×

اساسنامه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

اساسنامه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

اساسنامه-سازمان-حمایت-مصرف-کنندگان-و-تولیدکنندگان شماره 1952د - 13/11/1358
وزارت بازرگانی

اساسنامه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که در جلسه مورخ 29/10/1358 به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است پیوست ابلاغ میگردد.

فصل اول – کلیات
ماده 1- از تاریخ تصویب این اساسنامه ، سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان و مرکز بررسی قیمتها در یکدیگر ادغام شده و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل میگردد و سازمان اخیرالذکر بر طبق مواد موضوعه این اساسنامه اداره خواهد شد .
ماده 2- سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در این اساسنامه « سازمان » نامیده میشود .
ماده 3- سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و بصورت شرکت سهامی اداره میشود و ووابسته به وزارت بازرگانی میباشد .
ماده 4- سرمایه سازمان یکهزار میلیون ریال است که به ده هزار سهم یکصد هزار ریالی با نام منقسم و متعلق به دولت و غیر قابل انتقال میباشد .
ماده 5- مرکز سازمان در تهران و در صورت ضرورت میتواند شعبی در سایر نقاط کشور دائر نماید .
فصل دوم – اهداف سازمان
ماده 6- اهداف سازمان در چهارچوب وظایف و اختیارات خود ، حمایت از تولیدات داخلی و افزایش آن و حمایت از مصرف کنندگان در برخورد با نوسانات غیر معمول و همکاری سازمانهای ذیربط در تشویق امر صادرات و بازاریابی از طریق تعین و تبدیل و تثبیت و کنترل قیمت تولیدات وخدمات و کالاهای وارداتی داخلی و انجام تحقیقات و بررسی لازم و ارائه طرحهای ضروری در جهت متعادل ساختن وارداتی و تولیدی است .
فصل سوم – وظایف و اختیارات سازمان
ماده 7- وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر است :
1- حمایت از تولید فرآورده های داخلی و عرضه خدمات متناسب در جهت افزایش آنها .
2- حمایت از مصرف کنندگان در قبال نوسانات نامتناسب قیمتهای داخلی و خارجی و کنترل آنها .
3- همکاری و تحقیقات لازمه در تشویق صادرات محصولات و فرآورده های داخلی با سازمانهای مربوطه و شناسائی امکانات بازارهای خارجی در جذب تولیدات داخلی .
4- بررسی و تعیین و تعدیل قیمت کنترل انواع خدمات و محصولات تولیدی اعم از کشاورزی ، صنعتی و معدنی و همچنین بررسی های لازمه در جهت کنترل قیمت کالاهای وارداتی در سطح عمده فروشی و خرده فروشی .
5- تعیین و اعلام قیمت کالاهائیکه دارای نمایندگی انحصاری است و در رابطه با نیاز سازمانهای دولتی و شهرداریها و سایر مؤسسات بخش عمومی کشور میباشد .
6- بررسی و محاسبه و کنترل عوامل مؤثر در قیمت تمام شده کالا و خدمات و سیستمهای مربوط به توزیع تا مرحله مصرف .
7- مراجعه به مراجع و سازمانهای تولیدی و واسطه ها و بازارهای بین المللی در داخل و خارج از کشور در تعیین بهای تمام شده کالاها .
8- تمرکز و نظارت بر کلیه اعتبارات پرداختی مربوط به کالاهای مورد حمایت دولت .
9- توصیه و طرح و اجرای برنامه های لازم مربوط به تقلیل و یا حذف تدریجی ضرر و زیان کالاهای مورد حمایت .
10- سازمان فهرست کالاهای اساسی مورد نیاز عامه اعم از تولیدی و صادراتی و وارداتی تهیه و مبلغی را که طبق ضوابط قانونی وسیله سازمان باید دریافت یا پرداخت شود مشخص نموده و پس از تأیید وزیر بازرگانی و تصویب شورای اقتصاد بر طبق مقررات این اساسنامه مورد عمل قرار میدهد .
تبصره 1- سازمان مکلف است همه ساله ده درصد از درآمد( مابه التفاوتهای دریافتی ) خود را برای مصارف ضروری به شرح زیر :
الف – حمایت از تولیدات داخلی .
ب – حمایت از مصرف کننده در قبال نوسانات نامتناسب قیمتها .
ج – تشویق صادارات و تحقیقات لازمه با همکاری سازمانهای ذیربط.
