×

آئین نامه شوراهای کشاورزی کشور

آئین نامه شوراهای کشاورزی کشور

آئین-نامه-شوراهای-کشاورزی-کشور

وکیل

شماره 1511/7 - 27/7/1358

ماده 1- بر اساس قانون تشکیل شوراهای کشاورزی مصوب 14/1/1358 شورای انقلاب شورای کشاورزی شهرستان طبق این آئین نامه برای مدت نامحدود تشکیل می شود .
ماده 2- شورا دارای شخصیت حقوقی است .
ماده 3- هدف از تشکیل شوراهای کشاورزی ، حداکثر استفاده از همکاری و نظرات کشاورزان و دامپروران و صاحبان واحدهای تولیدی و صنایع کشاورزی و دامی در بهبود و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و دامی تبدیل و بازاریابی محصولات مذکور و تقلیل ضایعات و رفع مشکلاتآنان میباشد .
ماده 4- اهم وظایف شوراها ی کشاورزی برای نیل به هدفهای فوق به شرح زیر میباشد :
الف – بررسی و اظهارنظر نسبت به موارد زیر و ارائه پیشنهادات بسازمانها و شرکتهای دولتی و مؤسسات خصوصی مربوط .
1- طرق و وسایل توسعه و پیشرفت و بهبود وضع کشاورزی و دامداری در منطقه با توجه به شرایط اقلیمی و نیروی انسانی و سایر امکانات .
2- طرق و وسایل جذب نیروی انسانی لازم و کافی در کشاورزی و دامداری به منظور جلوگیری از مهاجرت روستائیان و دامداران .
3- طرق و وسایل تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری د رامور کشاورزی و دامداری .
4- تشویق روشتائیان به اتخاذ روشهای جدید برای تولید هرچه بیشتر و علاقمند کردن آنها به زندگی در روستا و اشتغال به امور کشاورزی و دامداری .
5- تشویق و ارشاد روستائیان به ایجاد و نگهداری تأسیسات عمومی مورد لزوم روستاها از قبیل مدرسه – حمام – مسجد – درمانگاه – راههای روستائی و تأسیسات آب و برق و نظایر آنها .
6- تشویق کشاورزان برای استفاده و بکار بردن کودهای شیمیائی – بذر و نهال و دامهای اصلاح شده و مبارزه با آفات نباتی و حیوانی .
7- تشویق کشاورزان به مکانیزه کردن کشاورزی منطقه و استفاده مطلوب از وسایل مکانیزه در تولیدات کشاورزی و دامی و تشویق بخش خصوصی برای ایجاد سرویسهای خدمات مکانیزاسیون کشاورزی .
8- تعیین طرق تثبیت بهای محصولات کشاورزی و دامی منطقه ( با رعایت هزینه تولید و بر اساس قانون عرضه و تقاضا ) همچنین پیشنهاد ترتیب ایجاد بازار مطمئن و سالم برای محصولات مذکور بدون مداخله عوامل واسطه بنحوی که منافع و مصالح تولید کننده و مصرف کننده را در حداکثر امکان تأمین نماید .
9- تعیین راههای جلوگیری از ضایعات به منظور تقلیل خسارات به حداقل ممکن و آشنا کردن روستائیان و تولیدکنندگان به نحوه بسته بندی محصولات و استاندارد کردن آنها .
10- تعیین طرق حمایت صنفی از تولید کنندگان داخلی و اظهارنظر مشورتی در مورد واردات محصولات کشاورزی و دامی وسعی در متشکل کردن تولید کنندگان محصولات عمده منطقه .
11- تأمین آب برای امور کشاورزی و دامداری و همچنین مصارف خانگی روستا نشینان .
12- ارشاد و راهنمائی مردم به حفظ و حراست منابع طبیعی کشور و بهبود محیط زیست .
13- جلب همکاری و تشویق کشاورزان و دامداران برای شرکت در تشکیل نمایشگاههای کشاورزی منطقه ای و سرتاسری کشور .
ب – سعی در ایجاد تفاهم و اخوت بین روستائیان و کشاورزان و دامپروران منطقه به نحوی که موجبات تعاون و همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر در جهت بهبود وضع کار و زندگی آنان فراهم آید .
ج – همکاری و معاضدت لازم و کافی با مأمورین محلی خصوصا مأمورین وزارت کشاورزی و عمران روستائی در اجرای وظایف و تکالیف آنها .
د – اعلام نظر مشورتی در مورد توزیع و اعطای وامها و اعتبارات کشاورزی و دامداری و عمرانی به بانکها ی تخصصی دولتی و نیز سعی در ایجاد مؤسسات اعتباری اسلامی برای اعطاء وام و اعتبار به اعضای شوراهای کشاورز یدر منطقه .
