای ذی ربط تحویل نماید .
ماده 59 ـ شکایات و اعتراضات نمایندگان نامزدهای انتخاباتی را طریق نامزدهای مربوط جمع آوری و با امضای وی به هیات های اجرایی و نظارت شهرستان تسلیم خواهد شد .
ماده 60 ـ تدارکات و تامین احتیاجات مورد تقاضای هر یک از نمایندگان نامزدها به عهده نامزد معرفی کننده خواهد بود .
فصل ششم : تبلیغات
ماده 61 ـ مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه نامزدها یکسان است و 8 روز قبل از روز اخذ رای آغاز میگردد و تا 24 ساعت قبل از روز اخذ رای ادامه خواهد داشت .
ماده 62 ـ در فعالیتهای تبلیغاتی انتخاباتی ، انجام امور ذیل ممنوع است و مرتکبین تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند :
1 ـ نوشتن یا ارایه مطالب خلاف واقع .
2 ـ استفاده از هرگونه پلاکارد ( جز در محل ستاد انتخاباتی ) دیوار نویسی کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال اینها به استثنای عکس در دو فرم و جزوه و تراکت با عکس و سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها .
3 ـ استفاده از عکس با لباس فرم نیروهای نظامی و انتظامی .
4 ـ الصاق هرگونه عکس ، آگهی و آثار تبلیغاتی بر روی علایم راهنمایی و رانندگی ، تابلوی بیمارستانها ، مکانها و موسسات آموزشی و تابلوهای نصب شده در معابر عمومی توسط بخش دولتی وابسته به دولت تابلوها و املاک بخش خصوصی مگر با رضایت مالکین یا متصرفین صندوقهای پست ، باجه های تلفن ، پستهای برق و تلفن و هرگونه تابلوی راهنما .
5ـ تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان .
6 ـ پاره یا معدوم نمودن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت و زمان قانونی تبلیغات که در محلهای مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته است .
7ـ انجام هر گونه فعالیت های تبلیغاتی له یا علیه نامزدها از صدا و سیما میز خطابه نماز جمعه و تریبون مجلس شورای اسلامی و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی یا دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات و شرکت های دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی استفاده می نمایند و موسسات و نهادهایی که دارایی انان از اموال عمومی است و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مذکور .
8 ـ فعالیت تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخابی قلمرو مسئولیت خود .
تبصره1ـ درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیت های مورد ادعا در آثار تبلیغاتی باید مستند به مدارکی باشد که در صورت نیاز هیات اجرایی ارایه آنها امکان پذیر باشد .
تبصره 2ـ شهرداریها می توانند با استفاده از امکانات محلی محلهای مناسبی را برای الصادق و یا ارایه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند .
تبصره 3ـ استفاده از امکانات تبلیغی موسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند ولی با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی برای انها کارهای تبلیغاتی انجام می دهند ( مثل نشریات وابسته به دولت ) در تبلیغات انتخابی بلامانع است . ماده 63 ـ در صورتی که مطبوعات و نشریات آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخابی درج کنند و یا مطالبی بنویسند که دال بر انصاف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد نامزدها حق دارند پاسخ خود را به نشریه مزبور بدهند و آن نشریه طبق قانون مطبوعات مکلف به چاپ فوری آن در اولین شماره می باشد .
ماده 64 ـ انتشار اعلام نظر شخصیتها ( بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنان) مجامع احزاب و گروههای مجاز در تایید نامزد انتخاباتی باید مستند به مدرک کتبی و امضاء شده مربوط به تایید و حمایت باشد و در صورت در خواست هیات اجرایی نامزد انتخاباتی مکلف به ارایه این مستندات و مدارک می باشد .
ماده 65ـ همزمان با آغاز کار ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدها نشانی و محل ستاد و نام مسئوول آن باید کتبا و با امضای نامزد انتخاباتی مربوط به آگاهی هیات اجرایی حوزه انتخابیه برسد .
