×

اساسنامه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی

اساسنامه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی

اساسنامه-صندوق-بیمه-سرمایه-گذاری-فعالیتهای-معدنی
شماره 16099/ت 21316 ه 12/4/1380
هیات وزیران در جلسه مورخ 16/3/1380 بنا به پیشنهاد شماره 12375/100 مورخ 27/11/1377 وزارت صنایع و معادن و به استنادماده (31) قانون معادن مصوب 1377، اساسنامه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی را بشرح زیر تصویب نمود:

فصل اول - کلیات
ماده 1- صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی - که دراین اساسنامه (صندوق ) نامیده می شود- به موجب این اساسنامه و در موارد سکوت مطابق قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط اداره می شود.
2- صندوق دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی است و به صورت شرکت دولتی ، زیر نظر وزارت صنایع و معادن فعالیت می کند.
ماده 3- مرکز اصلی صندوق تهران است وهیات مدیریه می تواند با تصویب مجمع عمومی و رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ایجاد یا انحلال شعب و نمایندگی ها در سایر نقاط کشور اقدام کند.
ماده 4- هدف صندوق تحقق توسعه پایدار در بخش معدن وتامین تمام یا قسمتی از خسارتهای احتمالی ناشی از عدم کشف کانه و سرمایه گذاریهای موجود در بخش یاد شده است.
ماده 5- موضوع فعالیت صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط در جهت تحقق هدف آن بشرح زیر تعیین می شود:
1- تامین نیازهای بیمه ای اکتشاف گران و معدن کاران جهت کاهش خطر سرمایه گذاری و حفظ سرمایه ها0
2- پوشش دادن و جبران کردن تمام یا بخشی از خسارهای غیر اداری مترتب با فعالیتهای معدنی در تمام مراحل اکتشاف ، استخراج کانه آرایی و فرآوری ، همچنین دارایی های ثابت ، جاری و انسانی مورد استفاده در قابل خطرات ناشی از فعالیتهای معدنی 0
3- تضمین تمام یا قمستی ازوامهای دریافتی جهت عملیات اکتشاف 0
4- انجام سرمایه گذاری منابع مالی صندوق با رعایت آئنی نامه سرمایه گذاری مصوب مجمع عمومی 0
5- انجام سایر فعالیتهای مرتبط که برای انجام و توسعه موضوع فعالیت صندوق ضروری باشد از جمله هر گونهعملیات اتکایی جهت واگذاری بخشی از ریسک و خطر به شرکتهای بیمه داخلی وخارجی 0
ماده 6- صنوق برای مدت نامحدود تشکیل می شود.
ماده 7- سرمایه صندوق یکصد میلیارد(000/000/000/100) ریال است که به یکصد هزار سهم یک میلیون ریالی تقسیم و توسط دولت تامین و پرداخت خواهد شد.
تبصره - سود ویژه سالانه صندوق پس از کسر اندوخته قانونی ، مالیات ، سود سهام و سایر کسور قانونی ، با تصویب مجمع عمومی به حساب اندوخته احتیاطی صندوق منظور می شود.
ماده 8- صندوق دارای ارکان زیر است :
1- مجمع عمومی 0
2- هیات مدیره 0
3- بازرس (حسابرس ) یا بازرسان (حسابرسان )

