×

قانون انتخابات مجلس شورای ملی کشور جمهوری اسلامی ایران

قانون انتخابات مجلس شورای ملی کشور جمهوری اسلامی ایران

قانون-انتخابات-مجلس-شورای-ملی-کشور-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل

شماره 2176 د 21/11/1358

وزارت کشور
لایحه قانونی انتخابات مجلس شورای ملی که در جلسه مورخ 17/11/1358 کمیسیون شماره 1 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران بتصویب رسیده است جهت اقدام لازم ابلاغ میگردد.

فصل اول – کلیات
ماده 1- در اجرای اصل شصت و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انتخابات مجلس شورای ملی کشور جمهوری اسلامی ایران برطبق مقررات این قانون انجام میگیرد.
ماده 2- بموجب اصل شصت و چهارم قانون اساسی عده نمایندگان مجلس شواری ملی کشور جمهوری اسلامی ایران جمعا" 270 نفر میباشد که تقسیم ان براساس جدول ضمیمه این قانون میباشد.
تبصره- از تعداد کل نمایندگاه پنج نفر بترتیب ذیل مربوط به اقلیتهای مذهبی میباشند:
زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا" یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده.
ماده 3- بموجب اصل شصت و سوم قانون اساسی دوره نمایندگی مجلس شورای ملی چهار سال است.
ماده 4- انتخابات بطور مستقیم و عمومی است و انتخابات نمایندگی با رأی مخفی و اکثریت مطلق خواهد بود.
تبصره 1- در صورتیکه در دور دوم آراء دو یا چندنفر از نامزدها مساوی باشد و طبق جدول تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه انتخاب یک یا چند نفر از نامزدهائیکه آ اء مساوی دارند ضروت پیدا کند ملاک انتخاب قرعه میباشد که در جلسه مشترک انجمن نظارت مرکزی و هیئت اجرائی انجام خواهد گرفت.
تبصره 2- در صورتیکه در موارد خاص و یا بعلل گوناگون نماینده هر یک از حوزه های انتخابیه تعیین نگردید وزارت کشور مکلف است در اولین فرصت مناسب نسبت به تجدید انتخابات در حوزه انتخابیه مربوط اقدام نماید.
ماده 5- در هر دوره انتخاباتی هر شخص واجد شرایط فقط میتواند یکبار و در یک شعبه اخذ رأی با ارائه شناسنامه رأی دهد.
ماده 6- دور اول اخذ رأی در سراسر کشور در یکروز (بیست و چهارم اسفند ماه 1358) و حداقل 10 ساعت انجام میشود.
ماده 7- نمایندگان مجلس شورای ملی با اکثریت مطلق آراء (نصف بعلاوه یک کل آراء مأخوذه هر حوزه انتخابیه) انتخاب میشوند و در صورتیکه در دور اول برای یک یا چند نفر از نمایندگان اکثریت مطلق حاصل نگردید انتخابات دو مرحلهای خواهد شد، بدین معنی که از بین کاندیداهائیکه اکثریت مطلق آراء را در دور اول بدست نیاورده اند فقط بتعداد دو برابر نمایندگان باقیمانده مورد نیاز در انتخابات دور دوم شرکت نموده و اگر تعداد باقیمانده نامزدهای انتخاباتی در دور اول از دو برابر تعداد نماینده های مورد نیاز در دور دوم بیشتر باشد تعداد مورد نیاز از میان کاندیداهائیکه در دور اول دارای آراء بیشتری بوده اند انتخاب میگردند و در این مرحله نماینده یا نمایندگان مورد نظر از بین آنها با اکثریت نسبی انتخاب میشوند و اگر تعداد نامزدهای باقیمانده کمتر از دو برابر تعداد مورد نیاز باشد همه نامزدهای باقیمانده در دور دوم شرکت میکنند و نامزد جدیدی نمیتوان اضافه نمود.