ماده 66ـ هر گونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل شعبه ثبت نام و اخذ رای وجود دارد باید قبل از اخذ رای توسط اعضای شعبه امحا شود .
فصل هفتم : برنامه روز اخذ رای و قرائت آرا و اعلام نتیجه اخذ رای ماده 67 ـ اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رای حداقل یک ساعت قبل از وقت مقرر در محل شعبه حاضر می شوند . ابتدا به استناد تبصره 2 ذیل ماده 40 قانون نسبت به انتخاب هیات رییسه و منشی ها اقدام و مراتب را در صورت جلسه درج می نمایند سپس صندوق اخذ رای را در حضور نماینده فرماندار و ناظر بر انتخابات ( در صورت حضور ) باز می کنند و پس از حصول اطمینان از خالی بودن صندوق آن را لفاف با لاک و مهر شعبه ثبت نام و اخذ رای لاک و مهر می نمایند و پس از امضاء و تایید مراتب فوق در صورت جلسه برنامه اخذ رای و قرائت آرا را در (6) مرحله به شرح زیر انجام می دهند :
الف ـ مرحله مراجعه رای دهندگان
ب ـ مرحله کنترل
ج ـ مرحله ثبت نام
د ـ مرحله اخذ رای
هـ ـ مرحله قرائت و شمارش آرا
و ـ مرحله تنظیم و تکمیل صورت جلسه
الف ـ مرحله مراجعه رای دهندگان
1 ـ اعضای شعبه باید تربیتی اتخاذ نمایند که رای دهندگان از یک سمت وارد محل شعبه شوند و پس از دادن رای از سمت دیگر خارج گردند .
2 ـ مامورین انتظامی موظفند طبق دستور نماینده فرماندار یا رییس شعبه ثبت نام و اخذ رای از ازدحام در داخل محوطه اخذ رای ممانعت نمایند تا اخذ رای در کمال آرامش انجام پذیرد .
3 ـ رای دهندگان با در دست داشتن عین شناسنامه خود در محل شعبه ثبت نام و اخذ رای حضور می یابند و به ترتیب به منظور ثبت نام و دادن رای وارد محوطه اخذ رای می شوند .
ب ـ مرحله کنترل
کنترل در سه مرحله انجام می شود:
1ـ کنترل شناسنامه
رییس شعبه یا هر یک از سه منشی شعبه ثبت نام و اخذ رای با ملاحظه شناسنامه رای دهنده موارد زیر را مورد توجه قرار می دهند :
الف ـ شناسنامه به مهر شعب دیگر ممهور نشده باشد .
ب ـ شناسنامه متعلق به شخص مراجع کننده بوده و صاحب آن در روز اخذ رای حداقل 15 سال تمام سن داشته باشد .
2ـ رییس شعبه و یا هر یک از سه منشی ، انگشت سبابه دست راست رای دهنده را کنترل می نماید تا آلوده به رنگ جوهرگین (استامپ ) ، که نشان دهنده رای در شعبه دیگر است ، نباشد .
در صورتی که مراجعه کننده دارای شناسنامه ای باشد که ممهور به مهر انتخابات در روز اخذ رای است و دلالت بر دادن رای در شعبه دیگری نماید و یا در انگشت سبابه او اثر جوهرگین ( استامپ ) شعبه اخذ رای دیگری مشاهده شود ، از وی رای گیری نخواهد شد.
3ـ کنترل شرط احراز از توطن :
به استناد بند 3 ماده 25 قانون و تبصره ذیل آن ، اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رای به روشهای مقتضی کنترل می نمایند که شخص رای دهنده و یا افراد تحت تفکل وی (فرزندان ) حداقل یک سال متوالی متصل به زمان اخذ رای در محل سکونت داشته باشد .
به استناد قسمت اخیر بند 3 ماده 25 قانون ، در شهرها و شهرکهای بالای یکصدو هزار نفر جمعیت نیازی به احراز سکونت نمی باشد .
