×

آئین نامه اجرائی تبصره 35 قانون بودجه سال 67 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 35 قانون بودجه سال 67 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-35-قانون-بودجه-سال-67-کل-کشور
شماره 51080 / ت 294 20 / 4 / 1367
وزارت امور اقتصادی و دارائی
هیت وزیران در جلسه مورخ 25 / 2 / 1367 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 1819 مورخ 31 / 1 67 وزارت امور اقتصادی و دارائی و دادستان کل کشور آئین نامه اجرائی تبصره 35 قانون بودجه سال 67 کل کشور را بشرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1- کمیته انقلاب اسلامی ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، ژاندارمری و شهربانی جمهوری اسلامی ، وزارت اطلاعات ، گمرک ایران و مراجع قضائی و سایر دستگاههای ذیربط مکلفند کلیه وجوه ریالی و ارزی و همچنین مسکو کات طلا و شمش طلا و جواهراتی که بر اساس قوانین و مقررات مربوط تحت عنوان قاچاق کشف و توقیف مینمایند را بلافاصله و بدون دخل و تصرف تا تعیین تکلیف قطعی از طرف مراجع قضائی با تنظیم صورتمجلس که به امضاء نمایندگاه دادستان کل کشور و وزیر امور اقتصادی و دارائی نیز خواهد رسیدبرای نگهداری در تهران به بانک ملی ایران در شهرستان مرکز استان مربوط تحویل نمایند.
تبصره - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک ملی ایران موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند که وجوه موضوع این ماده در تهران در پایان هر روز و در شهرستانها حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ تحویل به حسابهای ریالی و ا رزی خاصی که بهمین منظور از طرف خزانه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده یا خواهند شد واریز گردد.
ماده 2- مسکو کات طلا و شمش و طلا و جواهرات موضوع ماده (1 ) این آئین نامه تا تعیین تکلیف نهانی از طرف مراجع قضائی ذیصلاح بطور امانت حسب مورد در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا شعبه مربوط بانک ملی ایران نگهداری خواهد شد .
تبصره- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شعبه مربوط بانک ملی ایران موظف اند در صورت ضبط قطعی اموال موضوع این ماده بنفع دولت آنها را جهت فروش تحویل مرکز جمع آوری و فروش کالاهای متروکه و ضبطی و قاچاق قطعیت یافته و کالای قاچاق بلاصاحب و صا حب متواری نمایند .
ماده 3- کلیه دادگاهها و مراجع قضائی و کمیسیونهای نظارت برقیمتها و کنترل تورم وسایر مراجع ذیصلاح مربوط مکلفند کلیه وجوه حاصله بابت جریمه اجناس قاچاق ، احتکار ، گرانفروشی و سایر عناوین از قبیل اختلاس و ارتشاء ، وجوه حاصله از گروهکها ، منکرات ، تخلفات مربوط به محیط زیست و ایمنی راهها، تخلفات امور فنی و بهداشتی کارگاهها و سایر جرائم نقدی و همچنین وجوه ارزی و ریالی که به نفع دولت ضبط قطعی میشوند را بلافاصله و بدون دخل و تصرف به حساب خاصی که بهمین منظور توسط خزانه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده یا خواهد شد واریز و نسخه ای از رسید بانکی مربوط به وزارت امور اقتصادی ودارائی ( خزانه داریکل ) ودادستانی کل انقلاب اسلامی ( معاونت اداری و مالی ) ارسال نمایند . بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معادل ریالی و ارزهای مذکور را به حساب مزبو ر واریز خواهد نمود .
تبصره - در مورد تعزیرات حکومتی مطابق مفاد ماده 12 همین آئین نامه عمل خواهد شد .