فصل دوم - مجمع عمومی
ماده 9- اعضای مجمع عمومی عبارتند از:
1- وزیر نصایع ومعادن (رئیس مجمع )0
2- وزیر امور اقتصادی و دارایی 0
3- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور0
4- وزیر بازرگانی 0
5- وزیر کار وامور اجتماعی 0
ماده 10- مجمع عمومی صندوق به طور عادی هر سال حداقل دو بار بنا به دعوت رئیس مجمع عمومی در دفتر اصلی صندوق یا با موافقت و دعوت رئیس مجمع عمومی در محل پیشنهادی هیات مدیره ، یک بار در نیمه اول سال برای بررسی و تصویب ترازنامه و حساب سود وزیان سال قبل صندوق یک بار در نیمه دوم سال برای تعیین خط مشی و بررسی و تصویب بودجه سال بعد تشکیل می شود.
تبصره 1- مجمع عمومی با دعوت رئیس مجمع عمومی به طورفوق العاده تشکیل می شود.
تبصره 2- دعوتنامه رسمی مجمع عمومی شامل محل تشکیل ، روز،ساعت و دستور جلسه باید حداقل ده روز قبل از تاریخ تشکیل جلسه برای اعضای مجمع عمومی ارسال شود. موضوعاتی که به ترتیب یاد شده در دستور کار مجمع عمومی قرار داده نشده اند قابل طرح نیستند، مگر اینکه کلیه اعضای مجمع در جلسه حاضر و با طرح آن موافق باشند.
تبصره 3- تصمیمات مجمع عمومی با حضور چهار نفر از اعضاء و با اکثریت آراء معتبر است.
تبصره 4- مذاکرات و تصمیمات مجمع عمومی صندوق درصورتجلسه ای که به امضای اعضای مجمع عمومی حاضر در جلسه می رسد، درج می شود.
ماده 11- مجمع عمومی فوق العاده به منظور اخذ تصمیم درباره موارد زیر و پیشنهاد آن به هیات وزیران تشکیل می شود:
1- اصلاح و تغییر اساسنامه 0
2- انحلال صندوق حسب پیشنهاد هیات مدیره و بازرس (حسابرس )0
3- افزایش یا کاهش های حسب پیشنهاد هیات مدیره با توجه به گزارش بازرس (حسابرس )0
ماده 12- اختیارات و وظایف مجمع عمومی عادی صندوق با رعایت قوانین ومقررات مربوط عبارتنداز:
1- تعیین خط مشی کل یوعمومی صندوق و سیاستگذاری در سطح کلان 0
2- استماع و بررسی گزارش عملکرد سالانه هیات مدیره وبازرس (حسابرس ) و اخذ تصمیمات مقتضی 0
3- بررسی وتصویب بودجه ، ترازنامه ، حساب سود وزیان وصورتهای مالی و اندوخته های صندوق 0
4- بررسی و تصویب آئین نامه های مربوط به چگونگی ارائه پوشش های بیمه ای ، ارزیابی و نحوه پرداخت خسارتهای وارد شده براکتشاف گران و معدنکاران 0
5- بررسی وتصویب آئین نامه های مربوط به تعیین و به کارگیری ذخیره های قانونی و فنی 0
6- بررسی و تصویب آئین نامه های مالی ، معاملاتی ، اداری و استخدامی 0
7- تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای موظف هیات مدیره ومدیر عامل و ریئس هیات مدیره 0
8- تصویب مبلغ کسری درآمد سالانه صندوق برای پرداخت خسارتهاو تعهدات آن سال در بودجه سالانه کل کشور پس از وضع اندوخته سالهای قبل وارائه پیشنهاد آن از طریق رئیس مجمع عمومی به هیات وزیران
9- اتخاذ تصمیم در مورد مطالبات مشکوک الوصول 0
10- اتخاذ تصمیم نسبت به انتقال بخشی از اندوخته احتیاطی به حساب سرمایه 0
11- انتخاب بازرس (حسابرس ) یا بازرسان (حسابرسان ) و تعیین حق الزحمه انان با رعایت ماده (20) این اساسنامه 0
12- تعین روزنامه کثیرالانتشار برای درج کلیه آگهی ها0
13- تعیین یا عزل اعضای هیات مدیره به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی 0
14- بررسی و تصویب ساختار تشکیلاتی 0
15- بررسی و تصویب ضوابط مربوط به محاسبه خسارتها و آئین نامه مربوط0
16- تصویب صلح و سازش و ارجاع امر به داوری با رعایت اصل یکصد و سی ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 0
فصل سوم - هیات مدیره ، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره 0
ماده 13- هیات مدیره صندوق مرکب از پنج نفر است که از میان افراد با صلاحیت و آشنا به امور بیمه ، معدن ، اکتشاف و فرآوری ، مالی وبازرگانی با حداقل ده سال سابقه به پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب مجمع عمومی برای مدت دو سال تعیین و با حکم رئیس مجمع منصوب می شوند، انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره بلامانع است.
تبصره 1- مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق توسط وزیر صنایع و معادن از بین هیات مدیره تعیین و پس از تائیدمجمع عمومی باحکم وی منصوب می شود.
تبصره 2- هیات مدیره در اولین جلسه خود که حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ انتخاب تشکیل می شود، از بین اعضاء یک نفر را به عنوان نایب رئیس انتخاب می کند.
تبصره 3- حداقل سه نفر از اعضای هیات مدیره به صورت موظف در صندوق انجام وظیفه می کنند.
ماده 14- در صورت خاتمه دوران مسیولیت اعضای هیات مدیره تا تمدید دوره مسئولیت اعضای قبل یا تعیین جانشینان آنان هیات مدیره به خدمت ادامه می دهد.
تبصره - در صورت استعفا یا فوت یا عزل هر یک از اعضای هیات مدیره یا وجود موانع قانونی دیگر بالافاصله مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده با دعوت رئیس مجمع عمومی یا درخواست هیات مدیره یا بازرس (حسابرس ) جهت تکمیل اعضای هیات مدیره تشکیل واتخاذ تصمیم می نماید، هر یک از اعضای جدید برای بقیه مدت فعالیت هیات مدیره انتخاب می شوند.