ج ـ مرحله ثبت نام
1ـ پس از انجام مرحله کنترل و حصول اطمینان از اینکه شناسنامه متعلق به مراجعه کننده و واجد شرایط رای دادن می باشد ، یک نفر از منشی ها نسبت به ثبت مشخصات وی براساس مندرجات شناسنامه بر روی برگ تعرفه اقدام و پس از اخذ اثر انگشت رای دهنده روی برگ تعرفه ، آن را با قید تاریخ با مهر انتخابات ممهور و امضاء می نماید .
2ـ متصدی ثبت نام ، شناسنامه رای دهنده را نیز به مهر انتخابات ممهور به وی تحویل می نماید .
د ـ مرحله اخذ رای
1ـ پس از ثبت نام از رای دهنده ، متصدی ثبت نام برگ رای را بعد از ممهور نمودن به مهر انتخابات از محل نقطه چین از تعرفه انتخاباتی جدا می کند و به رای دهنده تسلیم می نماید تا رای دهنده اسم نامزد یا نامزدهای مورد نظر خود را حداکثر به تعداد اعضای اصلی شورا بر روی آن بنویسد ، تا کند داخل صندوق بیاندازد و از درب خروجی شعبه خارج شود . بدیهی است تعرفه های انتخاباتی در محل شعبه باقی می ماند و باید در نگهداری و حفاظت آنها دقت و مراقبت کامل به عمل آید .
2ـ نماینده فرماندار و اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رای باید ترتیبی اتخاذ نمایند که رای نویسی مخفی باشد و به صورت کاملا آزاد بدون اعمال نفوذ شخص دیگری انجام پذیرد و هیچ یک از اعضای شعبه و نماینده فرماندار و مامورین انتظامی و نماینده هیات نظارت و اصولا کلیه افرادی که به هر گونه در شعبه وظیفه ای بر عهده دارند حق نوشتن رای برای اشخاص را ندارند . در صورتی که برای نوشتن رای نیاز به فرد دیگری باشد ، رای دهنده بایستی از وجود افراد خارج از شعبه که مورد اعتماد وی هستند ، استفاده نماید و اعضای شعبه نیز کنترل نمایند تا عمل خلاف قانون انجام نگیرد .
3ـ نماینده هیات نظارت حق دخالت در امور اجرایی انتخابات را ندارد و در صورت مشاهده ارتکاب به تخلفات مندرج در ماده 67 قانون ، موظف است مراتب را به اعضای شعبه و نماینده فرماندار تذکر دهد و آنان ضمن بررسی موضوع باید فرد یا افراد خاصی را توسط مامورین انتظامی حاضر در شعبه جلب و مراتب را صورت جلسه نمایند و همراه خاطی تحویل مقامهای قضایی دهند .
هـ ـ مرحله قرائت و شمارش آرا
اعضای شعبه پس از انقضای مدت اخذ رای در صورت حصول اطمینان از اینکه کلیه مراجعه کنندگان رای خود را در صندوقهای رای انداخته اند و دیگر کسی برای دادن رای در محل شعبه حضور ندارد ، بلافاصله پس از شمارش تعرفه ها و ثبت تعداد آن در صورت جلسه ، با حضور نماینده فرماندار و نماینده هیات نظارت ، شمارش و قرائت آراء را به ترتیب ذیل آغاز می نمایند :
1 ـ ابتدا رییس یا نایب رئیس شعبه اخذ رای همکاری یکی از منشی ها لاک و مهر صندوق اخذ رای را باز و تعداد برگهای داخل صندوق را بدون اینکه قرائت شود شمارش می کنند و پس از تطبیق تعداد آنها با تعداد برگهای تعرفه به یکی از دو حالت زیر عمل می نماید :
الف ـ چنانچه تعداد اوراق رای داخل صندوق بیشتر از تعداد تعرفه ها باشد براساس بند ج ماده 20 قانون ، به تعداد اضافی ابتدا از اوراق غیر چاپی و متفرقه و سپس از مجموع برگهای رای ، بدون اینکه خوانده شود بر می دارند و جمله باطل شد را در پشت آن قید و تعداد آن را در صورت جلسه اخذ رای نیز درج و پایان ضمیمه صورت جلسه می نمایند.
