×

آئین نامه اجرائی طرح اشتغال فارغ التحصیلان بیکار

آئین نامه اجرائی طرح اشتغال فارغ التحصیلان بیکار

آئین-نامه-اجرائی-طرح-اشتغال-فارغ-التحصیلان-بیکار

وکیل


وزارت کشاورزی
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 8/10/ 58 آئین نامه اجرائی طرح اشتغال فارغ التحصیلان بیکار را بشرح پیوست تصویب نمودند.
در اجرای طرح اشتغال بیکاران که در آذر ماه 58 به تصویب شورای انقلاب رسیده، لازم است مرکزی در استانداری هر استان زیر نظر مستقیم استاندار به صورت بخشی از استانداری تشکیل شود. این مرکز بایستی بصورت سریع و انقلابی و ضربتی و در نهایت سادگی و خارج از هرگونه کاغذ بازی و روابط حاکم گذشته با اختیارات کامل ایجاد گردد تا بتواند مشکل بیکاری را بطور اعم در منطقه رفع نماید. استاندار کادر ثابت مورد نیاز را از بین کارکنان استانداری یا سایر ادارات و سازمانهای دولتی تامین می کند.
ماده (1) - نام مرکز
« مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی» میباشد.
ماده (2) - هدف مرکز
این مرکز صرفا در جهت جذب عوامل بیکار در هر استان بخصوص نیروی انسانی فارغ التحصیل از دبیرستانها و مؤسسات عالی آموزشی که در گذشته با توجه به سیاست استعماری و استثماری آنان را برای جذب در ادارات دولتی و بصورت مصرفی به جامعه تحمیل میگردند تشکیل می شود تا بتواند با الهام از انقلاب عظیم اسلامی تمام این نیروها را جهت رفع کمبودها بخصوص در زمینه کاهش وابستگی و خروج از زیر سلطه استثماری کشورهای خارجی بویژه در زمینه تولیدات کشاورزی ـ دامداری و مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنایع و نسبت به عمران و توسعه روستاها، از طریق ایجاد مراکز خدمات دهستان و ساختن راههای روستائی متدرجا اقدام نماید.
ماده (3) - ارکان مرکز
برای انجام هدفهای فوق مرکز ارکانی بشرح زیر خواهد داشت:
1ـ شورای عالی
2ـگروه طرح و بررسی
3ـ گروه خدمات
4ـ گروه نظارت و بازرسی
ماده(4) - شورای عالی
اعضای این شورا به دو دسته ثابت و متغییر بشرح زیر تقسیم می شوند:
ماده(5) اعضای ثابت ـ
1ـ استاندار یا معاون استانداری
2ـ دو نفر از نمایندگان شورای استان
3ـ مدیر کل یا معاون امور اقتصادی و دارائی استان
4ـ رئیس یا معاون دفتر برنامه و بودجه استان
5ـ مدیر کل یا معاون آموزش و پرورش استان
6ـ مدیر کل یا معاون کار و امور اجتماعی استان
7ـ مدیر کل یا معاون کشاورزی و عمران روستائی استان
8ـ رئیس یا معاون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن
تبصره ـ (1) ـ در مورد استان خراسان استثنائا سرپرست یا معاون آستان قدس رضوی نیز جزء اعضاء ثابت قرار می گیرد.
تبصره ـ (2) ـ تا تشکیل شورای استان سازمان میتواند بدون حضور نمایندگان شورای استان به کار خود ادامه دهد.
ماده(6) ـ اعضای متغییر ـ
اعضائی که بعنوان اعضای متغییر نام برده میشوند بوسیله سرپرست مرکز برای شرکت در جلسات بر حسب ارتباط با موضوع طرح و تخصص و وظایفی که در اجرای طرح بعهده خواهند داشت از آنان دعوت بعمل می آید و عبارتند از :
1ـ مدیر کل یا رئیس سازمانهای دولتی در استان
2ـ سرپرست بانکها در استان
3ـ نمایندگان منتخب مردم در شورای شهرستان، شهر یا بخش در صورت امکان حضور
4ـ مدیر صنایع مختلف در استان
5ـ سایر اشخاصی که در مسائل فنی ـ اداری ـ مالی ـ اقتصادی ـ حقوقی ـ بهداشتی ـ درمانی و کشاورزی دارای تخصص و تجربه باشند یا هر مطلع دیگری که حضورش در جلسه مؤثر و لازم تشخیص داده شود.
