×

آئین نامه مالی شرکت ملی انبارهای عمومی و خدمات گمرک ایران

آئین نامه مالی شرکت ملی انبارهای عمومی و خدمات گمرک ایران

آئین-نامه-مالی-شرکت-ملی-انبارهای-عمومی-و-خدمات-گمرک-ایران

وکیل


شماره 54603 / ت 18698 هـ - 23/8/1377

وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیات وزیران در جلسه مورخ 3/8/1377 بنا به پیشنهاد شماره 16591/2311 /61 مورخ 8/7/1376 وزارت امور اقتصادی و دارایی و در اجرای بند «ب» ماده 22 اساسنامه شرکت ملی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران ـ مصوب 1359 ـ آیین نامه مالی شرکت مذکور را به شرح زیر تصویب نمود :

فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ بودجه شرکت ملی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران از این پس در این آیین نامه به اختصار شرکت نامیده می شود ، برنامه مالی شرکت است که برای یک سال مالی تهیه و حاوی پیش بینی درآمدهای حاصل از انجام کلیه عملیات تخلیه ، بارگیری ، انبارداری و حفاظت کالاهای وارده به اماکن گمرکی و غیر گمرکی یا سایر درآمدهای خدماتی که در چارچوب اساسنامه به نحوی عاید شرکت می شود یا سایر منابع تامین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام عملیات و فعالیتها و اجرای طرحها که در برنامه شرکت پیش بینی می شود و نیل به هدفهای شرکت را در ظرف سال مالی امکان پذیر می سازد بودجه با رعایت طبقه بندیهای متداول برای تنظیم بودجه شرکتهای دولتی تهیه و پس از تصویب توسط مراجع ذیصلاح به مرحله اجرا گذارده می شود .
ماده 2 ـ سال مالی شرکت یک سال هجری شمسی است که از اول فروردین ماه آغاز و پایان اسفند ماه ختم می شود .
ماده 3 ـ اعتبار عبارت است از مبلغی که برای مصرف معین به منظور نیل به اهداف و اجرای برنامه ها در بودجه شرکت به تصویب می رسد .
ماده 4 ـ در آمد عبارت از وجوهی است که شرکت در ازای انجام عملیات تخلیه و بارگیری ، انبار داری و حفاظت کالاهای وارده به اماکن انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تحصیل می نماید و همچنین از منابعی ک به نحوی از سایر فعالیتهایی که به موجب اساسنامه و قوانین و مقررات مجاز به انجام آنها می باشد عاید شرکت می گردد .
ماده 5 ـ تشخیص عبارت است از تعیین و انتخاب کالا و خدمات و سایر پرداختهایی که تحصیل یا انجام آنها برای نیل به هدفها و اجرای برنامه های شرکت ضروری است .
ماده 6 ـ تامین اعتبار عبارت است از اختصاص تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب برای هزینه معین .
ماده 7 ـ تعهد عبارت است از ایجاد دین بر ذمه شرکت ناشی از :
الف ـ تحویل کالا یا انجام دادن خدمت .
ب ـ اجرای قراردادهای که با رعایت قوانین و مقررات منعقد شده باشد.
ج ـ احکام صادره از مراجع قانونی ذیصلاح .
ماده 8 ـ تسجیل عبارت است از تعیین میزان بدهی قابل پرداخت به موجب اسناد و مدارک اثبات کننده بدهی .
ماده 9 ـ دستور پرداخت سندی است که به وسیله مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف ایشان برای پرداخت تعهدات و بدهیهای قابل پرداخت از محل اعتبارات مربوط عهده ذی حساب و مدیر امور مالی شرکت در وجه ذی نفع صادر می شود .
ماده 10 ـ درخواست وجه سندی است که ذی حساب و مدیر امور مالی شرکت برای دریافت وجه به منظور پرداخت حواله های صادره و سایر پرداختهای که شرکت به موجب مقررات مجاز می باشد عهده خزانه صادر می کند تا خزانه وجه لازم را از حساب تمرکز درآمد شرکت در وجه حساب بانکی مربوط به پرداختهای شرکت واریز نماید .
ماده 11 ـ هزینه عبارت از پرداختهایی است که بطور قطعی به ذینفع در قبال انجام تعهد یا تحت عنوان کمک یا عناوین مشابه با رعایت قوانین و مقررات مربوط صورت می گیرد .
