×

آئین نامه جرائی ماده 18قانون نحوه واگذاری و احیاءاراضی

آئین نامه جرائی ماده 18قانون نحوه واگذاری و احیاءاراضی

آئین-نامه-جرائی-ماده-18قانون-نحوه-واگذاری-و-احیاءاراضی

وکیل

شماره333د 30/9/1358

وزارت کشاورزی و عمران روستایی
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ26/9/1358بنا به پیشنهادشماره 1317/310
مورخ24/9/58وزارت کشاورزی و عمران روستائی ،آئین نامه اجرائی ماده 18 قانون مذکور را بشرح زیر تصویب نمودند :

الف: مصارف و فعالیتهای غیر کشاورزی از نظر واگذاری اراضی موضوع قانون عبارتند از:
1-شهرک سازی -ساختمانها و تأسیسات مسکونی و سازمانی و شرکتهای تعاونی مسکن وابسته به دولت و همچنین مجتمعهای مسکونی و سازمانی مر بوط به بنیادهای عام المنفعه رسمی و ثبت شده
2-احداث راهها و طرق ارتباطی و ترمینالها که بوسیله بخش خصوصی و مؤسات غیر دولتی احداث میشود با شرط استفاده عموم
3-کار خانجات،تأسیسات وابسته به صنایع،بهره برداری از معادن و تأسیسات مربوط به استخراج و تبدیل فرآورده های معدنی با مراعات ضوابط قانون اساسی در باره معادن
4-تأسیسات فرهنگی ،آموزشی ،مذهبی و مؤسسات ورزشی غیر دولتی .
5- ایجاد فضای سبز ،گردشگاهها ،تفرجگاههای عمومی ،جنگل دست کاشت و تأسیسات جنبی مربوط به آنها.
6- ایجاد بیمارستانها، آزمایشگاهها، گورستانها، غسالخانه ها، آسایشگاهها و سایر تاسیسات بهداشتی و رفاهی عمومی.
7- احداث مراکز خدمات عمومی از قبیل میدانها، سردخانه ها، انبارهای عمومی و همچنین فضاهای نگهداری کالا و بارگیری در بنادر.
ب: الویتهای استفاده از اراضی موضوع قانون بر حسب نوع اراضی و نوع استفاده بقرار زیر است:
ـ برای کشت و زرع.
ـ استفاده صنایع وابسته به کشاورزی و فعالیتهای جنبی کشاورزی به تجویز مراجع ذیربط وزارت کشاورزی.
ـ استفاده سایر صنایع و تاسیسات صنعتی.
ـ برای ایجاد ساختمان و سایر مصارف غیر کشاورزی.
حسب رای و تشخیص کمیسیون مندرج در ماده 12 به متقاضیان واجد شرایط واگذار خواهد شد.
تبصره ـ در مواردیکه استقرار یک یا چند واحد صنعتی بزرگ و یا مجتمع واحدهای صنعتی متوسط( طبق تعاریف مذکور در مقررات صنایع و معادن ) در اراضی دارای استعداد کشاورزی مورد تقاضا باشد ، کمیسیون مندرج در ماده 12 قانون مراتب را از طریق ادارات ذیربط وزارت کشاورزی و عمران روستائی استعلام و در صورت تصویب وزارتخانه مزبور و سایر وزارتخانه های ذیربط اتخاذ تصمیم خواهد نمود.
2- اراضی أی که در حال حاضر برای فعالیتهای کشاورزی مستعد نمی باشد با رعایت تقدم و ترتیب برای توسعه و تکمیل واحدهای صنعتی وابسته به کشاورزی و تاسیسات مربوط.
ـ توسعه وتکمیل واحدهای صنعتی وتاسیسات وابسته بآن.
ـ توسعه و تکمیل طرحهای ساختمانی و بالاخره برای ایجاد واحدهای صنعتی، ساختمانی وسایر مصارف غیر کشاورزی.
باتوجه به اولویتهای فوق الذکر به متقاضیان واگذار خواهد شد.
تبصره ـ در هریک از شهرستانها بدعوت فرماندار کمیسیونی مرکب از نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه های کشاورزی وعمران روستائی، صنایع و معادن، مسکن و شهرسازی، وزارت نیرو، دفتر برنامه و بودجه، سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده کمیسیون ماده 12 قانون تشکیل خواهد شد.
کمیسیون مزبور با توجه به وضع منطقه و ضرورت تمرکز واحدهای صنعتی و مسکونی محدوده های مناسبی را که حتی الامکان شامل اراضی مستعمد کشاورزی نباشد انحصارا برای ایجاد شهرک صنعتی و مجتمعهای مسکونی انتخاب و اعلام خواهند نمود تا متقاضیان به محدوده های تعیین شده هدایت کردند.
در مواردیکه به تشخیص کمیسیون استقرار واحد صنعتی یا مسکونی در غیر از محدوده مذکور ضروری تشخیص گردد و هم چنین تا زمانی که این محدوده ها تعیین و اعلام نشده باشد بر طبق تبصره 1 بند 1 عمل خواهد شد.
ماده 3 ـ شرایط واگذاری اراضی موضوع قانون برای مصارف غیر کشاورزی:
