×

لایحه قانونی تعیین بهای خدمات فرودگاهی و پروازی

لایحه قانونی تعیین بهای خدمات فرودگاهی و پروازی

لایحه-قانونی-تعیین-بهای-خدمات-فرودگاهی-و-پروازی
شماره 3932 23/5/1358
فصل اول ـ تعاریف
ماده 1ـ اصطلاحات که در این قانون بکار برده شده از نظر اجرای این قانون بشرح زیر تعریف می شوند :
الف ـ فرودگاه : به محلی اطلاق می شود که در قلمرو حاکمیت دولت ایران احداث شده و آماده فرود ، توقف و پرواز هواپیما باشد .
ب ـ حداکثر وزن مجاز هواپیما : منظور حداکثر وزن مجاز هواپیما هنگام بلند شدن می باشد که در گواهی نامه معتبر صلاحیت پرواز هواپیما ذکر شده و در صورتیکه چنین گواهینامه ای در دسترس نباشد ، حداکثر وزن مجاز هواپیما همانست که در نشریه کارخانه سازنده هواپیما یا نشریات معتبر بین المللی به انتخاب سازمان هواپیمایی کشوری درج گردیده است .
ج ـ روز : فاصله زمانی بین طلوع و غروب آفتاب درفرودگاه مربوطه می باشد .
دـ شب : فاصله زمانی بین غروب و طلوع آفتاب در فرودگاه مربوطه می باشد.
هـ توقف : منظور توقف هواپیما در فاصله بین هر فرود و برخواستن می باشد .
و: هواپیمائی خصوصی : عبارت از هواپیمایی است که گواهی نامه صلاحیت پرواز آن مشروط بر عدم استفاده هواپیما در حمل و نقل عمومی صادر شده باشد و برای پروازهای خصوصی بدون قصد انتفاء بازرگانی مورد استفاده قرار گیرد .
زـ پرواز توریستی : پروازی است که به طور دربست اختصاص به تورهای مسافربری جهت بازدید از ایران دارد .
هـ پرواز دانشجوئی : پروازی است که به طور دربست اختصاص به دانشجویان ایرانی دارد .
فصل دوم طبقه بندی فرودگاههای کشوری
ماده 2ـ به منظور محاسبه بهای خدمات مندرج در این قانون فرودگاههای کشور به شرح زیر طبقه بندی می گردد .
الف ـ کلیه فرودگاههای بین المللی و غیر بین المللی کشور که دارای سرویس تقرب می باشند
ب ـ فرودگاههای دارای باند آسفالت می باشد
ج ـ سایر فرودگاههای کشور .
فصل سوم ـ بهای خدمات فرودگاهی و پروازی
ماده 3ـ بهای خدمات فرود : هواپیماهای مشمول این قانون برای هر دفعه فرود در فرودگاههای زیر برای هر هزار کیلوگرم وزن بایستی وجوه زیر را بپردازند :
الف ـ فرودگاههای ردیف الف : ماده 2 برای هر هزار کیلوگرم 300 ریال
ب ـ فرودگاههای ردیف ب : ماده 2 برای هر هزار کیلوگرم 250 ریال .
تبصره 1ـ حداقل دریافتی برای هر فرود 3000 ریال خواهد بود .
تبصره 2ـ در فرودگاه بین المللی مهر آباد بین ساعات 9 شب الی 8 صبح 25% اضافه دریافت خواهد گردید.
تبصره 3ـ از کلیه هواپیماهای دربست و فوق العاده ( اضافه از برنامه منظم پرواز ) باستثنای پروازهای دربست دانشجویی و توریستی 25 در صد اضافه دریافت خواهد گردید.
ماده 4 ـ بهای توقف : هواپیماهای مشمول این قانون بایستی بابت مازاد بر دو ساعات توقف در فرودگاه وجوه زیر را بپردازند .
الف ـ برای هر ساعات توقف اضافی بین ساعات 5 تا 21 ( محلی ) در فضای باز 10 درصد بهای فرود بر ماده 3 .
