×

آئین نامه اجرائی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زائد موضوع لایحه قانونی مصوب 1358 6 27

آئین نامه اجرائی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زائد موضوع لایحه قانونی مصوب 1358 6 27

آئین-نامه-اجرائی-نحوه-استفاده-از-اتومبیلهای-دولتی-و-فروش-اتومبیلهای-زائد-موضوع-لایحه-قانونی-مصوب-1358-6-27

وکیل

18/10/1358

وزارت اموراقتصادی و دارائی
ماده 1 ـ اتومبیل دولتی وسیله أی است که برای اجرای وظایف معین و مشخص در هر وزارتخانه یا شرکت دولتی یا مؤسسه دولتی مورد استفاده قرار گیرد و به پست سازمانی و یا مقام معین اختصاص ندارد و مانند ابزار کار در هر موقع که لازم باشد از آن استفاده میشود.
ماده 2 ـ تعداد و مشخصات و نوع اتومبیل مورد استفاده هر وزارتخانه یا شرکت دولتی یا مؤسسه دولتی توسط کمیسیون مندرج در ماده 2 لایحه قانونی مصوب 27/6 1358 تعیین و در مرکز از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی و شهرستانها از طرف اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان ابلاغ میگردد.
ماده 3 ـ سایر اتومبیلهای دولتی که طبق نظر کمیسیون فوق زائد بر احتیاج تشخیص شود در صورت قابل استفاده بودن بسایر وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی که طبق نظر کمیسیون مزبور مورد نیاز آنها تشخیص شود تحویل و دستور انتقال آن در مرکز از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی استان صادر میگردد.
ماده 4 ـ با ابلاغ صورت اتومبیلهای مورد نیاز استفاده از اتومبیلهای دولتی که زائد تشخیص داده شده ممنوع میباشد تعیین سری و نوع نوشته پلاک اتومبیلهای مورد استفاده بانظر وزارت امور اقتصادی و دارائی با توجه به امکانات اداره راهنمائی و رانندگی خواهد بود.
ماده 5 ـ هرگاه سازمان جهاد سازندگی به اتومبیلهای زائد بر احتیاج نیاز داشته باشد با صدور دستور انتقال از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی و در شهرستانها از طرف اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان به سازمان مزبور تحویل خواهد شد و در صورت عدم نیاز سازمان مزبور به اتومبیلهای مورد بحث طبق این آئین نامه نسبت به فروش آنها اقدام خواهد شد.
تبصره 1 ـ مالکیت اتومبیلهائیکه بسازمان جهاد سازندگی تحویل شده یا میشود کماکان در ید وزارتخانه یا شرکت دولتی یا مؤسسه دولتی تحویل دهنده بوده و پس از رفع نیاز بایستی بسازمان تحویل دهنده تحویل داده شوند تا فروخته شود.
تبصره 2 ـ اتومبیلهائیکه در اختیار سازمان جهاد سازندگی گذارده خواهد شد با شماره های منصوبه فعلی مورد استفاده قرار خواهند گرفت سازمان جهاد سازندگی مکلف است صورت ریز اتومبیلهائیکه از وزارتخانه ها و شرکتهای دولتی و مؤسسات دولتی تحویل گرفته با تعیین مشخصات کامل آن بوزارت امور اقتصادی و دارائی ارسال دارند تا نسبت به تبدیل پلاک آنها اقدام شود.
ماده 6 ـ اتومبیلهائیکه طبق نظر کمیسیون مندرج در ماده 2 لایحه قانونی مجاز به استفاده شناخته شده باشد در اختیار وزارتخانه یا شرکت دولتی یا مؤسسه دولتی مربوط خواهد بود و استفاده از آن برای مستخدمین بمنظور انجام وظیفه معین و مشخص یا ماموریتهای اداری و اجرائی و عملیاتی با نظر وزیر یا بالاترین مقام اجرائی در شرکت دولتی یا مؤسسه دولتی و در شهرستانها با رئیس اداره دولتی مربوط خواهد بود مقامات مذکور میتوانند در این مورد تفویض اختیار نمایند.