ماده 12 ـ تنخواه گردان پرداخت عبارت از وجهی است از طرف ذی حساب و مدیر امور مالی شرکت با تایید مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف وی برابر انجام پاره ای هزینه های شرکت در اختیار واحدهای تابعه یا ماموریتی که مجاز به دریافت تنخواه گردان هستند قرار می گیرد تا بتدریج که هزینه های مربوط انجام می شود اسناد هزینه را تحویل و مجددا وجه دریافت دارند میزان تنخواه گردان پرداخت مطابق دستورالعملی خواهد بود که توسط هیات عامل با رعایت مقررات مربوط تصویب و به واحدهای ذیربط ابلاغ میگردد .
ماده 13 ـ پیش پرداخت عبارت است از پرداختی که از محل اعتبارات مربوط براساس احکام قراردادها طبق مقررات پیش از انجام تعهد صورت می گیرد .
ماده 14 ـ علی الحساب عبارت از پرداختی است که به منظور ادای قسمتی از تعهد با رعایت مقررات صورت می گیرد .
ماده 15 ـ سپرده عبارت است از وجوهی که طبق قوانین و مقررات به منظور تامین و یا جلوگیری از تضییع حقوق شرکت دریافت می گردد و استرداد و یا ضبط آن تابع شرایط مقرر در قوانین و مقررات و قراردادهای مربوطه می باشد .
ماده 16 ـ داراییهای ثابت به مجموعه اموال منقول و غیر منقول اطلاق می گردد که با اهداف استفاده مستمر از آنها در طول فعالیت شرکت خریداری ، احداث و یا تحصیل گردیده و عمر مفید آنها بیش از یک سال باشد .
ماده 17 ـ ذی حساب و مدیر امور مالی شرکت ماموری است که به موجب حکم وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور اعمال نظارت و تامین هماهنگی لازم در اجرای مقررات مالی و محاسباتی از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت به این سمت منصوب می شود و ضمن انجام وظایف مدیر امور مالی وظایف مشروح زیر را نیز عهده دار خواهد بود :
1 ـ نظارت بر امور مالی و محاسباتی و نگاهداری و تنظیم حسابها بر طبق قانون و ضوابط و مقررات مربوط .
2 ـ نگاهداری و تحویل وجوه و نقدینه ها و سپرده ها و اوراق بهادار.
3 ـ نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالی .
4 ـ نگاهداری حساب اموال و شرکت نظارت بر اموال مذکور .
5 ـ سایر وظایف که به موجب این آیین نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط به عهده ذی حساب شرکت واگذار میگردد .
تبصره ـ ذی حساب و مدیر امور مالی زیر نظر مدیر عامل شرکت وظایف خود را انجام می دهد .
ماده 18 ـ معاون ذی حساب و مدیر امو مالی شرکت ماموری است که با حکم وزارت امور اقتصادی و دارایی از بین کارکنان رسمی واجد صلاحیت به این سمت منصوب می شود .
ماده 19 ـ عامل ذی حساب و مدیر امور مالی شرکت ماموری است که با موافقت ذی حساب و به موجب حکم مدیر عامل شرکت از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت شرکت به این سمت منصوب و انجام قسمتی از وظایف و مسوولیتهای ذی حساب ، توسط ذی حساب به او محول می شود .
ماده 20 ـ امین اموال ، ماموری است که از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت و امانت دار با موافقت ذی حساب و مدیر امور مالی و به موجب حکم مدیر به این سمت منصوب و مسوولیت نگهداری اموال و کالاها و تحویل و تحول و تنظیم حسابهای اموال و اوراقی که در حکم وجه نقد است و کالاهای تحت ابوابجمعی به عهده او واگذار می شود .
تبصره ـ امین اموال زیر نظر ذی حساب و مدیر امور مالی شرکت انجام وظیفه می نماید .
ماده 21 ـ کارپرداز ماموری است که از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت شرکت به این سمت منصوب می شود و نسبت به خرید و تدارک کالاها و خدمات مورد نیاز طبق دستور مقامات مجاز با رعایت مقررات اقدام می نماید .
ماده 22 ـ کارپردازان و واحدهای تدارکاتی و سایر کارکنان شرکت ادامه مادام که به اقتضای طبع و ماهیت وظایف قانونی خود و یا ماموریتهای محوله مجاز به دریافت تنخواه گردان پرداخت از ذی حساب و مدیر امور مالی می باشند از لحاظ مقررات مربوط به واریز تنخواه گردان دریافتی در حکم عامل ذی حساب و مدیر امور مالی محسوب می شوند .
فصل دوم ـ دریافتها
