×

اساسنامه سازمان مسکن

اساسنامه سازمان مسکن

اساسنامه-سازمان-مسکن
شماره 3066 - 4/2/1358

ماده 1- سازمان مسکن که در این اساسنامه سازمان نامیده می شود شرکتی از سهامی با مدت نامحدود وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی که طبق اصول بازرگانی اداره می شود .
ماده 2- مرکز اصلی سازمان تهران است و در صورت لزوم می تواند در سایر نقاط کشور نیز شعبه یا نمایندگی دایر کند .
ماده 3- سرمایه سازمان یک میلیارد و یکصد ( 1100000000)ریال است که به یازده هزار سهم یکصد هزار ریالی با نام تقسیم می شود و کلاً متعلق به دولت است و غیر قابل انتقال می باشد .
ماده 4- با تصویب این اساسنامه سازمان زمین در سازمان مسکن ادغام می شود و کلیه اموال و حقوق و اختیارات و تعهدات و کارکنان و بودجه آن به سازمان مسکن منتقل می گردد .
ماده 5- وظائف و اختیارات سازمان به شرح زیر است :
1- تهیه و اجرای طرحهای ساختمانی و ایجاد مسکن و شهرکها .
2- تهیه و اجرای طرحهای عمران شهری و نوسازی محلات .
3- فروش یا اجاره دادن ساختمان و تأسیساتی که با سرمایه گذاری مستقل یا مشترک احداث نمی شود طبق مقررات .
4- تهیه و اجرای طرحهای خانه های سازمانی در حدود اعتباراتی که به این منظور در اختیاز سازمان قرار می گیرد و نگهداری و اداره خانه های مذکور .
تبصره – سازمان می تواند نگاهداری و اداره خانه های سازمانی را در صورت اقتضاء به دستگاههای ذیر بط واگذار نماید .
5- تأسیس و اداره و مشارکت در اجاد کارخانه های تهیه مصالح و لوازم تأسیسات ساختمانی و خانه سازی و فروش محصولات آنها.
6- قبول خدمات مهندسی مشاور و تهیه نقشه های ساختمانی و شهرسازی و اعمال نظارت در اجرای این قبیل طرحها در مقابل دریافت حق الزحمه .
7- تحصیل اعتبار و وام از منابع مختلف اعم از داخلی یا خارجی با رعایت قوانین مربوط .
8- سرمایه گذاری به منظور اجرای وظائف سازمان به طور مستقل و یا با مشارکت سرمایه گذاران بخش عمومی و یا بخش خصوصی اعم از داخلی یا خارجی .
9- حفظ حقوق مالکیت دولت نسبت به اراضی و باغات و مستقلات خالصه و عرصه اعیانات احداثی در اراضی مذکور موضوع ماده 7 قانون انحلال بنگاه خالصجات و اراضی موات موضوع ماده 17 قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجاره به زارعین مستأجر و قانون ثبت اراضی مواد اطراف تهران و قانون ثبت اراضی مواد اطراف شهرهای غیر تهران مصوی سالهاس 1331و1334و قانون راجع به اراضی دولت و شهرداریها و اوقاف و بانکها مصوب 1335 و اصلاحی آن مصوب 1339 و سایر اراضی که امور آنها به سازمان مسکن و یا وزارت مسکن و شهرسازی محول گردیده است و اعمال حقوق مالکیت و اجرای سیاست دولت نسبت به اراضی مذکور و اراضی موضوع قسمت آخر ماده 4 قانون تشکیل وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی مصوب آبانماه 1346 و اداره کلیه امور مربوط به زمینهای مذکور در این بند .
10- خرید زمین به منظور تأمین نیازمندیهای سازمانهای دولتی در حدود مقررات مربوط با دریافت کارمزد مناسب .
11- تسطیح و آماده سازی زمین و ایجاد تأسیسات زیر بنای در آن و یا فروش و اجاره .
12- فروش زمین به بخش عمومی یا خصوصی به منظور ایجاد مسکن یا سایر نیازمندیها .
13- اجاره یا استیجاره زمین به مقاصد مذکور در فوق .
14- تصدی و اداره اراضی به منظور حفظ و اعمال حقوق راجع به آنها .
15- انجام هر نوع اقدام دیگری که مربوط به وظائف و تکلیف مقرر در این اساسنامه باشد .
ماده 6- سازمان می تواند برای اعمال وظایف فوق شرکتهای فرعی تشکیل دهد یا در شرکتهای دیگر مشارکت نماید .
ارکان سازمان :
ماده 7- ارکان سازمان به شرح زیر است :
1- مجمع عمومی
2- هیئت مدیره
3- مدیر عامل
4- بازرس
ماده 8- نمایندگی سهام دولت در مجمع عمومی سازمان با وزرای مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارائی و مدیر عامل سازمان برنامه و بودجه می باشد . ریاست مجمع عمومی با وزیر مسکن و شهرسازی می باشد .