هـ – سعی در رفع و حل اختلافات و دعاوی احتمالی صنفی اعضای شوراهای کشاورزی با یکدیگر از طریق کدخدامنشی و یا با قبول حکمیت .
و – همکاری در امر سواد آموزی روستائیان و معاضدت با مسئولان مربوط .
ح – سعی در پیش بینی میزان زاید بر احتیاج محلی محصولات تضمین شده و برآورد اعتبار لازم و اعلام آن به مؤسسات دولتی و مربوط .
ماده 5- شورا دارای ارکان زیر است :
الف - مجمع عمومی .
ب – هیئت مدیره .
ج – شورای عالی سالانه
ماده 6- شرایط عضویت – کلیه شخصیتهای حقیقی و حقوقی که تولید کننده محصولات کشاورزی و دامی ( زراعت – باغداری – درختکاری و دامداری – مرغداری – زنبورداری – تربیت کرم ابریشم – صنایع کشاورزی – پرورش ماهی )میباشند و همچنین تحصیل کرده های کشاورزی غیر شاغل در سازمانهای دولتی و ایر علاقمندان به امور کشاورزی به تشخیص هیئت مدیره شورا می توانند در شوراهای کشاورزی شهرستان محل فعالیت خود به عضویت درآیند .
ماده 7- برای تشکیل مجمع عمومی و انتخاب اعضاء و رئیس موقت شورای کشاورزی ، مقدمتاً در هر شهرستان کمیسیونی مرکب از فرماندار رئیس اداره کشاورزی و رئیس بانک تعاون کشاورزی شهرستان تشکیل میگردد .
کمیسیون 30نفر از کشاورزان و دامداران واجد شرایط را به عنوان هیئت مؤسس انتخاب و برای تشکیل جلسه دعوت می نماید ، جلسه هیئت مؤسس به ریاست سنی اعضای حاضر در جلسه تشکیل و از بین خود یا اشخاص واجد شرایط دیگر تعداد 7 نفر را به عنوان اعضاء اصلی و 3 نفر را به عنوان اعضاء علی البدل هیئت مدیره موقت انتخاب می نماید ، اعضای اصلی هیئت مدیره در اولین جلسه هیئت رئیسه موقت خود را به شرح ماده 10 انتخاب می نماید .
هیئت ریسه موجودیت شورا را به نحوی مقتضی به اطلاع کلیه کشاورزان و دامداران شهرستان میرساند و نسبت به ثبت نام اعضای واجد شرایط و صدور کارت عضویت برای آنان اقدام خواهد نمود .
هیئت رئیسه مزبور حداکثر ظرف ششماه کلیه اعضارا جهت انتخاب هیئت رئیسه جدید به مجمع عمومی دعوت می نماید .
ماده 8- مجمع عمومی شورای کشاورزی هر شهرستان سالی یکبار با حضور حداقل نصف بعلاوه یک اعضاء تشکیل و رسمیت می یابد و تصمیمهای مجمع عمومی با اکثریت نسبی آراء حاضرین در جلسه اتخاذ میگردد .
در صورتیکه شرکت کنندگان در مجمع عمویم به حد نصاب مذکور نرسند برای تشکیل جلسه تجدید دعوت به عمل میآید و در این نوبت یک دوم اعضاء برای اتخاذ تصمیم کفایت می نماید ، تشکیل جلسات عادی فوق العاده به تصویب هیئت رئیسه با دعوت رئیس شورا صورت خواهد گرفت .
ماده 9- وظایف مجمع عمومی عادی عبارتست از :
الف – بررسی و تصویب گزارش سالیانه هیئت مدیره .
ب – انتخاب هیئت مدیره .
ج – تعیین و تصویب برنامه و بودجه سالانه شورا.
د – رسیدگی به سایر موضوعات که از طرف هیئت رئیسه یا وزارت کشاورزی و عمران روستائی طرح میشود .
هـ – بررسی و تغییر و اصلاح آئین نامه و پیشنهاد آن به وزارت کشاورزی و عمران روستائی .
ماده 10- هیئت مدیره شورای کشاورزی هر شهرستان مرکب است از هفت نفر اعضاء اصلی و سه نفر اعضای علی البدل ، اعضای اصلی در اولین جلسه از بین خود رئیس و یک نفر نایب رئیس و یک نفر خزانه دار و یک نفر منشی برای مدت دو سال انتخاب می نماید .، در صورت استعفاء یا غیبت و یا فوت هر یک ازاعضاء اصلی یکنفر از اعضی علی البدل به دعوت رئیس شورا در جلسات هیئت مدیره شرکت خواهد نمود .
جلسات هیئت مدیره با حضور حداقل پنج نفر از اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات با اکثریت حداقل چهار رأی معتبر خواهد بود .
ماده 11- هیئت مدیره موظف است حداقل ماهی یکبار تشکیل جلسه بدهد