ماده 23 ـ وجوهی که شرکت به عنوان درآمد دریافت می دارد به حساب خزانه که در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بنام تمرکز وجوه درآمد شرکت افتتاح گردیده است واریز شود .
ماده 24 ـ وجوهی که وسیله شرکت به عنوان سپرده وجه الضمان یا وثیقه و یا نظایر آنها دریافت می گردد باید به حساب و یا شعب سایر بانکهای دولتی که از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمایندگی داشته باشند افتتاح می گردد واریز شود وجوه واریز شده به حسابهای مذکور که بدون حق برداشت خواهد بود باید در آخر هر ماه به حساب مخصوص تمرکز وجوه سپرده در خزانه منتقل شود رد این وجوه طبق مقررات مربوط به خود صورت خواهد گرفت .
ماده 25 ـ وجوهی که مازاد بر میزان مقررات وصول شود اعم از اینکه منشا این دریافت اضافی اشتباه پرداخت کننده و یا عدم انطباق مبلغ وصولی با مورد باشد یا اینکه تحقق اضافه دریافتی بر اثر رسیدگی شرکت یا واحد ذیربط یا مقامات قضایی حاصل شود باید در حسابهای شرکت نگهداری و یا اجازه کتبی مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او از درآمد شرکت به ذینفع مسترد گردد .
فصل سوم ـ هزینه و سایر پرداختها
ماده 26 ـ وجود اعتبار در بودجه شرکت بخودی خود برای اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی ایجاد حق نمی کند و استفاده از اعتبارات باید با رعایت مقررات مربوط به عمل آید .
ماده 27 ـ هزینه ها و سایر پرداختها شرکت پس از طی مراحل تشخیص تامین اعتبار تعهد و تسجیل با صدور دستور پرداخت و اعمال نظارت مالی فوق مقررات تادیه خواهد شد .
ماده 28 ـ اختیار و مسوولیت تشخیص تعهد و تسجیل و حواله به عهده مدیر عامل و مسوولیت تامین اعتبار و تطبیق پرداخت با قوانین مقررات به عهده ذی حساب و مدیر امور مالی شرکت می باشد .
تبصره 1 ـ اختیار و مسوولیتهای موضوع این ماده حسب مورد مستقیما و بدون واسطه از طرف مدیر عامل و ذی حساب و مدیر امور مالی کلا یا بعضا قابل تفویض می باشد لیکن در هیچ مورد تفویض اختیار و تفویض مسوولیت سلب اختیار و مسوولیت از تفویض کننده خواهد کرد .
تبصره 2 ـ در اجرای این ماده تفویض اختیار و مسوولیتهای مربوط به مدیر عامل و ذی حساب و مدیر امور مالی به شخص واحد و نیز تفویض اختیار مسوولیتهای مدیر عامل به ذی حساب و مدیر امور مالی یا کارکنان تحت نظر او مجاز نخواهد بود .
ماده 29 ـ اعتبار منظور شده در بودجه هر سال تا آخر اسفند ماه همان سال قابل تعهد و پرداخت است و آن مقدار از هزینه هایی که تا پایان سال مالی تعهد شده ولی پرداخت نشده اند در حساب تعهداتی پرداختی منظور و از آن محل پرداخت میگردد .
ماده 30 ـ در مواردی که لازم است قبل از انجام تعهد وجهی پرداخت شود و یا در مواردی که تهیه و اسناد مثبت قبل از پرداخت میسر یا دستور کتبی مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او مبالغ لازم را به عنوان پیش پرداخت یا علی الحساب در حدود اعتبارات مصوب با دریافت تضمین های لازم تادیه می گردد تا پس از تهیه یا تکمیل اسناد مثبت به حساب قطعی منظور واریز گردد نوع اینگونه هزینه ها و نحوه عمل و شرایط آن به شرح زیر است :
الف ـ وجوه مربوط به هزینه ماموریت موقت بر طبق احکام صادره و برای مدتی که در احکام ذکر شده است در مورد ماموریتهای بیش از یک ماه در مواردی که در حکم تصریح شده باشد فوق العاده ماموریت برای یک ماه پرداخت می شود .
ب ـ وجوهی که بر طبق قراردادهای منعقد شده به عنوان پیش پرداخت باید تادیه گردد .
ج ـ وجوهی که بابت افتتاح اعتبار اسنادی و هزینه های پرداخت شود .
د ـ وجوهی که برای خرید کالا یا انجام خدمت یا کار قبل از تحویل مورد معامله ، بایستی در وجه وزارتخانه یا موسسه یا شرکت دولتی پرداخت شود .
هـ ـ سایر وجوهی که بر طبق مقررات خاص به طور پیش پرداخت در حد ضوابط مقرر باید تادیه شود .
و ـ مساعده حقوق و مزایای مستخدمین .
ماده 31 ـ پیش پرداختهای موضوع ماده 30 باید به شرح ذیل واریز یا تسویه گردد .
