×

امیدوار کردن به امور غیر واقع کلاهبرداری محسوب است

امیدوار کردن به امور غیر واقع کلاهبرداری محسوب است

امیدوار-کردن-به-امور-غیر-واقع-کلاهبرداری-محسوب-است-
تاریخ رسیدگی : 11/7/71 دادنامه :494/20 تجدید نظرخواهی محکوم علیه تجدیدنظرخواسته دادنامه شماره 3135/2/1371 صادره از شعبه .... دادگاه کیفری یک .... مرجع رسیدگی شعبه 20 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان 000رئیس و مستشار0

خلاصه جریان پرونده :
آقای (الف ) فرزند.00 به اتهام یک فقره کلاهبرداری تحت تعقیب کیفری واقع ، با صدور کیفرخواست مورخ 30/1/71 که از جمله دلایل ، اعترافات صریح متهم و تحقیقات و گزارش آگاهی سیرجان و کرج وغیره ذکرشده ، پرونده در دادگاه کیفری یک سیرجان مورد رسیدگی قرار گرفته ، با استماع شکایت آقای (ب ) که شرح مختصر واقعه را بیان نموده و با تحقیق از متهم که ادعای شاکی را قبول نکرده ولی بدهکار بودن را قبول دارد و می گوید قصد کلاهبرداری نداشته ام و مدعی است با شاکی قبلا" امد و رفت داشته و اسم عوضی به او نداده قرار بوده دو روزه پروفیل بدهم ولی تاکنون سه سال وخرده ای گذشته در آن موقع گفتم پروفیل راتهیه می کنم از یکی ازدوستانم قول گرفته بودم 0همچنین سابقه محکومیت خود را که مربوط به تاسیس شرکتی در بندرعباس بوده شرح داده متهم اضافه کرده پول دریافتی را خرج رستوران در جاده چالوس کردم 0 دادگاه با اعلام ختم دادرسی و شرح مختصر از واقعه و با ذکر دلایل از جمله شکایت شاکی اقرار متهم به دریافت وجوه و چک و توجه به عدم توانایی در امر تهیه پروفیل و اینکه آهن آلاتی در کار نبوده است و با توجه به گزارشات دوایر آگاهی جرم انتسابی به متهم را محرز تشخیص ، مستندا" به ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و کلاهبرداری حکم به تحمل سه سال حبس و استرداد سیصد و پنجاه هزار تومان در حق شاکی و نیز پرداخت مبلغ سیصد و پنجاه هزار تومان جزای نقدی صادرکرده است. محکوم علیه طی لایحه تقدیمی به حکم محکومیت خود اعتراض کرده که بدهی را قبول کرده ام ، با شاکی سابقه آشنایی و داد وستد داشتیم والا از کجا او بستگانم را شناخته و مدعی است حکم محکومیت به حق نیست. تقاضای تجدیدنظر کرده است. قاضی صادرکننده حکم طی نظریه مورخ 17/5/71 با رد اعتراض معترض در عقیده خودباقی مانده وپرونده به دیوان عالی کشور ارسال به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید حکم صادره مشاوره نموده چنین رای می دهد:
با توجه به مجموع اوراق پرونده از جمله استنادیه در کیفر خواست و حکم محکومیت صادره و نظر به اینکه از جانب معترض ایراد و اشکال موجهی به عمل نیامده و به نظر نمی رسد لذا دادنامه تجدید نظرخواسته راتایید می نماید.
رئیس .... مستشار000

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
53

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 494

تاریخ تصویب : 1371/07/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.