ب ـ در صورتی که تعداد اوراق رای داخل صندوق مساوی یا کمتر از تعداد تعرفه ها باشد، اقدام خاصی نمی گیرد و فقط مراتب در صورت جلسه درج می شود .
2ـ پس از اینکه شمارش آرایه یاد شده انجام شد ، قرائت آرا با رعایت مواد 19 ، 20 ، 21 ، 22، 23 قانون و بندها و تبصره های ذیل آنها انجام خواهد شد .
و ـ مرحله تنظیم صورت جلسه
پس از خاتمه شمارش و قرائت آراء صورت جلسه اخذ رای شعبه در پنج نسخه تنظیم و سپس تعداد رای هر یک از نامزدها در صورت جلسه قید می شود . پس از انجام این کار ، صورت جلسه به امضای نماینده فرماندار و اعضای شعبه اخذ رای و نماینده هیات نظارت می رسد و بلافاصله کلیه اوراق و مدارک انتخاباتی و یک نسخه از صورت جلسه تنظیمی داخل صندوق رای قرار داده می شوند و پس از لاک و مهر شدن صندوق یا صندوقها ، اعضای شعبه اخذ رای به اتفاق نماینده فرماندار و به همراه با یک نسخه از صورت جلسه نتایج آرای شعبه و سایر مدارک رسما تحویل هیات اجرایی می دهند . از سه نسخه باقی مانده صورت جلسه نتایج آراء یک نسخه تحویل نماینده هیات نظارت ، یک نسخه تحویل نمانده فرماندار و یک نسخه نیز تحویل رییس شعبه می شود .
اگر در ورز اخذ رای مسایل و مشکلاتی پدید آید باید در قسمت انتهای صورت جلسه نوشته نوشته شود و به امضای شعبه ، نماینده فرماندار و نماینده هیات نظارت شهرستان برسد .
ماده 68ـ هیات اجرایی پس از دریافت صندوق یا صندوقهای محتوی آراء و مدارک و صورت جلسات شعب ثبت نام و اخذ رای حوزه انتخابیه ، در حضور اعضای هیات نظارت شهرستان نسبت به تنظیم صورت جلسه نتیجه اخذ رای در حوزه انتخابیه اقدام می نماید و یک نسخه از صورتجلسه را برای انتشار آگهی نتیجه انتخابات به فرماندار تحویل می دهد.
ماده 69ـ فرماندار موظف است بلافاصله پس از دریافت صورت جلسه نتیجه اخذ رای از هیات شهرستان نسبت به تنظیم آگهی انتخابات و انتشار آن در حوزه انتخابیه اقدام نماید .
فصل هشتم : بررسی شکایات
ماده 70ـ به استناد ماده 52 قانون هیات های اجرایی موظفند از تاریخ اعلام نهایی صلاحیت داوطلبان تا دو روز پس از اعلام نتیجه اخذ رای انتخابات شکایات واصله را بپذیرند و ظرف 5 روز به آنها رسیدگی نمایند بنابراین چنانچه در مهلت یاد شده شکایتی از حوزه انتخابیه به هیات اجرایی شهرستان واصل شود هیات مذکور موظف است حداکثر ظرف 5 روز پس از وصول هر شکایت در جلسه مشترک با هیات نظارت شهرستان به آن رسیدگی و مراتب را صورت جلسه نمایند .
تبصره 1ـ شکایاتی قابل طرح و بررسی می باشند که نام و نام خانوادگی نام پدر آدرس محل کار یا سکونت شاکی که هویت وی را آشکار می نماید دارا باشند .
