×

آئین نامه اجرائی مربوط به پرداخت بهای نسق

آئین نامه اجرائی مربوط به پرداخت بهای نسق

آئین-نامه-اجرائی-مربوط-به-پرداخت-بهای-نسق

وکیل

شماره 34104 / ت 351 8 / 5 / 1367
وزارت کشاورزی
هیات وزیران در جلسه مورخ 12 / 4 / 1367 دستور العمل اجرائی پرداخت بهای نسق اراضی واگذاری قبلی موضوع بندهای (( ج ))
و ((د)) لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیاء اراضی در حکومت اسلامی مصوب 26 / 1 / 59 را که به شرح پیوست بر اساس ماده 13 آئین نامه اجرائی لایحه قانونی مذبور توسط ستاد مرکزی هیاتهای واگذاری زمین به تصویب رسیده مورد تایید قرار دارد . نخست وزیر - میر حسین موسوی

شماره 6356 11/ 4 / 1367
به منظور پرداخت بهای نسق اراضی واگذار شده مالکین بزرگ موضوع بندهای ( ج ) و ( د ) قانون مصوب 26 /1 /1359 شورای انقلاب اسلامی که قبل از توقیف بندهای فوق با اعمال ولایت توسط حکم شرع از آنها گرفته و در اختیار کشاورزان نیازمند و واجدالشرایط گذارده شده است آئین نامه آن به استناد ماده 31 / 2 / 59 شورای انقلاب اسلامی و بند 1 نامه شماره 27624 مورخ 14 / 3 / 1367 معاونت حقوقی و امور مجلس نخست وزیری بعنوان هیات دولت در جلسه مورخ 21 ستاد مرکزی هیات های واگذاری و احیای اراضی مطرح و بشرح زیر به تصویب اعضای شورا رسید :
ماده 1- تعریف نسق عبارت است از عملکرد عمرانی کسی که به آبادی زمین اقدام کرده است ( شماره 5 واژه نامه مصوب شورای انقلاب اسلامی ) .
ماده 2- بهای نسق به کلیه زمینهای مالکی واگذار شده اعم از خریداری ، ارثی و نظایر آن با رعایت قوانین مربوطه تعلق میگرد .
تبصره - ضوابط و عواملی که در موقع تعیین بهای نسق میبایستی مورد توجه قرار گیرد با در نظر گرفتن موقعیت زمین عبارتند از :
کیفیت زمین قبل از احیاء به وسیله تحقیق و بررسی ، عملیاتی که بعدا صورت گرفته تا زمین آباد شده از قبیل عملیات تسطیح ، جویبندی ، حصارکشی ، سنگ چینی ، خاک ریزی ،احداث کانال آب رسانی و زه کشی و هر گونه اقدام به عمران که معمول و معقول بوده و در احیا ء موثر بوده است .
ماده 3- بهای نسق اراضی موضوع این آئین نامه توسط کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون تقویم و ارزیابی متشکل از افراد ذیل تعیین میگردد :
الف - دو نفر نماینده هیات که یکی از آنها الزاما حکم شرع هیات بایستی باشد .
ب - یک نفر کارشناس کشاورزی به معرفی مدیر کل کشاورزی استان .
??- یک نفر کار شناس بانک کشاورزی تا معرفی بالاترین مقام مسئول بانک در استان .
د - یک نفر معتمد محلی خبره به انتخاب جهاد سازندگی .
تبصره 1- نظریه کمیسیون با اکثریت آراء و حداقل سه رای موافق معتبر خواهد بود .
تبصره 2- در صورت اعتراض مالک به نظریه کمیسیون مزبور پرونده مربوطه به همراه دلائل و مستندات جهت بررسی و اظهار نظر نهائی به ستاد مرکزی هیاتهای واگذاری و احیاء اراضی ارسال و پس اعلام نظر گروه کارشناس منتخب ستاد ، مرکب از کارشناسان وزارت یا بانک کشاورزی - وزارت دارائی و ستاد مرکزی حکم نهائی توسط اکثریت شورای مرکزی صادر خواهد گردید .
این حکم قطعی و لازم الجراءمی باشد .
ماده 4- برآورد بهای نصب از طرف کمیسیون بر اساس قیمت عادله روز با توجه به اسنادو مدارک هزینه های عمرانی ، مشاهده زمین مورد نظر و آثار و علائم عمرانی موجود بر روی زمین وهچنین تحقیق از مالک و زارعین محلی انجام خواهد گرفت .
تبصره 1- در صورت ادعای مالک مبنی بر اینکه قسمتی از تاسیسات یا کارهای عمرانی انجام شده بر روی اراضی پس از واگذاری زمین به کشاورزان از بین رفته است ،کمیسیون کارشناسی موضوع را بررسی نموده و چنانچه ادعای مالک را صحیح تشخیص داد هزینه های مزبور را تعیین و به بهای نسق اضافه خواهد نمود.
تبصره 2- کمیسیون مزبور بایستی در صورتجلسه برآورد کارشناسی مقدار و حدو د اربعه زمین را دقیقا با نقشه و حدود مندرج در سند واگذاری هیات مطابقت دهد .
ماده 5 - پس از قطعیت نظریه کمیسیون مزبور مالک یا نماینده قانونی او به اتفاق عضو هیئت واگذاری و احیای اراضی به نماینده دولت در دفتر اسناد رسمی حاضر و نسبت به انتقال زمین بنام دولت اقدام خواهد نمود.
تبصره 1- در صورت عدم حضور ، استنکاف یا مجهول المکان بودن مالک یا ما لکین بهای نسق برابر این آئین نامه تقویم و طبق تبصره ( 1 ) این ماده در صندوق ثبت به صورت امانت تودیع و نماینده هیئت واگذاری و احیای اراضی از طرف مالک اسناد انتقال اراضی را امضاء خواهد نمود.
تبصره 2- پرداخت بهای نسق اراضی فوق ا لذکر با رعایت ماده 6 آئین نامه اجرائی واگذاری و احیای اراضی مصوب 31 / 2 / 59 شورای انقلاب اسلامی صورت خواهد گرفت .
تبصره 3- وزارت کشاورزی موظف است نحوه تامین اعتبار و پرداخت بهای نسق اراضی موضوع این آئین نامه را با هماهنگی ستاد مرکزی واگذاری زمین به دولت پیشنهاد تا اتخاذ تصمیم قرار گیرد.
ستاد مرکزی هیاتهای واگذار ی و احیای اراضی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12653

تاریخ تصویب : 1367/04/12

تاریخ ابلاغ : 1367/05/16

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.