×

آئین نامه اجرائی نحوه فروش خانه های ارزانقیمت موضوع بند (( د )) تبصره 13 قانون بودجه سال 1367 کل کشور

آئین نامه اجرائی نحوه فروش خانه های ارزانقیمت موضوع بند (( د )) تبصره 13 قانون بودجه سال 1367 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-نحوه-فروش-خانه-های-ارزانقیمت-موضوع-بند-((-د-))-تبصره-13-قانون-بودجه-سال-1367-کل-کشور شماره 8572 /ت192 29 / 3 / 1367

وزارت مسکن و شهرسازی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 22 / 3 / 1367 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 710 / 92 2718 – 1 مورخ 9 / 3 / 67 وزارتخانه های مسکن و شهرسازی ، برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارائی ، آئین نامه اجرائی نحوه فروش خانه های ارزانقیمت موضوع بند ( د) تبصره 13 قانون بودجه سال 1367 کل کشور را بشرح زیر تصویب نمودند :

بخش اول - ساختمانهای موضوع این آئین نامه
ماده 1- کلیه واحدهای مسکونی ارزانقیمت که از محل طرحهای عمرانی و سایر اعتبارات دولت توسط وزارت مسکن و شهرسازی احداث شده یا در دست احداث است اعم از تکمیل شده یا ناتمام مشمول این فصل آئین نامه میگردد.
ماده 2- در صورتبکه پروژه دارای پیمانکار بوده و ارزش کار انجام شده حداقل به 75 % عملیات موضوع قرارداد رسیده باشد میتوان پس از اعمال مواد 29 و 39 شرایط عمومی پیمان نسبت به فروش واحدها اقدام کرد .
تبصره - در صورتیکه پروژه دار ای پیمانکار باشد ولی ارزش کار انجام شده به 75 % عملیات موضوع قرار داد نرسیده باشد میتوان نسبت به پیش فروش واحدها اقدام نمود لیکن چنانچه پیمانکار با فسخ قرار داد و یا ادامه کار با خریدار جدید رضایت داشته باشد و بهرحال به هیچ نحوی از انحاء مطالبه خسارت ننماید و هیچگونه ادعائی نداشته باشد و دستگاه اجرائی به مصلحت تشخیص دهد میتوان نسبت به فروش آنها نیز به وضع موجود اقدام کرد .
ماده 3 - عرضه و واگذاری ساختمانهای نیمه تمام که احداث آنها راسا وسیله وزارت مسکن و شهرسازی انجام میشود و پروژه فاقد پیمانکار است در هر مرحله ا ز اجرای عملیات بلامانع است .
بخش دوم - مقررات مربوط به واگذاری واحدهای مسکونی ارزانقیمت
ماده 4- واحدهای مسکونی ارزانقیمت با توجه به شرایط و اولویتهای مندرج در ماده 5 فقط قابل واگذاری به اشخاص حقیقی ، بنیاد شهید ، شرکتهای تعاونی مسکن و سایر نهادهای انقلابی ( مشروط بر اینکه از بودجه عمومی دولت استفاده ننمایند) میباشد و فروش ساختمانها به وزارتخانه ها ، سازمانها و شرکتهای دولتی اعم از اینکه از بودجه عمومی دولت استفاده کنند یا نکنند و به نهادها و به موسساتی که بنحوی از انحاء از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند ( به استثنای بنیاد شهید ) ممنوع است.
تبصره - بانکها از شمول این ماده خارج بوده و میتوانند ساختمانهای خاتمه یافته و نیمه تمام ارزنقیمت را خریداری و پس از تکمیل طبق مقررات خود واگذاری نمایند .
ماده 5 - در واگذاری ساختمانها مراتب و اولویتهای ذیل بایستی رعایت شود:
الف - مجتمعهای آپارتمانی نیمه تمام به ترتیب اولویت برای فروش به شرکتهای تعاونی مسکن ، بانکها، نهادهای انقلاب اسلامی و اشخاص حقیقی عرضه میشود.
ب - مجتمعهای آپارتمانی تکمیل شده به ترتیب اولویت به شرکتها تعاونی مسکن بنیاد شهید ، اشخاص حقیقی و نهادهای انقلابی واگذار میگردد.
