×

قانون بیمه های اجتماعی روستائیان

قانون بیمه های اجتماعی روستائیان

قانون-بیمه-های-اجتماعی-روستائیان
ماده 1 - به وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستایی اجازه داده می شود به
منظور تامین و اجرای بیمه های اجتماعی در مورد روستاییانی که با اجرای
قوانین و مقررات اصلاحات ارضی صاحب نسق های زراعتی خود شده و یا بشوند
سازمان بیمه های اجتماعی روستاییان را که در این قانون سازمان نامیده
می شود تاسیس کند. سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال کامل مالی و اداری
است و بر اساس مقررات این قانون طبق اصول بازرگانی اداره خواهد شد.
ماده 2 - سازمان موظف است طبق مقررات این قانون روستاییان مشمول ماده
1 و خانواده تحت تکفل و یا ولایت آنان را در مقابل حوادث ناشی از کار،
بیماریها، ازکارافتادگی و فوت و سایر موارد بیمه های اجتماعی بیمه کند.
ماده 3 - اجرای هر یک از بیمه های مندرج در ماده 2 این قانون و تعیین
افرادی که از خانواده بیمه شده مشمول مقررات قانونی می شوند به تدریج در
مناطق مختلف مملکت و به تناسب توسعه امکانات و مقدورات دولت به پیشنهاد
وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستایی و تصویب هیات دولت اجرا خواهد شد.
ماده 4 - شرکتهای تعاونی روستایی و شرکتهای سهامی زراعی طبق تشخیص و
اعلام سازمان مکلفند روستاییان حوزه عملیات خود و یا تابع خود را نزد
سازمان بیمه کنند و مسئول پرداخت حق بیمه مربوط به سازمان و مکلف به
همکاری با آن هستند.
ماده 5 - ارکان سازمان عبارتند از:
1 - شورای عالی .
2 - هیات عامل .
3 - هیات نظارت .
ماده 6 - اعضای شورای عالی عبارتند از:
1 - وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستایی که ریاست شورا عالی را به عهده
خواهد داشت .
2 - وزیر آبادانی و مسکن .
3 - وزیر بهداری .
4 - وزیر دارایی .
5 - وزیر کار و امور اجتماعی .
6 - وزیر دادگستری .
7 - مدیر عامل سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی .
8 - مدیر عامل سازمان برنامه .
9 - مدیر عامل جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران .
تبصره - جلسات شورای عالی با حضور لااقل دوسوم اعضا مشروحه فوق و یا
نمایندگان تام الاختیار آنان رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت آرا اعضا
حاضر قابل اجرا می باشد.
ماده 7 - وظایف و اختیارات شورای عالی به شرح زیر است :
1 - تصویب آیین نامه داخلی شورا.
2 - تصویب آیین نامه های استخدامی و اجرایی این قانون به استثنای
آیین نامه هایی که تصویب آن به مراجع دیگری محول شده است .
3 - رسیدگی به بودجه و گزارش سود و زیان - ترازنامه سازمان و تصویب
آنها.
4 - تعیین حقوق و مزایای هیات عامل و هیات نظارت .
5 - تصویب هر گونه برداشت از ذخائر سازمان و دریافت یا اعطای وام و
اعتبار.
6 - تصویب پیشنهاد خرید و فروش و انجام هر گونه معاملات نسبت به اموال
منقول و غیر منقول سازمان .
7 - اتخاذ تصمیم نسبت به مواردی که مراجع مندرج در ماده 4 این قانون
به علت قوه قهریه (فورس ماژور) قادر به پرداخت حق بیمه معوقه نبوده و یا
پرداخت یکجای آن خارج از حدود و توانایی آنها باشد.
8 - اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الوصول و یا لاوصول .
9 - اظهار نظر یا اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوعی که از طرف رییس شورا
یا مدیر عامل در شورای عالی مطرح می شود.
ماده 8 - هیات عامل تشکیل می شود از مدیر عامل و دو نفر عضو که برای