تبصره 1- هیچیک از داوطلبان نمایندگی نمیتوانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد نمایند در غیر اینصورت نامزدی آنها باطل و از شرکت در انتخابات محروم میگردند.
تبصره 2- زمان انجام دور دوم انتخابات را پس از اعلام نتیجه دور اول وزارت کشور تعیین و اعلام خواهد نمود.
تبصره 3- کلیه رأی دهندگان دور دوم منحصرا" در حوزه انتخابیه أی که در دور اول انتخابات رأی داده اند شرکت خواهند نمود.
فصل دوم – شرایط انتخاب کنندگان
ماده 8- انتخاب کنندگان باید دارای شرایط زیر باشند:
1- تابعیت ایران
2- داشتن 16 سال تمام
3- عدم محجوریت
تبصره – ملاک محاسبه سن رأی دهندگان روز اخذ رأی 23/12/1358 خواهد بود بنابر این افرادیکه تا تاریخ فوق بسن 16 سال تمام نرسیده باشند هر چند که در فاصله زمانی بین دور اول و دوم بسن قانونی برسند حق شرکت در دور دوم انتخابات را نخواهند داشت.
ماده 9- انتخاب شوندگان باید دارای شرایط زیر باشند:
1- تابعیت ایران
2- حداقل سن 25 سال و حداکثر 75 سال تمام
3- عدم اشتهار به فساد و نادرستی
4- اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی
5- ابراز وفاداری به قانو اساسی
6- سواد خواندن و نوشتن به حد کافی
ماده 10- اشخاص زیر از انتخاب شدن محروم میباشند:
1- اقدام کنندگان علیه انقلاب و اساس جمهوری اسلامی ایران که حکم محکومیت آنها صادر شده باشد.
2- محرومیت از حقوق اجتماعی
3- محجورین و ورشکستگان بتقصیر
4- نخست وزیران – وزیران – معاونین وزراء – استانداران- سفرا- نمایندگان مجلسین- اعضای ساواک منحله – اعضای انجمنهای شهر و شهرستان و وابستگان نزدیک رژیم سابق از 15 خرداد 1342 تا بهمن 1357 و کسانیکه باستناد مدارک موجود ارتباط یا همکاری با ساواک منحله داشته اند.
5- اعضای هیئت اجرائی و انجمنهای نظارت بر انتخابات و شعب آنها در حوزه تحت نظارت خود، استانداران و معاونین آنها، فرمانداران و بخشداران در حزوه محل مأموریت خود.
ماده 11- بموجب اصل یکصد و چهل و یکم قانون اساسی رئیس جمهور، نخست وزیر، وزراء و معاونان وزراء و سایر کارمندان دولت و مؤسسات وابسته بدولت و مدیران عامل و اعضاء شرکتهای تعاونی ادارات دولتی و مؤسسات وابسته به آنها وهمچنین کادر آموزشی آموزش و پرورش باید پس از انتخاب شدن به نمایندگی مجلس شورای ملی و صدور اعتبار نامه بلافاصله از سمت خود استعفا نموده و تقاضا نمایند آماده بخدمت شوند و دولت مکلف به قبول این تقاضا خواهد بود.
فصل سوم – هیئت اجرائی
ماده 12- پس از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزارت کشور در مرکز هر حوزه انتخابیه هیئت اجرائی انتخابات به ریاست فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه و عضویت عالیترین مقام دادگستری، آموزش و پرورش، ثبت احوال و پنج نفر از معتمدان و روحانیون مبارز و آگاه تشکیل میگردد. بک نفر از اعضای شورای شهر در شهرهائیکه شورای شهر در ان تشکیل شده به انتخاب شورا جزو این پنج نفر میباشد.
تبصره – در صورت عدم وجود هر یک از سازمانهای دولتی یاد شده در حوزه انتخابیه بجای مقامات مذکور فرماندار یا بخشدار از سایر مسئولین ادارات یا معتمدین دعوت مینماید.
