×

آئین نامه ترتیب تشکیل هیئتهای بازرسی در سازمان بازرسی کل کشور

آئین نامه ترتیب تشکیل هیئتهای بازرسی در سازمان بازرسی کل کشور

آئین-نامه-ترتیب-تشکیل-هیئتهای-بازرسی-در-سازمان-بازرسی-کل-کشور شماره 3439/7 - 16/5/1358

وزارت دادگستری
هیئت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 6/5/1358 بنا به پیشنهاد وزارت دادگستری و به استناد ماده 9 لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 8/12/1357 آئیننامه ترتیب تشکیل هیئت های بازرسی و طرز اجرای بازرسی و رسیدگی بشکایات در سازمان بازرسی کل کشور را به شرح زیر تصویب نمودند :
ماده 1- سازمان بازرسی کل کشور مشتمل بر دو قسمت است :
اول – قسمت بازرسی وزارتخانه ها و مؤسسات و سازمانهای مندرج در ماده یک لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و اعزام هیئتهای بازرسی .
دوم – قسمت رسیدگی به شکایات و اعلامات و گزارشها
رئیس هر قسمت از بین قضات واجد شرایط مندرج در ماده 4 لایحه قانونی از طرف وزیر دادگستری انتخاب میشوند .
ماده 2- هر کس می تواند شکایت خود را از وزارتخانه ها و سازمانها و مؤسسات مذکور در ماده یک لایحه قانونی و کارکنان آنها در امور مربوط به وظایفی که بر عهده دارند مستقیما به سازمان بازرسی کل کشور ارسال و یا تسلیم نمایند .
ماده 3- شکایات و اعلامات باید کتبی و مدلل باشد . در صورتیکه شکایت شفاها اظهار شد اظهارات شاکی و اعلام کننده در صورت مجلس درج و به امضای او میرسد .
ماده 4- سازمان بازرسی کل کشور به شکایات و اعلاما واصله در حدود وظایف خود رسیدگی کرده و چنانچه تشخیص دهد که تخلف اداری یا قضائی یا بزه عمومی واقع شده ، رسیدگی را به مرجع صلاحیتدار ارجاع میکند . و نیز می تواند عندالاقتضاء بررسی و رسیدگی مقدماتی به موارد اعلام شده را به مراجع مربوط محول نماید مراجع مذکور مکلف است صریعا بر طبق مقررات اقدام و نتیجه را به سازمان بازرسی کل کشور اعلام نمایند .
ماده 5- اگر رسیدگی به شکایات خارج از وظایف از سازمان بازرسی کل کشور باشد مناطق با ذکر علت به شاکی اعلام و شکوات ایه بایگانی می شود .
ماده 6- در صورتی که تشخیص داده شود شکایات ناشی از نارسایی مقررات یا نواقص و معایب تشکیلات اداری است مراتب پس از بررسی با اظهار نظر متضمم پیشنهاد تصحیح یا تکمیل مقررات و رفع نواقص به مراجع مذکور اعلام میگردد . مراجع مذکور باید پیشنهادات را مورد توچجه قرار داده و نتیجه اقدام را به سازمان بازرسی کل کشور گزارش دهند .
ماده 7- در مواردی که اظهار نظر مستلزم جلب نظر متخصص یا کارشناس باشد از متخصص یا کارشناس دعوت به عمل می آید . حق الزحمه متخصصان و کارشناسان با توجه به میزان کاری که انجام خواهد داد از طرف سازمان بازرسی کل کشور یا سازمان مؤسسه مربوط پرداخت خواهد شد .
ماده 8 – سازمان بازرسی کل کشور در صورتی که دولت بخواهد ، موظف است علل ظهور وقایع و پیشآمدهای معهمه را که در امور کشور یا یک قسمت بخصوص مؤثر باشد به طریق مقنضی مورد بررسی قرار داده و درباره آنها تحقیقات لازم به عمل آورده و چگونگی را به استهزار دولت برساند .
ماده 9- سازمان بازرسی کل کشور قضایای مهمه را که در ضمن بازرسی از آن اطلاع حاصل می نماید و استهزار دولت از آنها لازم و مفید باشد از طریق وزیر دادگستری به هیئت دولت گزارش خواهد داد .
تشکیل هیئت های بازرسی
