×

لایحه قانونی راجع به اصلاح بعضی از مواد اساسنامه شرکت هواپیمائی ملی ایران مصوب 1347

لایحه قانونی راجع به اصلاح بعضی از مواد اساسنامه شرکت هواپیمائی ملی ایران مصوب 1347

لایحه-قانونی-راجع-به-اصلاح-بعضی-از-مواد-اساسنامه-شرکت-هواپیمائی-ملی-ایران-مصوب-1347
شماره 638 6/10/1358د
لایحه قانونی راجع به اصلاح بعضی از مواد اساسنامه شرکت هواپیمائی ملی ایران مصوب 1347 که در جلسه مورخ 21/9/1358 به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است به پیوست ابلاغ میگردد.
ماده واحده - مواد 5 ، 12، 13، 16، 17 اساسنامه شرکت هواپیمائی ملی ایران مصوب چهارم اردیبهشت ماه 1374 بشرح زیر اصلاح می گردد :
ماده 5- سرمایه شرکت بیست هزار میلیون ریال است که به بیست هزار سهم یک میلیون ریالی با نام و غیر قابل انتقال تقسیم گردیده و کلیه آن توسط دولت تعهد که از این مبلغ هفده هزار میلیون ریال پرداخت گردیده است.
ماده 12- هیئت مدیره شرکت مرکب از پنج عضو اصلی است که بوسیله مجمع عمومی انتخاب میگردد. دو نفر از اعضای اصلی هیئت مدیره از بین کارمندان ثابت شرکت که حداقل دارای ده سال سابقه خدمت در زمینه های مختلف صنعت حمل و نقل هوائی بازرگانی بوده و حسن شهرت داشته باشند انتخاب خواهند شد. اعضای هیئت مدیره برای مدت چهار سال انتخاب میشوند و انتخاب مجدد هر یک از آنان بوسیله مجمع عمومی بلامانع است . مجمع عمومی ضمنا" دو نفر عضو علی البدل که یکنفر از آنها از بین کارمندان ثابت شرکت با شرایط مذکور در فوق باشد انتخاب مینماید تا در صورت عزل یا استعفاء و یا فوت و یا غیبت بیش از سه ماه هر یک از اعضاء اصلی هیئت مدیره ، عضو علی البدل بدعوت هیئت مدیره برای بقیه مدت انجام وظیفه نموده و عضو علی البدل دیگری از طرف مجمع انتخاب میشود بطریقی که در هر حال حداقل دو نفر از کارمندان ثابت شرکت در هیئت مدیره عضویت داشته باشد.
ماده 13- هیئت مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضاء اصلی هیئت یک رئیس و یک نایب رئیس برای هیئت مدیره تعیین مینماید و انتخاب مدیر عامل بعنوان رئیس هیئت مدیره بلامانع است.
ماده 16- وظائف هیئت مدیره عبارتست از :
الف- رسیدگی به بودجه سالانه و پیشنهاد آن به مجمع عمومی.
ب- تصویب طرحهای کلی شرکت در حدود مصوبات مجمع عمومی.
ج- تصویب اصول مربوط به تعیین نرخهای مخصوص امور هواپیمائی از هر قبیل .
د- پیشنها تعرفه نرخهای حمل و نقل هوائی به مراجع صلاحیتدار برای تصویب .
ه- پیشنهاد آئین نامه های موضوع ماده 8 قانون تأسیس شرکت هواپیمائی ملی ایران و بهره برداری هوائی به مجمع عمومی شرکت.
و- تصویب آئین نامه های داخلی شرکت که از طرف مدیر عامل پیشنهاد میشود و تغییر یا اصلاح آنها باستثنای آئین نامه های مندرج بند ه.
ز- شور و اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد های مدیر عامل در حدود موارد اساسنامه.
ح- اتخاذ تصمیم در مورد گزارش سالانه مدیر عامل و تراز نامه عملیات یکساله شرکت برای طرح در مجمع عمومی.
ط- پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه شرکت به مجمع عمومی.
ی- پیشنهاد تغییر و اصلاح مواد اساسنامه به مجمع عمومی.
ک- بررسی و تصویب کلیه معاملات منقول و غیر منقول اعم از قطعی و رهنی و معاملات باحق استرداد و اجازه و استیجار و اخذ وام از منابع داخلی و خارجی و قراردادها که در هر یک از موارد فوق مبلغ آن از یکصد میلیون ریال تجاوز نماید.
ماده 17- یکنفر از اعضای اصلی هیئت مدیره بانتخاب مجمع عمومی و تصویب هیئت وزیران برای مدت چهار سال بعنوان مدیریت عامل شرکت منصوب و دوره مأموریت مدیر عامل از مدت عضویت وی در هیئت مدیره بیشتر نخواهد بود و انتخاب مجدد مدیر عامل بلا مانع است. مدیر عامل بالاترین مرجع امور اجرائی شرکت است که بتنهائی دارای حق امضاء از طرف شرکت میباشد و بطور کلی اداره امور شرکت اعم از عملیات فنی - اداری - مالی و بازرگانی در حدود اساسنامه و آئین نامه های مصوبه مربوط به شرکت بعهده او محول است و علاوه بر اختیارات فوق دارای وظائف و اختیارات زیر نیز میباشد:
الف- اجرای مصوبات هیئت مدیره.
ب- نمایندگی تام الاختیار شرکت در کلیه مراجع قضائی و غیر قضائی با حق تعیین وکیل و اختیار توکیل و همچنین ارجاع امر به داوری و تعیین داور و حق صلح دعاوی و پیش بینی ارجاع امر به داوری در قراردادها.
ج- انجام کلیه معاملات منقول و غیر منقول اعم از قطعی و رهنی و معاملات با حق استرداد و اجاره و استیجار هر گونه عملیات بانکی و بازرگانی در داخل و خارج از کشور و عقد قرار دادهای لازم که در صورت تجاوز از مبلغ یکصد میلیون ریال موکول به تصویب هیئت مدیره است.
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 10177

تاریخ تصویب : 1358/09/21

تاریخ ابلاغ : 1358/11/09

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.