ب ـ برای هر ساعات توقف اضافی بین ساعات 21 تا 5 ( محلی ) در فضای باز 20 % در بهای فرود مندرج در ماده 3 .
ج ـ برای هر ساعت توقف اضافی در آشیانه 30 % بهای فرود مندرج در ماده 3 .
تبصره 1 ـ برای هر ساعاتی که هواپیما به دستور مقامات صلاحیت دار ناگزیر از توقف باشد بهای توقف دریافت نمی گردد.
تبصره 2ـ پروازهای توریستی تا 24 ساعت از پرداخت بهای توقف معاف می باشد .
تبصره 3ـ در محاسبات ساعات توقف کمتر از نیم ساعت محاسبه نخواهد شد و 30 دقیقه به بالا نیم ساعت محسوب می گردد.
تبصره 4 ـ در مواردی که هواپیما بدون جهت قانونی و یا ضرورت فنی بیش از یک ماه در فضای باز یا بیش از یک هفته در آشیانه توقف نماید و از طرف مالک و یا متصدی حمل و نقل و یا خلبان هواپیما هیچ گونه مراجعه و اعلامی نشود و یا ترتیب پرداخت بدهی بابت خدمات مقرر در این قانون را ندهد سازمان هواپیمایی کشوری مجاز است نسبت به جا به جا کردن هواپیما پس از مدتهای مذکور و نسبت به ضبط آن ظرف سه ماه اقدام نماید هر گونه هزینه جا به جایی هواپیما به عهده مالک آن خواهد بود .
ماده 5ـ بهای خدمات روشنایی : برای هر دفعه استفاده هواپیماهای مشمول این قانون از سیستم روشنایی وجوه زیر دریافت می گردد .
الف : در فرودگاه بین المللی مهر آباد ( 7000 ) هفت هزار ریال .
ب ـ در سایر فرودگاههای ردیف الف ماده 2 ـ 5000 ( پنج هزار ) ریال .
ج ـ در فرودگاههای ردیف ب و ج ماده 2 ـ 3000 ( سه هزار ) ریال .
د ـ برای هر بار حرکت در محوطه فرودگاه که منجر به برخواستن هواپیما نگردد و لیکن از قسمتی از وسایل روشنایی استفاده نماید 2000 ریال .
بهای استفاده از وسایل ناوبری و مخابراتی و سرویس های مراقبت پرواز :
در پروازهای عبوری بدون توقف در ایران از هر هواپیما مشمول این قانون وجوه زیر دریافت می گردد:
الف ـ از هواپیماهای با حداکثر وزن مجاز کمتر از 1000 کیلوگرم وجهی دریافت نمی شود .
ب ـ هواپیما های از 1000 کیلوگرم تا 50000 هزار کیلوگرم 5000 ریال .
ج ـ هواپیماهای از 50000 کیلوگرم تا 100000 کیلوگرم 70000 ریال .
دـ هواپیماهای از 100000 کیلوگرم به بالا 20000 ( بیست هزار ) ریال .
ماده 7ـ عوارض فرودگاهی :
از هر مسافر خارجی غیر ترانزیت در موقع ترک ایران مبلغ 750 ریال بابت عوارض فرودگاهی دریافت می گردد.
ماده 8ـ هزینه صدور گواهینامه ثبت وسایل پروازی ـ برای هر دفعه صدور گواهینامه ثبت و تابعیت وسایل پروازی وجوه مندرج در جدول زیر اخذ می گردد :
حداکثر وزن هواپیما عوارض بر ریال
الف ـ تا 2750 کیلوگرم 10000 ریال
ب ـ تا 5700 کیلوگرم 20000 ریال
ج ـ تا 12500 کیلوگرم 25000 ریال
دـ تا 45000 کیلوگرم 50000 ریال
هـ بیش از 45000 کیلوگرم 75000 ریال
تبصره ـ 1ـ در صورتی که مالک وسیله پروازی تغییر کند گواهینامه ثبت باید طبق مقررات آئین نامه ثبت و تابعیت وسایل پروازی به نام مالک جدید صادر گردد و هزینه مربوطه از مالک جدید دریافت می گردد .
ماده 9ـ هزینه صدور گواهینامه صلاحیت پرواز وسایل پروازی :
