×

درجرم کلاهبرداری گذشت شاکی خصوصی فقط در خصوص رد مال موثراست

درجرم کلاهبرداری گذشت شاکی خصوصی فقط در خصوص رد مال موثراست

درجرم-کلاهبرداری-گذشت-شاکی-خصوصی-فقط-در-خصوص-رد-مال-موثراست

وکیل

تاریخ رسیدگی : 31/4/1372
دادنامه شماره : 222
مرجع رسیدگی : شعبه 16 دیوان عالی کشور
هیات شعبه آقایان 000رئیس و000مستشار

خلاصه جریان پرونده :
حسب مندرجات پرونده 1(الف ) فرزند.00 اهل .... ساکن .... دایر بر اخذ رشوه تحت تعقیب دادسرای عمومی .... قرار گرفته و دادسرای مزبور بموجب دادنامه شماره 1513/2/72به شرح زیرانشای رای می نماید
رای دادگاه
موارداتهامی آقایان 1 (الف ) فرزند.00 32ساله اهل .... ساکن .... 2 (ب ) فرزند.00 30 ساله دایر بر کلاهبرداری و ارتشا به موضوع کیفرخواست شماره 11723/12/71 دادسرای محترم عمومی .... و شکایت آقای (ج ) با توجه به محتویات پرونده شکایت در خصوص اقرار و اعتراف صریح در تحقیقات بعدی و اقرار و اعتراف ضمنی در دادگاه و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده نزد اینجانب محرز است. دادگاه متهم ردیف اول را مستندا به ماده یک از قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری به تحمل یک سال حبس و به رد مال به شاکی و به پردخت جزای نقدی معادل وجود ماخوذه در حق دولت اسلامی محکوم می نماید.
دادگاه متهم ردیف دوم را مستندا" به ماده 3 قانون مذکور با رعیات ماده 22 قانون مجازات اسلامی بلحاظ نداشتن سابقه موثر کیفری و اوضاع و احوال متهم ، به تحمل یک سال حبس و به پرداخت جزای نقدی معادل وجه ماخوذه و به بیست ضربه شلاق و به انفصال ازخدمات دولتی به مدت شش ماه محکوم می نماید. رای حضوری و قابل تجدیدنظر در دیوان عالی کشور است. پس از ابلاغ رای متهمان بشرح لوایح تقدیمی به رای صادره اعتراض نموده اند و پرونده به نظر ریاست دادگاه صادر کننده رای رسیده و ایشان به شرح نظریه مورخ 22/1/72 به رای و عقیده خود باقیمانده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع می گردد.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه صادره مشاوره نموده رای می دهند.
بسمه تعالی
نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن هرچند بر طبق رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشورموضوع اتهام کلاهبرداری قابل گذشت نمی باشد لکن چون شاکی به موجب سند رسمی شماره 27049 21/4/72 دفتر اسناد رسمی شماره .... از شکایت خود بطور کلی گذشت نموده است و این گذشت در خصوص رد مال موثر است وپرداخت مال مورد کلاهبرداری را منتفی می سازد و از طرفی در خصوص تحمل محکومیت حبس رعایت مفاد مقررات تبصره ماده 18 قانون مجازات اسلامی در موردکسر و احتساب ایام بازداشت قبلی نگردیده است علیهذا بنا به جهات یاد شده دادنامه شماره 1513/1/1372 صادره از دادگاه کیفری یک .... مخدوش بوده و نقض می شود و رسیدگی مجدد به شعبه دیگردادگاه کیفری یک و در صورت وحدت شعبه به نزدیکترین دادگاه کیفری یک به محل وقوع بزه ارجاع می گردد.

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
57

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 222

تاریخ تصویب : 1372/04/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.