الف ـ واگذاری اراضی برای توسعه و احداث مؤسسات آموزش عالی و تاسیسات وابسته که مورد موافقت وزارت علوم و آموزش عالی باشد منوط به ارائه طرح و موافقت اصولی وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و کشاورزی و عمران روستائی است.
ب ـ در اراضی واگذار شده برای طرحهای کشاورزی، ایجاد تاسیسات ساختمانی حداکثر تا یکصدم کل مساحت واگذار شده مجاز است، در صورت تجاوز از حد مذکور، موافقت مرجع تصویب کننده طرح و وزارت مسکن و شهرسازی ضروری است.
ج ـ واگذاری اراضی برای احداث مراکز ساختمانی اعم از تعاونی، سازمانی، عام المنفعه( مسکونی و غیر مسکونی) منوط به موافقت وزارت مسکن و شهرسازی از نظر رعایت ضوابط شهرسازی و ساختمانی و همچنین رعایت سایر ضوابط این آئین نامه می باشد.
د ـ واگذاری اراضی برای صنایع کوچک کشاورزی و دامداریهای نیمه صنعتی و صنعتی متوسط و سایر صنایع وابسته به کشاورزی منوط به کسب موافقت وزارت کشاورزی و عمران روستائی است.
ه ـ واگذاری اراضی برای ایجاد و توسعه تاسیسات معدنی منوط به اظهار نظر و تایید واحدهای ذیربط وزارت صنایع و معادن و تایید سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.
و ـ واگذاری اراضی موضوع قانون برای احداث و توسعه صنایع منوط به تایید و درخواست واحدهای ذیربط وزارت صنایع و معادن و تایید سازمان حفاظت محیط زیست میباشد.
ز ـ واگذاری اراضی در سایر موارد موضوع این ماده با رای کمیسیون مندرج در ماده 12 قانون به درخواست متقاضیان واگذاری اراضی برای فعالیتهای غیر کشاورزی رسیدگی و در مواردیکه انجام فعالیت در اراضی قابل واگذاری مستلزم کسب موافقت وزارتخانه ها و دستگاه ذیربط باشد ابتدا وجود و بلامعارض بودن واگذاری اراضی مورد تقاضا را به متقاضی و دستگاههای مذکور با قید مهلت مناسب جهت اعلام نظر منعکس مینماید.
پس از وصول نظریه موافق دستگاه ذیربط و با ارائه مجوز بهره برداری معادن و احداث و توسعه صنایع و تاسیسات معدنی و همچنین پروانه ایجاد مجتمع های مسکونی و سایر مصارف غیر کشاورزی مندرج در این آیین نامه، کمیسیون تاریخ و محل عقد قرارداد را کتبا به متقاضی ابلاغ می نماید، چنان چه متقاضی در تاریخ مقرر برای عقد قرارداد در محل معین شده حضور نیابد اراضی مورد تقاضا به متقاضی واجد اولویت بعدی اختصاص داده خواهد شد.با مراعات ضوابط قانون اساسی درباره معادن.
تبصره 2 در صورتی که در اراضی واگذار شده به اشخاص، معدن طبقه 1 کشف و شناخته شود برای صدور پروانه بهره برداری علاوه بر موافقت وزارتخانه های صنایع و معادن(در مورد ضوابط بهره برداری از معدن) و کشاورزی و عمران روستائی در مورد تبدیل طرح قبلی موضوع واگذاری اراضی، رعایت حقوق مکتسبه مستاجر و یا شخصی که اراضی باو واگذار شده است ضروری است. با مراعات ضوابط قانون اساسی درباره معادن.
تبصره 3 ـ در مرحله اکتشاف معادن طبقه 2 چنانچه نیازی به تغییر وضع اراضی موضوع قانون( اعم از واگذار شده باشخاص و یا درید دولت) باشد که توسط ادارات ذیربط موجب توقف فعالیتهای اکتشافی گردد موضوع به کمیسیونی مرکب از نمایندگان سازمان جنگلها و مراتع، وزارت صنایع و معادن و سازمان محیط زیست از طریق کمیسیون ماده 12 قانون برای بررسی و اتخاذ تصمیم ارجاع خواهد شد.
تبصره 4 ـ اراضی که برای ایجاد واحدهای مسکونی به مؤسسات عام المنفعه مشمول این ماده و یا شرکتهای تعاونی مسکن اجاره داده می شود، در صورت اتمام کلیه برنامه های مصوب با رعایت مقررات مربوط به تعاونیهای مسکن و با موافقت کمیسیون مذکور در تبصره بند دوم قسمت ب آئین نامه اجرائی این ماده تفکیک و بهریک از اشخاص ذیحق منتقل خواهد شد.
تبصره 5 ـ در مورد اجاره بها و قیمت فروش اراضی موضوع این آیین نامه، مفاد آئین نامه اجرائی ماده 14 قانون لازم الرعایه است.
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 10155

تاریخ تصویب : 1358/09/26

تاریخ ابلاغ : 1358/10/11

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.