برای بازرسی و صدور گواهینامه صلاحیت پرواز نسبت به وسایل پروازی که در ایران به ثبت رسیده است وجوه زیر دریافت می شود :
1ـ هواسر ( گلایدر ـ بالن )
وزن حداکثر تا 1000 کیلوگرم 10000 ریال
بیش از 1000 کیلوگرم 15000 ریال .
2ـ سایر انواع هواپیماها
حداکثر وزن تا 2750 کیلوگرم 30000 ریال .
حداکثر وزن 5700 کیلوگرم 75000 ریال .
حداکثر وزن تا 12500 کیلوگرم 90000 ریال .
حداکثر وزن از 12500 کیلوگرم به بالا نسبت به هر یک 1000 کیلوگرم مبلغ چهار درصد ریال و کمتر از یکهزار کیلو گرم یکهزار کیلو گرم محسوب است .
تبصره ـ هزینه صدور گواهینامه صلاحیت پرواز موقت کمتر از یک هفته فقط برای یکبار مجانی خواهد بود و برای دفعات بعد و یا مدت موقت بیشتر از یک هفته مطابق با جدول ماده 9 دریافت می گردد .
ماده 10 ـ هزینه تمدید اعتبار گواهینامه صلاحیت پرواز :
الف : وجوهی که برای تمدید اعتبار گواهینامه صلاحیت پرواز هر وسیله پروازی تعلق می گیرد معادل وجوهی است که طبق ماده 9 قانون باید پرداخت شود .
ب ـ وجوه مقرر در بند الف : برای تمدیدهای موقت بیش از یک هفته می باشد و در مورد تمدیدهای موقت کمتر از یک هفته فقط یک بار وجهی دریافت نخواهد شد و برای دفعات بعد وجوه مقرر در ماده 9 دریافت می گردد .
ماده 11ـ هزینه صدور و تمدید اعتبار گواهینامه های خدماتی و سایر پرسنل هواپیمایی ـ به منظور آزمایش و صدور گواهینامه های خلبانی و سایر گواهینامه های فنی هواپیمایی وجوه مندرج در جدول زیر دریافت می گردد :
خلبان و خدمه پرواز
1 - گواهینامه خلبانی شخصی
- آزمایش زمینی 2500 ریال - آزمایش پروازی 2000 ریال - تمدید گواهینامه 800 ریال - شناسائی اعتبار گواهینامه خارجی 1500 ریال
2 - گواهینامه بازرگانی
- آزمایش زمینی 5000 ریال - آزمایش پروازی 2500 ریال - تمدید گواهینامه 500 ریال - شناسائی اعتبار گواهینامه خارجی 3000 ریال
3 - گواهینامه حمل و نقل
- آزمایش زمینی 7000 ریال - آزمایش پروازی 5000 ریال - تمدید گواهینامه 1000 ریال - شناسائی اعتبار گواهینامه خارجی 4000 ریال
4 - گواهینامه خلبانی هواسیر ( گلایدر )
- آزمایش زمینی 500 ریال - آزمایش پروازی 1000 ریال - تمدید گواهینامه 200 ریال - شناسائی اعتبار گواهینامه خارجی 3000 ریال
5 - گواهینامه مهندس پرواز
- آزمایش زمینی 5000 ریال - آزمایش پروازی 4000 ریال - تمدید گواهینامه 500 ریال - شناسائی اعتبار گواهینامه خارجی 2750 ریال
6ـ گواهی نامه سایر خدمه پرواز
- آزمایش زمینی 1000 ریال - آزمایش پروازی - ریال - تمدید گواهینامه 500 ریال - شناسائی اعتبار گواهینامه خارجی 800 ریال
7ـ درج اختیار و امتیاز مخصوص درگواهینامه هر مرتبه
- آزمایش زمینی 2000 ریال - آزمایش پروازی 2000 ریال - تمدید گواهینامه - ریال - شناسائی اعتبار گواهینامه خارجی 1500 ریال
8ـ اجازه نامه موقت گواهی نامه خلبانی
- آزمایش زمینی 2000 ریال - آزمایش پروازی 2500 ریال - تمدید گواهینامه 1000 ریال - شناسائی اعتبار گواهینامه خارجی 1000 ریال