در عملکرد حسابهای سالانه پیش بینی و ذخیره نماید .
تبصره 2- مانده درآمدهای هر سال حاصل از منابع مذکور در این ماده و همچنین سایر مابه التفاوتهای حاصل بسال مالی بعد منتقل و قابل مصرف خواهد بود .
11- سازمانهای دولتی مباشر خرید و فروش کالاهای مشمول این قانون موظفند اعتبارات لازم برای هر سال مالی را به موقع به سازمان اعلام نمایند که برای درج و تصویب در بودجه کل کشور پیشنهاد شود لزوماً سازمان میتواند ارقام برآوردی توسط سازمانهای مباشر فوق را نیز بررسی پس از اعلام بررسی و جرح و تعدیل نماید .
12- سازمان میتواند برای رفع احتیاجات خود از بانکها و مؤسسات اعتباری داخلی با موافقت مجمع عمومی و تصویب هیئت وزیران وام اخذ نماید .
13- سازمان میتواند عندالزوم قسمتی از کارهای خود را به هر یک از دستگاههای دولتی یا وابسته به دولت و یا شرکتها و اتحادیه های تعاونی با تراضی آنان نمایندگی بدهد .
14- در هر مورد که خرید یا فروش کالاهای مورد حمایت توسط سازمان لازم باشد این عمل با پیشنهاد وزیر بازرگانی وتصویب هیئت وزیران صورت خواهد گرفت .
15- بهای فروش کالاهای مورد حمایت که توسط سازمان خریدایر شده از طرف هیئت مدیره سازمان پیشنهاد می گردد و پس از تأیید وزیر بازرگانی و تصویب مجمع عمومی مورد عمل قرار خواهد گرفت .
16- سازمان میتواند با تنظیم و طرح لازم بر اجرای عملیات و برنامه سازمانهای مسئول تأمین و توزیع کالاهای مشمول این قانون نظارت کند .
تبصره – در موردیکه به لحاظ جلوگیری از ضررو زیان لازم شود که در فروش کالاهای موضوع این ماده تسریع گردد بهای فروش با پیشنهاد هیئت مدیره سازمان و تأیید ویزر بازرگانی تعیین و بر طبق آن عمل خواهد شد و گزارش به مجمع عمومی سازمان تسلیم گردد.
17- در صورتیکه ضرورت ایجاب نماید که در مناطق معینی از کشور کالا یا کالاهائی برای مصرف کنندگان و یا تولیدکنندگان مورد حمایت قرار گیرد . مناطق مزبور و نحوه عمل با پیشنهاد سازمان و تأیید وزیر بازرگانی و تصویب هیئت وزیران تعین خواهد شد .
18- سازمان میتواند در صورت ضرورت به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی در شرکتهای داخلی که وظائف و هدفهای آنان با مقاصد سازمان مرتبط است مشارکت نماید .
19- سازمان میتواند در صورت ضرورت نسبت به دادن پیش پرداخت به تولیدکنندگان کالاهای مصرفی از نظر تشویق افزایش تولید بر طبق شرایط و مقرراتیکه به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید اقدام نماید .
20- سازمان میتواند برای انجام بررسیها و مطالعات مربوط به وظائف خود از کارشناسان واجد شرایط و محققان و دستگاههای آموزشی بطور موقت از طریق خرید خدمت با رعایت مقررات مربوط استفاده نماید .
21- سازمان می تواند در جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمار و قیمت ها و نرخ گذاری کالاهای داخلی و بررسی نوسان قیمتها مربوط به مراکز بین المللی و آموزش نیروی انسانی کارآمد طرحهای لازم را تهیه و اجراء نماید .
22- در زمینه تهیه روشهای معمول و بررسی قیمت تمام شده فرآورده هاو تولیدات داخلی خود سازمان رأساً و یا به دعوت از حسابداران رسمی میتواند نسبت به برقراری سیستم و آئین نامه های لازم اقدام و به تصویب مجمع عمومی برساند .
23- تعیین حداقل قیمت و تضمین خرید محصولات کشاورزی و دامی مورد حمایت با همکاری سازمانهای ذیربط .
24- برقراری سیستمهای آموزشی بازار و اقتصاد در سطح سازمان و سایر دستگاههای دولتی در زمینه فعالیتهای سازمان .
25- کسب اطلاع در زمینه نرخها و بازارهای عمده دنیا از طریق مراجع بین المللی و نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و شرکت در سمینارها و مجامع ذیربط داخلی و خارجی .