ماده 9- مجمع عمومی حداقل سالی دوبار برای تصویب برنامه هاو بودجه سال بعد و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال قبل یه دعوت رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان تشکیل می شود ، مجمع عمومی ممکن است در صورت لزوم به طور فوق العاده نیز تشکبل شد .
ماده 10- مجمع عمومی به دعوت رئیس مجمع یا رئیس هیئت مدیره ومدیر عامل یا نا به تقاضای هیئت مدیره و بازرس تشکیل خواهد شد .
ماده 11-وظائف و اختیارات مجمع عمومی به قرار زیر است :
الف – تعیین خط مشی کلی و برنامه سازمان .
ب – رسیدگی به گزارش عملکرد سازمان و گزارش حسابرس (بازرس ) و اتخاذ تصمیم نسبت به آنها و تصویب تزارنامه و حساب سود و زیان و تقسیم سود ویژه .
ج – تصویب بودجه سالانه و تغییرات آن .
د- تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و هیئت مدیره با تصویب شورای حقوق و دستمزد و تعیین حق الزحمه حسابرس (بازرس ).
هـ – تصویب تشکیلات سازمان و آئین نامه های استخدامی بر اساس مقررات استخدامی شرکتهای دولتی با تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور .
و – تصویب آئین نامه های مالی و معاملاتی سازمان با رعایت مقررات مربوط بنا بر پیشنهاد هیئت مدیره و تأیید وزارت امور اقتصادی و دارائی .
ز – تصویب افزایش سرمایه .
ح – تصویب پیشنهاد هیئت مدیره سازمان راجع به سازش در دعاوی یا ارجاع امر به داوری و تعیین داور با حق صلح و سازش و یا بدون آن .
ط – تصویب اساسنامه شرکتهای مذکور در ماده 6 این اساسنامه پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور .
ی – اتخاذ تصمیم درباره سایر مسائلی که در دستور جلسه قرار گیرد .
ماده 12- هیئت مدیره سازمان مسکن از یک نفر رئیس و دو نفر عضو اصلی تشکیل میشود ، رئیس هیئت مدیره مدیرعامل سازمان نیز خواهد بود . اعضای هیئت مدیره علاوه بر وظایف اصلی سرپرستی قسمتی از امور سازمان را به تشخیص هیئت مدیره خواهند داشت .
تبصره – یک نفر عضو علی البدل نیز برای هیئت مدیره از بین کارکنان سازمان انتخاب خواهد دش تا در غیبت هریک از اعضای اصلی در جلسات هیئت مذکور شرکت نماید عضو علی البدل از لحاظ استخدامی و حقوق و مزایا تابع مقررات استخدامی سازمان خواهد بود .
ماده 13- رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره با پیشنهاد مجمع عمومی و تصویب هیئت وزیران برای مدت سه سال انتخاب میشوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است .
ماده 14- اعضای هیئت مدیره نمی توانند در مدت تصدی در سازمان مسکن هیچگونه شغل موظف دیگری داشته باشند .
ماده 15- وظائف و اختیارات هیئت مدیره به قرار زیر است :
الف – تهیه طرح تشکیلات سازمان بریا پیشنهاد به مجمع عمومی .
ب- تهیه آئین نامه های مالی و معاملاتی و استخدامی و سایر آئین نامه ها برای پیشنهاد به مجمع عمومی .
ج – تصویب برنامه ها و طرحها بنا به پیشنهاد مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره .
د – تصویب آئین نامه های اجرائی سازمان در حدود مقررات این اساسنامه و بنا به پیشنهاد رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل .
هـ – اتخاذ تصمیم در مورد دریافت وام و اعتبار از منابع داخلی یا خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و پیشنهاد به آن مجمع عمومی .
و – تهیه بودجه و ترازنامه و حساب سود و زیان برای تصویب مجمع عمومی .
ز – پیشنهاد سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور با حق صلح و سازش یا بدون آنها به مجمع عمومی .
ح – تصویب قراردادها .
ط – اتخاذ تصمیم در مورد معاملاتی که انجام مناقصه و مزایده در مورد آنها میسر نیست و یا به مصلحت نمی باشد برای پیشنهاد به کمیسیون موضوع ماده 70 قانون محاسبات عمومی .
ی – تصویب سرمایه گذاری سازمان در شرکتها و مؤسسات دیگر با تصویب مجمع عمومی .