ماده 13- جلسات هیئت اجرائی با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد داشت و در صورت استعفاء و یا بعلت عدم حضور بیش از دو جلسه هر یک از اعضاء در هیئت اجرائی انتخابات که بمنزله استعفاء تلقی میگردد فرماندار با رعایت مفاد ماده 12 همین قانون افراد دیگری را بجای آنها تعیین خواهد نمود.
تبصره- تصمیمات هیئت اجرائی با اکثریت آراء کلیه اعضاء معتبر خواهد بود.
فصل چهارم – اعلام داوطلبی
ماده 14- داوطلبان نمایندگی مجلس شواری ملی باید با مراجعه به فرمانداری یا بخشداری معرفی نامه و پرسشنامه مخصوص اعلام داوطلبی را دریافت و پرسشنامه مزبور را در حضور فرماندار یا بخشدار (یا سرپرست) تکمیل ومتعاقبا" معرفی نامه را به امضاء 20 نفر از معتمدین حوزه انتخابیه که آنان را معرفی نموده باشند به فرمانداری یا بخشداری اعاده و آمادگی خود ار برای شرکت در انتخابات اعلام نمایند.
زمان مراجعه به فرمانداری یا بخشداری قبلا" بوسیله وزارت کشور باگاهی عموم خواهد رسید.
تبصره 1- تنظیم پرسشنامه در محل فرمانداری یا بخشداری و در خارج از کشور در محل نمایندگیهای رسمی جمهوری اسلامی ایران بوسیله شخص داوطلب الزامی است ولی برگ معرفی نامه را داوطلب میتواند در خارج از فرمانداری یا بخشداری تکمیل و سپس تسلیم فرماندار یا بخشدار نماید.
تبصره 2- ایرانیان مقیم خارج از کشور در صورتیکه داوطلب نمایندگی مجلس شورایملی باشند باید ضمن مراجعه به سفارتخانه یا کنسولگری یا نمایندگی سیاسی مربوط پرسشنامه داوطلبی را در حضور مقامات ذیصلاح سفارت یا کنسولگری یا نمایندگی سیاسی تنظیم و سفارتخانه نیز مفاد مندرج در پرسشنامه و مشخصات کامل داوطلب را بوسیله تلکس یا سریعترین وسیله مخابراتی و از طریق وزارت امور خارجه بوزارت کشور اعلام تا نسبت به بررسی صلاحیت وی در هیئت اجرائی حوزه انتخابیه اقدام قانونی بعمل آید.
ماده 15- هیئت اجرائی درمدت پنج روز به تقاضاها رسیدگی نموده و نامزدهای واجد شرایط قانونی را برای شرکت در انتخابات مجلس شورایملی حوزه انتخابیه تعیین مینماید.
ماده 16- فرماندار یا بخشدار مکلف است فهرست اسامی نامزدهای مصوب هیئت اجرائی انتخابات را ظرف یک روز پس از دریافت اسامس از هیئت اجرائی طی آگهی با طلاع اهالی حوزه انتخابیه برساند.
فصل پنجم – انجمن نظارت
ساده 17- پس از انتشار آگهی اسامی نامزدهای انتخابات بلافاصله هیئت اجرائی انتخابات در اولین جلسه نسبت به تعیین 25 نفر از اقشار مختلف مردم حوزه انتخابیه که دارای شرایط رأی دهنده باشند اقدام مینماید و فرماندار یا بخشدار متعاقبا" از آنها برای تشکیل انجمن نظارت دعوت بعمل میاورد.
ماده 18- پس از حضور دو سوم دعوت شدگان (17) نفر حاضرین در جلسه با رأی مخفی واکثریت نسبی از بین خود یا از خارج 7 نفر را بعنوان اعضای اصلی انجمن نظارت مرکزی و 7 نفر را بعنوان اعضای علی البدل انتخاب مینمایند.
اعضای اصل انجمن نظارت مرکزی بلافاصله از بین خود یک رئیس یک نایب رئیس و سه منشی انتخاب مینمایند.
