×

متهم با رفت و آمدهایی که به داخل سفارت داشته شاکی رامغرور و وجه رااز وی جهت اخذ ویزا دریافت ومتواری میگردد

متهم با رفت و آمدهایی که به داخل سفارت داشته شاکی رامغرور و وجه رااز وی جهت اخذ ویزا دریافت ومتواری میگردد

متهم-با-رفت-و-آمدهایی-که-به-داخل-سفارت-داشته-شاکی-رامغرور-و-وجه-رااز-وی-جهت-اخذ-ویزا-دریافت-ومتواری-میگردد
تاریخ رسیدگی :13/4/1371 دادنامه :191 مرجع رسیدگی شعبه 16 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان .... مستشار و000عضو معاون 0

خلاصه جریان پرونده :
حب مندرجات پرونده (الف ) فرزند.00 به اتهام هشت فقره کلاهبرداری از خانم (ب ) به مبلغ 510000 تومان 2 (ج ) به مبلغ 100هزار تومان 3 (د)14هزار تومان 4 (ه)1500تومان 5(و) به مبلغ 9000 تومان 6 (ز) مبلغ 60000تومان تحت تعقیب دادسرای عمومی تهران قرار گرفته و دادسرای مزبور به شرح کیفرخواست مورخ 12/2/70 و به استنادماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و کلاهبرداری درخواست تعیین کیفر شده است. شعبه 132 دادگاه کیفری یک تهران پس از رسیدگی و اعلام ختم دادرسی به موجب دادنامه شماره 25781/9/70 بشرح زیر انشاء رای نموده است.
1 برابر کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی (الف )فرزند.00 اهل پاکستان متهم است به ارتکاب هشت فقره کلاهبرداری ازبانو(ب ) به مبلغ پانصدوده هزارتومان که جهت اخذ ویزا از بانوی نامبرده اخذ نموده و شاکیه خود را عضو وزارت بازرگانی اردن و رابط آلمان غربی معرفی و با رفت و آپدهایی که به داخل سفارت آلمان نموده شاکیه را مغرور و وجه مذکور را از وی اخذ ومتواری می گردد.
2 از آقای (ج ) به مبلغ یکصدهزارتومان به دفعات وبه منظور اخذ دعوت نامه از آلمان برای نامبرده از وی وصول نموده و حتی مدت یکماه در خانه شاکی مذکور سکونت داشته است.
3 از آقای (د) مبلغ چهارده هزارتومان بدین صورت دریافت نموده که ابتدا با خانم آقای (د) که جهت گرفتن ویزا برای دخترش به سفارت آلمان مراجعه کرده بودند آشنا می شوداظهارمی دارد قادر است تسهیلاتی برا یاخذ ویزا انجام دهد و خود را دکتر پزشک معرفی و صحبتهای زیادی که با خانم آقای (د) می نماید به منظور خواستگاری دختر آقای (د) به خانه آنها می رود و در خلال این آشنایی مبلغ مذکور را جهت هزینه تاکسی و غیره از نامبرده اخذ می نماید.
4 از آقای (ه) مبلغ یکصد و پنجاه هزار ریال به این صورت دریافت می نماید که متهم پس از آشنایی با شاکی وقتی متوجه می شود که نامبرده قصد مسافرت به خارج را دارد بنامبرده وعده می دهد که قادر است ویزای تجارتی برای او تهیه کند زیرا دارای شرکت تجاری در سوئد می باشد پس از دلیل اخذ وجه مذکور هیچگونه کاری برای او انجام نمی دهد.لازم بهتذکر است که وجوه ماخوذه ازآقای (ه) مبلغ پانزده هزار تومان است.
5 از آقای (و) مبلغ 9000 تومان به این صورت دریافت می نماید که پس از آشنایی با شاکی در اتوبوس چون متوجه می شود که شاکی قصد عزیمت به خارج از کشور را دارد در خصوص اخذ ویزای کشور آلمان به شاکی وعده مساد می دهد و به دفعات وجوهی از شاکی می گیردکه مجموع مبلغ نه هزار تومان می شود ولی متهم هیچگونه اقدامی جهت اخذ ویزای شاکی انجام نمی دهد.
6 از آقای (ز) مبلغ چهل هزار تومان بدین نحو دریافت می نماید که متهم با شاکی در مقابل سفارت پاکستان باب آشنایی را می گشاید و خود را مهندس الکتریک و تبعه پاکستان معرفی وبه دفعات با شاکی ملاقاتهایی را انجام و مراوده می نماید. درخلال این آشنایی مبلغ مذکور را به عنوان طرح زایمان همسرش از شاکی اخاذی نموده و متواری می شود و پس از مدتی که عکس متهم را در روزنامه ملاحظه می کند مبادرت به طرح شکایت می نماید.
7 از آقای (خ ) مبلغ پنجاه هزار تومان به این صورت دریافت می نماید که خود را به شاکی مهندس الکترونیک معرفی واظهارمیدارد که شرکتی در گیلان دارد که دارای شعبه ای هم درتهران است وپیشنهاد می نماید که در صورت تمایل کار در شرکت ، نیاز به تضمین بانکی است. در دفعه الو مبلغ ده هزار توماناز شاکی وصول و سپس شاکی را به شرکت.00 واقع در میدان ولیعصر میبرد و سپس اظهار می دارد چنانچه مایل هستی کارت تمام شود بایستی مبلغ چهل هزارتومان دیگر بپردازی و شاکی نیز مبلغ مذکور را به وی می پردازد. ضمنا" متهم موافق به اخذ و دریافت مبلغ پانصد هزار ریال از شاکی می شود.