گروه زمینی
1 - گواهینامه مکانیک هواپیما
- آزمایش زمینی 1500 ریال - تمدید گواهینامه 300 ریال - شناسائی اعتبار گواهینامه خارجی 1000 ریال
2 - گواهینامه آلات دقیق ، الکترونیک و الکترونیک
- آزمایش زمینی 1500 ریال - تمدید گواهینامه 300 ریال - شناسائی اعتبار گواهینامه خارجی 1000 ریال
3 - درج اختیار مخصوص درگواهینامه هر مرتبه
- آزمایش زمینی 1000 ریال - تمدید گواهینامه - ریال - شناسائی اعتبار گواهینامه خارجی 750 ریال
4 - اجازه نامه موقت مکانیک هواپیماآلات دقیق الکترونیک و الکتریک
- آزمایش زمینی 1200 ریال - تمدید گواهینامه 700 ریال - شناسائی اعتبار گواهینامه خارجی 1200 ریال
تبصره 1ـ برای صدور تاییدیه هر نوع گواهی نامه 300 ریال .
تبصره 2ـ برای صدور المثنی هر نوع گواهینامه بار اول 1000 ریال و برای دفعات بعد هر بار 1500 ریال .
تبصره 3ـ برای آزمایش پروازی چنانچه از هواپیمای دولتی استفاده گردد وجوه مندرج در جدول زیر دریافت می گردد :
الف ـ هواپیمای یک موتوره ساعتی 15000 ریال
ب ـ هواپیمای دو موتوره ساعتی 25000 ریال
ج ـ هواپیمای دوموتوره جت ساعتی 3000 ریال
دـ پرواز با دستگاه مخصوص ساعتی 5000 ریال
ماده 12ـ عوارض ـ متفرقه ـ الف : حق اشتراک کتاب اطلاعات هوانوردی 3000 ریال
ب ـ ارسال اصلاحیه های بعدی کتاب فوق سالیانه برای هر نسخه 1500 ریال
ج ـ صدور گواهینامه ایجاد باند یا فرودگاه خصوصی 25000 ریال .
د ـ صدور پروانه بهره برداری هوایی موضوع ماده 17 قانون هواپیمایی کشوری مصوب سال 1328 100000 ریال
هـ صدور اجازه نامه تاسیس آموزشگاههای تعلیماتی هواپیمایی با رعایت مفاد ماده 17 قانون هواپیمایی کشوری مصوب سال 1328 20000 ریال
و: صدور اجازه نامه پروازهای بازرگانی موضوع قسمت اخیر ماده 17 قانون هواپیمایی کشور مصوب سال 1328 ، 25000 ریال
ز: صدور اجازه نامه تعمیرگاههای هواپیما 40000 ریال
هـ اضافه کردن اختیارات تعمیرگاه فنی هواپیما 10000 ریال
فصل چهارم معافیتها
ماده 13ـ علاوه بر معافیتهای مندرج در متن این قانون در موارد زیر بهای خدمات و هزینه های مندرج در این قانون دریافت نمی گردد :
الف ـ هواپیماهای متعلق به دولت که به منظورهای غیر بازرگانی پرواز می نماید .
ب ـ هواپیماهای متعلق به روسای کشورها یا مقامات دولتی دعوت شده به وسیله دولت ایران و نمایندگان سیاسی و وابسته های سفارتخانه های مقیم ایران که به منظور غیر بازرگانی پرواز می نماید .
ج ـ هواپیماهایی که بنا به توصیه یکی از سازمانهای دولتی ایران به منظور همکاریهای نظامی یا اقتصادی یا کشاورزی و غیر در فرودگاههای ایران به پرواز غیر انتفاعی مبادرت می نماید .
د ـ هواپیماهایی که به منظور تجسس و نجات در موارد سانحه در ایران پرواز می نماید .
هـ پروازهای آزمایشی که بنا به دستور سازمان هواپیمائی کشوری به منظور احراز صلاحیت پرواز هواپیما صورت می گیرد .
و ـ فرودهائی که بنا به دستور مقامات صلاحیتدار ایران به منظور کنترل پرواز صورت می گرد .
زـ حد اشتراک کتاب اطلاعات هواپیمایی کشوری و حق تمدید آن در مورد سازمانهای دولتی ایران و مقانمات دولتی هواپیمایی کشورهای خارجی .
ح ـ عوارض صدور و تمدید گواهینامه برای کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری .
ماده 14ـ 10% از درآمد حاصل از اجرای این قانون جهت تامین قسمتی از هزینه های رفاهی کارمندان سازمان هواپیمایی کشور تشخیص داده خواهد شد که آئین نامه مربوط ظرف دو ماه توسط سازمان هواپیمائی کشوری تهیه و به تصویب دولت خواهد رسید .
ماده 15 ـ از تاریخ تصویب این قانون قانون تعرفه جدید عوارض فرود و توقف و سایر خدمات و عوارض مربوط به گواهینامه های فنی و هواپیماها و کارکنان پرواز مصوب 1346 و سایر مقررات مغایر با این قانون ملغی است .
نخست وزیر

نوع : قانون

شماره انتشار : 10066

تاریخ تصویب : 1358/05/23

تاریخ ابلاغ : 1358/06/22

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.