ماده 19- انجمن نظارت مرکزی در اولین جلسه برای تشکیل انجمنهای نظارت فرعی وسیله فرماندار دستور لازم به بخشداران تابع فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه صادر خواهد نمود.
ماده 20- بخشدار بمحض وصول دستور فرماندار در حوزه انتخابیه برای تشکیل انجمن نظارت فرعی با همکاری رئیس دادگاه رئیس ثبت احوال رئیس آموزش و پرورش در صورتیکه در بخش حضور داشته باشند و سه نفر از روحانیون ومعتمدان محل تعداد 21 نفر از معتمدان و روحانیون محل را برای تشکیل انجمن نظارت فرعی دعوت مینماید و پس از حضور دو سوم دعوت شدگان بلافاصله با رأی مخفی و اکثریت نسبی این عده از بین خود یا خارج 5 نفر را بعنوان اعضاء اصلی و پنج نفر را بعنوان اعضاء علی البدل انجمن نظارت فرعی انتخاب می نمایند.
تبصره – چنانچه مرکز بخش فاقد ادارات مندرج در ماده فوق باشد بخشدار از نمایندگان سایر ادارات دعوت خواهد نمود و در صورتیکه مرکز بخش فاقد ادارات دولتی باشد بخشدار میتواند از فرهنگیان شاغل در مرکز بخش بجای رؤسای ادارات سه گانه فوق دعوت نماید.
ماده 21- اعضای اصلی انجمن نظارت فرعی در اولین جلسه از بین خود یک رئیس و یک نایب رئیس و سه منشی انتخاب خواهند کرد.
ماده 22- اعضای انجمنهای نظارت اصلی و فرعی و اعضای شعب اخذ رأی باید دارای سواد خواندن و نوشتن باشند و در صورتیکه در محل افراد باسود بتعداد کافی موجود نباشد انجمن نظارت مرکزی کسانی را معرفیو اعزا م می نماید.
ماده 23- انجمنهای نظارت هر حوزه انتخابیه تحت نظارت فرماندار یا بخشدار محل مسئول صحت جریان انتخابات حوزه خود میباشند این انجمنها غیر قابل تغییر و انحلال هستند مگر در مواردیکه موجبات تعطیل یا تعویق جریان انتخابات را فراهم نمایند.
در این صورت فرماندار یا بخشدار با تصویب هیئت اجرائی انتخابات نسبت به تعیین جانشین از اعضای علی البدل و یا تجدید انتخابات آن انجمن اقدام خواهد کرد.
ماده 24- هر گاه در جریان انتخابات یک یا چند نفز از اعضای انجمن نظارت از حضور درانجمن خودداری نمایند مادام که اکثریت باقی است جریان انتخابات تعقیب میشود و با عضای مذکور اخطار میگردد و چنانچه باز هم از حضور در انجمن خودداری کنند بجای آنها از اعضای علی البدل دعوت بعمل خواهد آمد.
ماده 25- در صورتیکه اعضای انجمنهای نظارت مرکزی یا فرعی از حضور در انجمن تعلل نمایند یا پس از ختم انتخابات از دادن اعتبارنامه خود داری کنند فرماندار یا بخشدار با تصویب هیئت اجرائی از اعضای علی البدل بجای آنها دعوت بعمل میاورد و هرگاه یک یا چند نفز از اعضای علی البدل نیز از حضور در انجمن خودداری نمایند انتخابات را ختم ننمایند فرماندار یا بخشدار با تصویب هیئت اجرائی از بین معتمدان هیئت اجرائی کسری اعضای انجمن ار تکمیل و انتخابات را تا پایان مرحله منجمله دادن اعتبار نامه ختم مینمایند.
ماده 26- انجمنهای نظارت وهیئت های اجرائی پس از خاتمه انتخابات و صدور اعتبار نامه و افتتاح مجلس و مورد رسیدگی قرار گرفتن شکایات واصله به مجلس شورای ملی و تأیید اعتبار نامه نمایندگان حوزه های انتخابیه با صدور دستور وزارت کشور منحل و کلیه سوابق انتخاباتی امحاء میگردد.
