×

اساسنامه جدید سازمان زمین شهر ی

اساسنامه جدید سازمان زمین شهر ی

اساسنامه-جدید-سازمان-زمین-شهر-ی

وکیل

شماره 51206/ ت 292 22/ 4/ 1367
وزارت مسکن و شهرسازی
هیات وزیران در جلسه مورخ 15/ 4/ 1367 بنا به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد ماده 17 قانون زمین شهری مصوب 22/ 6/ 66 مجلس شورای اسلامی اساسنامه جدید سازمان زمین شهری را بشرح زیر تصویب نمودند :

فصل اول – کلیات
ماده 1- سازمان زمین شهری که در این اساسنامه سازمان نامیده میشود شرکتی است سهامی با مدت نامحدود و وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و طبق قانون تتجارت و این اساسنامه و رعایت مقررات مربوط به شرکتهای دولتی اداره میشود.
ماده 2- مرکز سازمان تهران است و در کلیه مراکز استانها دارای شعبه میباشد و بر حسب نیاز در شهرهای مختلف هر استان میتواند نمایندگیهائی دایر نماید.
ماده 3- سرمایه سازمان مبلغ دو میلیا رد و ششصد میلیون ریال است که به دو هزارو ششصد سهم یک میلیون ریالی تقسیم و کلا متعلق به دولت و از محل سرمایه پرداخت شده سازمان زمین شهری تامین گردیده است .
ماده 4- با تصویوب این اساسنامه کلیه دارائیها و حقوق و اختیارات و تعهدات و دیون و مطالبات مربوط به سازمانهای عمران اراضی شهری قبلی به این سازمان منتقل گردیده و سازمان کماکان در قبال تعهدات و مطالبات گذشته متعهد خواهد بود .
ماده 5- وظایف و اختیارات:
اجرای قوانین و مقررات ذیل در محدوده قا نونی و حریم استحفاظی شهرها و شهرکها در چهار چوب سیاستهای دولت و براساس ضوابط و مقررات ابلاغی مسکن و شهرسازی توسط وزیر مسکن و شهر سازی .
الف – قانون زمین شهری وآئین نامه اجرائی آن .
ب – قانون اراضی خالصه .
ج – اراضی موات موضوع قا نون تقسیم و فروش املاک مورد اجاره به زا رعین مستاجر و قانونثبت اراضی موات اطراف تهران و قانون ثبت اراضی موات شهرهای غیر تهران .
د – قانون راجع به اراضی دولت و شهرداریها، اوقاف و بانکها مصوب 1335 و اصلاحیه های بعدی آن .
ه- اراضی قسمت آخر ماده 4 قانون تشکیل وزارت اصلاحات اراضی و تعاون روستائی مصوب 1346 .
و- اراضی و مرا تع ملی شده موضوع قانون جنگلها و مراتع وکشور و اراضی حریم و مستحدثات ساحلی .
ز- اجرای سایر قوانین و مقررات در محدوده فوق ا لذکر که به عهده وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفته یا بگیرد در صورت ابلاغ وزیر مسکن و شهرسازی .
فصل د وم – ارکان سازمان
ماده 6- ارکان سازمان بشرح زیر است:
الف – مجمع عمومی .
ب – هیئت مدیره .
ج – مدیر عامل .
د – بازرس ( حسابرس ) .
ماده 7- نمایندگی سهام دولت در مجمع عمومی با وزرای مسکن وشهرساز ی، امور اقتصادی و دارائی و برنامه و بودجه است. ریاست ممجمع عمومی با وزیر مسکن و شهرسازی است وجلسات مجمع عمومی عادی و فوق العاده با شرکت اکثریت اعضاءرسمیت یافته و تصمیمات با دو رای معتبر است .
ماده 8- مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار ( هر شش ما ه یکبار ) بدعوت رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل تشکیل میشود که دفعه اول برای تصویب ترا زنامه و حساب سود و زیان سال قبل و دفعه دو م برای تصویب برنامهوبودجه سال بعد و همچنین انجام سایر وظائف خواهدبود. مجمع عمومی ممکن است در صورت لزوم بطور فوق العاده نیز تشکیل شود.
ماده 9- مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده به تقاضای هر یک از اعضاءمجمع عمومی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل و یا بازرس و بدعوت رئیس مجمع عمومی یا رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل و یا بازرس و بدعوت رئیس مجمع عمومی رئیس یا رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل با حضور رئیس مجمع عمومی تشکیل میگردد.
ماده 10- وظائف و اختیارات مجمع عمومی بشرح زیر ا ست:
الف – تعیین خط مشی کلی و برنامه سازمان.
ب- رسدگی به گزارش بازرس( حسابرس ) و اتخاذ تصمیم نسبت به آن و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و تقسیم سود ویژه سازمان.