??- ساختمانهای تک واحدی اعم از تکمیل شده یا نا تمام به ترتیب اولویت به اشخاص حقیقی ، بنیاد شهید ، سایر نهادهای انقلابی و شرکتهای تعاونی مسکن واگذار میشود.
بخش سوم- کمیسیون ویژه و شرایط ونحوه تعیین اولویتهای متقاضیان خرید واحدهای مسکونی ارزانقیمت
ماده 6- بمنظور تعیین واجدین شرایط و اولویتها و امتیازگذاری متقاضیان کمیسیونی متشکل از استاندار یا معاون وی ، مدیر کل امور اقتصادی و دارائی و مدیر کل مسکن و شهرسازی تشکیل خواهد شد اداره کل مسکن و شهرسازی نقش دبیرخانه کمیسیون ویژه را بعهده داشته و تصمیمات کمیسیون به اکثریت آراء معتبر است.
ماده 7 - در مورد اشخاص حقیقی و اعضای شرکتهای تعاونی مسکن متقاضی و فرزند ان تحت تکفل وی از تاریخ تصویب این آئین نامه بایستی فاقد واحد مسکونی یا زمین شهری قابل ساختمان در محل باشند و حداقل 25 سال سن و یا افرادی را تحت تکفل داشته باشند .
ماده 8- شرکتهای تعاونی مسکن بایستی به ثبت رسیده باشند .
تبصره 1- شرکتهای تعاونی مسکن کارکنان دولت نسبت به سایر شرکتهای تعاونی مسکن در اولویت میباشند.
تبصره 2- در شرایط مساوی نحوه احتساب امتیازات شرکتهای تعاونی مسکن برابر است با میانگین مجموع امتیازات اعضای شرکت به نسبت تعداد اعضاء .
ماده 9 - در کلیه مواردیکه متقاضی واجد شرایط حاضر به پرداخت بهای واحد مسکونی بصورت نقد باشد اولویت داشته و نیاز به امتیاز بندی ندارد و در غیر اینصورت امتیازات متقاضیان بشرح زیر محاسبه میشود:
1- تاهل 8 امتیاز
2- هر فرزند تحت تکفل 4 امتیاز
3- هر فرد تحت تکفل ( باستثنای همسر و اولاد) 2 امتیاز
4- بازای هر سال عضویت پیوسته در شرکت 2 امتیاز حداکثر 10 امتیاز
5- بازای هر سال سن بیشتر از 25 سال 1 امتیاز حداکثر 10 امتیاز
6- بازای هر سال سابقه سکونت در محل 2 امتیاز حداکثر 20 امتیاز
7- داشتن حکم تخلیه از مراجع قضائی باالزام به تخلیه خانه سازی 20 امتیاز
8- کارمند رسمی دولت 30 امتیاز
9- بازای هر سه ماه خدمت در جبهه از اول جنگ تحمیلی 10 امتیاز حداکثر 50 امتیاز
ماده 10 - در مورد واگذاری به بنیاد شهید و سایر اشخاص حقوقی کلیه واگذاریها مستقیما به بنیاد و یا موسسه مربوطه صورت گرفته و راسا مسئول پرداخت بها بصورت نقدی میباشد.
بنیاد شهید و بانکها در واگذاری واحدهای مذکور به افراد واجد شرایط طبق مقررات خود و سایر مقررات مربوط عمل میکنند لکن سایر اشخاص حقوقی در فروش واحدهای مسکونی به متقاضیان ملزم به رعایت شرایط مندرج در این فصل از آئین نامه میباشد .
ماده 11 - وزارت مسکن و شهرسازی موظف است حداکثر ظرف یکماه از تاریخ تصویب و ابلاغ این آئین نامه نسبت به تعیین واحدهای مسکونی ارزانقیت قابل فروش و عرضه آنها ا ز طریق آگهی در روزنامه کثیر ا لانتشار استان ، اعلام و در استانهائیکه فاقد روزنامه میباشد از طریق آگهی محلی اقدام نماید متن آگهی بایستی شامل تعداد واحدهای مسکونی ‚ محل احداث ،مشخصات آنها از قبیل تکمیل شده یا یا ناتمام ( با ذکر در صد عملیات انجام شده ) آپارتمانی یا تک واحدی ، متراژ با ذکر قیمت و اینکه احتمال تغییر قیمت وجود دارد و با قید عنوان (( جهت فروش )) و(( پیش فروش )) و ذکر اولویتها و شماره حساب بانکی در هر محل و حداکثر تاریخ مهلت ارسال تقاضا باشد .