8 از (ط) مبلغ شصت هزار تومان به این صورت دریافت می دارد که متهم به شاکی وعده می دهد که قادر است ویزای آلمان را برای او بگیرد و جهت انجام کار مبلغ مذکور ار از شاکی اخذ می نمایدو سپس متواری می شود و شاکی با ملاحظه عکس متهم در روزنامه مبادرت به طرح شکایت می نماید که با عنایت به مراتب فوق که نحوه وصول وجه از شکات به طور خلاصه بیان گردیده است متهم در جهت فریب شکاه اخذ و با بهانه ویزا از سفارت کشور آلمان در تهران و معرفی خود به عنوان دکتر پزشکی و مهندس الکترونیک و غیره موفق به فریب دادن شکاه و امیدوار نمودن آنها به انجام تعهدات واهی خود و پس ازاخذ وجه مذکور از شکاه متواری می شود که درفرودگاه آلمان موردشناسایی دو نفر از شکاه واقع که منجر به دستگیری متهم می شود که با توجه به شکایت شکاه خصوصی و اقاریر و اظهارات وتناقض گوییهای نامبرده در مراحل تحقیق و بازجوئی و اظهارات شهود قضیه و گزارشهای مفصل و مشروح اداره آگاهی ، متواری بودن متهم و دستگیری نامبرده و مجموع اوراق و محتویات پرونده بزهکاری وی محرز و ثابت است و با انطباق عمل متهم باماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری حکم محکومیت متهم به تحمل پنج سلا حبس تعزیری و رد وجه ماخوذه از شکاه به شرح مذکور در فوق و پرداخت مبلغ 768000 هزار تومان معدل کل وجوه ماخوذه از شکاه به عنوان جزای نقدی به نفع صندوق دولت محکوم می شود و ضمنا" مقررات ماده 139 قانون تعزیرات درباره متهم لازم الاجراست.
رای صادره حضوری است. متهم به شرح لایحه مورخ 22/10/70 ضمن تسلیم و تمکین به حکم صادره اعلام داشته که با تقدیم رضایت نامه فردا" فرد شکات از دادگاه صادر کننده حکم جهت تخفیف مجازات ، درخواست اعمال ماده 25 اصلاح قوانین دادگستری را نموده است وضمنا" برای احتساب ایام بازداشت گذشته درخواست اعمال تبصره 1 ماده 18 قانون مجازات اسلامی را نموده است و دادگاه صادرکننده حکم به شرح تصمیم مورخ 17/12/70 در خصوص احتساب ایام بازداشت گذشته حکم و اجرای آن را بلامانع دانسته و آقای دادیار اجرای احکام نیز شرحی به زندان نوشته که در خصوص محکومیت متهم به حبس ، ایام بازداشت گذشته احتساب گردد ولی دادگاه در خوص اعمال ماده 25 اصلاح موادی از قوانین دادگستری در خصوص محکوم علیه تصمیمی اتخاذ ننموده و سپس محکوم علیه به شرح سه برگ لایحه مورخ 24/10/70 به رای صادره اعتراض نموده و پرونده به نظر آقای رئیس دادگاه صادرکننده رای رسیده و ایشان به شرح نظریه مورخ 24/1/71 به رای و عقیده خود باقی مانده و سپس پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع می گردد.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای ...عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر رد اعتراض وارده مشاوره نموده چنین رای می دهد:
بسمه تعالی نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن صرفنظر از اینکه محکوم علیه معترض به شرح لایحه تقدیمی مورخ 22/10/70 که از طریق دائره زندان مرکزی به دادگاه صادر کننده حکم ارسال داشته و ضمن آن به رای صادره تسلیم شده است اعلام تمکین از حکم محکومیت خود نموده است ، سپس مبادرت به اعتراض نموده است. با فرض اینکه اعتراض محکوم علیه به عدم تخفیف مجازات با استنادماده 25 باشد چون از ناحیه محکوم علیه معترض ایراد و اعتراض خاص و موثری به عمل نیامده است تا مورد امعان نظر قرار گیرد و بر رای صادره از لحاظ احراز بزهکاری متهم و رعایت تشریفات دادرسی و تطبیق مورد با ظنون ، ایراد و اشکالی وارد نیست لذادرخواست تجدید نظر متقاضی تجدیدنظر مردود اعلام می گردد.

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
53

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 191

تاریخ تصویب : 1371/04/13

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.