ج- تصویب بودجه سالانه و تعییرات آن پس از کسب نظر مشورتی ، وزارت برنامه و بودجه .
د – پیشنهاد تغییرات در مواد اساسنامه به هیئت وزیران.
ه- پیشنهاد انحلال سازمان و تعیین مدیران تصفیه .
ز- تصویب تشکیلات سازمان با رعایت مقررات عمومی .
??- تصویب آئین نامه های مالی و معاملاتی و سایر آئین نامه های سازمان.
ط- اتخاذ تصمیم در باره موضوعاتی که ذئیس مجمع در ارتباط با سازمان به مجمع عمومی پیشنهاد نماید.
ماده 11- هیات مدیره سازمان متشکل از پنج نفر است که 3 نفر عضو موظف خواهد بود . رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان عنوان ((معاون وزیر مسکن و شهرسازی )) را خواهد داشت .
تبصره – یک عضو علی البدل نیز برای هیئت مدیره انتخاب خواهد شد تا در غیبت هر از اعضاء در جلسات هیئت مدیره شرکت نماید.
ماده 12 – رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان بنا به پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب هیات دولت و اعضای هیات مدیره بنا به پیشنهاد ذئیس مجمع و تصویب مجمع عمومی بمدت سه سال انتخاب و منصوب میگردندو تا موقعیکه تجدید انتخابات بعمل نیامده در مقام خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنان بلامانع است در صورت ا ستعفا ء،فوت و عزل هز یک از اعضاء هیئت مدیره و علی البدل ،جانشین آنها به ترتیب فوق تعیین میشوند . عزل رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان از اختیارات وزیر مسکن و شهرسازی میباشد .
ماده 13- هیئت مدیره در حدود مقررات این اساسنامه دارای اختیار برای اجرای وظایف مصرح در اساسنامه منجمله وظایف زیر میباشند :
الف – تهیه و پیشنهاد طرح تشکیلات سازمان برای تصویب مجمع عمومی .
ب- تهیه و پیشهاد آئین نامه های مالی و معاملاتی و سایر آئین نامه ها برای تصویب مجمع عمومی .
ج- سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور با حق صلح و سازش یا بدون آن و استرداد دعاوی با رعایت قوانین و مقررات مربوط .
??- پیشنهاد حقوق و فوالعاده و مزایای مدیر عامل و هیئت مدیره و عضو علی البدل هیئت مدیره با رعایت مصوبه شورای حقوق وئ دستمزد برای تصویب مجمع عمومی .
ه- تهیه گزارش عملکرد و ترازنامه و حساب سود و زیان و همچنین بودجه سالانه سازمان برای تصویب مجمع عمومی که بایستی حداقل دو هفته قبل از تشکیل مجمع عمومی در اختیار کلیه اعضای مجمع و بازرس ( تحسابرس ) قرار گیرد.
و – تهیه و ابلاغ دستورالعملها و روشهای اجرائی لازم با رعایت قانون و مقررات مورد عمل .
ز- بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد چگونگی دریافت تسهیلات اعتباری با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و بودجه مصوب .
ح – تصویب قراردادهای استخدامی و اشتغال و خرید خدمات طبق قوانین و مقررات مربوطه .
ط – جابجائی اقلام هزینه تا ده درصد مشروط برآنکه در جمع کل هزینه های سازمان تغییری حاصل نشود .
ی – اتخاذ تصمیم نسبت به خرید هرگونه لوازم و ا موال منقول و غیر منقول که برای اجرای وظائف محوله لازم باشد و همچنین معاوضه اموال و ا راضی و ساختمانهای ملکی خود برای رفع نیاز اداری و تاسیساتی سازمان درحدود آئیننامههای مصوب .
ک – تصویب قیمت اراضی مورد خریداری سازمان واعمال حقوق و اختیاراتی که طبق قانون و آئین نامه و این اساسنامه در وظیفه سازمان قرار گرفته است.
ل- اتخاذ تصمیم در مورد هر موضوع دیگری با رعایت مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات مورد عمل سازمان ضروری باشد.
ماده 14- جلسات هیئت مدیره با حضور رئیس رئیس هیئت مدیره و حداقل سه نفر از اعضاء رسمیت داشته و تصمیمات متخذه با حداقل سه رای موافق معتبر است و تصمیمات با ذکر نظر اقلیت در دفتر مخصوص ثبت و به امضای اعضای حاضر در جلسه میرسد .
ماده 15- وظایف و اختیارات رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل :
