×

لایحه قانونی اخذ عوارض از وسائل نقلیه جاده ای ، مسافری و باری خارجی

لایحه قانونی اخذ عوارض از وسائل نقلیه جاده ای ، مسافری و باری خارجی

لایحه-قانونی-اخذ-عوارض-از-وسائل-نقلیه-جاده-ای-،-مسافری-و-باری-خارجی

وکیل


شماره 1252 د 20/10/1358
لایحه قانونی اخذ عوارض از وسائل نقیلة جاده ای ، مسافری و باری خارجی که در جلسه مورخ 12/10/1358 به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است به پیوست ابلاغ میگردد.
ماده 1- بمنظور نگهداری راههای کشور و جبران خسارت ناشی از تردد وسائل نقلیه مسافری و باری خارجی به راهها ، به وزارت راه و ترابری اجازه داده میشود از تاریخ تصویب این قانون از وسائل نقلیه مسافری و باری خارجی به خاطر استفاده از راهها و توقف در کشور عوارضی بعنوان عوارض راه ، عوارض مخصوص و حق توقف دریافت دارد.
تبصره 1- وسیله نقلیه ای مسافری محسوب میگردد که گنجایش بیش از 11 نفر مسافر نشسته را داشته باشد و وسیله نقلیه ای باری محسوب میگردد که برای حمل بار بیش از 1 تن ظرفیت داشته باشد.
تبصره 2- منظور از وسیله نقلیه خارجی وسیله نقلیه ایست که در یکی از کشورهای خارجی ثبت و شماره گذاری شده باشد.
تبصره 3- ورود وسایل نقلیه مسافری و باری خارجی به خاک کشور و یا عبور از آن مستلزم در اختیار داشتن اجازه نامه مخصوص است که قبلا توسط وزارت راه و ترابری تهیه گردیده و در اختیار مقامات ذیربط کشور متبوع دارنده وسیله نقلیه قرار گرفته است.
تبصره 4- در مورد کشورهائی که با دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت نامه حمل و نقل و ترانزیت منعقد نموده و موافقت نامه های مزبور بتصویب قوه مقننه رسیده باشد مفاد موافقتنامه فوق الذکر در زمینه اجازه نامه ورود و یا عبور و معافیت عوارض وسائل نقلیه معتبر خواهد بود.
تبصره 5- معافیت از پرداخت عوارض با توجه به عمل متقابل و مشروط به در اختیار داشتن اجازه نامه مخصوص میباشد.
ماده 2- عوارض مذکور درماده (1) بشرح زیر اخذ میگردد :
الف- عوارض راه با توجه به طول مسیر تعیین شده و طی شده در داخل کشور برای وسیله نقلیه مسافری با مسافر براساس نفر کیلومتر (یک) ریال و برای وسیله نقلیه باری براساس تن کیلومتر (یک) ریال اخذ میشود. این عوارض مشمول وسائل نقلیه أی که قصد عبور بصورت ترانزیت از خاک کشور را دارند نیز میشود.
ب- حق توقف با توجه به مدت توقف وسائل نقلیه مسافر باری خارجی مازاد بر مدت لازم جهت رسانیدن مسافر یا بار به یکی از مقاصد داخلی و یا عبور بصورت ترانزیت براساس هر روز توقف اضافی 300 ریال اخذ میشود.
پ- عوارض مخصوص - در صورتیکه به خدمت وسیله نقلیه خارجی در داخل کشور نیاز باشد وزارت راه و ترابری موظف است برای اینگونه وسایل اجازه نامه حمل و نقل داخلی صادر نماید. از اینگونه وسائل نیز عوارض مذکور در بندهای الف و ب این ماده اخذ خواهد شد.
تبصره - وسائل نقلیه ایکه بموجب اجازه نامه حمل ونقل داخلی به امر حمل و نقل در داخل کشور اقدام مینمایند از پرداخت حق توقف در مدت قید شده در اجازه نامه معاف میباشند.
ت- از وسائل نقلیه مسافری و باری کشورهائی که با ایران موافقتنامه حمل و نقل بین المللی کالا و مسافر منعقد نموده اند چنانچه بر خلاف موافقتنامه منعقده از کشور ثالث به ایران کالا حمل نمایند علاوه بر تخلیه کالا در گمرک مرزی برای هر بار تخلف مبلغ 20000 ریال بعنوان جریمه تخلف از موافقتنامه دریافت میشود. جریمه فوق برای وسائل ترابری خارجی که کشور متبوعشان با ایران موافقتنامه حمل و نقل ندارند علاوه بر تخلیه کالا در گمرک مرزی برای هر بار تخلف 40000 ریال خواهد بود.
