×

قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن

قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن

قانون-لغو-مالکیت-اراضی-موات-شهری-و-کیفیت-عمران-آن

وکیل


شماره 2064/7 - 11/4/1358

وزارت مسکن و شهرسازی
مقدمه – از آنجا که طبق موازین اسلام زمین موات ملک کسی شناخته نمی شود در اختیار دولت اسلامی است و اسناد مالکیتی که در رژیم سابق نسبت به زمینهای موات در داخل محدوده شهری یا خارج آن صادر شده بر خلاف موازین اسلام و مصلحت مردم بوده است . قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن بشرح زیر تصویب میشود :
قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن
ماده 1- دولت مکلف است در داخل محدوده قانونی (25ساله ) شهرها در نقاطی که محدوده قانونی وجود دارد و در سایر شهرها در محدوده ایکه از طرف وزارت مسکن و شهرسازی تعیین و اعلام خواهد شد . بتدریج و با رعایت طرح تفصیلی شهر در هر منطقه به کسانیکه طبق موازین رژیم سابق مالک اینگونه اراضی شناخته میشدند اعلام نماید تا ظرف مدت معینی نسبت به عمران و آبادی اینگونه اراضی اقدام کنند . چنانچه در مهلت مقرر اقدام لازم بعمل نیاورند هیچگونه اولویتی برای آنها منظور نخواهد شد و بلا عوض بتصرف دولت درخواهد آمد .
تبصره – دولت برای کسانیکه یک قطعه زمین کوچک برای سکونت شخصی خود تهیه کرده اند و فاقد خانه مسکونی میباشند حداقل سه سال مهلت خواهد داد تا بتوانند به عمران زمین خود بپردازند .
ماده 2- دولت باید زمینهای تفکیک نشده ای را که به ترتیب مقرر در این قانون به تصرف خویش در می آورد تفکیک کند و براساس طرح تفصیلی منطقه مربوطه در اختیار متقاضیان برای احداث ساختمان و مسکن قرار دهد .
ماده 3- نحوه اعلام به کسانیکه در رژیم سابق مالک اینگونه اراضی شناخته میشدند و تشخیص موات بودن و عمران وآبادی و شرایط واگذاری اراضی مذکور و تعیین مساحت زمینهای مذکور در تبصره ماده یک در هر منطقه و سایر مسائل اجرائی این قانون مطابق آئین نامه ای خواهد بود که وزارت مسکن و شهرسازی تهیه می کنند و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید .
ماده 4- وزارت مسکن و شهرسازی مأمور اجرای این قانون است .
نخست وزیر

نوع : قانون

شماره انتشار : 10025

تاریخ تصویب : 1358/04/11

تاریخ ابلاغ : 1358/05/02

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.