ماده 15- هیات مدیره حداقل هر ماه یک بار به دعوت کتبی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل که حاوی دستور جلسه نیز هست در محل صندوق و به ریاست وی تشکیل جلسه می دهد. برا یهر یک از جلسات هیات مدیره صورتجلسه ای شامل خلاصه مذاکرات و تصممیات اتخاذ شده در جلسه با قید تاریخ توسط منشی هیات مدیره تنظیم و به امضای تمامی اعضای حاضر می رسد و اسامی اعضای غایب نیر درج می شود.
تبصره - نظر هر یک از اعضای هیات مدیره که با تمام یاقسمتی از تصممیات مندرج در صورتجلسه مخالف باشد در صورتجلسه قید می شود.
ماده 16- جلسات هیات مدیره با حضور سه نفر رسمیت می یابد و تصمیمات آن با حداقل سه رای مثبت معتبر است. هیات مدیره درمورد دستور جلسات تعینی شده توسط رئیسهیات مدیره و مدیرعامل بررسی و اتخاذ تصمیم می کند و اعضای هیات مدیره می توانندموضوعات موردنظر خود را از طریق رئیس هیات مدیره در دستور جلسات قرار دهند.
ماده 17- هیات مدیره با رعایت صرفه و صلاح صندوق و رعایت کامل قوانین ومقررات و این اساسنامه برا یاداره صندوق دارای وظایف و اختیارات زیر است :
1- اجرای تصمیمات مجمع عمومی 0
2- پیشنهاد صلح ، سازش و ارجاع امر به داوری با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مجمع عمومی
3- تهیه و تنظیم سیاستهای کلی ، خط مشی عمومی و برنامه اجرائی صندوق و پیشنهاد آنها به مجمع عمومی 0
4- تهیه و ارائه عملکرد سالانه ، ترازنامه ، حساب سود و زیان و صورتهای مالی صندوق و ارائه گزارش عملیات صندوق به مجمع عمومی
6- تدویه و پیشنهاد آئین نامه ها و ضوابط مربوط بر اساس مفاد این اساسنامه به مجمع عمومی 0
7- تهیه و پیشنهاد ساختار وتشکیلات صندوق به مجمع عمومی 0
8- تصویب آئین نامه های داخلی مورد نیاز بر اساس پیشنهادمدیر عامل 0
9- اجاره ، استیجار، واگذاری و فسخ اجاره و تقاضای تعدیل اجاره بها0
10- تعیین ضوابط مربوط به عقد قرارداد بااشخاص حقیقی وحقوقی و لغو آنها در صورت لزوم 0
11- تهیه آئین نامه های مربوط به تعیین انواع بیمه نامه های صادر شده توسط صندوق و جدول حق بیمه های مربوط و ارائه آن به مجمع عمومی جهت تصویب 0
12- پیشنهاد اتخاذ تصمیم در مورد تاسیس یا انحلال شعب یا نمایندگی های داخل کشور به مجمع عمومی 0
13- ارائه پیشنهادهای مربوط به تغییر واصلاح اساسنامه و نیز کاهش یا افزایش سرمایه صندوق به مجمع عمومی فوق العاده 0
14- اتخاذ تصمیم در مورد خرید، فروش واجاره ، اعطاء، قبول ضمانت یا ظهر نویسی تضمینات ، وثیقه یا رهن اموال غیر منقول ، سرمایه گذاری مشارکت و پیمانکاری در چارچوب آئین نامه های مصوب مجمع عمومی 0
15- پیشنهاد تشکیل یا انحلال شکرتهای فرعی به مجمع عمومی بر اساس قوانین ومقررات مربوط0
16- افتتاح حسابهای ارزی و ریالی در بانکهای داخلی و خارجی و استفاده از آنها به نام صندوق نزد بانکها، موسسات مالی واعتباری و سایر موسسات تجاری وانسداد حسابهای یاد شده حسب مورد.
تبصره - هیات مدیره می تواند بعضی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض کند.
ماده 18- رئیس هیات مدیره ومدیرعامل بالاترین مقام اجرائی و اداری صندوق است وموظف به اجرای تعهدات و تصمیمات هیات مدیره بوده و در این زمینه حقوق و اختیارات لازم را دارا است. سایر وظایف و اختیارات وی بشرح زیر است :
1- امضای تمامی مکاتبات عادی و جاری 0
2- عزل ونصب کارکنان 0
3- تعیین حقوق ومزایا، ارتقای شغل یو اعطای پاداش و اضافه حقوق ، اخذ تصمیم درباره تمامی امور استخدامی و اشتغال کارکنان طبق آئین نامه های مصوب مجمع عمومی با رعایت قوانین و مقررات مربوط0
4- دریافت مطالبات و پرداخت بدهی ها0
5- انجام تمامی امور اداری ، استخدامی و مالی صندوق درچارچوب آئین نامه های مربوط و بودجه مصوب 0
6- نمایندگی صندوق در مقابل اشخاص وتمامی موسسات دولتی ، خصوصی و عمومی ، محاکم ومراجع قضائی ، داخلی و بین المللی با حق توکیل غیر وارجاع امر به کارشناسی 0
7- انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی 0
تبصره 1- رئیس هیات مدیره ومدیرعامل می تواند برخی ازاختیارات خود را به کارکنان صندوق به تشخیص و مسئولیت خود واگذارنماید.
تبصره 2- رئیس هیات مدیره همچنین موسسه ها و شرکتهایی که اعضای هیات مدیره صندوق شریک یا عضو هیات مدیره یا مدیرعامل آنها باشند نمی توانند بدون اجاره هیات مدیره در معامله هایی که با صندوق یا به حساب صندوق می شود، به طور مستقیم یا غیرمستقیم طرف معامله واقع یا سهیم شوند. در صورتیکه کسب اجازه به طور مستقیم یا غیر مستقیم طرف معامله واقع یا سهیم شوند. در صورت کسب اجازه نیز ملزم به رعایت مفاد ماده (129) قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت و سایر قوانین ومقررات کشور هستند.