تبصره 2ـ هیات اجرایی پس از پایان مهلت دریافت و رسیدگی به شکایات چنانچه هیچ گونه شکایتی از انتخاب در یافت ننموده باشد مراتب عدم وصول شکایت را نیز صورت جلسه می نماید .
ماده 71ـ هیات اجرایی موظف است پس از اتمام مهلت رسیدگی به شکایات بلافاصله با توجه به شکایات در یافتی و بررسی کلی چگونگی برگزاری انتخاب نظریه خود را در مورد چگونگی برگزاری و پیشنهاد تایید با ابطال انتخاب حوزه انتخابیه را طی صورت جلسه ای به هیات نظارت شهرستان اعلام نمایند .
تبصره 1ـ چنانچه بررسی شکایات منجر به ابطال آرای شعبه با شعبی از حوزه انتخابیه شود که در سرنوشت انتخابات موثر باشد هیات اجرایی شهرستان موظف است آرای باطل شده را در نتایج قبلی دخالت داده و نتیجه جدید به دست آمده از آن را در صورت جلسه مذکور منظور نمایند .
تبصره 2 ـ پیشنهاد ابطال کل انتخابات با آرای شعبه یا تعدادی از شعب می یابند مستدل و بر اساس مواد قانون باشد .
ماده 72ـ هیات نظارت شهرستان موظف است حداکثر ظرف 5 روز از وصول نظریه هیات اجرایی شهرستان در خصوص برگزاری انتخاب به شرح زیر اقدام نماید :
الف ـ چنانچه نظر بر تایید صحت برگزاری انتخابات داشته باشد مراتب را صورت جلسه و یک نسخه آن را برای اقدام بعدی به فرمانداری و یک نسخه را برای اطلاع به هیات نظارت استان ارسال می نماید .
ب ـ چنانچه نظر بر ابطال کل انتخابات حوزه انتخابیه و یا ابطال یک یا چند شعبه که در سرنوشت انتخابات موثر است داشته باشد پیشنهاد ابطال را طی صورت جلسه ای همراه با دلایل و مدارک مستند برای اخذ تصمیم و اقدام بعدی به هیات نظارت استان و یک نسخه را برای اطلاع به فرمانداری ارسال می نماید .
تبصره ـ از این مرحله به بعد با توجه به دو وضعیت الف و ب اقدامات در دو مسیر جداگانه ولی به صورت موازی و همزمان ادامه خواهند یافت .
ماده 73 ـ اقدامات مربوط به وضعیت بند (الف ) ماده 72
1ـ فرماندار موظف است پس از وصول صورتجلسه هیات نظارت شهرستان مبنی بر تایید صحت برگزاری انتخابات مراتب را از طریق انتشار آگهی به اگاهی اهالی حوزه انتخابیه برساند و یک نسخه از آگهی منتشر شده را برای هیات نظارت استان ارسال نماید .
2 ـ به استناد ما ده 56 قانون چنانچه کسی به تایید صحت برگزاری انتخابات معترض باشد حداکثر ظرف مدت 2 روز از انتشار آگهی می تواند شکایات خود را به هیات نظارت اعلام نماید .
3 ـ هیات نظارت استان موظف است حداکثر ظرف 15 روز از وصول شکایت معترضان بر اساس ماده 56 و با رعایت ماده 58 قانون نتیجه قطعی و نهایی انتخابات حوزه انتخابیه را فرماندار مربوط اعلام نماید . چنانچه در پایان مهلت دریافت شکایات هیات نظارت استان شکایتی دریافت نکرد موظف است بلافاصله مراتب عدم وصول شکایت را هم برای اقدام بعدی به فرماندار اعلم نماید .
4ـ فرماندار موظف است نظر قطعی و نهایی هیات نظارت استان در خصوص تایید یا عدم تایید صحت برگزاری انتخابات را از طریق انتشار آگهی به آگاهی اهالی حوزه انتخابیه برساند .
