×

امیدوار کردن به امور غیرواقع ومغرور نمودن شکات کلاهبرداری است

امیدوار کردن به امور غیرواقع ومغرور نمودن شکات کلاهبرداری است

امیدوار-کردن-به-امور-غیرواقع-ومغرور-نمودن-شکات-کلاهبرداری-است

وکیل


تاریخ رسیدگی پانزدهم مهرماه یکهزار و سیصد و هفتادویک شمسی دادنامه : 467/2 فرجامخواسته دادنامه شماره 31308/5/71 صادره از شعبه 133 دادگاه کیفری یک تهران مرجع رسیدگی شعبه دو دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان 000رئیس و000 مستشار0

خلاصه جریان پرونده :
به موجب کیفرخواست مورخ 7/11/70 دادسرای عمومی تهران (الف ) 45ساله فرزند.00 به اتهام کلاهبرداری تحت تعقیب کیفری قرارگرفته است. اجمال مساله اینکه طبق ادعای شاکی ، متهم حسب آگهی های منتشره در جراید اعلام فروش موتور ژنراتور نموده و شاکی خصوصی با پرداخت یازده میلیون و پانصد و شصت و نه هزار ودویست و خورده ای در چهار نوبت به صورت بیعانه اقدام کرده اما در موعدمقرر معلوم شده که متهم نه فقط چنین جنسی در اختیار ندارد حتی سفارش آن را نیز نداد است. با استماع توضیحات شاکی خصوصی و انجام تحقیقات مقدماتی و ملاحظه مدارک ابراز شده پرونده تکمیل و طبق ماده یک از قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری درخواست رسیدگی شده است. دادگاه با اجرای تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی و با احراز مجرمیت متهم اورابه چهارسال حبس تعزیری و پرداخت 726/693/115 ریال جزای ندقدی وتادیه همین مبلغ در حق (ب ) شاکی خصوصی محکوم نموده است. مراتب مورد اعتراض محکوم علیه واقع شده و چون دادگاه درنظرش باقی بوده پروند به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید.پس ازقرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ابرام دادنامه شماره 31308/5/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند.
رای
ایراد و اعتراض تجدیدنظرخواه در صورت احراز، موثر در مقام است زیرا اولا" باید مشخص شود که نامبرده بر سبیل خودش و انعقاد قرارداد، قصد توسل به اعمال متقلبانه را که رکن اصلی بزه معنونه است داشته یا خیر و مساله نشر آگهی در جراید چه بوده است وثانیا" آیا چکهای موضوع پرونده های اعلام شده در لایحه اعتراضی با ملاحظه اصل پرونده مورد استناد و اخذ توضیح از شاکی در همین خصوص بوده است یا خیر بنابراین دادنامه صادر نقض و رسیدگی مجدد به شعبه دیگر از دادگاههای کیفری یک تهران ارجاع می گردد.
رئیس شعبه دوم دیوان عالی کشور000 مستشارشعبه 000

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
53

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 467

تاریخ تصویب : 1371/07/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.