×

آئین نامه اجرائی تبصره 4 قانون بودجه سال 1367 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 4 قانون بودجه سال 1367 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-4-قانون-بودجه-سال-1367-کل-کشور شماره 9904 / ت 248 12 / 4 / 1367
وزارت برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 25 / 3 / 1367 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 1186 – 80 / 1931 – 1 مورخ 24 / 2 / 1367 وزارتخانه های کشاورزی – جهاد سازندگی – برنامه و بودجه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، آئین نامه اجرائی تبصره 4 قانون بودجه سال 1367 کل کشور را بشرح زیر تصویب نمودند :

ماده 1- حداکثر مبلغ یکصدو پنجاه میلیارد ( 000 / 000 / 000 / 150 ) ریال به موجب تبصره 4 قانون بودجه سال 1367 کل کشور از محل منابع قرض الحسنه سیستم بانکی کشور و از طزیق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد که توسط بانک مزبور در جهت تحقق سیاستهای کشاورزی دولت مبنی بر افزایش تولیدات کالاهای اساسی کشاورزی ،دامداری و مرغداری ، صیادی و صنایع روستایی برای تهیه و تدارک عوامل تولید کالاهای اساسی و نهادهای کشاورزی و فراهم آوردن موجبات انجام سایر فعالیتهای تولیدی در زمینه های فوق در اختیار اعضاء و شرکتهای تعاونی روستائی و کشاورزی و صیادی و عشایری قرار میگیرد .
تبصره – کالاهای اساسی کشاورزی شامل گندم علوفه ( جو، ذرت دانه ای ،ذرت علوفه ای، شبدر بر سیم ، اسپرس ،سورگم ،یونجه)،
پروتئین حیوانی شامل شیلات ، دام طیور ، شیر و بهداشت دام ، برنج و حبوبات ، پنبه ، شکر ، سیب زمینی ، چوب ، دانه روغنی و نوغان می باشد .
ماده 2- حداکثر مبلغ پانزده میلیارد ( 000/000/000/15 ) ریال از اعتبارات موضوع ماده 1 صرفا جهت تهیه و تدارک بذور اصلاح شده شامل گندم ، علوفه دامی ( جو ، ذرت دانه ای ، ذرت علوفه ای ، شبدر برسیم ، سورگم ، اسپرس و یونجه ) ، برنج ،حبوبات ، پنبه ، سیب زمینی ، دانه روغنی ، چغندر قند و تخم نوغان در اختیار دستگاههای تخصصی وابسته به وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی قرار میگیرد .
تبصره – دستگاههای تخصصی وابسته به وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی حسب مورد توسط وزارتین مذکور به بانک کشاورزی عرفی میگردد
تبصره 2- از اعتبار موضوع این ماده مبلغ 9 میلیارد ریال در اختیار دستگاهای تخصصی وابسته به وزارت کشاورزی و مبلغ 6 میلیارد ریال در اختیار دستگاهای تخصصی وابسته به وزارت جهاد سازندگی خواهد بود .
تبصره 3- کلیه مسؤلیتهای تخصصی لازم در مورد تهیه و تدارک بذور گندم دیم و علوفه به عهده وزلرت جهادسازندگی خواهد بود.
تبصره 4- کلیه وظایف و مسؤ لیتهای مؤسسات تحقیقاتی وزارت کشاورزی در نظارت و کنترل تکثیر بذور برای کلیه واحدهای مذکور ضروری و لازم الرعایه میباشد .
تبصره 5- وزارت جهادسازندگی نسب به ادامه تعهدات ناشی از قراردادهای تکثیر بذور مرتبط که قبلا منعقد گردیده درصورت تایید
موسسات تحقیقاتی اقدام خواهد نمود .
تبصره 6- بانک کشاورزی اعتبارات موضوع این ماده را براساس جدول زمانبندی خرید بذور که به تایید وزارت برنامه و بودجه رسیده باشد ، در اختیار دستگاههای ذیربط قرار میدهد.
ماده 3- حداکثر مبلغ پانزده میلیارد ریال بمنظور تهیه و تدارک عوامل تولید به استثنای بذور موضوع ماده 2 این آئین نامه در اختیار اتحادیه های مرکزی تعاون روستائی و عشایری قرار میگیرد.
