×

اساسنامه سازمان عموان اراضی شهری استان تهران

اساسنامه سازمان عموان اراضی شهری استان تهران

اساسنامه-سازمان-عموان-اراضی-شهری-استان-تهران شماره 57532 - 4/7/1358

وزارت مسکن و شهرسازی
فصل اول – کلیات :
ماده 1- سازمان اراضی شهری استان تهران که در این اساسنامه سازمان نامیده می شود شرکتی است سهامی با مدت نامحدود وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی که دارای شخصیت حقوققی مستقل بوده و طبق اصول بازرگانی و این اساسنامه اداره میشود .
ماده 2- مرکز اصلی سازمان تهران است و در صورت لزوم میتواند در سایر شهرهای تابعه استان تهران شعبه نمایندگی دائر کند .
ماده 3- سرمایه سازمان مبلغ سیصد میلیون ریال است که به سیصد سهم یک میلیون ریالی با نام منقسیم می شود و کلاً متعلق به دولت است .
دولت مکلف است کل سهام را نقدا پرداخت نماید و سهام مذکور غیر قابل انتقال می باشد .
ماده 4- با تصویب این اساسنامه کلیه حقوق و اختیارات و تعهدات و دیون و مطالبات مربوط به اراضی استان تهران از سازمان مسکن به سازمان جدید منتقل میگردد . همچنین کلیه اراضی موات متعلق به دولت موضوع ماده 11 آئین نامه اجرائی قانون لغو مالکیت اراضی موات و کیفیت عمران آن و شهرداریها تحت پوشش این سازمان قرار خواهد گرفت .
تبصره : قسمتی از اموال سازمان مسکن و شهرداری تهران که مربوط به وظایف سازمان میگردد ، طبق تشخیص وزیر مسکن و شهرسازی و شهردار تهران با رعایت قوانین و مقررات مربوط بلاعوض بسازمان واگذار میشود و این اموال پس از تقویم طبق تصمیم مجمع عمومی به سرمایه سازمان اضافه خواهد شد .
ماده 5- آن عده از مستخدمین وزارت مسکن و شهرسازی و سازمانهای وابسته و شهرداری تهران که مورد نیاز سازمان باشند با رعایت مقررات مربوط به سازمان منتقل خواهند شد .
ماده 6- وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر است :
الف - اجرای مفاد قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن مصوب تیرماه 58 و اصلاحیه آن مصوب مردادماه 58و اجرای آئین نامه مربوط به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی .
ب – حفظ حقوق و اعمال مالکیت دولت نسبت به اراضی وباغات خالصه و عرصه و اعیانات احداثی اشخاص در اراضی مذکور ماده 7 قانون انحلال بنگاه خالصجات و همچنین اراضی موات موضوع قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجاره به زارعین مستأجر و قانون ثبت اراضی موات اطراف تهران و قانون ثبت اراضی موات شهرهای غیر تهران مصوب 1335 و اصلاحی آن مصوب سال 1339 و اراضی قسمت آخر ماده 4 قانون تشکیل وزارت اصلاحی اراضی و تعاون روستائی مصوب آبانماه 1346 و اراضی ملی شده موضوع قانون جنگلها و مراتع کشور در محدوده شهر مندرج در آئین نامه اجرائی قانون مذکور در بند الف این ماده .
ج – تهیه طرحهای شهرسازی و اجرائی مربوطه بر اساس ضوابط شهرداریها و تعیین اولویتها .
د – اجرای عملیات آماده سازی زمین و ایجاد تأسیسات زیر بنائی در آن به منظور واگذاری .
ز – واگذاری زمین به بخش خصوصی یا عمومی به منظور اسجاد مسکن یا سایر نیازمندیها بر اساس قوانین و آئین نامه مذکور در بند الف .
هـ – انجام هر نوع اقدام دیگری که مربوط به وظایف و تکالیف مندرج در این اساسنامه باشد :
فصل دوم ارکان سازمان
ماده 7- ارکان سازمان به شرح زیر است :
الف : مجمع عمومی
ب : هیئت مدیره
ج : مدیر عامل
د : حسابرس « بازرس »
ماده 8- نمایندگی سهام دولت در مجمع عمومی سازمان با وزرای مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارائی و وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و وزیر نیرو و شهردار تهران خواهد بود . ریاست مجمع عمومی با وزیر مسکن و شهرسازی است و تصمیمات مجامع عمومی عادی با اکثریت کلیه اعضای مجمع معتبر است و در مجمع عمومی فوق العاده چهار پنجم آراء موافق اعضای مجمع عمومی ضروری است .