تبصره - در صورتیکه برای واحدهای ارزانقیمت مذکور در ماده 11 قبلا آگهی در روزنامه داده شده باشد به تشخیص کمیسیون موضوع ماده 6 میتوان از انتشار مجدد آگهی صرفنظر نموده و به نصب اعلانات محلی و ابلاغ مراتب به ادارات کل و سازمانها و نهادهای موجود در استان و فرمانداریها و بخشداریها اکتفا نمود.
ماده 12 - متقاضیان باید تقاضاهای خود را به انضمام فیش بانکی مبنی بر پرداخت پانصد هزار ( 000 / 00 5) ریال و مدارک خواسته شده به ادارات کل مسکن و شهرسازی تسلیم و رسید دریافت دارند .
ماده 13 - در صورتیکه متقاضی واجد شرایط یا اولویت نباشد و یا از خرید خانه قبل از تنظیم سند یا قرار داد منصرف شود مبلغ پرداختی عینا به وی مسترد میشود ولی در صورت تعلق واحد مسکونی به وی مبلغ مزبور بابت قسمتی از بهای خانه محسوب خواهدشد .
بخش چهارم - نحوه قیمت گذاری و پرداخت بهای واحدهای مسکونی ارزانقیمت
ماده 14- بهای واحدهای مسکونی ارزانقیمت بر اساس قیمت کارشناسی با احتساب هزینه های زیر بنائی و جنبی وسیله کارشناسان وزارت مسکن و شهرسازی و ادارات کل استان طبق ضوابطی که وزیر مسکن و شهرسازی اعلام مینماید تعیین میشود ضوابط مذکور حداکثر ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه بایستی تهیه وضمن ابلاغ به استانها یک نسخه برای وزارت برنامه و بودجه نیز ارسال شود.
ماده 15 - در کلیه مواردیکه واحدها بصورت اقساط فروخته میشود پس از کسر پیش اقساط به ا زای هر سال مدت با زیر پرداخت 1% ( بعنوان تفاوت بین فروش نقدی و اقساطی ) فقط یکبار به باقیمانده کل بهای واحدهای مسکونی که بشرح ماده 14 بدست آمده است اضافه میشود درصد مذکور برای مناطق محروم موضوع تصویبنامه شماره 68284 مورخ 13 /10 / 1363 هیئت وزیران نیم درصد تعیین میگردد.
ماده 16 - حداقل و حداکثر مبلغ پیش قسط و نحوه بازپرداخت اقساط واحدهای مسکونی اعم از تکمیل شده یا ناتمام بشرح جدول زیر تعیین میشود :
تعیین میزان حداقل و حداکثر پیش قسط واحدهای مسکونی تکمیل شده بر اساس جدول و با توجه به مقتضیات محل و بهای واحد مسکونی و امکانات متقاضیان بعهده کمیسیون موضوع ماده 6 میباشد و پیش پرداخت واحدهای مسکونی ناتمام حداکثر مبلغ پیش پرداخت تعیین شده میباشد لکن چنانچه واحد مسکونی ناتمام مشمول صدر تبصره ماده 2 باشد در این صورت پیش پرداخت و اقساط آن نیز وسیله کمیسیون مذکور با توجه به قیمتهای مشابه در موارد تکمیل شده در قالب جدول زیر بصورت علی الحساب تعیین
میشود:
ماده 17 - در صورت آماده بودن سند تفکیکی واحدهای مسکونی ارزانقیمت که نقدا فروخته میشود بصورت بیع قطعی واگذار میگردد و در مورد واحدهای مسکونی که به اقساط فروخته میشود واگذاری بصورت بیع مشتمل به رهن خواهد بود در این صورت فروشنده ملزم است برای خود به مدت پنج سال خیار فسخ معامله را ملحوظ نماید تا چنانچه خریدار از تاریخ انجام معامله لغایت پنج سال عین واحد مسکونی را به هر نحوی از انحاء بغیر واگذار یا منتقل نمود یا معلوم شد خریدار واجد شرایط مندرج در این آئین نامه نبوده فروشنده اختیار فسخ عقد را داشته باشد در صورت ، فسخ معامله مبالغ دریافتی پس از کسر اجرت المثل مدت استفاده و سایر
هزینه های متعلقه به خریدار مسترد و واحد مسکونی به متقاضی واجدالشرایط دیگری واگذار میشود چنانچه خریدار قبل از مضی مدت پنج سال باقیمانده بها را نقدا پرداخت کند اجازه انتقال به غیر داده خواهد شد .
