×

آئین نامه تاسیس و نظارت بر آژانسهای مسافرتی و جهانگردی

آئین نامه تاسیس و نظارت بر آژانسهای مسافرتی و جهانگردی

آئین-نامه-تاسیس-و-نظارت-بر-آژانسهای-مسافرتی-و-جهانگردی

وکیل


شماره 1981/7 14/3/1358
هیئت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ بنا به پیشنهاد شماره 1366/14 مورخ 24/2/1358 وزارت اطلاعات و تبلیغات به استناد بندهای ش و ع ماده یک و ماده شش قانون تاسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی آئین نامه تاسیس و نظارت بر آژانسهای مسافرتی و جهانگردی را به شرح زیر تصویب نمودند :
ماده 1- تاسیس آژانس مسافرتی و جهانگردی یا شعبه آن بوسیله هر شخص حقیقی یا حقوقی موکول به گرفتن پروانه طبق مقررات این آئین نامه است .
ماده 2- آژانس مسافرتی دارای دو نوع فعالیت است :
الف - ترابری هوائی ، صدور بلیت مسافرت هوائی ، ذخیره جا ، صدور بارنامه و یا هرگونه اقدام دیگر مربوط به ترابری هوائی مسافر و کالا را انجام میدهد .
ب - جهانگردی که خدمات لازم در زمینه تنظیم برنامه مسافرت افراد و گروهها و گشتهای داخلی و خارجی زمینی و دریائی و هرگونه فعالیتها و خدمات جهانگردی را برای جهانگردان داخلی و خارجی انجام میدهد .
ماده 3- هرگاه درخواست کننده پروانه شخص حقیقی باشد وجود شرایط زیر لازم است :
الف - تابعیت ایران .
ب – حداقل 30 سال سن .
ج – داشتن اهلیت قانونی و نداشتن شهرت بفساد اخلاق و پیشینه محکومیت کیفری که موجب سلب حقوق اجتماعی باشد .
د – حداقل 5 سال سابقه کار مسئولیت دار در امور مربوط به ترابری هوائی یا جهانگردی ( برای فعالیت بند الف یا بند ب ماده 2 ) و در مورد فارغ التحصیلان آموزشگاهها و مدارس رسمی جهانگردی داخلی یا خارجی که مورد تأیید کمیته موضوع ماده 7 این آئین نامه باشد سه سال سابقه کافی است .
هـ - تسلیم تضمین قابل قبول از قبیل چک یا سفته یا سپردن وثیقه ملکی به مبلغ پنج میلیون ریال .
و - ارائه محل مناسب با نوع فعالیت برای دفتر آژانس به تأئید کمیته موضوع ماده 7 – این آئین نامه بر اساس دستورالعمل مربوط .
تبصره 1- دفتر آژانس منحصراً باید در محل ارائه شده دائر گردد .
تبصره 2 – مبلغ تضمین قابل قبول یا وثیقه ملکی موضوع بند هـ ماده 3 هر سه سال یک بار توسط کمیته موضوع ماده 7 این آئین نامه با توجه به شاخص قیمت کالاها و خدمات که از طرف بانک مرکزی ایران منتشر میشود تعیین خواهد شد .
تبصره 3 - در صورتیکه درخواست کننده پروانه سفته یا چک فاقد تاریخ به عنوان تضمین تسلیم نماید بایستی پرداخت مبلغ مندرج در آن از طرف شورای آژانس های مسافرتی در ظهر سفته یا چک تسلیمی تعهد و تضمین گردد و بهمراه آن از طرف متقاضی فرم مربوط به وکالتنامه بلاعزل ( مبنی بر حق وصول بدون قید و شرط مبلغ تضمین در وجه وزارت اطلاعات و تبلیغات را تکمیل و امضاء نماید .
تبصره 4- هرگاه درخواست کننده پروانه شخص حقوقی و فاقد شرایط بندهای الف و هـ مذکور در این ماده الزامی است ، مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره باید فاقد پیشینه محکومیت کیفری مؤثر باشند .