ماده 4- کلیه دادگاهها و مراجع قضائی و سایر مراجع ذیصلاح مربوط مکلفند کلیه وجوه موضوع تبصره 82 قانون بودجه سال 62 کل کشور را به نفع دولت ضبط قطعی میشوند را بلافاصله و بدون دخل و تصرف به حساب خاصی که بهمین منظور توسط خزانه در بانک مرکزی جمهوری ا سلامی ایران افتتاح شده یاخواهد شد واریز و نسخه ای از رسید بانکی مربوط را به وزارت ا مور اقتصادی و دارائی ( خزانه داریکل ) و دادستانی کل انقلاب اسلامی ( معاونت اداری و مالی ) ارسال نمایند.
تبصره 1- وجوه موضوع مواد 3 و 4 این آئین نامه در شهرستانها از طریق یک حساب واسطه ای که بهمین منظور در شعبه مرکزی بانک ملی ایران در شهرستان مربوط از طرف خزانه افتتاح خواهدشد و یا بهر طریق دیگر که خزانه مشخص نماید به حساب موضوع این مواد واریز میشود .
تبصره 2- وزارت امور اقتصادی و دارائی ( خزانه داریکل ) موظف است ترتیبی اتخاذ نمایند که موجودی حساب موضوع مواد 3 و 4 این آئین نامه با رعایت مفاد تبصره های 1 و 2 و 7 قانون اصلاح ماده 19 قانون مجازات مرتکبین قاچاق و اصلاحیه های بعدی مصوب 19 / 11 / 1363 پس از پرداخت حق ا لکشف بحساب درآمد عمومی موضوع ردیف 410108 قسمت سوم قانون بودجه سال 1367 کل کشور منظور گردد و رونوشت نامه پرداخت وجه حق الکشف به دستگاه اجرائی ذیربط را به دادستانی کل انقلاب کشور ( معاونت اداری و مالی ) ارسال دارد.
تبصره 3 - کلیه وجوه موضوع ماده 3 و 4 این آئین نامه که قبلا به نفع دولت ضبط قطعی شده ، چنانچه تاکنون بحساب درآمد عمومی واریز نشده نیز مشمول حکم این مواد و تبصره ( 1) آن خواهد بود.
ماده 5- دادگاهها و سایر مراجع و دستگاههای مذکور در ماده 2 این آئین نامه مکلفند فهرست کلیه اجناس و اموالیکه بر اساس قوانین و مقررات مربوط تحت عناوین قاچاق ، احتکار ، گرانفروشی و سایر عناوین توقیف و یا عاید میشوند را بلافاصله به وزارت امور اقتصادی ودارائی اعلام واجناس واموال مذکور باستثناءمواد مخدر و اسلحه و مهمات جنگی و انواع مواد منفجره را با رعایت بند ج تبصره 11 قانون بودجه سال 1367 کل کشور ( در رابطه با اموال و اجناس موضوع تبصره 82 قانون بودجه سال 1362 کل کشور ) حداکثر ظرف پانزده روز باتنظیم صورتمجلس که به امضاء نمایندگان دادستان کل کشور و وزیر امور اقتصادی و دارائی خواهد رسید به وزارت مذکور ( مرکز جمع آوری و فروش کالای مترو که به ضبطی و قاچاق قطعیت یافته و کالای قاچاق قطعیت یافته و کالای قاچاق بلاصاحب و صاحب متواری ) تحویل نمایند که تحت نظارت دادستان کل کشور نگهداری گردد.
تبصره 1- کلیه اجناس و اموا ل موضوع این ماده که از ابتدای سال 1366 لغایت 1366 عاید و ضبط شده نیز مشمول حکم این ماده بوده و دادستان کل کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارائی در این زمینه رسیدگی کامل نموده و ترتیب انتقال و تحویل اموال مزبور راخواهند داد.
تبصره 2- اموال استردادی موضوع تبصره 82 قانون بودجه سال 1362 کل کشور از شمول این آئین نامه مستثنی بوده و تابع مقررات مربوط به خود خواهدبود .