26- انتشار بولتن های اقتصادی و نرخ نامه های داخلی و خارجی در مورد کالاهای وارداتی و صادراتی .
فصل چهارم – ارکان سازمان
ماده 8- ارکان سازمان به شرح زیر است :
الف - مجمع عمومی .
ب – هیئت مدیره .
ج – هیئتهای تعیین و تثبیت قیمت که در این اساسنامه « هیئت » نامیده میشود .
د – حسابرس « بازرس»
الف – مجمع عمومی
ماده 9- مجمع عمومی متشکل است از :
1- وزیر بازرگانی
2- وزیر امور اقتصادی و دارائی یا نماینده او
3- وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه یا نماینده او
4- وزیر صنایع و معادن یا نماینده او
5- وزیر کار و امور اجتماعی یا نماینده او
6- وزیر کشاورزی و عمران روستائی یا نماینده او
7- رئیس کل بانک مرکزی ایران یا نماینده او
8- رئیس اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران یا نماینده او
تبصره 1- ریاست مجمع عمومی با وزری بازرگانی است .
تبصره 2- در صورت نبودن ریاست مجمع عمومی معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی جانشین ایشان خواهد بود .
تبصره 3- مدیر عامل سازمان بدون داشتن حق رأی در جلسات مجمع عمومی شرکت خواهد نمود و سمت دبیر مجمع عمومی را خواهد داشت .
ماده 10 – وظایف مجمع عمومی عبارتند از :
1- رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارشهای هیئت مدیره و تعیین سیاستها و خط مشی سازمان
2- بررسی و تصویب بودجه و برنامه سالانه سازمان که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد شود .
3- رسیدگی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیران سازمان با توجه به گزارش هیئت مدیره و حسابرس (بازرس ) سازمان .
4- انتخاب مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره و حسابرس (بازرس )
5- اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الوصول که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد میشود .
6- تعیین حقوق و مزایا و پاداش مدیر عامل و سایر اعضاء هیئت مدیره بر اساس مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و همچنین تعیین حق الزحمه حسابرس(بازرس )
7- بررسی و پیشنهاد افزایش سرمایه سازمان
8- تصویب آئین نامه های مالی و معاملاتی و وام مسکن و وام ضروری و سایر آئین نامه ها ی اجرائی سازمان که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد میشود با رعایت مقررات مربوطه.
9- اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیئت مدیره درباره ارجاع دعاوی به داوری و تعیین داور با رعایت مقررات و ختم دعوی یا سازش و یا استرداد دعوی .
10- اتخاذ تصمیم نسبت به تعیین فهرست انواع اولویت کالاها وخدماتی که بایستی مورد بررسی سازمان قرار گیرد .
11- اظهار نظر نسبت به پیشنهادات هیئت های تعیین و تثبیت قیمتها و روشهای اجرائی مربوطه .
12- تصویب قیمت کالاها و خدمات .
13- اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور موضوعه که به نحوی در حدود این اساسنامه بعهده مجمع عمومی گذاشته شده است .
ماده 11- جلسات مجمع عمومی حداقل یکبار در نیمه اول و یکبار در نیمه دوم هر سال به دعوت رئیس مجمع عمومی و در صورت لزوم به دعوت مدیر عامل سازمان تشکیل خواهد شد .
ماده 12- با رعایت تبصره 2 ماده 9 جلسات مجمع عمومی با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه در جلسات با رأی موافق حداقل 5 نفر از اعضاء معتبر خواهد بود .
تبصره – در غیاب اعضاء مجمع عمومی نمایندگان آنان با معرفی کتبی در جلسه شرکت خواهند کرد .
ب – هیئت مدیره
ماده 13- هیئت مدیره سازمان از پنج نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل تشکیل میشود که به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی و تصویب همین مجمع بمدت سه سال انتخاب میشوند اعضاء هیئت مدیره بطور موظف و تمام وقت در سازمان خدمت میکنند و در خاتمه دوره خدمت نیز تا تعیین جانشین مسئولیت اداره کار و انجام وظائف مربوط را به عهده خواهند داشت و انتخاب مجدد آنان در پایان دوره نیز بلامانع است .
مدیر عامل سازمان عنوان رئیس هیئت مدیره را نیز خواهد داشت واز بین اعضای اصلی و به پیشنهاد وزیر بازرگانی و تصویب مجمع عمومی تعیین میگردد و از حقوق و مزایای معاون وزارتخانه استفاده خواهند نمود .
