×

قانون تصویب پروتکل تشکیل شرکت سهامی مختلط امور حمل و نقل ایران و شوروی

قانون تصویب پروتکل تشکیل شرکت سهامی مختلط امور حمل و نقل ایران و شوروی

قانون-تصویب-پروتکل-تشکیل-شرکت-سهامی-مختلط-امور-حمل-و-نقل-ایران-و-شوروی

وکیل


ماده واحده - پروتکل مربوط به تشکیل شرکت سهامی مختلط امور حمل و نقل ایران و شوروی مشتمل بر یک مقدمه و 13 ماده و یک نامه ضمیمه که در تاریخ هشتم مرداد ماه 1349 مطابق با سی ام ژوئیه 1970 در مسکو به امضا نمایندگان دولتین رسیده تصویب و به دولت اجازه داده می شود مفاد آن را به مورد اجرا بگذارد.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن پروتکل ضمیمه پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز پنجشنبه 1/11/1349 در جلسه روز دوشنبه سی ام فروردین ماه یک هزار و سیصد و پنجاه به تصویب مجلس سنا رسید.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی
پروتکل دولت شاهنشاهی ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی با توجه به حسن روابط همجواری و همکاری موجود بین دو کشور و به منظور توسعه امور حمل و نقل محمولات بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و افزایش و توسعه همکاری اقتصادی بین دو کشور در آینده به شرح زیر توافق نمودند:
ماده 1 - طرفین موافقت نمودند که شرکت سهامی مختلط امور حمل و نقل ایران و شوروی را در شرائط مساوی تشکیل دهند.
ماده 2 - وظائف این شرکت عبارت است از قبول و ترتیب حمل کالاها از مبدا ایران در مرز ایران و شوروی و ارسال آنها به مقصد کشور اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و ترتیب تحویل و تحول کالاهای فرستاده شده از مبدا اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به مقصد ایران تا مرز ایران و شوروی و همچنین قبول و ترتیب حمل کالاها از مبدا ایران در مرز ایران و شوروی و ارسال آنها به مقصد کشورهای ثالث از طریق کشور اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (ترانزیت ) و تحویل و تحول کالاهای فرستاده شده از مبدا کشورهای به مقصد ایران از طریق کشور اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی تا مرز ایران و شوروی (ترانزیت ) و انجام کلیه امور و تشریفات مربوط (عملیات حمل و نقل و اکسدیتوری ).
ماده 3 - موسسین شرکت از طرف ایران شرکت سهامی معاملات خارجی (تهران ) و از طرف اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی اتحادیه کل سایوزونش ترانس (مسکو) می باشند.
ماده 4 - شرکت مطابق قوانین و مقررات جاریه در ایران تشکیل و طبق همان قوانین و مقررات فعالیت خواهد نمود.
ماده 5 - سهام شرکت با نام بوده و به هیچ وجه قابل انتقال به اشخاص حقیقی و حقوقی تابع کشور ثالث نخواهد بود.
ماده 6 - شرکت برای مدت نامحدود تشکیل می شود.
ماده 7 - محل اصلی شرکت تهران و تغییر آن منوط به تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام می باشد.
ماده 8 - سرمایه شرکت به تساوی از طرف سهامداران تامین می شود و سهام داران هر یک از طرفین مالک 50% سهام شرکت خواهند بود.
ماده 9 - سرمایه شرکت از طرف موسسین با پرداخت وجه نقد یا به صورت اموال مورد نیاز شرکت تامین خواهد شد.
ماده 10 - هیات مدیره شرکت مرکب خواهد بود از پنج نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل که برای مدت دو سال به وسیله صاحبان سهام انتخاب می شوند. در اولین دوره دوساله سه نفر از اعضا هیات مدیره از ایران و دو نفر از شوروی خواهند بود و رییس هیات مدیره از اعضای ایرانی هیات مدیره انتخاب و مدیر عامل از اعضای شوروی هیات مدیره توسط هیات مدیره تعیین خواهد شد.
در دومین دوره دوساله سه نفر از اعضا هیات مدیره از شوروی و دو نفر از ایران خواهند بود و رییس هیات مدیره از اعضای شوروی هیات مدیره و مدیر عامل از اعضای ایرانی هیات مدیره توسط هیات مدیره تعیین خواهد شد. در دوره های بعد نیز به همین ترتیب متناوبا عمل خواهد شد.
اعضا علی البدل هیات مدیره در تمام دوره ها یک نفر از ایران و یک نفر از شوروی خواهد بود. تصمیمات هیات مدیره با اکثریت چهار رای معتبر و قابل اجرا است .
ماده 11 - کارکنان شرکت فقط از بین اتباع ایران و شوروی انتخاب خواهند شد.
ماده 12 - موسسین شرکت موظفند حداکثر ظرف چهار ماه پس از تصویب این پروتکل اساسنامه شرکت را تدوین و شرکت را به ثبت برسانند.
ماده 13 - این پروتکل پس از تصویب مقامات صلاحیتدار طرفین و از تاریخ مبادله یادداشتهایی مبنی بر تصویب آن به مرحله اجرا در خواهد آمد.
این پروتکل در تاریخ هشتم مرداد 1349 مطابق با سی ام ژوئیه 1970 در شهر مسکو در دو نسخه به دو زبان فارسی و روسی تنظیم گردید و هر دو متن دارای اعتبار یکسان می باشد.
از طرف دولت شاهنشاهی ایران - هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد از طرف دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی - نیکلای "س " پاتولیچف وزیر بازرگانی خارجی
مسکو به تاریخ 30 ژوئیه 1970
جناب آقای وزیر محترم
به مناسبت امضای پروتکل مربوط به تاسیس شرکت سهامی مختلط امور حمل و نقل شوروی و ایران در تاریخ امروز افتخار دارد که به استحضار برساند از تاریخی که شرکت مذکور در ایران به ثبت برسد شرکت ایران سوترانس در ایران طبق قوانین و مقررات ایران منحل خواهد شد.
جناب آقای وزیر خواهشمند است احترامات فائقه اینجانب را بپذیرید.
نیکلای "س " پاتولیچف - وزیر بازرگانی خارجی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی
جناب آقای هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد دولت شاهنشاهی ایران .
مسکو. پروتکل فوق مشتمل بر یک مقدمه و سیزده ماده و یک نامه منضم به قانون
تصویب پروتکل تشکیل شرکت سهامی مختلط امور حمل و نقل ایران و شوروی می باشد.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی

نوع : قانون

شماره انتشار : 7671

تاریخ تصویب : 1350/01/30

تاریخ ابلاغ : 1350/03/15

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.