فصل چهارم - بازرس (حسابرس )
ماده 20- بازرس صندوق سازمان حسابرسی است ولی مجمع عمومی می تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط به جای سازمان یاد شده یک یا دو بازرس (حسابرس ) اصلی و یک یادوبازرس (حسابرس ) علی البدل را از میان اشخاص حقیقی یا حقوقی صلاحیتدار به مدت یکسال انتخاب کند، انتخاب مجددآنان به این سمت امکان پذیر است و تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده به خدمت خود ادامه می دهند.
ماده 21- بازرس (حسابرس ) می تواند هرگونه رسیدگی به تمامی دفاتر پروندها و قراردادهای صندوق مراجعه نموده و اسناد و مدارک مربوط به صندوق را مورد رسیدگی قرار دهد. اهم وظایف واختیارات بازرس (حسابرس ) بشرح زیر است :
1- تطبیق عملیات صندوق با بودجه مصرف 0
2- رسیدگی به صورتهای مالی صندوق ، تصدیق مطابقت اسناد با دفاتر صندوق ، تهیه گزارش و اظهارنظر در مورد عملیات صندوق برای ارائه به مجمع عمومی ، گزارش یاد شده حداقل یک ماه قبل از برگزاری جلسه مجمع عمومی باید به رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تسلیم شود.
3- اظهارنظر در مورد صحت و سقم گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی 0
تبصره 1- اجراء و انجام وظایف بازرس (حسابرس ) نباید به هیچ وجه مانع جریان عادی ار نصدوق شود.
تبصره 2- ترازنامه ، حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه صندوق باید حداقل دو ماه قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی جهت رسیدگی تسلیم بازرس (حسابرس ) شود.
ماده 22- بازرس (حسابرس ) نمی تواند درمعاملاتی که با صندوق و یا به حسبا صندوق می شود به طور مستقیم یا غیر مستقیم مشارکت داشته یا ذفنع باشد.