ماده 4- در مواردی که درخواست کننده پروانه شخص حقیقی و فاقد شرایط مندرج در بند ماده 3 باشد باید یک نفر را به عنوان مدیر فنی معرفی کند مدیر فنی باید علاوه بر شرایط مذکور در این ماده پیشینه محکومیت کیفری مؤثر نداشته باشد .
ماده 5- در مواردی که درخواست کننده پروانه شخص حقوقی باشد باید یک نفر را به عنوان مدیر فنی معرفی کند ، مدیر فنی باید دارای شرایط مندرج در ماده 3 باستثنای بندهای «ه » و «و» آن باشد .
مدیر عامل یا هریک از اعضای هیئت مدیره با داشتن شرایط مذکور میتوانند بعنوان مدیر فنی نیز معرفی شوند .
تبصره 1- در مواردی که مدیر فنی شرایط مندرج در این آئین نامه را از دست بدهد یا محجور شود دارنده پروانه باید حداکثر ظرف یکماه مدیر فنی دیگری را که واجد شرایط مذکور باشد به کمیته معرفی کند در غیر این صورت از ادامه کار آژانس تا معرفی مدیر فنی جدید جلوگیری خواهد شد .
تبصره 2- هرگاه دارنده پروانه آژانس مسافرتی تمام یا یکی از شرایط مندرج در این آئین نامه را از دست بدهد از ادامه کار آژانس جلوکیری خواهد شد .
ماده 6ـ یکنفر نمیتواند مدیریت فنی بیش از یک آژانس مسافرتی را همزمان برعهده گیرد و خدمت او باید بطور تمام وقت باشد .
اشتغال مدیر فنی در آژانس مسافرتی دارای دو نوع فعالیت و همچنین اشتغال آژانس مسافرتی یک یا دو نوع از انواع فعالیتهای مذکور در ماده 1 بلامانع است .
ماده 7- به منظور صدور پروانه تأسیس ، تعلیق یا لغو پروانه آژانسهای مسافرتی نظارت بر فعالیت آنها و همچنین رسیدگی بشکایات از آژانسهای مسافرتی مرکب از نمایندگان وزات اطلاعات و تبلیغات ، سازمان هواپیمائی کشوری و هواپیمائی ملی ایران رئیس یا دبیر سندیکای آژانس های مسافرتی در وزارت اطلاعات و تبلیغات تشکیل میگردد و شرکت آنان در رأی به شرح زیر است :
1- در مواردی که کمیته برای صدور پروانه تأسیس تشکیل می شود از رئیس یا دبیر سندیکا فقط برای ادای توضیح دعوت به عمل می آید ، در این مورد دبیر یا رئیس سندیکا دارای حق رأی نیست .
2- در مواردی که کمیته برای تعلیق یا لغو پروانه یا رسیدگی به شکایت تشکیل می شود از نماینده هواپیمایی ملی و مدیر آژانس مربوط برای ادای توضیح دعوت به عمل می آید ، نماینده هواپیمایی ملی و مدیر آژانس در این مورد دارای حق رأی نمی باشد .
ماده 8 – کمیته حداقل سه ماه یکبار تشکیل جلسه می دهد ، تصمیم کمیته و اکثریت آراء معتبر است .
ماده 9 – در دادن پروانه آژانسهای مسافرتی ، کمیته به ضرورتهای گسترش صنعت جهانگردی و ترابری هوایی و تقویت آژانسها و برقراری تناسب میان شمار مسافران و جهانگردان و شمار آژانسهای مسافرتی توجه نموده و بر اساس شرایط مقرر در این آئین نامه ضوابط لازم تعیین خواهد نمود .
ماده 10- وظائف کمیته به شرح زیر است :
الف – رسیدگی و تصمیم گیری در مورد درخواستهای صدور پروانه آژانسهای مسافرتی و یا گشایش شعبه آژانس ، در خواستها باید طبق این آئین نامه تکمیل و وزارت اطلاعات و تبلیغات تسلیم گردد ، تقاضای تأسیس آژانس مسافرتی باید ظرف یک ماه کمیته آژانسهای مسافرتی ارجاع شود ، کمیته موظف است ظرف سه ماه نظر خود را دائر به رد یا قبول درهواست اعلام نماید .
