×

آئین نامه اجرائی قانون اعطای تسهیلات مربوط به آزادگان به آن دسته از افرادی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محکومیت سیاسی داشته اند

آئین نامه اجرائی قانون اعطای تسهیلات مربوط به آزادگان به آن دسته از افرادی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محکومیت سیاسی داشته اند

آئین-نامه-اجرائی-قانون-اعطای-تسهیلات-مربوط-به-آزادگان-به-آن-دسته-از-افرادی-که-تا-قبل-از-پیروزی-انقلاب-اسلامی-محکومیت-سیاسی-داشته-اند
شماره 81567 / ت 20394 هـ 25/12/1377

سازمان امور اداری و استخدامی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 23/12/1377 بنا به پیشنهاد شماره 5334/11 مورخ 3/8/1377 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره 2 ماده واحده قانون اعطای تسهیلات مربوط به آزادگان به آن دسته از افرادی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محکومیت سیاسی داشته اند ـ مصوب 1373 ـ آئین نامه اجرائی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ در این آئین نامه عبارتهای زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند :
ستاد : ستاد رسیدگی به امور آزادگان .
قانون : قانون حمایت از آزادگان (اسرای آزاد شده ) بعد از ورود به کشور ـ مصوب 1368 .
ماده واحده ـ ماده واحده قانون اعطای تسهیلات مربوط به آزادگان به آن دسته از افرادی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محکومیت سیاسی داشته اند ـ مصوب 1377 ـ .
آزادگان : مشمولان ماده واحده .
ماده 2 ـ افرادی که از تاریخ 28/5/1377 تا تاریخ 16/11/1357 حداقل به مدت شش ماه در بازداشت یا حبس قطعی به سر برده اند می توانند درخواست خود را مبنی بر آزاده شناخته شدن به ستاد تسلیم برای بررسی انطباق وضعیت متقاضی با شرایط مندرج در ماده واحده مراتب را به وزارت اطلاعات منعکس و وزارت یاد شده حداکثر ظرف 3 ماه با رعایت موارد زیر نسبت به موضوع اقدام و نتیجه را به ستاد اعلام می نماید :
الف ـ بازداشت یا حبس قطعی به دلایل امنیتی مذهبی یا اتهامات سیاسی.
ب ـ الهام از مبارزات و مجاهدات امام خمینی براساس سوابق قبل و پس از انقلاب اسلامی و عدم عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران .
پ ـ داشتن حداقل شش ماه سابقه بازداشت یا حبس قطعی به دلایل یاد شده .
تبصره 1 ـ سازمانهای حفاظت اطلاعات نیروهای نظامی و انتظامی ، سازمان قضایی نیروهای مسلح و دادستانی کل کشور و دادگاههای انقلاب اسلامی مکلفند حسب درخواست وزارت اطلاعات و با توجه به تبصره 4 قانون تعیین تکلیف لوایح قانونی مربوط به رفع آثار محکومیت های سیاسی ـ مصوب 1366 ـ مدارک و اطلاعات مورد نیاز درباره مشمولان این شده تسلیم نمایند .
تبصره 2 ـ تسهیلات موضوع این آئین نامه ناظر به افرادی است که آزادگی آنان با رعایت ترتیبات مقرر در این ماده احراز گردد .
تبصره 3 ـ تسهیلات موضوع این آئین نامه از تاریخی در اختیار افراد ذیربط قرار می گیرد که آزادگی آنان را تایید وزارت اطلاعات برسد .
ماده 3 ـ کلیه تسهیلاتی که در قوانین و مقررات برای مشمولان قانون منظور شده است درباره آزادگان و نیز حسب مورد خانواده آنان برقرار میگردد در مواردی که قوانین و مقررات راجع به آزادگان از جمله لوایح قانونی و قوانین و مقررات مربوط به احتساب سابقه خدمت و رفع آثار محکومیت های سیاسی با رعایت تبصره 4 قانون تعیین تکلیف لوایح قانونی مربوط به رفع آثار محکومیتهای سیاسی مصوب 1366 واجد امتیازات و تسهیلات بیشتر باشد براساس قوانین و مقررات اخیر الذکر خواهد شد .