تبصره 1- از اعتبار موضوع این ماده تحداکثر 12 میلیارد در اختیار اتحادیه مرکزی تعاون روستائی و 3 میلیارد ریال در اختیار اتحادیه مرکزی تعاون عشایری قرار میگیرد.
تبصره 2- اتحادیه های مرکزی تعا ون روستائی و عشایری موظفند برنامه اجرائی این ماده را تهیه و به تایید وزارتخانه های ذیربط وزارت برنامه و بودجه برسانند . بانک کشاورزی مکلف است وجوه لازم را صرفا بر اساس برنامه تایید شده در اختیار اتحادیه ها قرار دهد .
ماده 4- مبلغ یکصدو بیست میلیارد ریال از اعتبار ماده 1 این آئین نامه در اختیار شرکتهای تعاونی مذکور در ماده یک این آئین نامه قرار میگیرد که 103 میلیارد ریال به اعضاء و شرکتهای تعاونی روستائی و 13 میلیارد ریال به اعضاء و شرکتهای تعاونی و عشایری و 4 میلیارد ریال به اعضاء و شرکتهای تعاونی صیادی اختصاص میبابد.
تبصره 1- حداکثر 20 درصد از اعتبار مورد پیش بینی موضوع این ماده حسب مورد برای شرکتهای تعاونی که دارای امکانات تولیدی بوده و یا طرحی جهت ایجاد واحدهای تولیدی داشته باشند و حداقل 80 درصد بقیه برای پرداخت وام به اعضاءتعاونیها بمصرف خواهد رسیدک.
تبصره 2- مبلغ 10 میلیارد ریال از اعتبارات مربوط به اعضای شرکتهای تعاونی روستائی با تایید و معرفی وزارت جهاد سازندگی از طریق بانک کشاورزی در اختیار اعضاء شرکتهای تعاونی روستائی و کشاورزی جهت صنایع روستائی و افزایش تولیدات دامی در حوزه مورد عمل شرکتهای یاد شده قرار میگیرد.
جهاد سازندگی مکلف است قبل از معرفی به بانک کشاورزی بطریق مقتضی اطمینان حاصل نماید که عضو از بابت اعتبارات تبصره 4 قانون بودجه سنوات گذشته و تبصره 39 قانون بودجه سال 1365 کل کشور به بانک کشاورزی و یا شرکت تعاون روستائی بدهی سر رسید شده نداشته و ضمنا ا ز طریق دیگر از تسهیلات مربوط به این تبصره در سالجاری استفاده ننموده باشد .
ماده 5- تصویب و پرداخت وام به نفع اعضاء و شرکتهای تعاونی موضوع ماده یک گروههای تعاونی موجود در شرکتهای تعاونی روستائی و عشایری و صیادی منوط به نداشتن بدهی سررسید شده از بابت اعتبارات تبصره 4 قانون بودجه سنوات گذشته و تبصره 39 قانون بودجه سال 1365 کل کشور به بانک کشاورزی میباشد .
ماده 6- میزان ، مدت، نوع مصرف و تعیین حدود نظارت و سایر شرایط اعطای قرض الحسنه به شرکتهای تعاونی روستائی و کشاورزی ، شرکتهای تعاونی صیادی و شرکتهای تعاونی عشایری و نیز اعضاء در قالب شرکتهای مذکور حسب مورد توسط سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران و وزارت جهاد سازندگی پیشنهاد و جهت بررسی و تصویب به کمیته های اعتبار مشترک بین دستگاه ذیربط و بانک کشاورزی ارائه خواهدشد.
تبصره - مدت قرض الحسنه اعطائی موضوع تاین آئین نامه با توجه به شرایط و نوع مصرف حداکثر یکسال از تاریخ تصویب و پرداخت اعتبار میباشد.
ماده 7- حداکثر قرض الحسنه پرداختی به شرکتهای تعاونی روستائی و شرکتهای تعاونی صیادی و عشایری تا 25 برابر سرمایه ثبت شده و ذخیره قانونی آنها تعیین میگردد.
تبصره - حداکثر وام پرداختی به هر یک از شرکتهای تعاونی بابت اجرای طرحهای تولیدی 30 میلیون ریال خواهد بود .
ماده 9- نرخ کارمزد قرض الحسنه اعطائی بر اساس کارمزد مصوب شورای پول و اعتبار میباشد که مصوبه شماره 531 مورخ 3 / 4 / 1363 ملاک عمل خواهد بود .
تبصره 1- شرکتهای تعاونی موضوع این آئین نامه میتوانند حداکثر یک درصد مبلغ قرض الحسنه را نسبت به مدت آن به عنوان کارمزد بابت تامین هزینه های توزیع اعتبارات و سایر خدمات از دریافت کنند ه اعتبار اخذ نماید پنجاه درصد کارمزد فوق در رابطه با شرکتهای تعاونی روستائی با توجه به خدمات ارائه شده به سازمان مرکزی تعاون روستائی میباشد و شرکتهای تعاونی روستائی سهم سازمان مزبور را از این بابت وصول و به حساب درآمد آن سازمان منظور خواهد کرد .