ک – اصلاح بودجه سازمان تا 10 درصد کاهش و افزایش در فصول و مواد بدون تغییر در کل بودجه .
ماده 16- تصمیمات هیئت مدیره با اکثریت آراء معتبر است .
ماده 17- تصمیمات هیئت مدیره در دفتر مخصوص ثبت میشود و به امضاء اعضای هیئت مدیره حاضر در جلسه میرسد .
ماده 18- رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی سازمان است و برای اجرای وظایف خود دارای اختیارات قانونی زیر میباشد :
الف – اداره امور سازمان طبق اساسنامه و مقررات مربوط .
ب – اداره کلیه امور استخدامی و نصب و عزل و تعلیق کارکنان آن و استخدام کارمندان جدید و خرید خدماتی که هیئت مدیره برای انجام برنامه های سازمان لازم تشخیص داده است و صدور دستور پرداخت هزینه ها با رعایت بودجه مصوب سازمان و مقررات استخدامی و مالی مربوط .
ج – اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره .
ماده 19- قراردادها و اسناد تعهد آور و چک های سازمان به امضای رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل و یکی از اعضای هیئت مدیره خواهد بود .
ماده 20- مدیر عامل و هیئت مدیره می توانند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات اجرائی و همچنین حق امضاء خود را به معاونین و یا سایر کارمندان سازمان واگذار نمایند .
ماده 21- نمایندگی حقوقی سازمان نزد کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی و مراجع قضائی برای طرح و تعقیب دعاوی و شکایت و یا دفاع از آنها با مدیر عامل است و یا فرداً اختیار تعیین نماینده و وکیل توکیل یا بدون آنرا دارد .
بازرس :
ماده 22- بازرس سازمان به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب میگردد و انتخاب مجدداً بلا مانع است .
وظایف بازرس :
ماده 23- بازرس موظف است در اجرای مقررات اساسنامه و آئیننامه های مربوط نظارت داشته و به حسابها و ترازنامه و حساب سود و زیان سازمان رسیدگی و گزارش لازم را جهت مجمع عمومی تهیه نماید و نیز کلیه وظائف و اختیاراتی را که به موجب قانون تجارت به عهده بازرس شرکت محول است انجام دهد .
بازرس مکلف است نسخه ای از گزارش خود را ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیئت مدیره تسلیم کند بازرس با اطلاع مدیر عامل حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک سازمان را دارد بدون اینکه در عملیات اجرائی دخالت کند و انجام وظائفش موجب وقفه ای در عملیات شرکت شود .
مقررات مختلف :
ماده 24- سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفندماه همان سال پایان می یابد .
ماده 25- حسابهای سازمان در پایان اسفندماه بسته میشود ترازنامه و حساب سود و زیان باید حداقل یکماه قبل از انعقاد جلسه عمومی سالانه به حسابرس (بازرس)تسلیم شود . حسابرس (بازرس ) مکلف است نسخه ای گزارش خود را حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیئت مدیره تسلیم کند .
ماده 26- انتقال زمین هائیکه از طریق دولت یا سازمانهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت به سازمان مسکن منتقل شده یا انتقال داده میشود احتیاج به تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی ندارد و سازمان ثبت املاک و اسناد کشور مکلف است زمین های مزبور را با رعایت مقررات قانون ثبت املاک در دفاتر املاک ثبت نماید و اسناد مالکیت بنام سازمان مسکن صادر کند .
سازمان مسکن از پرداخت هرگونه حق الثبت در این موارد معاف است .
ماده 27- نسبت به مواردیکه در این اساسنامه مقررات خاص وضع نشده است قانون تجارت و سایر قوانین مربوط به شرکتهای دولتی رسمی خواهد بود .
ماده 28- این اساسنامه در تاریخ 3/2/1358به تصویب هیئت وزیران رسیده و اساسنامه های سازمانهای مسکن و زمین از تاریخ مذکور لغو میگردد .
نخست وزیر – مهدی بازرگان

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 9956

تاریخ تصویب : 1358/02/03

تاریخ ابلاغ : 1358/02/12

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.