تبصره – وزیر بازرگانی بنا به پیشنهاد مدیر عامل سازمان یکی از اعضاء اصلی هیئت مدیره را به سمت قائم مقام ذئیس هیئت مدیره و مدیر عامل انتخاب می نماید . قائم مقام در غیاب مدیر عامل دارای وظائف و اختیارات مدیر عامل خواهد بود .
ماده 14- تصمیمات هیئت مدیره با اکثریت آراء معتبر است . تصمیمات مذکور در دفتری ثبت و به امضاء اعضاء حاضر در جلسه میرسد .
ماده 15- وظائف و اختیارات هیئت مدیره به شرح زیر است :
1- تصویب برنامه های تنظیمی بر اساس خط مشی و هدفهای مصوب به مجمع عمومی سازمان .
2- تهیه و تصویب آئین نامه های مالی و اداری و معاملاتی و سایر آئین نامه های مورد احتیاج سازمان برای پیشنهاد به مجمع عمومی .
3- بررسی و تصویب بودجه و برنامه عملیاتی سالانه یا اصلاح بودجه برای پیشنهاد به مجمع عمومی .
4- بررسی و تهیه گزارش عملیات و ترازنامه و حساب سود وزیان سازمان و تسلیم آن بر طبق مفاد این اساسنامه به مجمع عمومی .
5- تهیه و تنظیم گزارش فعالیتهای انجام شده سالانه برای طرح در مجمع عمومی .
6- تشخیص مطالبات مشکوک الوصول و لاوصول و تقسیط بدهی بدهکاران و پیشنهاد آن جهت اتخاذ تصمیم به مجمع عمومی .
7- پیشنهاد در مورد سرمایه گذاری و مشارکت و خرید و فروش به مجمع عمومی .
8- تصویب معاملات و قراردادها و تنظیم قراردادها ی نمونه بر اساس آئین نامه معاملات سازمان .
9- بررسی و پیشنهاد تشکیلات سازمان برای تصویب مجمع عمومی .
10- پیشنهاد ایجاد و خرید یا اجاره ساختمان اداری و مسکونی و سایر ساختمانها و تجهیزات فنی آنها ، سردخانه ها و انبارها و میادین خرید و فروش محصولات و فرآورده های داخلی به مجمع عمومی .
11- بررسی و پیشنهاد ارجاع دعاوب به داوری و تعیین داور یا داوران و ختم دعوی یا سازش و یا استرداد دعوی به مجمع عمومی .
12- اتخاذ تصمیم در مورد مسائلی که مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره مطرح می نماید .
ماده 16- مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره ، بالاترین مقام اجرائی و مسئول اداره امور سازمان میباشد و موارد زیر از جمله وظایف اوست .
1- اجرای وظایف قانونی سازمان در رابطه با قوانین و مقررات اساسنامه و آئین نامه های اجرائی مربوطه .
2- مسئول امور اجرائی مربوط به مصوبات مجمع عمومی و تصمیمات هیئت مدیره است .
3- انجام کلیه امور اداری و استخدامی و مالی و کنترلی از جمله عزل و نصب کارکنان سازمان در حدود بودجه و تشکیلات ومقررات مربوطه بوده و به امضاء کلیه نامه ها و مکاتبات سازمان .
4- اتخاذ تصمیم نسبت به کلیه امور و عملیات سازمان به استثنای آنچه در وظائف مجمع عمومی و هیئت مدیره است .
5- امضاء قراردادهای خرید و فروش در حدود مصوبات مجمع عمومی و همچنین چکها و اسناد و اوراق بهادار .
6- طرح و تعقیب هر گونه دعوی و پاسخگوئی بهرگونه دعوی اعم از حقوقی و جزائی علیه هر شخص (حقیقی یا حقوقی ) در تمام مراحل و مراجع و حق انتخاب وکیل با حق توکیل .
ماده 17- مدیر عامل میتواند قسمتی از اختیارات و یا حق امضای خود را به قائم مقام و یا بهر یک از اعضاء هیئت مدیره با تعیین حدود مسئولیت تفویض نماید .
ماده 18- قراردادها و همچنین چکها و اسناد و اوراق بهدار باید به امضای مدیر عامل یا یکی از اعضاء هیئت مدیره و مدیر امور مالی (ذیحساب ) یا معاون اوبرسد .