ماده 10- در حوزه هر استان لااقل سالی یکبار هیئتهای بازرسی مرکب از کارکنان بصیر و مورد اعتماد وزارتخانه ها و موسسات و سازمانهای مندرج در ماده 1 لایحه قانونی به دستور سازمان بازرسی کل کشور برای رسیدگی به اوضاع و احوال عمومی و وضع مؤسسات و سازمانهای مشمول لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بازرسی کل کشور در مرکز و شهرستانها تعیین و اعزام خواهند شد . علاوه بر آن هرموقع که تشکیل واعزام هئیت بازرسی ضرورت پیدا کند وزیر دادگستری یا معاون او عده اعضای هئیت را تعیین ودر انتخاب واعزام آنها اقدام خواهد نمود.
ماده11 ـ احکام ماموریت مامورین فوق از طرف وزیر دادگستری که ریاست بازرسی کل کشور را بعهده دارد یا معاون او صادر ودر احکام صادره حوزه ماموریت و مواردیکه باید مورد رسیدگی قرار گیرد صریحا تعیین خواهد شد.
ماده 12 – درمواردیکه سازمان بازرسی کل کشور برای تحقیق و رسیدگی موضوعی بیکی از کارکنان مؤسسات و سازمانهای مندرج در ماده یک لایحه قانونی ، نمایندگی میدهدنیز بطریق فوق عمل خواهد شد .
ماده 13- کسانیکه به عضویت هیئت بازرسی انتخاب میشوند یا سازمان بازرسی کل کشور به آنها نمایندگی میدهد مکلف به قبول بود و از تاریخ صدور ابلاغ تا پایان کار تحت نظر سازمان بازرسی کل کشور انجام به آنها نما یندگی می دهد مکلف به قبول بوده و از تاریخ صدور ابلاغ تا پایان کار تحت نظر سازمان بازرسی کل کشور انجام وظیفه خواهند نمود و در مدت مزبور از طرف وزارتخانهیا سازمان یا مؤسسه متبوع کاری به آنان ارجاع نخواهد شد.
ماده 14- اعضای هیئت بازرسی پس از ورود به حوزه ماموریت تحت هدایت و راهنمایی رئیس هیئت که بین قضات انتخاب می شود وظائف خود را انجام خواهند داد و تقسیم کار بین آنها به عهده رئیس هیئت است .
ماده 15- چنانچه هیئت بازرسی یا نمایندگان بازرسی کل کشور و بازرسان ضمن انجام مأموریت مواجه با موضوعاتی شوند که واجد اهمیت بود ولی در احکام مأموریت آنها منظور نشده است بایستی فورا مراتب را به سازمان بازرسی کل کشور گزارش داده کسب تکلیف نمایند .
ماده 16- هیئتهای بازرسی و بازرسان و نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور ورود خود را بهر حوزه بلافاصله پس از ورود تلگرافی اطلاع داده و گزارش کارهای خود را نیز بتدریج به سازمان بازرسی کل کشور ارسال خواهند داشت بنحویکه در هر حال سازمان بازرسی کل کشور از جریان کارها و محل توقف آنها اطلاع داشته باشد و بعد از خاتمه مأموریت نیز گزارش جامعی تعهیه و تسلیم خواهند نمود .
ماده 17- در مواردیکه هیئت بازرسی بر کناری موقت کارمندان اداری را از شغلی که دارند لازم بداند پس از اقدام مراتب را با ذکر دلائل لزوم بر کناری موقت کارمند به سازمان بازرسی کل کشور گزارش خواهد دادد و باید ترتیبی بدهد که امور مربوط به کارمندان برکنار شده مختل نماند .
ماده 18- هیئت بازرسی و بازرسان یا نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور نباید در اموریکه جنبه خصوصی دارند مداخله نمایند و ورود در اختلافات و منازعات بین اشخاص خارج از حدود وظیفه آنان است .
ماده 19- هیئتهای بازرسی محل کار خود را در یکی از سازمانها یا مؤسسات مندرج در ماده یک لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بازرسی کل کشور که متناسب باشد قرار خواهند داد و عالیترین مأمور کشوری هر محل موجبات این امر را فراهم خواهد نمود .
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
نخست وزیر

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 10048

تاریخ تصویب : 1358/05/06

تاریخ ابلاغ : 1358/05/31

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.