ماده 9- مجمع عمومی مجمع عمومی عادی حداقل سالی دوبار « هر ششماه یک بار » برای تصویب برنامه و بودجه سال بعد و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال قبل و انجام سایر وظایف به دعوت رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان تشکیل میشود ، مجمع عمومی ممکن است در صورت لزوم بطور فوق العاده نیز تشکیل شود .
ماده 10- مجامع عمومی به دعوت رئیس مجمع یا رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل یا بنا به تقاضای هیئت مدیره یا بازرس تشکیل خواهد شد .
ماده 11- وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به قرار زیر است :
الف – تعیین خط مشی کلی و برنامه سازمان در قالب سیاستهای کلی دولت .
ب – رسیدگی به گزارش عملکرد سازمان و گزارش حسابرس « بازرس » و اتخاذ تصمیم نسبت به آنها و تصویب ترازنامه وحساب سود و زیان و تقسیم سود ویژه .
ج – ج – تصویب بودجه سالانه و تغییرات آن .
د – تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و هیئت مدیره با تصویب شورایز حقوق و دستمزد و تعیین حق الزحمه حسابرس .
هـ – تصویب تشکیلات سازمان و آئین نامه های استخدامی بر اساس مقررات استخدامی شرکتهای دولتی پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور .
و – تصویب آئین نامه های مالی و معاملاتی سازمان با رعایت مقررات مربوطه بنا به پیشنهاد هیئت مدیره پس از تأیید وزارت امور اقتصادی و دارائی .
ح – تصوب یپیشنهاد هیئت مدیره سازمان راجع به سازش در دعاوی یا ارجاع امر بداوری و تعیین داور با حق صلح و سازش یا بدون آن .
ط – اتخاذ تصمیم درباره سایر مسائلی که در دستور جلسه قرار گیرد .
ماده 12- برای پیشنهاد انجام امور زیر بقوه مقننه مجمع عمومی فوق العاده تشکیل خواهد شد :
الف – افزایش و کاهش سرمایه .
ب – انحلال سازمان و تعیین مدیران تصفیه .
ج – تجدید نظر در اساسنامه سازمان .
ماده 13-هیئت مدیره سازمان از یک نفر رئیس و دونفر عضو اصلی تشکیل میشود و رئیس هیئت مدیره ، مدیر عامل سازمان نیز خواهد بود ، اعضاء هیئت مدیره علاوه بر وظایف اصلی مسئولیت اداره قسمتی از امور سازمان را به پیشنهاد مدیر عامل و تأیید هیئت مدیره خواهند داشت و برای انجام این امرر مدیر عامل آن قسمت از اختیارات خود را که در ارتباط با وظایف محوله است به عضو هیئت مدیره تفویض میکند .
تبصره – یک نفر عضو علی البدل نیز برای هیئت مدیره از بین کارکنان سازمان انتخاب خواهد شد تا در غیبت هر یک از اعضای اصلی در جلسات هیئت مدیره شرکت نماید عضو علی البدل از لحاظ استخدامی و حقوق و مزایا تابع مقررات استخدامی سازمان خواهد بود .
ماده 14- رئیس هیئت مدیرهو مدیر عامل و اعضاء هیئت مدیره با پیشنهاد رئیس مجمع عمومی و تصویب مجمع عمومی برای مدت سه سال انتخاب میشوند . انتخاب مجدد آنان بلامانع است . در صورت استعفاء ، فوت و عزل هریک از اعضای هیئت مدیره جانشین آن به ترتیب فوق انتخاب میشود .
ماده 15- اعضای هیئت مدیره نمی توانند در مدت تصدی در سازمان هیچگونه شغل موظف دیگری داشته باشد و مکلفند وظایفی را که بر اساس تشکیلات مصوب سازمان به آنها محول میشود انجام دهند .
ماده 16- وظایف و اختیارات هیئت مدیره به قرار زیر است :
الف : تهیه طرح تشکیلات سازمان برای پیشنهاد به مجمع عمومی .
ب : تهیه آئین نامه های مالی و معاملاتی و استخدامی و سایر آئین نامه ها برای پیشنهاد به مجمع عمومی .
ج : تصویب برنامه ها و طرحها بنا به پیشنهاد مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره .
د : تصویب روشهای اجرائی سازمان در حدود مقررات این اساسنامه .
هـ : تخاذ تصمیم در مورد دریافت وام و اعتبار با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و پیشنهاد آن به مجمع عمومی .
و : تهیه بودجه و ترازنامه و حساب سود و زیان برای تصویب مجمع عمومی .
ز : پیشنهاد سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور با حق صلح و سازش یا بدون آنها به مجمع عمومی .