تبصره – در صورتیکه هیئت مدیره بدون عذر موجه ظرف مدت دو ماه متوالی تشکیل جلسه ندهد خود بخود مستعفی شناخته میشوند ، رئیس و یا هر یک از اعضای هیئت مدیره میتوانند با اطلاع رئیس کشاورزی و عمران روستائی محل از مجمع عمومی برای انتخاب هیئت مدیره جدید به عمل آورند . در صورتی که ظرف مدت یکماه از تاریخ مستعفی شدن اعضای هیئت مدیره اقدامی از طرف شورا نشود ، رئیس کشاورزی و عمران روستائی محل مجمع عمومی را رأساً دعوت خواهد نمود .
ماده 12- در صورت فوت یا استعفای یکی از اعضا هیئت مدیره ، مراتب را در اولین جلسه مجمع عمومی اعلام و نسبت به انتخاب جانشین مشارالیه اقدام میشود ، این انتخاب فقط برای دوره تصدی هیئت مدیره معتبر خواهد بود .
تبصره – سه ماه قبل از پایان دوره عمل ، هیئت مدیره شورا موظف است که ترتیب انتخابات آینده را بدهد .
ماده 13- وظایف هیئت مدیره شورا به قرار زیر است :
الف – تعیین میزان حق عضویت .
ب – تهیه بودجه سالانه جهت پیشنهاد به مجمع عمومی .
ج – تهیه آئین نامه ها و برنامه های کار شورا براساس هدف و وظایف شورا و پیشنهادات دیگر برای طرح در مجامع عمومی و اجرای مصوبات مجامع عمومی .
د – تهیه گزارش عملیات سالانه جهت پیشنهاد به مجمع عمومی .
ج – تهیه آئین نامه ها و برنامه هی کار شورا بر اساس هدف و وظایف شورا و پیشنهادات دیگر برای طرح در مجامع عمومی و اجرای مصوبات مجامع عمومی .
د – تهیه گزار شعملیات سالانه جهت پیشنهاد به مجمع عمومی .
ماده 14- وظایف و اختیارات رئیس هیئت مدیره به قرار زیر است :
الف – اداره کلیه امور شورا طبق این آئین نامه و مصوبات جلسات مجمع عمومی .
ب – دعوت برای تشکیل جلسات مجامع عمومی و هیئت مدیره و تعیین دستور هر جلسه .
ج – امضای چکها و اوراق مالی و اسناد و نامه ها .
د - نمایندگی شورا در کلیه مراجع قضائی و در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی برای اقامه دعوی و مبادرت به کلیه عقود و معاملات مجاز به موجب این آئین نامه و مصوبات مجمع عمومی .
تبصره 1- چکها و اسناد مالی علاوه بر امضاء رئیس باید دارای امضاء خزانه دار نیز باشد .
تبصره 2- در غیبت رئیس ، کلیه وظایف مشارالیه بعهده نایب رئیس خواهد بود .
ماده 15- نظرات و تصمیماتی که در جهت نیل به هدفهای شورا از طرف مجمع عمومی و یا هیئت مدیره شورا اتخاذ میشود بوسیله رئیس هیئت مدیره به اداره کشاورزی و عمران روستائی محل ارسال میشود و اداره مزبور در صورتی که اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادات جزء وظایف و اختیاراتش نباشد با اظهار نظر خود جهت اتخاذ تصمیم و اعلام نتیجه به وزارت کشاورزی و عمران روستائی ارسال میدارد .
ماده 16- منابع درآمد شورا عبارتست از :
1- حق عضویت اعضاء .
2- هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی .
3- درآمد خدمات شورا .
ماده 17- چنانچه برای حل مسائل کشاورزی مشترک شهرستانهای یک استان ایجاد هماهنگی و همکاری ضروری باشد به پیشنهاد هر کدام از شوراهای کشاورزی استان هریک از نمایندگان شوراهای کشاورزی شهرستانها جلسه ای در مرکز استان تشکیل میشود .
ماده 18- شوراهای کشاورزی شهرستانها در صورت تمایل میتوانند هر دو سال یکبار با شرکت نمایندگان شورای کشاورزی شهرستانها کنگره شورای کشاورزی کشور را در یکی از مراکز استانها برگزارمایند .
تبصره – وزارت کشاورزی و عمران روستائی لازمه همکاری و تشریک مساعی را در مورد دعوت و برگزاری کنگره بعمل خواهد آورد .
ماده 19- هر گونه تغییر در مفاد این آئین نامه بموجب قانون تشکیل شوراهای کشاورزی با وزیر کشاورزی و عمران روستائی خواهد بود .
نخست وزیر

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9986

تاریخ تصویب : 1358/07/27

تاریخ ابلاغ : 1358/03/17

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.