ماده(7) ـ رئیس جلسات ـ
استاندار یا معاون ـ استانداری علاوه بر ریاست جلسات شورا سرپرستی مرکز را نیز بعهده خواهد داشت.
ماده(8) ـ دبیر شورای عالی ـ
از بین اعضای ثابت یا از کادر استانداری یکنفر بعنوان دبیر انتخاب که صورت جلسه أی از خلاصه مذاکرات و مسائل مطروحه در جلسات تهیه و به امضاء کلیه اعضاء ثابت و متغییر شرکت کننده در جلسه می رساند و طرحهای تصویب شده را برای به اجراء به گروه طرح و بررسی ابلاغ می نماید.
ماده(9) ـ زمان تشکیل جلسات ـ
جلسات شورا، در اجرای وظایف محوله ـ با توجه به طرحهای ارائه شده حتی به صورت روزانه بعد از ساعات اداری بنابه دعوت سرپرست مرکز تشکیل می گردد.
ماده(10) ـ محل تشکیل جلسات ـ
کلیه جلسات در ساختمان استانداری در هر استان منعقد خواهد شد.
ماده(11) ـ حدنصاب برای تصمیم گیری ـ
جلسات شورا با حضور نضف به علاوه یک دعوت شدگان رسمیت می یابد و تصمیمات شورا با اکثریت آراء عده حاضر در جلسه مشروط بر آنکه حداقل 5 رای آن متعلق به اعضای ثابت باشد لازم الاجرا می باشد.
ماده(12) ـ وظایف و اختیارات شورا ـ
1ـ مطالعه و بررسی طرحهای ارائه شده و تصویب آن در صورتیکه این طرحها در جهت کاهش وابستگی باشند
2ـ تامین اعتبار لازم جهت اجرای هر طرح و اعطای اعتبار به شرکتهایی که برای این منظور تشکیل میشوند، بصورت وام بدون بهره تدریجی، متناسب با پیشرفت مراحل اجرائی از محل وجوهی که برای این منظور در اختیار استاندار گذاشته میشود و تعیین مدت بازپرداخت وام با توجه به سود دهی طرح.
3ـ تصویب مشارکت اشخاص فنی و با تجربه که بنابه توصیه گروه طرح و بررسی برای اجرای طرح، لازم و ضروری تشخیص داده شده است در واحدهایی که تشکیل می شود.
4ـ تفکیک بودجه ایجاد مراکز دهستان و بودجه وامهای واحدها
5ـ انعقاد قراردادهای اجرائی با واحدها جهت ایجاد راههای روستائی و مراکز دهستان، از محل بودجه اختصاصی .
6ـ تعیین ناظر و بازرس جهت نظارت بر مصرف وامهای اعطایی و بازرسی واحدها با استفاده از کارکنان مجرب بانکها و ادارات و سازمانهای دولتی.
7ـ مطالعه و تصویب دستور العملهای اجرائی
8ـ پیش بینی بودجه لازم سالانه بمنظور ایجاد واحدهای جدید و توسعه و تقویت واحدهای موجود در سطح استان و تقدیم به دولت جهت منظور داشتن در بودجه کل کشور.
9ـ دادن هر گونه پیشنهاد به سازمانهای مربوط و پیگیری تا تصویب در جهت ایجاد تسهیلات و تخفیفات از نظر مالیاتی ـ کمرکی و سود بازرگانی برای واحدهای جدیدالتاسیس و اعطاء جایزه به واحدهایی که موفق به صادرات میشوند.
10ـ بررسی و اظهار نظر نسبت به گزارشهای رسیده از پیشرفت کار واحدها.
11ـ انتشار بیلان عملکرد فعالیتهای انجام شده و وجوه مصرف شده جهت آگاهی مردم حداکثر هر شش ماه یکبار و ارسال یک نسخه از آن به وزارت کشور.
12ـ تعیین و تامین کمک هزینه هایی که باید تا زمان بهره برداری هر واحد به اعضای آن واحد اعم از کادر مدیریت، اداری، مالی و کارآموزان فنی پرداخت شود از محل بودجه ایی که در اختیار استاندار قرار دارد و منظور نمودن آن در سر فصل هزینه های قبل از تاسیس و بهره برداری هر واحد( شرکت)
13ـ هرگونه اقدامی که برای پیشرفت و تسریع اجرای طرح اشتغال ضروری باشد، از قبیل مشارکت فارغ التحصیلان در واحدهای متوقف شده در مرحله احداث یا بهره برداری و راه انداختن مجدد آنان .