ماده 7 ـ در هر وزارتخانه یا شرکت دولتی یا مؤسسه دولتی واحدی بر حسب نیاز سازمانی بنام اداره یا واحد حمل و نقل برای اجرای وظایف و مسئولیت های مندرج در لایحه قانونی مصوب 27/6/1358 این آئین نامه تشکیل میشود.
تبصره ـ واحد مزبور میتواند بر حسب موقعیت جغرافیائی قسمتهای تابعه وزارتخانه یا شرکت یا موسسه مربوط دارای شعب مختلف باشد.
ماده 8 ـ اداره یا واحدهای حمل و نقل مسئولیت امور نگاهداری و کنترل عملیات و استفاده صحیح از اتومبیلهای دولتی را بعهده خواهد داشت.
ماده 9 ـ در صورتیکه وزارتخانه یا شرکت دولتی یا مؤسسه دولتی واحدی برای جمع آوری اطلاعات مربوط به پرونده های خرید اتومبیلهای خود و نیز دفاتر مربوط بآن و کارت مشخصات و امور مربوط به نگهداری و تعمیرات و سرویس نداشته باشد مسئولیت انجام امور فوق بعهده واحد حمل و نقل خواهد بود.
ماده 10 ـ هر گاه در ساعات غیر اداری نیاز به استفاده از اتومبیلهای دولتی برای ماموریت اداری یا اجرائی یا عملیاتی باشد مراتب از طرف واحد ارجاع کننده ماموریت در پروانه مخصوص که بهمین منظور تهیه میشود با قید ساعت ـ روز ـ مدت ماموریت بنام مامور یا مامورین صادر و بواحد حمل و نقل مرکزی جهت اجرا ابلاغ میگردد.
ماده 11 ـ راننده هر اتومبیل مکلف است پس از انجام ماموریت های محوله مراتب را با ذکر ساعت ـ روز ـ مدت ماموریت اعم از ساعات اداری یا غیر اداری و مسافت طی شده در برگ کارکرد خود قید و برگ مزبور را همه ماهه برای محاسبه بنزین و سوخت مصرفی و در صورت لزوم سرویس اتومبیل مورد بحث در اختیار مسئول واحد حمل و نقل بگذارد.
ماده 12 ـ واحد حمل و نقل وزارتخانه و شرکتها و مؤسسات دولتی باید اطلاعات مربوط به تعمیرات هر اتومبیل و تنظیم کارت مخصوص و تعمیر و خرید هر نوع لوازم یدکی و نصب لوازم مزبور را برروی هر اتومبیل باقید تاریخ و شماره کیلومتر آن در دفتر مخصوصی ثبت نماید.
ماده 13 ـ اتومبیلهای دولتی موضوع این آئین نامه پس از استفاده حداقل 5 سال از تاریخ استفاده با تصویب وزیر یا بالاترین مقام اجرائی در شرکت دولتی یا مؤسسه دولتی قابل تعویض است در صورتیکه ضرورت ایجاب کند قبل از انقضای مدت مذکور اتومبیلی تعویض شود به پیشنهاد وزارتخانه و یا شرکت یا مؤسسه دولتی مربوط و تایید کارشناس فنی راهنمائی و رانندگی محل با موافقت وزارت امور اقتصادی و دارائی در مورد تعویض اقدام خواهد شد.
ماده 14 ـ در طرفین کلیه اتومبیلهای دولتی باستثنای اتومبیلهای سرویس پول رسانی بانکها و اتومبیل وزراء و سایر مقاماتیکه وزارت امور اقتصادی و دارائی موافقت نماید بایستی عنوان وزارتخانه یا شرکت دولتی یا مؤسسه بعد از کلمه(سرویس عمومی) بنحویکه از مسافت نسبتا دور قابل رؤیت باشد نوشته شود.
ماده 15 ـ کلیه اتومبیلهای دولتی بایستی حتی المقدور در محل وزارتخانه یا شرکت و یا مؤسسه دولتی مربوط یا در پارکینگ معینی نگهداری شوند بطوریکه راننده قبل از وقت اداری آنرا تحویل گرفته و پس از خاتمه کار در محل مزبور متوقف نماید.