ماده 27- امور انتخابات بخش مرکزی را انجمن نظارت مرکزی انجام میدهد.
ماده 28- جلسات انجمنهای نظارت مرکزی و فرعی و هیئت های نظارت شعب اخذ رأی با حضور اکثریت اعضاء تشکیل میشود و اتخاذ تصمیم با اکثریت مطلق (بیشتر از نصف اعضای حاضر در جلسه) خواهد بود.
ماده 29- جلسات انجمنهای نظارت مرکزی و فرعی در محل فرمانداری و بخشداری تشکیل میشود.
ماده 30- انجمنهای نظارت مرکزی و فرعی باید 7 روز قبل از روز اخخذ رأی آگهی انتخابات که حاوی تعداد و محل شعب و اوقاف اخذ رأی باشد در تمام حوزه مربوط منتشر نمایند.
تبصره – در حوزه های انتخابیه أی که (بخشداری) مرکز حوزه میباشد انجمن نظارت فرعی بخش تشکیل نمیشود.
ماده 31- انجمن نظارت میتواند برای مناطق صعب العبور کوهستانی و مسافتهای دور که تشکیل شعب ثابت اخذ رأی مقدور نباشد شعب اخذ رأی سیار تعیین نماید.
ماده 32- انجمنهای نظارت مرکزی و فرعی باید لااقل تا پنج روز قبل از روز اخذ رأی اعضای هیئت نظارت هر شعبه اخذ رای را که پنج نفز خواهند بود (یکنفر رئیس- یکنفر نایب رئیس و سه نفر منشی) تعیین نمایند و ترتیبی اتخاذ نمایند که یک روز قبل از روز اخذ رأی شعب آماده و اعضای شعب اخذ رای در نواحی مزبور مستقر شوند.
ماده 33- فرماندار یا بخشدار برای هر شعبه اخذ رأی یک نماینده تعیین مینماید.
ماده 34- برگهای انتخابات دارای دو قسمت است از محل پرفراژ از هم جدا میشود.
قسمت اول تعرفه انتخابات محسوب میشود و روی آنها مشخصات رأی دهنده نوشته میشود و قسمت دوم ورقه رأی است که به رأی دهنده تسلیم میگردد.
ماده 35- هر گاه بعضی از شعب اخذ رای بنا بعلل مختلف از عهده قرائت آراء و تکمیل صورت جلسه برنیایند و تذکرات انجمن نظارت مربوط نیز مؤثر واقع نشود انجمن نظارت مرکزی یا فرعی رأسا" نسبت به قرائت آراء و تکمیل صورتجلسه شعب مزبور اقدام خواهد نمود.
ماده 36- مسئولیت نگاهداری و حفاظت کلیه لوازم و اوراق انتخاباتی و صندوقهای رأی تا تحویل به انجمن نظارت بعهده نمایندگان فرماندار یا بخشدار خواهد بود و سپس تا صدور اعتبار نامه ها با ترتیبی که انجمن نظارت و فرمانداری یا بخشداری اتخاذ خواهند نمود حفاظت خواهد شد.
ماده 37- پس از خاتمه کار اخذ رأی انجمن نظارت مرکزی نام و تعداد آراء حائزین اکثریت را طی آگهی منتشر می نماید.
فصل هفتم – تبلیغات
ماده 38- فعالیتهای تبلیغاتی پس از انتشار آگهی اسامی کاندیداها شروع و تا یکروز قبل از روز اخذ رأی ادامه خواهد یافت.
ماده 39- انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی در فاصله زمانی فعالیت انتخاباتی از رادیو و تلویزیون و همچنین استفاده از وسائل پرسنل و سایر امکانات ادارات دولتی و موسسات وابسته بدولت و نهادهای انقلابی (سپاه پاسداران – جهاد سازندگی – بنیاد مستضعفین – کمیته ها … و غیره) برای کلیه دواطلبان و نامزدهای نمایندگی مجلس شواری ملی اکیدا" ممنوع است.
