×

تبصره الحاقی به ماده 225 آئین نامه قانونی و مقررات اجرائی سازمان زندانها

تبصره الحاقی به ماده 225 آئین نامه قانونی و مقررات اجرائی سازمان زندانها

تبصره-الحاقی-به-ماده-225-آئین-نامه-قانونی-و-مقررات-اجرائی-سازمان-زندانها
شماره 42/14741/1 - 28/6/1377
محضر مبارک حضرت آیت الله یزدی «دام عزه»
ریاست محترم قوه قضاییه
سلام علیکم
احتراما همانگونه که استحضار دارند امر به اعزام و بدرقه زندانیان به اقتضای نحوه اجرای آن مستلزم استفاده از پرسنل مسلح می باشد و علیرغم آنکه در ماده 225 آیین نامه قانونی و مقررات اجرائی این سازمان صرفا ترتیبات اعزام که همانا فراهم کردن مقدمات و انجام تمهیداتی از قبیل اقدامات دفتری و کلیه اموری که قبل از تحویل زندانیان به مامورین اعزام توسط هر زندان صورت می گیرد به عهده سازمان گذاشته شده است معهذا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تفسیر موسع از مقرره مذکور امر اعزام زندانیان را به طور تام و مطلق از وظایف سازمان زندانها و اقدامات تامینی و ترتیبی کشور دانسته و به همین جهت نیز در این راستا همکاری لازم را با این سازمان معمول نداشته است لذا به لحاظ عدم اعزام زندانیان در بعضی از استانها و یا کندی انجام آن تبعات سوئی من جمله تجدید اوقاف مراجع قضایی از بین رفتن حقوق و شکایت و یا زندانیان و همچنین اعتراض آنان ایجاد نموده است علیهذا به منظور رفع شبهه و مفتح کردن مقرره مار الذکر و نیز تصریح در تکلیف موضوع اعزام زندانیان پیشنهاد الحاق یک تبصره به ماده 225 آیین نامه قانونی و مقررات اجرائی سازمان و اصلاح ماده 229 آیین نامه مزبور به شرح مفاد برگ پیوستی تقدیم حضور می گردد استدعا دارد در این خصوص دستورات لازم صادر فرمایید و الامر الیکم.
رییس سازمان زندانها و اقدامات امنیتی و ترتیبی کشور ـ سید مرتضی بختیاری
بسمه تعالی
با اضافه شدن تبصره الحاقی مکتوب به ماده 225 آیین نامه موافقت و تصویب می شود .
محمد یزدی

* تبصره الحاقی به ماده 225 :
تبصره : مراد از تربیتات مربوط به اعزام و نقل و انتقال زندانیان کلیه اقداماتی است که قبل از تسلیم آنان به مامورین نیروی انتظامی توسط سازمان انجام می گیرد .
* ماده پیشنهادی اصلاحی
ماده 229 ـ در اجرای بند 17 از ماده 4 قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ( مصوب 1369) اعزام و بدرقه زندانی به مجرد اعلام سازمان به وسیله نیروی انتظامی به ترتیب زیر اجرا خواهد شد .
اعزام و بدرقه زندانی به دادگاه یا دادسرا به وسیله دو نفر مراقب به نحوی که یکی بدون سلاح و دیگری مجهز به سلاح (مصلح به ضامن) باشد انجام می گیرد .
در مواقعی که زندانی با وسایط نقلیه به دادگاه و سایر مراجع اعزام میشود باید دو دست او در داخل اتومبیل به وسیله دستبند مقید گردد .
به محض پیاده شدن از وسیله نقلیه مذکور یا مواقعی که بدون وسایط نقلیه بدرقه می شود بایستی دست راست او به وسیله دستبند به دست چپ مامور بدون سلاح مقید شود و مامور دیگری که به سلاح کمری مجهز است با فاصله دو قدمی پشت سر او حرکت کند .
در مواقعی که زندانی به دادگاه یا دفتر کار یا سایر مراجع قضایی وارد بشود ماموران بدرقه و محافظان او نیز وارد آنجا خواهند شد و به دستور مقامات قضایی دستبند زندانی باز می شود و در صورتی که دستور خروج ماموران اتاق صادر گردد به مسوولیت مقام دستور دهنده پس از امضا اجازه نامه که نمونه اش منضم به این اصلاحیه می باشد مامورات بدرقه پشت درب اتاق مراقب و محافظ زندانی خواهند بود .
در صورت تشخیص رییس زندان ممکن است از زدن دستبند به دست زندانی صرف نظر شود .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/06/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.