تبصره 3- در تعزیرات حکومتی مطابق مفاد ماده 12 همین آئین نامه مکلفند پس از کشف و ضبط مواد مخدر و نیز ا سلحه و مهمات جنگی و انواع مواد منفجره را بلافاصله به ترتیب و حسب مورد به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دادسرای انقلاب اسلامی تهران واقع در اوین به نمایندگی از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی تحویل داده تا تحت نظارت نمایندگان تام الاختیار دادستان کل کشور و وزیر امور اقتصادی و دارائی نگهداری و پس از ضبط قطعی بشرح ذیل بفروش رسانده شود و در صورت لزوم نیز بنا به تشخیص مراجع دیربط معدوم گردد.
الف - مواد مخدر به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با دریافت وجه آنها تحویل میگردد.
ب- اسلحه و مهمات جنگی وانواع مواد منفجره با رعایت تبصره 2 ماده 8 این آئین نامه با دریافت وجه آن به وزارتخانه دفاع وسپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل می گردد0
ماده 7 – وزارت امور اقتصادی و دارائی مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که با اعلام مراجع ذیصلاح قضائی مبنی بر رفع توقیف و استرداد بلافاصله وجوه و اموال مربوط به صاحبش مسترد گردد.
ماده 8- وزارت امور اقتصادی و دارائی مکلف است از طریق و با استفاده از امکانات اجرائی مرکز جمع آوری و فروش کالای مترو که ضبطی و قاچاق قطعیت یافته و کالای قاچاق بلاصاحب و صاحب متواری ، در اسرع وقت اجناس و اموال موضوع ماده 5 که به نفع دولت ضبط قطعی شده یا میشوند که تحویل گرفته است و همچنین مسکوکات طلا و شمش طلا و جواهرات موضوع ماده 2 این آئین نامه و تبصره آن را با توجه به تبصره های ذیل این موضوع ماده 2 این آئین نامه و تبصره آنرا با توجه به تبصره های ذیل این ما ده و با نظارت نما ینده تام الاختیار دادستان کل کشور با رعایت مقررات عمومی به فروش رسانده و وجوه حاصل از این بابت را با رعایت مفاد تبصره های 1 و 2 و 4 قانون اصلاح ماده 19 قانون مجازات مرتکبین قاچاق و ا صلاحیه های بعدی مصوب 19 / 11 63 کل کشور بحساب در آمد عمومی موضوع ردیف (410108 ) قسمت سوم قانون بودجه سال 67 کل کشور منظور و سایر اموال و اجناس را تا تعیین و تکلیف نهائی از طرف مراجع قضائی ذیصلاح بطور امانت حفظ و نگهداری نماید .
تبصره 1- کالا و اجناس از انواع مندرج در ماده 520 قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوبه 29 /12 / 1352 قبل از ضبط قطعی با رعایت مفاد ماده مذکور قابل فروش میباشد .
تبصره 2- اموال و اجناسی که بنا به تشخیص هیئتی مرکب از کارشناسان وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی کشور و حسب مورد دستگاه ذیربط منحصر به فرد و یا دارای ارزشهای ویژه بوده و یا نشاندهنده هنر ملی در زمانهای مختلف باشد و از نفایس ملی به حساب آید باتوجه به اصل هشتادوسوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و نگهداری به دستگاه ذیربط تحویل میگردد
تبصره 3- فرشها اعم از قالی و قالیچه ، کناره و غیره در اختیار شرکت سهامی فرش ایران قرار خواهد گرفت تا نسبت به فروش آنها اقدام نموده و وجوه حاصل را به حساب در آمد عمومی موضوع ردیف (410108 ) قسمت سوم قانون بودجه سال 1367 کل کشور واریز نماید .
تبصره 4- داروها نیز با دریافت وجه آنها به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تحویل میگردد.
