×

تعقیب جرم کلاهبرداری با اعلام رضایت شاکی موقوف نمیشود

تعقیب جرم کلاهبرداری با اعلام رضایت شاکی موقوف نمیشود

تعقیب-جرم-کلاهبرداری-با-اعلام-رضایت-شاکی-موقوف-نمیشود

وکیل

تاریخ رسیدگی :24/1/70 شماره دادنامه :23/12 فرجامخواه : رسیدگی به اعتراض دو نفر از متهمین بنامهای 1 (ج ) 2(الف ) مرجع رسیدگی شعبه 12دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان :000 رئیس و000 مستشار0

خلاصه جریان پرونده :
حسب محتویات پرونده دادسرای عمومی .... به اتهام آقایان 1(الف ) فرزند2000 (ب )فرزند3000 (ج ) فرزند.00 اولی به ارتکاب دو فقره کلاهبرداری از (د) و (ه) دومی به ارتکاب سه فقره کلاهبرداری از (و) و (د) و (ه) و سومی به ارتکاب یک فقره کلاهبرداری از (و)رسیدگی کرده ، نظر به شکایت شکات و اظهارات متهمین و تناقض گویی آنان احراز این موضوع که با علم به بلامحل بودن چکها آن را ظهرنویسی و انتقال داده اند و مجموع قرائن موجود اتهامات انتسابی متهمین را محرز دانسته ، با انطباق عمل آنان با ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری و رعایت ماده 35 قانون جزای اسلامی درخواست تعیین کیفر برای متهمین نموده است. پرونده جهت رسیدگی به دادگاه کیفری دو ارجاع شده ، دادگاه مرقوم خود را صالح به رسیدگی ندانسته و قرار عدم صلاحیت خود را به شایستگی رسیدگی دادگاه کیفری یک .... صادر نموده است. دادگاه اخیرالذکر پس ازرسیدگی درتاریخ 27/5/69 برابر دادنامه شماره 567 قطع نظر از صحت و یاسقم قضیه بلحاظ اعلام رضایت شاکی خصوصی و قابل گذشت بودن مورد باستناد ماده 36 قانون مجازات اسلامی در خصوص شکایت.00 علیه (ب ) به کلاهبرداری و صدور چکهای بی محل قرار موقوفی تعقیب و معافیت از مجازات صادر کرده و نیز دادگاه به شرح دادنامه شماره 1965/6/69 اتهامات متهمین :
1 (الف ) فرزند.00 2 (ب ) فرزند.00 3 (ج ) فرزند.00 اولی به دو فقره کلاهبرداری و دومی به سه فقره کلاهبرداری و سومی به یک فقره کلاهبرداری بلحاظ اعلام رضایت شکات و قابل گذشت بودن مورد باستناد ماده 36 قانون راجع به مجازات اسلامی قرار معافیت از تعقیب و مجازات صادر کرده است. پس از ابلاغ حکم دونفراز متهمین به نامهای 1 (ج ) 2 (الف ) به رای صادره اعتراض کرده اند که مشروح لایحه اعتراض به هنگام شور قرائت خواهد شد. درتاریخ 8/8/69 دادگاه به اعتارض معترضین رسیدگی کرده و آن را وارد ندانست و محکمه با بقاء در حکم پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال داشته است که رسیدگی به عتراض معترضین به این شعب ارجاع شده است. هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس از قرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر صدوررای مقتضی دادنامه شماره 000فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند.
بسمه تعالی
هر چند اتهام کلاهبرداری منتسب به متهمین با اعلام رضایت از سوی شکات به معافیتاز مجازات و موقوفی تعقیب منتهی ومنجرنمی شود ولی متهمین از برائت خود حق درخواست تجدیدنظر را ندارند.بناء علیهذا درخواست تجدیدنظر مطروح وجاهت قانونی نداشته و رد آن اعلام می گردد.
رئیس شعبه دوازدهم دیوان کشور مستشار دیوان کشور

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
57

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 23

تاریخ تصویب : 1370/01/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.