ماده(13) ضمانت اجرائی مصوبات شورا ـ
1ـ کلیه مصوبات شورای عالی که در جهت ایجاد امکانات و تسهیلات در اجرای طرح به امضای استاندار به ادارات و سازمانهای دولتی ابلاغ می شود لازم الاجرا است.
2ـ چنانچه مسؤلان دولتی به هر علت و عنوان از قبیل عدم شرکت در جلسات شورای عالی بدون داشتن عذر موجه و یا عدم همکاری در ایجاد امکانات برای انجام طرحهای تصویب شده موجب کندی یا معوق ماندن طرح شوند بوسیله استاندار شدیدا مورد مؤاخذه قرار گرفته و در صورت لزوم پیشنهاد تعویض مسؤل از طریق سازمان متبوع بشود.
3ـ کلیه شرکتهایی که زیر نظر و با کمک این مرکز تشکیل میشوند موظف به اجرای مصوبات شورای عالی مرکز خواهند بود و در صورت تخلف، اعضاء متخلف شرکت مکلف به تادیه خسارت میباشند.
ماده(14) نحوه توزیع اعتبارات ـ
به مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان توصیه میشود که حداقل شصت درصد اعتبارات را بطرحهایی که در روستاها و بخشهای دور افتاده به اجراء در می آید، سی درصد برای شهرهایی که غیر از مرکز استان باشند و حداکثر ده درصد برای مرکز استان اختصاص دهد.
ماده(15) ـ گروه طرح وبررسی ـ
این گروه به منظور جمع آوری اطلاعات در زمینه نیازهای منطقه با توجه به هدف مرکز و شناخت نیروی انسانی و منابع طبیعی و امکانات منطقه با بهره گیری از عوامل زیر در مرکز تشکیل میگردد:
الف ـ استفاده از امکانات، کادر، تجربیات، طرحها و کارهای انجام شده قبلی ادارات و سازمانهای دولتی از قبیل وزارت کشاورزی ـ کار و امور اجتماعی ـ صنایع و معادن ـ مسکن و شهرسازی ـ سازمان برنامه و بودجه… تخصصی مانند سازمان صنایع نظامی و صنایع کوچک … و بانکهای تخصصی کشاورزی و صنعتی و …
ب ـ استفاده از همکاری فارغ التحصیلان بیکار با توجه به رشته تحصیلی آنان بطور افتخاری تا زمان اشتغال و در صورت تمایل و داشتن وقت اضافی بعد از آن
ج ـ استفاده از وجود افراد مؤمن و متخصص و با تجربه بخش خصوصی که داوطلب افتخاری هستند.
ماده(16) ـ وظایف و اختیارات گروه طرح و بررسی ـ
1ـ جمع آوری اطلاعات از فارغ التحصیلان جویای کار، با اخذ پرسش نامه منضم به فتوکپی شناسنامه، برگ خاتمه خدمت یا معافیت و مدارک تحصیلی طبق نمونه پیوست، با همکاری ادارات کاریابی وزارت کار و امور اجتماعی.
2ـ طبقه بندی فارغ التحصیلان جویای کار بر حسب تحصیل، تجربه، علاقه از لحاظ رشته های مربوط و همچنین برحسب محل انتخابی، محل سکونت، محل تولد از نظر موقعیت جغرافیائی طرح، استطاعت مالی و سایر موضوعات لازم با استفاده از کارمندان ادارات کاریابی وزارت کار و امور اجتماعی.
3ـ جمع آوری اطلاعات در مورد نیازهای منطقه با نظر خواهی از مردم و کارشناسان بخش دولتی و خصوصی، با استفاده از امکانات بخش دولتی در زمینه تعیین مراکز خدمات دهستان در هر استان بر اساس طرح اشتغالی که وزارتین کشاورزی، کار و امور اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه در دست مطالعه و اقدام دارند به بهره گیری از کارشناسان آنها در منطقه
4ـ طبقه بندی کردن نیازهای منطقه بر حسب اولویت با توجه به مزیت نسبی عوامل تولید
5ـ جمع آوری اطلاعات از امکانات طبیعی و فنی و آموزشی منطقه و فعالیتهای موجود.
6ـ تهیه و تنظیم طرحهای اجرائی با توجه به اولویت ها از نظر دهستان، ده، بخش، شهر، شهرستان، کشاورزی ودامداری، میزان اشتغال، پائین بودن سهم سرمایه گذاری سرانه و سرعت آمادگی عوامل تولید در هر واحد.