ماده 3- نرخهای تعیین شده در این قانون بنا به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و تصویب شورایعالی هماهنگی ترابری کشور با توجه به عوامل مختلف از جمله عمل متقابل کشورهای دیگر قابل تعدیل خواهد بود.
ماده 4- مدت لازم جهت رسانیدن مسافر و یا بار به یکی از مقاصد داخلی و نیز برگشت و یا عبور وسیله نقلیه مسافری و باری خارجی بصورت ترانزیت در مرز ورودی در مورد کالا توسط گمرک و در مورد مسافر با نظر وزارت راه و ترابری تعیین خواهد شد.
ماده 5- در صورتیکه برای عبور وسائل نقلیه خارجی مسیر خاصی تعیین گردد وسائل نقلیه مزبور موظفند مسیر تعیین شده را مورد استفاده قرار دهند تخلف وسیله نقلیه خارجی از این موضوع موجب پرداخت 5000 ریال جریمه و متوقف نمودن وسیله نقلیه خارجی تا روشن شدن علت تخلف خواهد بود و راننده وسیله مسئول پرداخت خسارات ناشی از تأخیر در رساندن کالا یا مسافر و سایر خسارات میباشد.
ماده 6- هر روز 24 ساعت و مدت کمتر از 12 ساعت نصف روز و بیشتر از 12 ساعت یک روز تمام محسوب خواهد شد.
ماده 7- در مواردیکه وسیله نقلیه مسافری و یا باری خارجی اضافه بر مدت تعیین شده در کشور توقف نماید و راننده وسیله با ارائه مدارک مثبته ثابت نماید که توقف اضافی بعلت عواملی خارج از محیط اقتدار شخصی است بنا بمورد و به تشخیص و تأیید گمرک و یا وزارت راه و ترابری از پرداخت حق توقف به مدتی که تشخیص داده میشود معاف می باشد.
ماده 8- چنانچه کشور متبوع دارند وسیله نقلیه مسافری و باری خارجی وسایل نقلیه ایرانی را از پرداخت عوارض راه و حق توقف معاف دارد وزارت راه و ترابری ایران نیز وسایل نقلیه مسافر و باری خارجی تابع آن کشور را از پرداخت عوارض راه و حق توقف بطور متقابل به همان میزان معاف خواهد نمود.
ماده 9- وسایل نقلیه مسافری خارجی با شرایط زیر از پرداخت عوارض راه و حق توقف معاف خواهند بود:
الف- در صورتیکه وسیله نقلیه با ظرفیت کامل به کشور وارد شود و حداقل با 30 روز توقف در کشور با همان مسافران از کشور خارج گردد.
ب- در صورتیکه وسیله نقلیه با ظرفیت کامل وارد کشور شود و پس از پیاده کردن مسافران حداقل ظرف مدت 3 روز از تاریخ ورود بدون مسافر از کشور خارج گردد.
تبصره 1- ورود وسیله نقلیه مسافری وباری خارجی بدون مسافر و یا بار بداخل کشور ممنوع است.
تبصره 2- وسایل نقلیه اجاره ای دربست که قصد ورود به منظور بازگرداندن مسافران خود را داشته باشند از مفاد تبصره فوق معاف خواهند بود در این مورد راننده موظف است مدارک لازم را جهت اثبات ادعای خود ارائه نماید.
تبصره 3- ورود وسایل نقلیه مسافر و باری خارجی بدون مسافر ویا بار به داخل کشور بمنظور عبور از خاک کشور و عزیمت به کشور دیگر بلامانع است لیکن اینگونه وسایل به هنگام عبور از خاک کشور اجازه حمل و نقل مسافر و بار را ندارند.
ماده 10- حمل بار و یا مسافر از داخل به خارج از کشور توسط وسیله نقلیه مسافری وباری خارجی ممنوع است مگر با دریافت اجازه مخصوص از وزارت راه و ترابری از اینگونه وسایل طبق ماده (2) عوارض مخصوص دریافت میگردد.
ماده 11- وجوه حاصل از دریافت عوارض مذکور در ماده (2) بحساب خزانه داری کل واریز خواهد شد.
ماده 12- وزارت راه و ترابری موظف است ظرف مدت حداکثر سه ماه از تاریخ تصویب این قانون فرمهای لازم جهت اجرای آنرا تهیه و از طریق وزارت امور خارجه به واحدهای مسئول حمل و نقل در سایر کشورها ارسال دارد.
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : قانون

شماره انتشار : 10185

تاریخ تصویب : 1358/10/12

تاریخ ابلاغ : 1358/11/20

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.