×

آئین نامه کمیسیونهای مشورتی اداره حقوقی

آئین نامه کمیسیونهای مشورتی اداره حقوقی

آئین-نامه-کمیسیونهای-مشورتی-اداره-حقوقی 3/ 10/1358
شماره 5849/7

ماده 1 ـ به منظور اجرای وظایفی که بموجب قانون بر عهده اداره حقوقی محول است و همچنین انجام اموریکه وزارت دادگستری ارجاع مینماید کمیسیونهای مشورتی طبق مقررات این آئین نامه و در معیت اداره حقوقی تشکیل میگردد.
ماده 2 ـ کمیسیونهای مشورتی عبارتند از :
1ـ کمیسیون قوانین مدنی
2ـ کمیسیون آیین دادرسی مدنی
3ـ کمیسیون قوانین جزائی
4ـ کمیسیون آئین دادرسی کیفری
ماده 3 ـ هر کمیسیون از یک رئیس و چهار عضو تشکیل می شود.رئیس و اعضای کمیسیونها را وزیر دادگستری از میان قضات حائز شرایط انتخاب خواهد کرد. لااقل یک نفر از اعضای هر کمیسیون از میان معاونان با مستشاران اداره حقوقی انتخاب می شوند.
ماده 4 ـ در هر کمیسیون یکی از معاونان یا مستشاران اداره حقوقی که بعضویت کمیسیون مشورتی انتخاب می شود علاوه بر عضویت سمت دبیری کمیسیون را نیز خواهد داشت.
ماده 5 ـ رئیس هر کمیسیون مسئول اداره جلسات کمیسیون و انجام امور آن می باشد و هر گاه در کار کمیسیونها و تشکیل آن اشکالی پیش آید مراتب را به اداره حقوقی اطلاع می دهد.
وظایف کمیسیونها:
ماده 6 ـ وظایف کمیسیونهای مشورتی عبارتست از:
الف ـ اظهار نظر نسبت به استعلامات قضائی و امور مربوط به استرداد و تعاون قضائی.
ب ـ مطالعه آراء دیوان عالی کشور و هیئت عمومی و طرز دادرسی محاکم و نحوه استنباط از قوانین را پیشنهاد تدابیر لازم برای تسریع دادرسی و جلوگیری از تضییع حق و تفسیر غلط قوانین .
پ ـ تهیه و تنظیم طرحهای قانونی در هر مورد که وزارت دادگستری مقتضی بداند و بررسی و اظهار نظر نسبت به طرحهائی که به کمیسیونها فرستاده می شود.
ماده 7 ـ وظایف هر یک از کمیسیونهای چهارگانه بشرح زیر است:
الف ـ کمیسیون قوانین مدنی: بررسی و اظهارنظر در امور مربوط به قوانین مدنی، تجارت، ثبت
ب ـ کمیسیون آئین دادرسی مدنی: بررسی و اظهار نظر در امور مربوط به آئین دادرسی مدنی، اجرای احکام مدنی، امور حسبی
پ ـ کمیسیون قوانین جزائی: بررسی و اظهارنظر در امور مربوط به جزای عمومی و جزای اختصاصی.
ت ـ کمیسیون آئین دادرسی کیفری: بررسی و اظهارنظر در امور مربوط به آئین دادرسی کیفری، اجرای احکام جزائی.
تبصره ـ هر کمیسیون معمولا به امور مربوط به خود رسیدگی و اظهارنظر خواهد کرد. لیکن این ترتیب مانع رسیدگی آنان به هر امر دیگری که به کمیسیون ارجاع شود نخواهد بود.
ماده 8 ـ رئیس اداره حقوقی در صورت ضرورت میتواند بررسی و اظهار نظر در هر مورد را به دو یا چند کمیسیون ارجاع نماید که مشترکا اقدام نمایند. همچنین میتواند بر حسب تشخیص خود یا پیشنهاد کمیسیونها از اشخاص صاحب نظر و خبره برای شرکت در کمیسیونها دعوت بعمل آورد. به صاحب نظران و خبرگانی که باین ترتیب دعوت میشوند حق حضور متناسبی برای هر جلسه پرداخت خواهد شد.
ماده 9ـ هرگاه کمیسیونهای مشورتی در نتیجه بررسی استعلامات قضائی یا مطالعه آراء محاکم یا بطریق دیگر به ابهام یا اجمال قوانین برخورد نماید و یا از تفسیر غلط قوانین که موجب تضیییع حق و یا کندی دادرسی می شود مستحضر شوند مکلفند نظر خود را مستدلا و با پیشنهاد اصلاحی به اداره حقوقی اعلام نمایند تا برای اقدام مقتضی تسلیم وزارت دادگستری گردد.
ماده 10 ـ هر گاه کمیسیونها در نتیجه تحولات و ظرورتهای اجتماعی تغییری در قوانین موجود را لازم بدانند و یا تصویب قانونی تازه را مفید تشخیص دهند طرح لازم را تهیه و پیشنهاد می نمایند.