ماده 16 ـ کلیه اتومبیلهای دولتی بایستی نزد شرکت سهامی بیمه ایران بیمه بدنه و شخص ثالث شوند. اتومبیل خسارت دیده از محل وجوه دریافتی از شرکت سهامی بیمه ایران قابل تعمیر و ترمیم میباشد و هرگاه خسارت کلی وارد شود و قابل تعمیر و ترمیم نباشد خرید اتومبیل نو پس از تحصیل موافقت وزارت امور اقتصادی و دارائی از محل وجوه دریافت شده بابت خسارت از شرکت سهامی بیمه ایران و تامین بقیه بهای آن بودجه مربوط بلامانع است.
تبصره ـ در صورتیکه طبق نظر کارشناس تصادف اتومبیل در اثر مسامحه و تقصیر راننده اتومبیل دولتی باشد پرونده مربوط به دادگاه اداری ارسال میشود و نسبت به مابه التفاوت خسارت طبق رای دادگاه مزبور عمل خواهد شد.
ماده 17 ـ نحوه فروش اتومبیلهای دولتی زائد براحتیاج دستگاهها از طریق مزایده یا استعلام بها بشرح زیر صورت میگیرد:
الف ـ اتومبیلهائیکه قابل فروش تشخیص داده میشود وسیله کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی و صورت ارزیابی در پاکت لاک و مهر شده تا روز تشکیل کمیسیون فروش در اداره اقدام کننده نگهداری میگردد.
ب ـ پس از انجام عمل ارزیابی بشرح بالا آگهی مزایده منتشر و در متن آگهی از نظر صرفه جوئی در هزینه فقط نکات اصلی توضیح داده شده و سایر توضیحات در برگ شرایط ذکر خواهد شد.
ج ـ برگ شرایط مزایده جداگانه تهیه شده و در واحد مربوط آماده و پیشنهاد دهندگان بایستی برگ مزبور را دریافت و پس از مطالعه تکمیل و امضاء نموده و بضمیمه پیشنهاد خود در پکت لاک و مهر شده به واحد مربوطه تسلیم و رسید دریافت دارند. بدیهی است در برگ شرایط باید قید گردد شرکت کارکنان دولت در مزایده منع قانونی نداشته هیچگونه مالیات و عوارض از خریدار دریافت نخواهد شد.
د ـ میزان سپرده أی که برای هر دستگاه اتومیبل اخذ میگردد نباید از مبلغ مقطوعی که توسط اداره مزایده گزار در برگ شرایط موضوع بند ب تعیین خواهد شد کمتر باشد.
ه ـ پیشنهاد دهندگان باید برگ رسیده سپرده برای هر دستگاه اتومبیل ضمیمه پیشنهاد خود نمایند.
و ـ تعیین اعضاء کمیسیون مزایده میبایستی بر طبق مقررات آئین نامه معاملات دولتی صورت گیرد.
ز ـ حضور نماینده وزارت امور اقتصادی و دارائی در مرکز و اداره کل امور اقتصادی و دارائی در استانها برای تشکیل کمیسیون مزایده ضروری است.
ح ـ در جلسه کمیسیون مزایده که تاریخ آن قبلا در آگهی مزایده تعیین گردیده کلیه پیشنهادات رسیده توسط اعضاء کمیسیون باز و قرائت و با مقایسه مبلغ ارزیابی و درنظر گرفتن مقررات آئین نامه معاملات دولتی نسبت به تعیین برنده یا برندگان مزایده اقدام خواهد شد.
ت ـ در صورتیکه بهای پیشنهادی برای هر اتومبیل تا 10 % کمتر از مبلغ ارزیابی باشد کمیسیون میتواند نسبت به فروش اتومبیل اتخاذ تصمیم نماید در غیر اینصورت کمیسیون مزایده تصمیم به تجدید مزایده و عنداللزوم رای بفروش اتومبیلهای مورد بحث از طریق استعلام بها خواهد داد بدیهی است در صورت تصویب فروش از طریق استعلام بها ساعت و روز کمیسیون بایستی در صورتمجلس کمیسیون مزایده تعیین گردد.
ی ـ چنانچه پیشنهادی برای یک یا چند اتومبیل نرسیده باشد کمیسیون مزایده را در صورتمجلس منعکس و رای به تجدید مزایده یا انجام معامله از طریق استعلام بها خواهد داد.
ماده 18 ـ ترتیب فروش اتومبیلها از طریق استعلام بها بشرح زیر خواهد بود:
الف ـ بهای ارزیابی اتومبیلهای مورد مزایده با رعایت 10 % موضوع بند ت ماده 17 مبنای فروش آنها از طریق استعلام بها نیز میباشد.
واحد مزایده گزار میبایستی بطریق ممکن برای روز کمیسیون مزایده که قبلا تاریخ آن تعیین گردیده است از پیشنهاد دهندگان و بنگاههای معاملاتی و غیره دعوت بعمل آورد تا در صورت تمایل پیشنهادات خود را که کتبی خواهد بود در پاکت لاک و مهرشده برای رسیدگی در کمیسیون مزبور ارائه نمایند کمیسیون پس از رسیدگی چنانچه مبلغ پیشنهادی باقیمت ارزیابی بیشتر یا برابر یا حداکثر 10 % کمتر از مبلغ ارزیابی باشد معامله را با حائز حداکثر بهای پبشنهادی انجام و در صورتیکه مبلغ پیشنهادی کمتر باشد باید نسبت به تجدید ارزیابی اقدام شود.
ب ـ شرکت کنندگان در استعلام بها نیز بایستی پنج درصد بهای پیشنهادی برای هر دستگاه اتومبیل مورد نظر را بحساب مربوطه توذیع و برگ رسید بانکی را ضمیمه پیشنهاد خود تحویل نمایند.
ج ـ چنانچه در کمیسیون استعلام بها برای خرید یک یا چند اتومبیل پیشنهادی واصل نشود کمیسیون مزایده مراتب را در صورت مجلس منعکس و رای به تجدید ارزیابی و مزایده خواهد داد
د ـ اتومبیلهائیکه از طریق استعلام بها نیز بفروش میرسد از هرگونه مالیات و عوارض معاف میباشد
مقررات کلی
1 ـ در صورت تساوی پیشنهادات واصله چنانچه کارمند دولت نیز شرکت نموده باشد حق تقدم با کارمند مزبور خواهد بود.
2 ـ تحویل اتومبیلهائیکه از طریق مزایده یا استعلام بها فروخته خواهد شد پس از دریافت کلیه بها امکان پذیر خواهد بود.
3 ـ پلاک اتومبیلهائیکه فروخته میشود باید قبل از تحویل اتومبیل بخریدار ضبط و مستقیما به اداره شماره گذاری راهنمائی و رانندگی ارسال و مراتب باداره کل کارپردازی وزارت امور اقتصادی و دارائی اطلاع داده شود.
4 ـ وزارتخانه یا شرکت یا مؤسسه دولتی بایستی صورتمجلس اتومبیلهای فروخته شده که حاوی مشخصات کامل کلیه اتومبیلها و مبلغ ارزیابی و قیمت فروش هر یک از آنها و هم چنین مشخصات خریدار و یک نسخه از صورتمجلس ارزیابی و آگهی مزایده و یا دعوت نامه برای استعلام را ضمن نامه جداگانه به اداره کل کارپردازی وزارت امور اقتصادی و دارائی ارسال دارند.
5 ـ پس از فروش اتومبیلها باید مراتب را بمنظور تبدیل شماره دولتی به شخصی طی نامه أی به ادارات شماره گذاری و راهنمائی و رانندگی اعلام و تسلیم خریدار نموده و رونوشت آنرا جهت حذف اتومبیل از دفتر آماری به اداره کل کارپردازی وزارت امور اقتصادی و دارائی ارسال دارند.
6 ـ وجوه حاصل از فروش اتومبیلهای جمعی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی در مرکز و شهرستانها پس از وضع هزینه های مربوطه بایستی به حساب شماره 692 خزانه نزد بانک مرکزی ایران و در مورد شرکتهای دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته بدولت بحساب مربوط بآنها واریز گردد.
7 ـ ارسال فهرست اتومبیلهای فروخته شده به اداره کل اموال دولتی وزارت امور اقتصادی و دارائی جهت حذف از دفاتر اموال الزامی است.
وزیر امور اقتصادی و دارائی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 10179

تاریخ تصویب : 1358/10/18

تاریخ ابلاغ : 1358/11/11

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.