ج : هیئت تعیین و تثبیت قیمتها
ماده 19- سازمان دارای هیئتی خواهد بود که تحت عنوان هیئت تعیین و تثبیت قیمتها تشکیل میگردد ، ترکیب وظائف و نحوه تشکیل جلسات این هیئت ها به پیشنهاد مدیر عامل سازمان و تصویب مجمع عمومی خواهد بود .
د : حسابرس (بازرس )
ماده 20- حسابرس سازمان به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و تصویب مجمع عمومی سازمان برای مدت یک سال انتخاب میشود و انتخاب مجدد وی بلامانع است .
ماده 21- وظائف حسابرس (بازرس ) به قرار زیر است :
1- رسیدگی به ترازنامه و حساب عملکرد و سود و زیان سالانه سازمان و تهیه گزارش برای مجمع عمومی و تسلیم رونوشت آن به هیئت مدیره .
2- حسابرس حق مراجعه به کلیه دفاتر و پرونده ها و اسناد و قراردادهای منعقده و صورتجلسات مجمع عمومی و هیئت مدیره را دارد .
3- رسیدگی به دفاتر و مدارک سازمان با اطلاع مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره و مدیر امل مکلف است که کلیه اسناد و مدارک مورد لزوم را در اختیار ایشان بگذارد .
اقدامات حسابرس (بازرس ) نباید موجب وقفه در امور جاری سازمان شود .
4- حسابرس دارای کلیه وظائف و اختیاراتی است که در قانون تجارت برعهده بازرس محول شده است .
فصل پنجم – سایر مقررات
ماده 22- کلیه وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت ، سفارتخانه ها و وابسته های اقتصادی و بازرگانی ایران در خارج و شهرداریها و نیز مؤسسات تولیدی و وارداتی و خدماتی تهران و شهرستانها مکلفند هر گونه اطلاعات و آماری را که مورد نیاز سازمان است صحیحاً در اختیار سازمان مزبور بگذارند .
ماده 23- کلیه اطلاعات حاصله در سازمان محرمانه خواهد بود و کارکنان سازمان به هیچوجه مجاز به افشای آنها نیستند .
ماده 24- کلیه وزارتخانه ها و سازمانها و شرکتهای دولتی موظفند نتیجه تحقیقات انجام شده درباره قیمتها و قیمت تمام شده را به سازمان ارسال دارند .
ماده 25- سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال آغاز و در پایان اسفند ماه همان سال پایان میپذیربد .
ماده 26- امور مالی سازمان مکلف است ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارائیها ی منقول و غیر منقول سازمان را حداقل 30 روز قبل از انعقاد مجمع عمومی به حسابرس (بازرس) تسلیم نماید .
حسابرس مکلف است نسخه ای از گزارش خود را حداقل 10 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیئت مدیره تسلیم کند .
ماده 27- سازمان می تواند با تصویب هیئت مدیره قسمتی از وجوه خود را در یکی از بانکهای مجاز کشور نگهداری و قسمتی از آن را برای خرید اوراق قرضه و یا حساب سپرده اختصاص دهد .
ماده 28- سازمان موظف است حداکثر ظرف شش ماه پس از تصویب این اساسنامه تشکیلات و شرح وظایف خود را جهت تصویب به مجمع عمومی پیشنهاد نماید .
ماده 29- سایر موضوعاتیکه در این اساسنامه پیش بینی نشده تابع مقررات مربوط به شرکتهای دولتی در قانون تجارت خوهد بود .
ماده 30- اعتبارات و دارائی و تعهدات و کارکنان مرکز بررسی قیمتها با رعایت ماده 144 قانون استخدامیسازمان امور اداری و استخدامی کشور به سازمان منتقل گردد .
ماده 31- کلیه دارائیهای منتقله از مرکز بررسی قیمتها تحت نظر کمیته ای با تصویب هیئت مدیره تقویم و ارزیابی شده و از یک طرف به حساب اندوخته های سرمایه ای و از طرف دیگر به حساب دارائیهای سازمان منظور شود .
ماده 32- تا زمانیکه هر یک از آئین نامه های مربوط به این اساسنامه به تصویب نرسیده است مقررات جاری مربوط به سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان در مورد آن قابل اجرا میباشد .
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 10194

تاریخ تصویب : 1358/10/29

تاریخ ابلاغ : 1358/12/01

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.