ب – نظارت مستمر بر فعالیتهای آژانسهای مسافرتی و بازرسی از آنها .
ج – رسیدگی و تصمیم گیری در مورد شکایاتی که از آژانسها یا شعبه های آنها می رسد .
د – صدور اخطار کتبی یا تعلیق تا سه ماه یا لغو پروانه آژانس یا شعبه آن .
هـ – بررسی گزارشهای بازرسان منتخب کمیته و تصمیم گیری در مورد آنها .
تبصره – در تعیین و تشخیص ضوابط کمیته به دستورالعملهای وزیر اطلاعات و تبلیغات و حسن شهرت و سرمایه و سابقه و تجربه کار در خواست کنندگان و همچنین انتخاب محل مناسب و تجهیزات آن و با توجه به احتیاجات ناحیه یا شهر یا کشور در مورد تأسیس آژانسهای جدید توجه خواهد کرد .
ماده 11- تصمیم کمیته از طریق سازمانهای دولتی مربوط اجراء گذاشته خواهد شد پروانه آژانس مسافرتی با امضای دوتن از مقامات مسئول وزارت اطلاعات و تبلیغات و سازمان هواپیمائی کشوری صادر میشود و تصمیم تعطیل موقت و یا لغو پروانه آژانس حسب مورد بوسیله سازمانهای مربوط از طریق درج در روزنامه های کثیر الانتشار به آگاهی عموم خواهد رسید .
ماده 12- در موارد تعلیق پروانه ، آژانس مسافرتی یا شعبه آن موظف است از تاریخ ابلاغ تعلیق تعهدات تازه ایجاد و قبول نکند و ضمن تکمیل امور و تعهدات نیمه تمام نسبت به استرداد بلیط و اوراق بهادار مسافرتی طبق مقررات مربوط اقدام نماید ، در صورت عدم رعایت مراتب مذکور پروانه مربوط لغو خواهد شد .
ماده 13- هرگاه آژانس مسافرتی یا شعبه آن بیش از سه ماهه بدون عذر موجه تعطیل باشد کمیته پروانه آن را لغو خواهد کرد .
ماده 14- آژانس مسافرتی مکلف است حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ صدور پروانه آغاز به کار کند در غیر اینصورت پروانه آن را لغو می شود و هرگاه پس از آغاز کار از ادامه فعالیت منصرف گردد کمیته حداکثر شش ماه مهلت برای شروع مجدد کار به آژانس می دهد در صورتی که در مهلت مقرر شروع به کار نکند پروانه آن لغو خواهد شد .
ماده 15- هرگاه دارنده پروانه آژانس فوت شود در صورتی که بین ورثه شخص واجد اشرایط درخواست پروانه کند با موافقت سایر ورثه حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ موافقت وراث پرونده آژانس مسافرتی به نام او صادر خواهد شد و تا صدور پروانه که حداکثر از یک سال تجاوز نخواهد کرد ادامه کار مدیر فنی قبلی و آژانس مسافرتی به تشخیص کمیته فنی بلامانع است در غیر این صورت و همچنین انحلال شخص حقوقی که به موجب قانون قطعی شده باشد سبب لغو پروانه خواهد شد .
ماده 16- انتقال پروانه آژانس مسافرتی با رعایت مقررات این آئین نامه و با تأیید کمیته مجاز است به شرط آنکه انتقال گیرندگان یا انتقال گیرنده اعم از حقیقی یا حقوقی شرایط مندرج در این آئین نامه را داشته باشند ولی در هر حال پروانه آژانس با توافق انتقال گیرندگان بنام یکنفر از آنان صادر میشود ، در غیر اینصورت پروانه آژانس ملغی است.
ماده17 ـ در سرلوحه نامه ها ومکاتبات آژانسهای مسافرتی باید نام و نشا نی کامل مبلغ سرمایه وشماره ونوع پروانه ذکر شود.