ح : تصویب قرار دادها .
ط : اتخاذ تصمیم در مورد معاملاتیکه انجام مناقصه و مزایده ذر مورد آنها میسر نیست و یا به مصلحت نمی باشد برای پیشنهاد به کمیسیون موضوع ماده 71 قانون محاسبات عمومی .
ی : اصلاح بودجه سازمان تا ده درصد کاهش و افزایش در فصول و مواد بدون تغییر در کل بودجه .
ماده 17- تصمیمات هیئت مدیره با اکثریت آراء معتبر است و در دفتر مخصوص ثبت و به امضاء اعضاء حاضر در جلسه میرسد .
ماده 18- رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی سازمان است و برای اجرای وظایف خود دارای اختیارات قانونی زیر می باشد .
الف : اداره امور سازمان طبق اساسنامه و مقررات مربوطه .
ب : عزل و نصب کارکنان و صدور دستور پرداخت هزینه ها با رعایت بودجه مصوب سازمان و مقررات استخدامی و مالی مربوطه ، استخدام کارمند جدید پس از تصویب هیئت مدیره قابل اجراست .
ج : اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره .
ماده 19- قراردادها و اسناد تعهد آور و چکهای سازمان به امضاء رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل و یکی از اعضاء هیئت مدیره خواهد بود .
ماده 20- مدیر عامل می تواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خویش را با اعضاء هیئت مدیره یا کارکنان سازمان واگذار نماید .
ماده 21- نمایندگی حقوقی سازمان نزد کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی و مراجع قضائی برای طرح و تعقیب دعاوی و شکایات و یا دفاع ازر آنها با مدیر عامل است و میتواند برای انجام این وظایف وکیل با حق توکیل تا یک درجه یا بدون توکیل انتخاب کند و یا نماینده معرفی نماید .
ماده 22- بازرس « حسابرس » با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب میگردد و انتخاب مجدد او بلا مانع است .
ماده 23- بازرس یا حسابرس موظف است در اجرای مقررات اساسنامه و آئین نامه های مربوطه نظارت داشته و به حسابها و ترازنامه و حساب سود و زیان سازمان رسیدگی و گزارش لازم را جهت مجمع عمومی تهیه نماید . ونیز کلیه وظایف و اختیاراتی را که به موجب قانون تجارت بعهده بازرس « حسابرس» سازمان محول است انجام دهد .
بازرس « حسابرس » مکلف است نسخه ای از گزارش خود را ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیئت مدیره تسلیم کند . بازرس « حسابرس » با اطلاع مدیر عامل حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک سازمان را دارد بدون اینکه در عملیات اجرائی دخالت کند و انجام وظایفش موجب وقفه ای در عملیات سازمان شود .
فصل سوم – مقررات مختلفه
ماده 24- سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفندماه آن سال پایان می یابد به استثناء اولین سال که تاریخ تشکیل سازمان شروع و در آخر اسفند پایان می پذیرد .
ماده 25- حسابهای سازمان در پایان اسفندماه بسته میشود ، ترازنامه و حساب سود و زیان باید حداقل یکماه قبل از انقضای جلسه عمومی سالانه به حسابرس « بازرس « تسلیم شود .
ماده 26- زمینهائیکه در اجرای قوانین و مقررات مووضع این اساسنامه از طرف دولت یا سازمانهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت یا اشخاص به ملکیت سازمان در می آید احتیاج به تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی ندارد و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است زمینهای مزبور را با رعایت مقررات مربوط به ثبت املاک در دفاتر املاک ثبت نماید و اسناد مالکیت بنام سازمان صادر کند .
ماده 27- سازمان از پرداخت هر گونه حق الثبت و هزینه های ثبتی و دادرسی و دفتری معاف است .
ماده 28- نسبت به موضوعاتیکه در این اساسنامه مقررات خاص وضع نشده است قانون تجارت معتبر خواهد بود .
نخست وزیر

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 10100

تاریخ تصویب : 1358/07/04

تاریخ ابلاغ : 1358/08/03

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.