الف – رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سا زمان بالاترین مقام ا جرائی و اداری سازمان بوده و بر کلیه ادارات تابعه سازمان ریاست دارد ومسئول حسن جریان کلیه امور و حفظ حقوق و منافع واموال و سرمایه سازمان میباشد و برای اداره امور سازمان واجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره دارای هر گونه حقوق و اختیارات قا نونی بوده و نمایندگی سازمان را در مقابل کلیه مقامات فضائی ،کشوری و لشکری و موسسات ونهادها و بننیادها و اشخاص با حق توکیل غیر خواهد داشت و میتواند تمام یا قسمتی ا ز اختیارات خود را به هر یک از اعضاءهیئت مدیره و روسای قسمتهای سازمان به تشخیص خو د تفویض کند تا اداره امور مختلف سازمان را که به این طریق به آنها محول میگردد زیر نظر و مسئولیت متقیم وی بر عهده بگیرند .
ب- اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره .
ج- عزل و نصب و ارتقاءو اعطای پاداش و اضافه حقوق و مزایا و اضافه کار و اخذ تصمیم درباره کلیه امور استخدامی کارکنان سازمان طبق مقررات مربوطه .
??- انتخاب و انتصاب مدیر مراکز استانها با تایید وزیر مسکن و شهرسازی .
ه- افتتا ح حساب در بانکها و امضای قراردادها و اسناد تعهد آور و چکهای سازمان در مرکز مطابق مقررات با رئیس هیئت مدیره و مدیر عاملآ و یکی از اعضای هیئت مدیره خواهد بود و در شعب و نمایندگیها و ادارات سازمان صاحبان امضاهای مجاز و حدود اختیارات آنان با پیشنهاد مدیر عامل و یکی از اعضای هیئت مدیره خواهد بود ودرشعب و نمایندگیها وادارات سازمان صاحبان امضاهای مجاز و حدود اختیارات آنان با پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیئت مدیره خواهد بود .
و-اعمال نظارتهای مالی و محاسباتی و حسابرسی نسبت به امور سازمان و بازرسی کلیه قسمتها وادارات تابعه سازمان مستقیما یا با تفویض اختیار به اعضای هیئت مدیره یا کارکنان سازمان.
ز – اهتمام در تامین رفاه کارکنان سازمان .
ماده 16 – بازرس ( حسابرس ) سازمان که سازمان حسابرسی میباشد موظف است در اجرای مقررات اساسنامه و آئین نامه های مربوطه نظارت داشته و به حسابها و ترازنامه حساب سود و زیان سازمان رسیدگی و گزارشات لازم را جهت مجمع عمومی تهیه نماید و نیز کلیه وظایف و اختیاراتی که بموجب قانون تجارت بعهده بازرس محول است انجام دهد. بازرس مکلف است نسخه ای از گزارش خود را پانزده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیئت مدیره تسلیم کند. بازرس با اطلاع مدیر عامل حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک سازمان را دارد بدون اینکه در عملیات اجرائی دخالت کند و انجام وظایفش موجب وقفه ای در عملیات سازمان شود.
فصل سوم – سایر مقررات
ماده 17 – سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفند ماه همان سال پایان مییابد.
ماده 18- حسابهای سازمان در پبایان اسفند ماه بسته میشود. ترازنامهو حساب سود و زیان هر سال باید حداقل یکماه قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی عادی سال بعد به بازرس تسلیم شود.
ماده 19 هیئت مدیره سازمان موظف است ظرف دو ماه از تاریخ تصویب این اساسنامه ، فوق العاده ماموریت و هزینه سفر و فوق العاده شغل مشاغل مختلف موجود در سازمان را با تایید مراجع ذیربط تهیه و جهت تصویب مجمع عمومی ارسال دارند.
ماده 20- سازمان از پرداخت هر گونه مالیات و حق تمبر و هزینه های ثبتی و معاملاتی بابت تفکیک و فروش اراضی و هزینه دادرسی معاف است.
ماده 21- احداث خانه های ارزانقیمت از سود حاصله سازمان زمین شهر ی برای کارمندان دولت در مناطق محرومی که وزارت برنامه و بودجه معرفی مینماید ( زیر نظر وزارت مسکن – برنامه و بودجه – نماینده نخست وزیر ) مجاز است .
ماده 22- مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده طبق قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوطه عمل خواهد شد .
نخست وزیر – میرحسین موسوی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 12646

تاریخ تصویب : 1367/04/15

تاریخ ابلاغ : 1367/05/06

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.