×

آئین نامه اجرائی تبصره ماده یک قانون قرارداد و اجاره املاک و اموال موقوفه و تجدید انتخاب متولیان اماکن متبرکه مذهبی و مساجد

آئین نامه اجرائی تبصره ماده یک قانون قرارداد و اجاره املاک و اموال موقوفه و تجدید انتخاب متولیان اماکن متبرکه مذهبی و مساجد

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-ماده-یک-قانون-قرارداد-و-اجاره-املاک-و-اموال-موقوفه-و-تجدید-انتخاب-متولیان-اماکن-متبرکه-مذهبی-و-مساجد
شماره 1359/7 - 22/2/1358

وزارت اطلاعات و تبلیغات
هیئت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 17/2/1358 بنا به پیشنهاد وزارت اطلاعات و تبلیغات به استناد تبصره ماده یک لایحه قانونی تجدید قرارداد و اجاره املاک و اموال موقوفه و تجدید انتخاب متولیان و امناء و نظار اماکن متبرکه مذهبی و مساجد آئین نامه اجرائی آن را به شرح زیر تصویب نمودند :
ماده 1- سازمان اوقاف مکلف است ضوابط و شرایط لازم و ضروری برای تنظیم اجاره نامه مستأجران و متصرفان املاک و اموال اوقافی را طی دستورالعملی به کلیه ادارات و مراکز اوقافی استانها ابلاغ و سریعاً نسبت به تجدید اجاره و انعقاد قرارداد جدید اقدام نماید .
ماده 2- اجاره بهای عادله املاک مورد اجاره و متصرفی موقوفه بشرح زیر تعیین میشود:
1- املاک و مستغلات مشول قانون موجر و مستأجر مصوب سال 1356 بر اساس اجاره بهای قبلی و احتساب درصد شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی است که همه ساله از طرف بانک مرکزی ایران منتشر میگردد.
2- در محلهائی که قانون موجر و مستاجر اجرا نشده و یا درصد شاخص از طرف بانک مرکزی تعیین و اعلام گردیده اجاره عادله عبارت است از 8 درصد ارزش معاملاتی عرصه و ده درصد ارزش معاملاتی اعیانی که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی تعیین و تصویب شده و میشود .
تبصره 1- تخفیف هائی که از نظر مشاع و با در قید اجاره بودن در فهرست ارزش معاملاتی در نظر گرفته شده است در محاسبه ارزش عرصه یا اعیان مستغل منظور نخواهد شد .
تبصره 2- در مورد آپارتمانها اجاره بهای قسمتهای اشتراکی نیز با توجه ه مقررات قانون تملک آپارتمان نسبت به حصه آپارتمان مورد اجاره محاسبه و منظور خواهد شد .
تبصره 3- نسبت به املاک مزروعی و باغات اعم از شهری و روستائی که فاقد ارزش معاملاتی است میزان اجاره عادله با جلب نظر کارشناس تعیین خواهد شد که اجاره برآوردی 6 درصد ارزش ارزیابی شده خواهد بود .
ماده 3- سازمان اوقاف در مورد اراضی مزروعی امکانات متقاضیان را از نظر قابلیت اراضی و میزان کشت و مقدار مساحتی که برای یک واحد زراعی سودآور است به هنگام تعیین اجاره بهاء و تنظیم سند اجاره جدید مورد نظر و رعایت قرار میدهد و نیز مکلف است در تنظیم سند اجاره درباره اراضی بایر شهری و آماده برای ساختمان زائد بر یکهزار متر مربع و بیش از یک واحد ساختمانی با هر یک از متقاضیان خودداری نماید .
تبصره – چنانچه اراضی شهری قبلا تفکیک شده باشد و قطعات تفکیکی در حدود 025/0 زائد بر یکهزار مترمربع باشد تنظیم اجاره نامه بلامانع است .
ماده 4- کلیه ضوابط و شرایط مندرج در اسناد و قراردادهای اجاره که به شرح ماده یک این آئین نامه از طرف سازمان اوقاف تعیین و اعلام میشود از طرف مستأجران لازم الاجراء و غیر قابل اعتراض خواهد بود و مستأجران ملتزم و مکلف به اجرای کامل آن میباشد .
ماده 5- این آئین نامه از تاریخ تصویب لازم الاجرا است و کلیه مقررات مغایر با آن لغو میگردد و هرگونه تغییر یا تجدید نظر در آن به پیشنهاد وزیر اطلاعات تبلیغات و سرپرست سازمان اوقاف و تصویب هیئت وزیران امکان پذیر میباشد .
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
نخست وزیر

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9972

تاریخ تصویب : 1358/02/17

تاریخ ابلاغ : 1358/02/31

دستگاه اجرایی : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.