1 ـ پیش پرداختهای موضوع بند الف حداکثر تا 15 روز پس از خاتمه ماموریت .
2 ـ پیش پرداختهای موضوع بند «ب» به ترتیبی که در قرارداد ذکر شده است .
3 ـ پیش پرداختهای موضوع بندهای «ج ، د ، هـ » پس از تحویل کالا یا انجام کار .
4 ـ پیش پرداختهای موضوع بند «و» در موقع پرداخت قطعی .
ماده 32 ـ در صورتی که پیش پرداختها در موعد مقرر در ماده 31 از طرف گیرنده وجه واریز نشود یا آنکه با ارایه مدارک مثبته تسویه حساب به عمل نیاید ، ذی حساب و مدیر امور مالی مکلف است علاوه بر کلیه اقدامات لازم برای واریز یا تسویه آن از محل هرگونه وجهی که باید به گیرنده وجه پرداخت کند تا معادل پیش پرداخت کسر و به حساب بدهی وی منظور نماید .
ماده 33 ـ نحوه تهیه و تنظیم حسابها و دفاتر مالی و نگاهداری حسابهای شرکت طبق مقررات مندرج در این آیین نامه و سایر مقررات مربوط براساس اصول و رویه های حسابداری و سایر دستورالعملهای صادر شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد بود .
ماده 34 ـ کلیه پرداختهای شرکت از طریق صدور چک انجام می شود به استثنای آن قسمت از پرداختهایی که توسط ماموران مجاز از محل تنخواه گردان انجام می شود و انجام آن وسیله چک مقدور نمی باشد .
ماده 35 ـ در متن سند پرداخت اعم از پرداخت بابت کلیه هزینه ها ، خرید دارایی ثابت یا پیش پرداخت و علی الحساب باید مشخصات و هویت گیرنده وجه و موضوع پرداخت بطور مشروح قید گردد .
فصل چهارم ـ سایر مقررات
ماده 36 ـ کلیه عملیات مربوط به دریافتهای و پرداختهای و سایر عملیات حسابداری که طبق اصول و رویه های حسابداری در پایان دوره مالی برای تنظیم حساب و سود و زیان و ترازنامه لازم است و همچنین محاسبات شرکت براساس مدارک اسناد مربوط و با صدور سند حسابداری انجام می شود .
ماده 37 ـ داراییهای ثابت به هنگام خرید یا انتقال به شرکت به بهای تمام شده یا به قیمت ارزیابی در حسابهای داراییهای ثابت شده و در پایان هر سال براساس جدول استهلاکات منضم به قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه و در حسابهای شرکت منظور می گردد .
ماده 38 ـ کاهش یا افزایش اعتبار هر یک از اعتبار هر یک از مواد هزینه ها یا فعالیتها یا برنامه های کلی بودجه مصوب شرکت تا میزان 20% با موافقت هیات عامل مجاز است مشروط بر اینکه در جمع اعتبارات بودجه مصوب تغییری حاصل نشود .
ماده 39 ـ بودجه هر یک از مجتمع های شرکت پس از تصویب بودجه شرکت به تفکیک فصول و مواد هزینه به واحدهای مربوطه ابلاغ می شود و مدیران یا روسای مجتمع های و عامل ذی حساب و مدیر امور مالی مسوول اجرای آن می باشند .
ماده 40 ـ حقوقی که بر اثر تخلف از شرایط مندرج در قراردادها برای شرکت ایجاد می شود جز در مورد احکام قطعی دادگستری که لازم الاجرا خواهد بود کلا و بعضا قابل بخشودن نیست مگر اینکه به موجب پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیات عامل محرز شود که تخلف از شرایط ناشی از حوادث و یا علل و جهاتی بوده که از اختیار طرف قرارداد خارج بوده است .
ماده 41 ـ حسابهای بانکی لازم برای اداره مرکزی و مجتمع های شرکت بنا به تشخیص هیات عامل شرکت و درخواست ذی حساب و مدیر امور مالی از طریق خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا نزد بانکهایی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمایندگی داشته باشند افتتاح خواهد شد استفاده از حسابهای بانکی شرکت با امضای مشترک مقامات مذکور در اساسنامه و ذی حساب و مدیر امور مالی یا مقام مجاز از طرف او ممکن خواهد شد .
ماده 42 ـ مواردی که در این آیین نامه پیش بینی نشده است تابع مقررات قانون محاسبات عمومی کشور ، اساسنامه شرکت قوانین و مقررات مورد عمل شرکتهای دولتی خواهد بود .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/08/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.