ماده 40- الصاق اعلامیه – پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمائی – تابلوی بیمارستان ها – تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی و دولتی و وابسته بدولت ممنوع بوده و مأموران انتظامی و پاسداران انقلاب و پاسداران کمیته ها مکلفند در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفین را جلب و بمنظور تعقیب قانونی به مقامات قضائی تحویل نمایند و نسبت به برداشتن و از بین بردن چنین اوراق تبلیغاتی اقدام نمایند.
ماده 41- در هر حوزه انتخابیه وسیله فرمانداری یا بخشداری با همکاری شهرداری حتی المقدور مکانهای مناسبی برای الصاق آگهیهای تبلیغاتی در نظر گرفته شود و مراتب را بنحو مقتضی باطلاع نامزدهای انتخاباتی برسانند.
ماده 42- از یکروز قبل از اخذ رأی و تا خاتمه روز اخذ رأی انجام هر گونه تبلیغات انتخاباتی ممنوع میباشد.
فصل هشتم – شکایات و مقررات جزائی و مواد متفرقه
ماده 43- انجمنهای نظارت تا دو روز پس از ختم رأی گیری و اعلام نتیجه انتخابات شکایات واصله را می پذیرند و متعاقبا" ظرف دو روز به آنها رسیدگی نموده و ضمن اظهار نظر به هیئت اجرائی تحویل میدهند.
ماده 44- شکایاتی که در جریان انتخابات به انجمن نظارت تسلیم میشود مانع از ادامه کار برنامه انتخابات نخواهد بود ولی بعدا" در موعد رسیدگی بشکایات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
ماده 45- هیئت اجرائی با توجه به نظریات انجمن نظارت و مفاد شکایات و بررسیهای خود چنانچه تشخیص دهد که امور انتخابات در یک یا چند شعبه بطور موثر از جریان عادی خود خارج بوده و صحیح انجام نگرفته است انتخابات یک یا چند شعبه مزبور را باطل اعلام مینماید نظر هیئت اجرائی در کلیه مواردیکه مورد رسیدگی قرار میدهد تا مرحله صدور اعتبار نامه قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.
تبصره – پس از صدور اعتبار نامه رسیدگی بهر گونه شکایات در خصوص انتخابات در صلاحیت مجلس شورای ملی خواهد بود.
ماده 46- هیچیک از اعضای هیئت اجرائی و انجمنهای نظارت مرکزی و فرعی و هیئت های نظارت شعب اخذ رأی نباید با نامزدهای انتخابات خویشاوندی نسبی یا سببی (پدر – مادر – همسر – خواهر – برادر – داماد – عروس) داشته باشند.
ماده 47- هر کس برگ انتخابات مجلس شورای ملی را بخرد یا بفروشد و یا در اوراق تعرفه انتخابات تقلب و یا در امر انتخابات بنحوی از انحاء اخلال یا تقلب و تزویر و خیانت نماید یا به تهدید یا تطمیع متوسل شود یا با شناسنامه متعلق به دیگری یا شناسنامه مجعول باعلم به جعلیت آن برگ رأی بگیرد یا بیش از یکبار رأی بدهد علاوه بر محرومیت از حقوق اجتماعی به حبس جنحه از ششماه الی سه سال و پرداخت جریمه نقدی از 5000 تا 50000 ریال یا بیکی از دو مجازات محکوم خواهد شد.
ماده 48- اعتبار نامه منتخبین حوزه های انتخابیه با مهر و امضای هیئت اجرائی و اعضای انجمن نظارت مرکزی و مهر و امضای فرماندار مرکز حوزه انتخابیه در چهار نسخه تنظیم و صادر میشود.
ماده 49- وزارت کشور میتواند با توجه به گزارشات واصله و بازرسیهای معموله جریان انتخابات یک یا چند حوزه انتخابیه را در صورت لزوم متوقف نموده و یا نتیجه اعلام شده آنها ار قبل از افتتاح مجلس شورای ملی باطل اعلام نماید.