ماده 4 ـ مواد تسهیلات و امتیازات و ارایه خدمات به آزادگان مطابق دستورالعملی خواهد بود که متناسب با مدت بازداشت یا حبس با هماهنگی دستگاههای ذیربط و حسب مورد پس از تایید سازمانهای برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور تهیه و ابلاغ می گردد .
ماده 5 ـ دستگاههای مذکور در ماده 23 قانون مکلفند در جهت اجرای ماده 20 قانون توافقنامه مشترکی با ستاد تنظیم و بخشی از خدمات و امکانات خود را در کلیه زمینه های مورد نیاز آزادگان یا با حداقل قیمت تخصیص دهند تا مطابق ماده 24 قانون با تشخیص و معرفی ستاد سراسر کشور به آنان اعطا گردد .
ماده 6 ـ آزادگان بازنشسته از کار افتاده و فوت شده نیز مشمول مفاد این آئین نامه می باشند و حقوق یا مستمری بازنشستگی از کار افتادگی یا مستمری وراث آنان براساس مفاد این آئین نامه و سایر مقررات مربوط به آزادگان تعیین و پرداخت میگردد .
ماده 7 ـ آزادگانی که بر اثر ضایعات ناشی از بازداشت یا حبس به تشخیص بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی جانباز شناخته شوند ، با رعایت ماده 5 قانون تحت حمایت بنیاد قرار می گیرند و مانند سایر جانبازان با آنان رفتار خواهد شد .
ماده 8 ـ آزادگانی که مشمول هیچ یک از نظامهای بازنشستگی و وظیفه نمی باشند در صورت درخواست با تایید ستاد مشمول قانون تامین اجتماعی قرار خواهند گرفت و مقررات مورد عمل درباره آزادگان مشمول قانون تامین اجتماعی و اصلاحات بعدی درباره آنان به مورد اجرا گذشته خواهد شد .
تبصره 1 ـ آزادگان موضوع این ماده چنانچه بر اثر مرگ طبیعی فوت شده باشند در صورت درخواست وراث واجد شرایط و تایید ستاد مشمول قانون تامین اجتماعی خواهند بود مستمری وراث شرایط طبق قانون تامین اجتماعی به میزانی که به تشخیص ستاد کفایت زندگی متعارف را بدهد توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد .
تبصره 2 ـ در اجرای ماده 13 قانون حداقل سن بازنشستگی برای آزادگان معادل دوران اسارت یا زندان بازداشت کاهش می یابد .
ماده 9 ـ کلیه دستگاههای ذکر شده در ماده 23 قانون موظفند آزادگانی را که واجد شرایط استخدامی ـ با رعایت مواد 10 و 21 قانون باشند و از سوی ستاد یا نمایندگی های آن در استانها برای اشتغال معرفی می شوند را به استخدام رسمی درآورده و کلیه اقدامات لازم از قبیل تامین اعتبار ایجاد پست یا شغل سازمانی را بعد از به کار گیری آنان انجام دهند و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و با همکاری ستاد دستورالعمل اجرائی لازم را تهیه و به دستگاههای فوق الذکر ابلاغ خواهند نمود .
تبصره ـ به منظور حفظ قداست و حرمت آزادگان و فراهم آوردن موجبات اجرای ماده واحده وزارت کشور موظف است یک نفر کارشناس یا مسوول را در فرمانداریهای که ستاد درخواست می کند با حفظ پست سازمانی به ستاد معرفی نماید تا پس از بررسی و تایید به عنوان مسوول امور آزادگان شهرستان زیر نظر ستاد استان در محل فرمانداری انجام وظیفه نماید . کارکنان مورد نظر ستاد استانها از میان کارکنان دستگاههای دولتی و به صورت مامور تامین خواهند شد و محل مناسب در استانداری جهت استقرار ستادهای استان پیش بینی خواهد شد .
ماده 10 ـ سازمان برنامه و بودجه اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این آئین نامه را همه ساله در بودجه ستاد یا حسب مورد دستگاه مربوط پیش بینی خواهد نمود .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/12/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.