ماده 74ـ اقدامات مربوط به وضعیت بند ب ماده 72
1 ـ هیات نظارت استان موظف است حداکثر ظرف 5 روز از وصول صورتجلسه هیات نظارت شهرستان مبنی بر پیشنهاد ابطال کل انتخابات و یا ابطال یک یا چند شعبه موثر در سرنوشت انتخابات موضوع را بررسی و نتیجه را صورت جلسه نماید .
چنانچه نتیجه بررسیها حاکی از تایید صحت برگزاری انتخابات با همان نتیجه اعلام شده قبلی باشد مراتب را بلافاصله از طریق هیات نظارت شهرستان به فرماندار اعلام می نماید . در غیر این صورت چنانچه نظر به ابطال و با تغییر سرنوشت انتخابات باشد صورت جلسه تنظیمی را به منظور اظهار نظر نهایی به هیات مرکزی نظارت ارسال می دارد .
2ـ فرماندار موظف است پس از وصول نظریه هیات نظارت استان مبنی بر تایید صحت برگزاری انتخابات که نتیجه قطعی و نهایی انتخابات محسوب می شود مراتب را از طریق انتشار آگهی به آگاهی اهالی حوزه انتخابیه برساند .
3 ـ هیات مرکزی نظارت حداکثر ظرف 5 روز از وصول نظریه هیات نظارت استان در خصوص ابطال انتخابات و یا تغییر سرنوشت آن نظر قطعی و نهایی خود را طی صورت جلسه ای به هیات نظارت استان اعلام می نماید .
4ـ هیات نظارت استان موظف است بلافاصله پس از وصول صورت جلسه نظریه هیات مرکزی نظارت مراتب را از طریق هیات نظارت شهرستان به فرماندار اعلام نماید .
5 ـ فرماندار موظف است پس از وصول صورتجلسه نظریه هیات مرکزی نظارت نتیجه قطعی و نهایی انتخابات را از طریق انتشار آگهی به آگاهی اهالی حوزه انتخابیه برساند .
ماده 75ـ هیات های نظارت شهرستان و استان موظفند در کلیه اقدامات خود همراه ماده 59 قانون را در نظر داشته باشند و ان را رعایت نمایند .
ماده 76ـ فرماندار موظف است پس از انتشار آگهی نتیجه قطعی و نهایی انتخابات حوزه های انتخاباتی یک نسخه از هر یک از این آگهی ها را به ستاد انتخابات استانداری و یک نسخه را نیز به ستاد انتخابات کشور ارسال نماید .
فصل نهم : صدور کارت عضویت اعضاء و امحال اوراق انتخاباتی ماده 77ـ کارت عضویت اعضای شوراها با امضای فرماندار و مهر فرمانداری صادر می شود .
تبصره ـ کارت عضویت فقط برای اعضای اصلی شورا صادر می شود .
ماده 78ـ فرماندار موظف است پس از وصول دستور امحای آرا و اوراق انتخابات شوراها از ستاد انتخابات کشور ، حتی الامکان با حضور اعضای هیاتهای اجرایی و نظارت نسبت به امحای اوراق تعرفه و برگهای رای مصرف شده حوزه انتخابیه در صورتی که کارت عضویت اعضای آن صادر شده باشد به نحوه مقتضی اقدام و مراتب را صورت جلسه و نتیجه را به ستاد انتخابات کشور و ستاد انتخابات استانداری اعلام نماید .
ماده 79 ـ دستورالعمل اجرایی و فرمهای مربوط به این آیین نامه پس از تصویب وزیر کشور قابل اجرا می باشد .
این متن جانشین تصویبنامه شماره 121144 /ت 17179 هـ مورخ 12/10/1375 میشود و از تاریخ تصویب لازم الاجرا است .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 15699

تاریخ تصویب : 1377/09/29

تاریخ ابلاغ : 1377/10/26

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.