7ـ تهیه و تنظیم برنامه های آموزشی عمومی و تخصصی لازم برای اجرای طرح بصورت علمی و عملی، همزمان با تشکیل واحد با استفاده از تمامی امکانات هنرستانها، انستیتوهای، تکنولوژی، مراکز تعلیمات حرفه أی ، کانونهای کارآموزی، دانشگاهها، صندوق کارآموزی و کارخانجات بخش دولتی و خصوصی .
8ـ راهنمایی و کمک به تشکیل شرکتهای مامور اجرای طرح طبق اساس نامه نمونه پیوست.
9ـ برآورد اعتبار لازم برای اجرای هر طرح که در مقابل سند ذمه و یا سفته یکایک شرکا و ظهرنویسی شرکت بایستی به شرکت اعطاء گردد.
10ـ پیشنهاد طرح برای تصویب به شورای عالی.
11ـ پیشنهاد واگذاری اقدامات ایجاد مراکز خدمات دهستانها از قبیل ساختن راههای روستایی به مراکز دهستان، تاسیساتی که در این مکانها باید ساخته شود، مانند مدرسه ـ مسجد ـ انبار ـ تعمیرگاه ـ خانه بهداشت و واحدهای خدمات عمومی(پست و تلگراف) و غیره به شرکتهائیکه تشکیل میشود و نحوه انعقاد قرار دادهای لازم با آنها جهت تصویب شورای عالی.
12ـ ابلاغ مصوبات شورای عالی بواحدها.
13ـ تهیه و تنظیم کلیه دستورالعملهای اجرائی طرحها و پیشنهاد برای تصویب به شورای عالی.
14ـ بررسی نواقص و اشکالاتی که هر طرح در عمل با آن مواجه می شود و پیشنهاد رفع اشکال به شورای عالی و ابلاغ آن به شرکتهای مربوط پس از تصویب.
15ـ ارائه یک نسخه از طرح تصویب شده به هر یک از گروههای خدمات و نظارت و بازرسی به منظور اقدام و پیگیری.
16ـ بررسی و مطالعه گزارشهای واحدهای اجرائی و تطبیق آن با طرح تصویبی .
17ـ بررسی و مطالعه گزارشهای واحد نظارت و بازرسی که از طرف شورای عالی ارجاع میشود و تهیه پاسخ لازم .
18ـ جمع آوری گزارشهای رسیده از واحدها و ارائه خلاصه آن به شورای عالی.
19ـ تهیه و تنظیم بیلان عملکرد مرکز حداکثر هر شش ماه یکبار جهت طرح در شورای عالی.
ماده(17) ـ گروه خدمات.
پس از تهیه و تصویب طرح که در آن نوع فعالیت، نوع شرکت، سازمان شرکت، اسامی اعضاء و سمت آنان، برنامه زمان بندی اجرای طرح. اعتبار و تعیین ناظر مشخص شده، برای هر طرح به گروه خدمات ابلاغ میشود، از زمان ابلاغ، این گروه موظف است تیمهائی را مرکب از یک نفر حسابدار یک نفر وارد به اداره امور شرکتها و یک نفر متخصص فنی مربوط به طرح تشکیل داده و مامور همکاری در ثبت شرکت و آماده کردن و راه اندازی واحدها بنماید.
ماده(18) ـ وظایف و اختیارات گروه خدمات ـ
1ـ تهیه و تحویل گرفتن زمین و انجام کارهای ساختمانی و تاسیساتی با همکاری واحد مربوط.
2ـ راهنمائی و کمک به تهیه و تامین وسایل و ماشین آلات مورد لزوم.
3ـ نظارت و پیگیری برنامه های آموزشی مربوط به اعضاء کادر فنی و مالی شرکت.
4ـ راهنمائی و کمک به پیش بینی و تهیه مواد مورد لزوم برای بهره برداری .
5ـ همکاری در تهیه و ارسال گزارش ماهیانه عملیات انجام شده به گروه طرح و بررسی .
6ـ گزارش مشکلات و موانع و نارسائیهایی که در اجرای طرح با آن مواجه میشوند به گروه طرح و بررسی.
7ـ اظهار نظر و پیشنهاد هرگونه تغییر یا تکمیلی که برای پیشرفت و یا بهبود طرح در عمل پیش می آید به گروه طرح و بررسی.
8ـ همکاری در اجرای تغییرات یا اصلاحاتی که از طرف گروه طرح و بررسی به شرکت ابلاغ می شود.
9ـ راهنمائی برای ذخیره سازی مواد اولیه و کالاهای تولیدی به منظور خرید با بهترین شرایط و فروش بموقع.