تبصره 1- وزارت کشور موظف است در اولین فرصت مناسب انتخابات مجدد را در حوزه هائیکه انتخاباتشان متوقف یا باطل شده براساس مقررات این قانون برگزار نماید.
ماده 50- سرپرستان فرمانداری و بخشداری در اجرای این قانون بجای فرماندار و بخشدار خواهند بود.
ماده 51- وزارت کشور مأمور اجرای این قانون و ناظر برحسن جریان انتخابات مجلس شورای ملی خواهد بود و بدین منظور میتواند مأمورینی جهت بازرسی و نظارت بطور ثابت یا سیار به شعب مختلف اخذ رأی اعزام دارد.
تبصره – اعزام بازرس یا ناظر انتخابات به استانها وشهرستانها وشعب اخذ رأی منحصرا" در اختیار وزارت کشور خواهد بود.
ماده 52- دستور العمل اجرائی برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی را وزارت کشور تهیه و با تصویب وزیر یا سرپرست وزارت کشور باجرا میگذارد.
فصل ششم – در تشکیل مجلس شورای ملی
ماده 53- بمنظور ادراه امور مجلس شورای ملی ستاد مرکزی انتخابات کشور موظف است یک دفتر موقت بنام دبیرخانه مجلس شورای ملی دایر نموده و محل آنرا به حوزه های انتخاباتی اطلاع دهد.
ماده 54- پس از آنکه دو سوم منتخبین در تهران حاضر شدند و اعتبار نامه های خود را به دبیر خانه تحویل دادند مجلس شورای ملی توسط وزیر کشور و با حضور رئیس جمهور اسلامی ایران افتتاح میشود.
ماده 55- بمحض افتتاح مجلس شورای ملی بوسیله وزیر کشور مسن ترین نماینده به عنوان رئیس سنی جلسه و دو نفر را جوانترین آنها بعنوان منشی های جلسه تعیین و اداره امور جلسه را بعهده خواهند گرفت و سپس براساس اصل شصت و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعیین رئیس و هیئت رئیسه مجلس با رأی مخفی و اکثریت نسبی اقدام خواهد شد.
ماده 56- پس از تعیین هیئت رئیسه مجلس شورای ملی کلیه نمایندگان منتخل باید در نخستین جلسه مجلس بترتیب مندرج در اصل شصت و هفتم مراسم سوگند را با همان متن قسم نامه بجای آورند و زیر برگ قسم نامه را که قبلا تهیه گردیده است امضاء نمایند ، نمایندگان اقلیتهای دینی با ذکر کتاب آسمانی خود سوگند یاد خواهند نمود.
ماده 57- مجلس شورای ملی با هر عده أی از نمایندگان که هنگام جلسه افتتاحیه حضور داشته اند (بیش از دو سوم) بلافاصله پس از مراسم سوگند کار بررسی شکایات و رسیدگی به اعتبار نامه ها را آغاز وتصمیم های متخذه در این مورد با اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در مجلس معتبر خواهد بود.
ماده 58- نمایندگان پس از رسیدگی بشکایات و اعتبار نامه ها و تأیید آنها نسبت بتهیه آئین نامه داخلی مجلس و تعیین کمیسیون ها و سایر موارد اقدام مینمایند.
ماده 59- نحوه رسیدگی بشکایات انتخابات و اعتبارنامه های نمایندگان منتخب مجلس شورای ملی براساس آئین نامه أی خواهد بود که بوسیله وزارت کشور تهیه و جهت اجرا به مجلس ابلاغ خواهد شد.
ماده 60- وزارت کشور مکلف است محل مناسبی را جهت مجلس شورای ملی تعیین نماید.
ماده 61- این قانون مشتمل بر 61 ماده و 15 تبصره بتصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسید.
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : قانون

شماره انتشار : 10207

تاریخ تصویب : 1358/11/17

تاریخ ابلاغ : 1358/12/16

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.