تبصره 1- در صورتیکه خریدار اضطرارا ناگزیر از فروش واحد مسکونی خود باشد در اینصورت به پیشنهاد کمیسیون ماده 6 و موافقت وزیر مسکن و شهرسازی میتواند واحد مسکونی خود را به شخصی که طبق ضوابط مندرج در این آئین نامه مورد تایید اداره کل مسکن و شهرسازی باشد بفروشد .
تبصره 2- بانکها و شرکتهای تعاونی مسکن و نهادهای انقلابی مجازند پس از تکمیل واحدها نسبت به انتقال آنها به متقاضیان واجد شرایط و اعضای شرکت ، اقدام نمایند لکن بهرحال شرکتهای تعاونی مسکن و نهادهای انقلابی ( غیر از بنیاد شهید ) نیز ملزم به رعایت مفاد مندرج در ماده 17 این آئین نامه میباشد.
ماده 18 - چنانچه تکلف عرصه واحدهای مسکونی ارزانقیمت روشن نبوده و یا دارای مشکلات ثبتی یا مدعی خصوصی باشد ویا بهر علت دیگر اسناد واحدها آماده نباشد در اینصورت اعیانی ساختمانها طبق قرارداد واگذار میشود و انتقال رسمی پس از رفع مشکلات ثبتی و آماده شدن اسناد صورت خواهد گرفت در اینصورت اداره کل مسکن و شهرسازی مکلف است قبل از انعقاد قرارداد وضعیت عرصه را به اطلاع متقاضی برساند .
ماده 19 - چنانچه جهت رفع مشکل عرضه نیاز به تشخیص نوع زمین در زمان تصرف از نظر موات،بایر یا دایر بودن آن باشد در اینصورت کمیسیون موضوع ماده 12 قانون اراضی شهری موظف و مکلف ا ست در صورت تصویب نهائی و ابلاغ لایحه قانون اراضی شهری صرفنظر از محل وقوع ملک با توجه به اسنا د و مدارک و سوابق موجود نسبت به مورد اظهار نظر کند سپس طبق نظر کمیسیون مذکور اداره کل مسکن و شهر سازی محل نسبت به تعیین تکلیف عرصه طبق مقررات مربوطه اقدام خواهد کرد .
ماده 20 - در صورتیکه عرصه واحدهای مسکونی وقفی و یا اجاره ای باشد پس ا ز انتقال اعیان خریدار جانشین مستاجر در ادای حقوق و دیون متعلق به عرصه خواهد بود.
ماده 21 - کلیه هزینه های متعلقه مربوط به فروش و واگذاری بعهده خریدار است.
ماده 22 - چنانچه برای خانه های ارزانقیمت خریدار واجد شرایط وجود نداشته باشد با اجازه کمیسیون ماده 6 میتوان خانه ها را به افراد یکه فاقد بعضی از شرایط باشند واگذار نموده و در صورتیکه باز هم تمامی وا حدها بفروش نرود ، مراتب به وزارت مسکن و شهرسازی اعلام میشود تا وزارت مذکور طی آگهی در روزنامه کثیر الانتشار واحدهای باقیمانده را به عموم عرضه نماید و در اینصورت چنانچه تعداد متقاضیان بیش از تعداد واحدهای موجود باشد مهاجرین از شهرهای بزرگ در خرید خانه ها اولویت خواهند داشت .
