×

تصرف مال غیروفروش آن عنوان خاص داردوکلاهبرداری نیست

تصرف مال غیروفروش آن عنوان خاص داردوکلاهبرداری نیست

تصرف-مال-غیروفروش-آن-عنوان-خاص-داردوکلاهبرداری-نیست تاریخ رسیدگی :23/8/71 شماره دادنامه :497/2 فرجامخواه متهم ردیف سوم آقای (ج ) فرجامخواسته دادنامه شماره 12866/7/71 صادره از شعبه 27 دادگاه کیفری .... مرجع رسیدگی شعبه دوم دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان .... رئیس و000 عضو معاون 0

خلاصه جریان پرونده :
بنا به حکایت محتویات پرونده و کیفرخواست مورخ 11/5/71 دادسرای عمومی شهرستان .... آقایان 1 (الف ) فرزند.00 34 ساله 2 (ب ) فرزند.00 27 ساله 3 (ج ) فرزند.00 41 ساله به اتهام تصرف عدوانی در ملک غیر و ایجاد آثار تصرف و فروش ملک غیر (کلاهبرداری ) تحت تعقیب قرار گرفته اند و طبق ماده 134 قانون تعزیرات با رعایت ماده 116 همان قانون درخواست رسیدگی وصدور حکم شده است و شعبه 27 دادگاه کیفری یک .... با اجرای تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی و طی دادنامه شماره 12866/7/71 مفادا" چنین رای داده است : شاکی آقای (د) فرزند.00 مدعی شده که نامبردگان زمین متعلق به وی را برای خودشان تصرف و ساختمان در آن احداث کرده اند و متهمین ردیف های اول و دوم ابراز داشتند که مااز جریان اطلاع نداشتیم ، زمین را از آقای (ج ) خریدیم و دور آن را حصار کردیم نمی دانستیم مال خودش نیست و متهم ردیف سوم اظهار داشت اتهام را قبول دارم ملک مزبور را به مبلغ هشتصدوچهل هزار تومان به آن فروختم ، لذا متهمین ردیف اول و دوم به لحاظ عدم وجود دلیل مثبت جرم از اتهام انتسابی تبرئه می گردند و اتهام متهم ردیف سوم ثابت و محرز است و طبق ماده یک قانون تشدیدمجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس .... به تحمل چهارسال حبس تعزیری و رد اصل وجه ماخوذه در حق آقایان (الف ) و(ب ) و پرداخت معادل آن به عنوان جزای نقدی در حق دولت محکوم می گردد که پس از ابلاغ رای دادگاه ، متهم در ذیل کپی دادنامه اعلام اعتراض نموده و دادگاه با اعلام استواری نسبت به آن ، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است و پس از ارجاع پرونده به این شعبه رضایت نامه ثبتی شماره 1616361/8/71 تنظیمی در دفتر اسناد رسمی شماره 00073ارسال و ضمیمه پرونده شده که شاکی خصوصی و دو نفر متهم ردیفهای اول ودوم به نفع متهم ردیف سوم اعلام رضایت و گذشت قطعی نموده اند.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تصمیم شایسته قانونی دادنامه شماره 12866/7/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند.
رای
دادنامه تجدیدنظرخواسته به جهات ذیل مخدوش است.
1 با وجود قانون خاص یعنی مادتین مورد استناد کیفرخواست و قانون راجع به اشخاصی که مال غیر را انتقال می دهند با عنایت به اینکه یک عمل بیشتر واقع نشده استناد دادگاه به قانون عام یعنی ماده مذکور در دادنامه موجه نیست ،مضافا" اینکه دادگاه علت عدول از مادتین استنادی دادسرا را معترض نشده است 20 اصولا" تصرف مال غیر و فروش آن قانون خاص دارد و استناد دادسرا هم به ماده 116 قانون تعزیرات موجه نبوده است 3 ضمن اینکه آقایان (الف ) و (ب ) خود متهم بوده اند نسبت به مبلغ پرداختی بابت زمین موضوع نزاع درخواست استرداد آن را نداشته اند و طبق ماده 159 قانون تعزیرات و موازین فقهی ، در حقوق الناس مطالبه ذیحق شرط صدورحکم است و دادگاه بدون تحقق شرط مزبور حق رسیدگی و صدورحکم ندارد. 4 متهم ردیف سوم هم که نسبت به رای صادره اعتراض کرده اصل فروش زمین موضوع نزاع را پذیرفته لیکن نسبت به اینکه زمین متعلق به غیر بوده است کاملا" اظهار بی اطلاعی کرده است و براساس مسلمات فقه و قانون ،علم به موضوع و حکم ، در جزائیات شرط مجازات است و بدون آن اصل برائت جاری است 5 شاکی خصوصی نسبت به اصل قضیه اعلام رضایت قطعی نموده است 6 به موجب صراحت ماده 11قانون تعیین موارد تجدیدنظر با وصول اعتراض محکوم علیه به دفتر دادگاه اجرای رای صادره تا زمان وصول نتیجه از مرجع نقض متوقف می گردد که دادگاه به این وظیفه نیز عمل ننموده است ، لذا رای مورد اعتراض نقض و رسیدگی مجدد آن به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک .... محول می گردد.
رئیس شعبه دیوان عالی کشور000 عضومعاون ...

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
54

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 497

تاریخ تصویب : 1371/08/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.