فصل پنجم مقررات مالی
ماده 23- سال مالی صندوق از ابتدای فروردین ماه هر سال شروع می شود و در پایان اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد به استثنای اولین سال که آغاز آن مزان شروع فعالیت صندوق مطابق این اساسنامه و پایان آن آخر اسفند ماه همان سال است.تمامی دفاتربه تاریخ روز آخر سال مالی بسته می شود.
ماده 24- تمامی اسناد و اوراق تعهدآور صندوق نظیر چکها،بروات سفته ها،اوراق بهادار، اسناد بانکی ، قراردادها با امضای رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و یکی از اعضای هیات مدیره همراه بامهر صندوق معتبر است
تبصره - برداشت از حسابهای بانکی صندوق با امضای مقامات یاد شده در این ماده انجام می گیرد.
ماده 25- منابع درآمد صندوق عبارتند از:
الف - کمکها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت قوانین و مقررات مربوط0
ب - افزایش سرمایه صندوق از محل منابع داخلی وخارجی 0
پ - درآمد حاصل از خدمات بیمه ای 0
ت - سایر موارد مجاز0
تبصره - اعتبار منظور دشه براساس قسمت اخیر ماده (31) قانون معادن به عنوان منبع درآمد صندوق تلقی می شود.
ماده 26- تصویب ترازنامه صندوق در هر سال توسط مجمع عمومی به منزله مفاصا حساب هیات مدیره در آن سال تلقی می شود ولی این امر مانع از تعقی باقنوین تخلفات احتمالی مسوولان امر در ارتباط با عملکرد شرکت نیست 0
این اساسنامه به موجب نامه شماره 1605/21/80 مورخ 31/3/1380 شورای محترم نگهبان به تائید شورای یاد شده رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 16416

تاریخ تصویب : 1380/03/16

تاریخ ابلاغ : 1380/04/21

دستگاه اجرایی : وزارت صنایع -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.