ماده 23 - ادارات کل مسکن و شهرسازی و بانک مسکن مکلف هستند ( خصوصا در تهران ) کلیه واگذاریهای انجام شده قبلی را کنترل نموده و در صورتیکه با مواردیکه با مواردی موا جه شوند که خریدار بیش از سه قسط عقب افتاده دارد پس از یک اخطار 15 روزه در صورت عدم مراجعه بدهکار جهت واریز اقساط معوقه یا دادن ترتیبی حهت پرداخت آن نسبت به فسخ قرارداد و صدور اجرائیه و تخلیه ملک و واگذاری آن به اشخاص واجد شرایط اقدام کنند .
همچنین ادارات کل مذکور مکلف هستند حداکثر ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه ساکنین واحدهای مسکونی ارزانقیمت را که بدون قرارداد موافقت اداره کل مسکن و شهرسازی اقدام به تصرف واحدهای مزبور کرده اند شناسائی و در صورت احراز شرایط لازم نسبت به ا نعقاد قرارداد با آنها اقدام کنند و چنانچه متصرفین فاقد شرایط مندرج در این آئین نامه باشند ادارات کل ملزم به تخلیه سریع واحدهای مذکور و واگذاری آنها به اشخاص واجد شرایط میباشند.
تبصره - متقاضی خرید خانه ارزانقیمتی که با موافقت اداره کل مسکن و شهرسازی ، در خانه ساکن شده ولی هنوز با توجه به آئین نامه مربوطه حسب مورد جهت انعقاد قراد داد یا تنظیم سند اقدام نکرده است در صورت اخطار یکماهه اداره کل مسکن و شهرسازی و عدم مراجعه ظرف مدت مذکور جهت انعقاد قرار داد یا تنظیم سند منصرف از خرید خانه محسوب شده و مکلف به تخلیه خانه و تحویل آن به اداره کل مسکن و شهرسازی میباشد و در صورت استنکاف در حکم غاصب خواهد بود.
مقررات متفرقه
ماده 24- در صورتیکه خریدار خانه ارزانقیمت از کارکنان دولت بوده و یا در خرید واحد از مزایای عضویت در شرکتهای تعاونی مسکن ( اعم از کارمندی یا کارگری ) استفاده کرده باشد ‚ از این پس بایستی ضمن عقد بیع یا در قرارداد ت واگذاری به آنها شرط شود که خریدار از تاریخ تحویل واحد مسکونی لغایت 5 سال ملزم به حفظ رابطه استخدامی خود با دستگاه متبوع میباشد مگر در موارد بازنشستگی یا ازکار افتادگی و یا آنکه دستگاه مذکور راسا بعلت انتقال یا ماموریت و یا قطع رابطه ، استخدامی باوی(بهر دلیل )
اقدام نماید در صورت تخلف از این شرط باقیمانده بهای واحد مسکونی حال شده و خریدار بایستی بهای واحد مسکونی را یکجا پرداخت کند .
ماده 25 - وزارت مسکن و شهرسازی موظف است کلیه وجوه حاصل از فروش را بحساب شماره 67 خزانه بنام ( برنامه تکمیل خانه های ارزانقیمت نیمه تمام و تکمیل شده ) واریز نماید .
ماده 26 - ادارات کل مسکن و شهرسازی موظف میباشد در هر مورد یک نسخه از اصلاحیه واریز وجه بحساب مذکور در ماده فوق را به ذیحساب وزارت مسکن و شهرسازی و هر سه ماه یکبار گزارش مربوطه را به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارند . همچنین باستناد بند ( ی ) تبصره 13 گزارش مربوط به عملکرد بند ( د ) این تبصره بهمراه لیست خانه های ارزانقیمت نیز هر چهار ماه یکبار به وزارت برنامه و بودجه ارسال خواهد گردید.
ماده 27- در کلیه مواردیکه امر واگذاری دچار اشکال و ابهام شده و یا آئین نامه ساکت است و در موارد استثنائی رفع ابهام و یا اتخاذ تصمیم بعهده وزیر مسکن و شهرسازی میباشد . نخست وزیر – میرحسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12622

تاریخ تصویب : 1367/03/22

تاریخ ابلاغ : 1367/04/08

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.