تبصره 2- سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران موظف است گزارش توجیهی مصرف این کارمزد را حداکثر تا پایان شهریور ماه سالجاری از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به هیئت وزیران و وزارت برنامه و بودجه ارائه نماید.
ماده 10- در اجرای بند (( ه )) تبصره 4 قانون بودجه سال 67 کل کشور مسئولیت پرداخت و وصول قرض الحسنه اعطائی به اعضاء و شرکتهای تعاونی روستائی و عشایری و صیادی و همچنین خسارت تاخیر تادیه بعهده شرکتها و اتحادیه های ذیربط و سازمان مرکزی تعاونی روستائی بوده و حصول اطمینان و نظارت بر حسن مصرف و تضمین بازپرداخت مشترکا و منفردا بعهده بانک کشاورزی و حسب مورد با وزارت جهاد سازندگی و سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران و وزارت کشاورزی خواهد بود.
ماده 11 - دستگاههای اجرائی ذیربط مکلفند گزارش عملکرد قرض الحسنه پرداختی و وصولیها را در پایان شهریور ماه ، آذر و اسفند ماه سال 1367 به بانکهای کشاورزی و مرکزی و وزارت برنا مه و بودجه ارائه دهند.
بانک کشاورزی موظف است برحسب اجرای عملیات موضوع این آئین نامه کنترل و نظارتهای لازم را اعمال نماید .
تبصره - دستگاههای استفاده کننده از اعتبار تبصره 4 قانون بودجه سال 1367 کل کشور موظف میباشد اطلاعات مورد نیاز بانک کشاورزی را در اجرای این آئین نامه قبل از موعد مقرر در این ماده در اختیار بانک مذکور قرار دهند .
ماده 12- واحدهای استفاده کننده مشمول این آئین نامه موظفند اعتبارات غیر قابل جذب خود را حداکثر تا پایان دی ما ه 1367 به بانک کشاورزی اعلام دارند تا عنداللزوم پس از موافقت وزارتخانه های ذیربط و وزارت برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار سایر واحدهای متقاضی استفاده کننده موضوع ای آئین نامه قرار گیرد .
ماده 13 - در اجرای بند (( الف )) تبصره 4 قانون بودجه سال 1367 کل کشور ، وزارت برنامه و بودجه تعهد و تضمین مینماید که در صورت عدم واریز مطالبات بانکهای تجاری تامین کننده اعتبارات تبصره موصوف، مانده بدهی بانک کشاورزی به بانکهای تجاری اعم از اصل و هزینه های مربوط در اجرای این تبصره را در لایحه بودجه سال بعد پیشنهاد و منظور نماید تا با عاملیت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانکهای تجاری تامین کننده قرض الحسنه قرار گیرد. تضمین مذکور نافی وظایف بانک کشاورزی جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای وامهای فوق الذکر نخواهد بود . و بانک مذکور مکلف است کلیه اقدامات قانونی لازم را برای وصول مطالبات مزبور بعمل آورد .
ماده 14 - در مواردی که بعلت بروز سوانح قهری باز پرداخت قرض الحسنه پرداختی به اعضاء و شرکتهای تعاونی روستائی و عشایری میسر نباشد در این صورت این نوع مطالبات به تشخیص کمیته های مشترک اعتباری بانک کشاورزی و واحد یا دستگاه ذیربط حداکثر برای مدت یکسال از سر رسید و بر طبق ضوابط بانک کشاورزی قابل تمدید میباشد.
تبصره - حداکثر 10 درصد از اعتبار توزیع شده بین اعضاء و شرکتهای موضوع این آئین نامه قابل تمدید میباشد .
نخست وزیر ـ میرحسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12631

تاریخ تصویب : 1367/03/25

تاریخ ابلاغ : 1367/04/19

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.