10ـ توصیه در انجام هرگونه اقدامی که در جهت افزایش بازدهی و حجم تولید و صرفه جویی و بهبود کیفیت محصولات لازم باشد.
ماده(19) ـ گروه نظارت و بازرسی ـ
هدف از تعیین ناظران و بازرسان، کنترل فنی و مالی شرکتها از نظر اجرای دقیق طرح و پیشرفت کارهای انجام شده با توجه به برنامه و مراقبت دائمی تولید و بازدهی و اعمال مدیریت صحیح میباشد.
ماده(20) ـ ناظران
ناظران افرادی هستند که از طرف شورای عالی برای نظارت بر امور مالی شرکتهای مجری طرحها تعیین میگردند.
ماده(21) ـ وظایف و اختیارات ناظران ـ
1ـ رسیدگی و امضاء اسناد مالی واحد .
2ـ نظارت بر مصرف وامهای دریافتی.
3ـ پیش بینی و تقاضای به موقع به مرحله بعدی وام بمنظور جلوگیری از وقفه در امور جاری واحدها.
4ـ اعلام بموقع اشکالات و نارسائیها
5ـ نظارت بر انجام امور مراکز خدمات دهستانها با همکاری شوراهای محل.
ماده(22) ـ بازرسان ـ
بازرسان افرادی هستند که دارای تخصص و تجربه در زمینه های فنی و اداری بوده و از طرف شورای عالی برای صحت انجام عملیات واحدها تعیین میگردند و به صورت گروهی یا انفرادی، واحدهای اجرائی را مورد بازرسی قرار می دهند.
ماده 23 ـ وظایف و اختیارات بازرس ـ
1ـ بازرسان موظفند با سرکشیهای متناوب گزارش عملیات را با کارهای انجام شده تطبیق و از صحت آن مطمئن گردند.
2ـ بازرسان پس از بازدید پیشرفت عملیات انجام شدئه طرحها نظریات وپیشنهادهای خود را به واحد طرح و بررسی اعلام میدارند.
3ـ چنانچه در حین عملیات بازرسی با نواقص، اشکالات و یا سوء استفاده هائی مواجه شوند مراتب را به شورای عالی گزارش میدهند.
4ـ کنترل بازدهی، کمیت و کیفیت محصول با توجه به ظرفیت تولید .
5ـ اظهار نظر و ارائه طریق در جهت بهبود کیفیت و افزایش کمیت محصول
6ـ هر نوع پیشنهادی که برای تکمیل یا توسعه طرح ضروری بنظر میرسد.
7ـ بازرسی از پیشرفت کارهای مربوط به مراکز خدمات دهستانها و راههای روستائی با همکاری شورای محل.
ماده 24 - شورای هماهنگی کشور
به منظور هماهنگی و ایجاد تسهیلات ومبادله اطلاعات و گردآوری بودجه های لازم سالیانه استانها شورائی بنام شورای هماهنگی کشور در وزارت کشور تشکیل میشود.
اعضای آن عبارتنداز :
1- نماینده تام الاختیار وزیر کشور
2- نماینده تام الاختیار وزیر کشاروزی
3- نماینده تام الاختیار وزیر کار و امور اجتماعی
4- نماینده تام الاختیار وزیر راه وترابری
5- نماینده تام الاختیار وزیر مسکن و شهرسازی
6- نماینده تام الاختیار وزیر صنایع ومعادن
7- نماینده تام الاختیار سازمان برنامه وبودجه
8- نماینده تام الاختیار جهاد سازندگی
و نمایندگان تام الاختیار سایر وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی بر حسب لزوم به این شورا دعوت خواهند شد.
تبصره - دفتر این شورا در وزارت کشور ایجاد میشود وکادر آن بوسیله وزارت کشور تامین میشود.
ماده 25 - وظایف واختیارات شورای هماهنگی کشور.
1- گردآوری اطلاعات و آمارهای مورد نیاز هر استان از وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و تفکیک و ارسال آنها به مراکز استانها.
2- هماهنگ نمودن برنامه پیشرفت مراکز و مبادله اطلاعات وحتی متقاضیان کار بین استانها برای ایجاد شرکتها.
3- رسیدگی و جمع اوری بودجه های درخواستی استانها و تنظیم جهت منظور نمودن دربودجه کل کشور، بوسیله وزیر کشور.
این آئین نامه در 35 ماده و 3 تبصره اجرای آزمایشی طرح اشتغال بیکاران تنظیم گردیده است .
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 10209

تاریخ تصویب : 1358/10/08

تاریخ ابلاغ : 1358/12/19

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.