ماده18ـ آژانس مسافرتی باید در آغاز فعالیت خود فهرستی از افراد شاغل خود را با ذکر مشخصات فردی و شغلی در اختیار وزارت اطلاعات و تبلیغات و سازمان هواپیمائی کشوری قرار دهد و هرنوع تغییرات بعدی را نیز ظرف یکماه اطلاع دهد .
ماده 19ـ آژانس مسافرتی مکلف است اطلاعات لازم را که از سوی وزارت اطلاعات و تبلیغات یا سازمان هواپیمائی کشوری درباره فعالیت آن خواسته میشود در اختیار بگذارد .
آژانسهای مسافرتی حسب مورد موظف به رعایت مقررات و دستورالعملهای هریک از مراجع یاد شده در زمینه فعالیت خود هستند .
ماده 20ـ اعتراضات رسیده در مورد تصمیمات کمیته آژانسهای مسافرتی در کمیته عالی متشکل از مقامات زیر و بنا به دعوت وزیر اطلاعات و تبلیغات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت .
1- وزیر اطلاعات و تبلیغات .
2- معاون وزارت راه و ترابری و رئیس سازمان هواپیمائی کشوری .
3- مدیر عامل شرکت هواپیمائی ملی ایران .
تبصره 1- رأی وزیر اطلاعات و تبلیغات برای تصمیم گیری کمیته عالی ضرورت دارد و تصمیم کمیته عالی به اکثریت آراء معتبر است کمیته عالی میتواند از شاکی برای ادای توضیحات دعوت کند .
ماده 21ـ از تاریخ تصویب این آئین نامه آژانسهای مسافرتی که تا تاریخ و تصمیم کمیته عالی به اکثریت آراء معتبر است کمیته عالی میتواند از شاکی برای ادای توضیحات دعوت کند .
ماده 21ـ از تاریخ تصویب این آئین نامه آژانسهای مسافرتی که تا تاریخ 21 بهمن ماه 1357طبق آئین نامه حمل و نقل هوایی مصوب 16 تیرماه 1346 هیئت وزیران اجازه فعالیت اخذ نموده اند و همچنین آژانسهای موجود از هر نوع که بخواهند بفعالیت خود ادامه دهند مکلفند ظرف سه ماه مدارک لازم را برای بررسی در اختیار وزارت اطلاعات و تبلیغات قرار دهند ، مدارک مزبور باید ظرف یکماه از تاریخ وصول برای رسیدگی به کمیته آژانسهای مسافرتی فرستاده می شود .
کمیته موظف است ظرف دو ماه تصمیم خود را درباره نوع آژانس و تأیید یا اصلاح پروانه اعلام دارد هرگاه آژانسهای مذکور ظرف مهلت مقرر که ششماه پس از ابلاغ تصمیم کمیته آژانسهای مسافرتی می باشد وضع خود را با مفاد این آئین نامه تطبیق ندهند و نواقص خود را رفع نکنند پروانه یا لوحه آنها لغو خواهد شد .
ماده 22ـ مؤسساتی که به فعالیتهای غیر از موضوع این آئین نامه اشتغال دارند به هیچ عنوان نباید از نام آژانس مسافرتی و توریستی یا جهانگردی استفاده کنند .
ماده 23ـ هرگاه آژانسهای مسافرتی از رعایت مقررات مندرج در این آئین نامه تخلف نمایند پروانه آنها ملغی تلقی و از کار آنان جلوگیری خواهد شد .
ماده 24ـ شهربانی جمهوری اسلامی ایران و سایر مراجع مربوط مکلفند به تقاضای وزارت اطلاعات و تبلیغات از ادامه کار این قبیل آژانسها جلوگیری نمایند .
ماده 25ـ از تاریخ تصویب این آئین نامه کلیه مقررات و آئین نامه های مغایر با آن لغو میگردد .
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
نخست وزیر

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9996

تاریخ تصویب : 1358/03/14

تاریخ ابلاغ : 1358/03/29

دستگاه اجرایی : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.