ماده 11 ـ اوقات کار کمیسیونهای مشورتی هفته أی دو جلسه بعدازظهرها خواهد بود. کمیسیونهای مشورتی در محل اداره حقوقی تشکیل جلسه خواهند داد و روزهای جلسه را رئیس اداره حقوقی با جلب نظر هر کمیسیون تعیین مینماید.
ماده 12 ـ رئیس اداره حقوقی مسئول اداره امور کمیسیونهای مشورتی است. اداره حقوقی باید وسائل کار کمیسیونها را فراهم نماید.
ماده 13 ـ کلیه استعلامات و امور مربوط به کمیسیونها از طریق اداره حقوقی به آنان ارجاع میگردد رئیس اداره حقوقی میتواند در هر یک از کمیسیونها شرکت نماید و توضیح لازم را در مورد امور ارجاعی به اطلاع کمیسیون برساند و نظر خود را لدی الاقتضاء اعلام نماید.
ماده 14 ـ اظهارنظر و پیشنهاد کمیسیونهای مشورتی وسیله دبیر هر کمیسیون به اداره حقوقی فرستاده میشود. اداره حقوقی در هر مورد مراتب را ضمن اظهارنظر نزد مدیر کل قضائی ارسال میدارد تا تصمیم مقتضی اتخاذ شود.
ماده 15 ـ کمیسیونهای مشورتی مکلفند رسیدگی به استعلام یا امور معینی را به تقاضای اداره حقوقی بر کارهای دیگر مقدم بدارند یا امورمعینی را به تقاضای اداره حقو قی برکارهای دیگر مقدم بدارند یا در مورد مسئله أی بطورفوری وخارج ازنوبت اقدام کنند .
طرزکارکمیسیونها :
ماده 16 ـ هرکمیسیون دفتری مخصوص خواهد داشت که کارهای کمیسیون در آن به ثبت میرسد دبیر هر کمیسیون موظف است کارهای رسیده را با قید تاریخ وصول در این دفتر ثبت کند و پس از بررسی و اعلام نتیجه نظر کمیسیون را بطور دقیق وتوام با استدلالی که شده در دفتر به ثبت برساند و تاریخ حصول نتیجه را نیز قید نماید.
ماده 17 ـ دبیر کمیسیون استعلام ها و امور ارجاعی را پس از وصول و ثبت در دفتر به نوبت میان اعضای کمیسیون تقسیم خواهد نمود هریک از اعضاء کمیسیون و همچنین دبیر کمیسیون مکلفند نسبت به استعلام یا امر ارجاعی مطالعه نموده و پس از آنکه مسئله در کمیسیون مطرح گردید نتیجه مطالعه و نظر خود را برای بحث و بررسی به کمییسیون بدهند.
ماده 18 ـ دبیر کمیسیون مکلف است درپایان هر جلسه صورتمجلس متضمن تاریخ و نام اعضای حاضر و صورت دقیق کارهای انجام شده در آن و نتایج حاصله و دیگر مسائللازم را تنظیم نموده وبامضای اعضای حاظر برساند و دبیر کمیسیون مکلف است صورتمجلس هر جلسه را امضاء کرده ودر همان روز تسلیم اداره حقوقی نماید.
ماده 19 ـ در غیبت دبیر، یکی از اعضای کمیسیون وظائف مذکور در ماده 18 را انجام خواهد داد.
ماده 20 ـدبیر کمییسیون در پایان هر ماه صورتی از کارهای انجام شده در کمیسیون را تهیه وبه اداره حقوقی تسلیم مینماید.این صورت با گزارش اداره حقوقی به استحضار معاونت قضائی خواهد شد.
پاداش:
ماده 21 ـ به اعضای کمیسیونها برای حضور در هر جلسه مبلغ متناسبی به عنوان حق حضور طبق آئیننا مه اجرائی قسمتی از تبصره 2 ماده 43 قانون استخدام کشوری مصوب 13/9/1350 هیئت وزیران در آخر هرماه پرداخت خواهد شد.
ماده 22 ـ عدم حضور غیر موجه سه جلسه هر یک از اعضاء کمیسیونها در هرماه بمنزله انصراف از عضویت تلقی شده و به جای وی عضو دیگر انتخاب خواهد شد.
ماده 23 ـ هر گاه در نتیجه رسیدگی معلوم شود که کمیسیونی بطور مرتب و کامل تشکیل نمیشود و یا میزان کار آن متناسب با ساعات و جلسات معین شده نیست کمیسیون مذکور منحل میگردد.
ماده 24 ـ آئین نامه پیشین کمیسیونهای مشورتی اداره حقوقی از تاریخ تصویب این آئین نامه نسخ میگردد.
وزیر دادگستری

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 10164

تاریخ تصویب : 1358/10/03

تاریخ ابلاغ : 1358/10/23

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.