تبصره 5 – اسلحه های شکاری که به مرکز جمع آوری و فروش کالای مترو که ضبطی و قاچاق قطعیت یافته و کالاهای قاچاق بلاصاحب و صاحب متواری تحویل گردیده به اشخاصی که دارای پروانه حمل اسلحه شکاری از مراجع ذیصلاح میباشد با رعایت مقررات عمومی بفروش میرسد.
تبصره 6- مسکوکات طلا و شمش طلا و جواهرات و نقره جات توسط کارشناس یا کارشناسان منتخب وزارت امور اقتصادی و دارائی به قیمت روز ارزیابی و نسبت به فروش آنها به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا سایر خریداران طبق مقررات و حداقل به قیمت ارزیابی شده اقدام خواهد شد .
تبصره 7 – کالاهائیکه از نظر وزارت کشاورزی یا بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی یا سایر مراجع قضائی آلوده به آفت و یا غیر قابل مصرف یا فاسد تشخیص داده شود با تنظیم صورتمجلسی که به امضائ نمایندگان دادستان کل کشور و وزارت امور اقتصادی و دارائی و دستگاه ذیربط خواهد رسید معدوم خواهد شد.
تبصره 8- در مواردیکه ترخیص و یا فروش کالائی بعلل بهداشتی ، ایمنی یا پیشگیری از تولید غیر سالم موادداروئی ، آرایشی یا غذائی تابع مقررات و شرایط خاص شده باشد فروش آنها موکول به احراز شرایط مربوط خواهدبود و در غیر اینصورت اینگونه کالاها با نظارت نماینده تام ا لاختیار دادستان کل کشور و وزارت امور اقتصادی و دارائی معدوم خواهدشد .
مواد 9- اموال موضوع ماده 5 این آئین نامه چنانچه غیر منقول باشند مشمول قسمت آخر ماده مذکور و ماده 8 این آئین نامه نبوده ووزارت امور اقتصادی و دارائی موظف است اموال غیر منقولی که بنفع دولت ضبط قطعی شده و یا میشوند را با رعایت تبصره 2 ماده 8 این آئین نامه بر ا ساس مقررات مربوط با نظارت نماینده تام الاختیار دادستان کل کشور بفروش رسانده و وجوه حاصل را به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 410108 قسمت سوم قانون بودجه سال 1367 کل کشور واریز و سایر اموال غیر منقول را تا تعیین تکلیف نهائی از طرف مراجع ذیصلاح قضائی با نظارت دادستان کل کشور نگهداری نمایند .
ماده 10 – تاخیر و یا عدم اجرای تکالیف مقرر در این آئین نامه در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه و ا موال دولتی محسوب میشود و از طریق دادستان کل کشور مورد تعقیب قانونی قرار خواهدگرفت .
بالاترین مقام دستگاه اجرائی حسب مورد مسئول حسن اجرای این آئین نامه میباشد .
ماده 11- چگونگی جمع آوری و تحویل و تحول و نگهداری و همچنین فروش اموال و اجناس موضوع تبصره 35 قانون بودجه سال 1367 کل کشور منحصر ا تابع مفاد تبصره مذکور و مقررات این آئین نامه خواهد بود.
ماده 12 – با توجه به نامه شماره 8272 / 8 م ن مورخ 14 / 3 / 67 نخست وزیر عنوان وزیر کشور امر تعزیرات حکومتی کمافی السابق بر اساس مفاد آئین نامه های ابلاغی بقوت خود باقی و مجری خواهد بود و کلیه مامورین اجرائی و انتظامی مکلفند نسبت به اجرای آراءصادره کمیسیونهای نظارت اقدام نمایند و در مواردیکه بین مفاد این آئین نامه و آئین نامه تعزیرات حکومتی ابهامی باشد بر اساس مفاد آئین نامه های تعزیرات حکومتی عمل خواهد شد .
نخست وزیر – میر حسین موسوی


نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12640

تاریخ تصویب : 1367/02/25

تاریخ ابلاغ : 1367/04/29

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.