مدت سه سال منصوب می شوند و انتصاب مجدد و عزل آنان بلامانع است . ریاست
هیات عامل نیز با مدیر عامل است .
مدیر عامل به پیشنهاد وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستایی و تصویب هیات
وزیران به موجب فرمان همایونی منصوب می شود.
دو نفر اعضای هیات عامل از طرف وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستایی منصوب
می گردد.
در صورت عزل یا فوت هر یک از اعضای هیات عامل جانشین او برای بقیه مدت
عضویت انتخاب می شود.
ماده 9 - وظایف هیات عامل به شرح زیر است :
1 - تهیه طرح آیین نامه هایی که تصویب آنها به موجب این قانون صلاحیت
شورای عالی است و پیشنهاد آن به شورا.
2 - تصویب آیین نامه های اداری داخلی بنا بر پیشنهاد مدیر عامل .
3 - تنظیم بودجه های گزارش سود و زیان و ترازنامه و تسلیم آن به هیات
نظارت و شورای عالی .
4 - اتخاذ تصمیم در مورد تاسیس شعب یا نمایندگیها در حدود بودجه مصوب
و انحلال شعب نمایندگی .
5 - اتخاذ تصمیم در مورد به کار انداختن وجوه و ذخایر سازمان
بهره برداری از آنها.
6 - اتخاذ تصمیم در مورد ایجاد ساختمانهای جدید و تعمیر و یا تغییر
ساختمانهای موجود در حدود بودجه مصوب .
7 - اظهار نظر یا اتخاذ تصمیم در موارد دیگری که از طرف مدیر عامل در
هیات مطرح می شود.
8 - اتخاذ تصمیم در مورد مسایل دیگری که به موجب مفاد این قانون و یا
مصوبات شورای عالی در صلاحیت هیات عامل است .
9 - اتخاذ تصمیم نسبت به کلیه معاملاتی که مبلغ آن از پانصد هزار ریال
تجاوز نکند بدون مراجعه به شورای عالی .
ماده 10 - مدیر عامل مسئول اجرای مقررات این قانون و مصوبات شورای
عالی بوده و دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور و حفظ حقوق و منافع
سازمان می باشد.
مدیر عامل نمایندگی سازمان را در کلیه مراجع قضایی و غیر قضایی و در
مقابل اشخاص حقیقی و یا حقوقی با حق توکیل دارد و می تواند به مسئولیت خود
حق امضا و قسمتی از اختیارات خود را به قائم مقام و معاونین خود و سایر
کارمندان تفویض کند.
ماده 11 - هیات نظارت مرکب از سه نفر عضو خواهد بود که به پیشنهاد
وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستایی و تصویب شورای عالی برای مدت یک سال
انتخاب می شوند و تجدید انتخاب آنان بلامانع است .
تبصره - در صورت فوت یا استعفا هر یک از اعضا هیات نظارت جانشین او
برای بقیه مدت به ترتیب مقرر در این ماده انتخاب خواهد شد.
ماده 12 - وظایف هیات نظارت به قرار زیر است :
1 - نظارت در اجرای این قانون و تطبیق عملیات سازمان با مقررات
مربوط.
2 - اظهار نظر در مورد گزارش سود و زیان و ترازنامه و بودجه تنظیمی
از طرف مدیر عامل لااقل 15 روز قبل از طرح آنها در شورای عالی .
3 - انجام وظایف دیگر که به موجب آیین نامه ها و مصوبات شورای عالی و
یا دستور وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستایی به هیات نظارت محول می شود.
تبصره 1 - هیات نظارت می تواند جهت انجام وظایف خود اطلاعات مورد لزوم
را از سازمان بخواهد و مدیر عامل و مسئولین دستگاه های تابع او موظفند هر
گونه مدارک یا اطلاعات و توضیحاتی را که مورد نیاز باشد در اختیار هیات
نظارت بگذارند.
تبصره 2 - در صورتی که هیات نظارت در اداره امور سازمان عملی را خلاف
مقررات قانونی تشخیص دهد و یا به طرز عمل مدیر عامل و یا اداره سازمان به
طور کلی معترض باشد موضوع را به نحو جامع و مستدل به رییس شورای عالی
گزارش می دهد و عندالاقتضا در جلسات شورای عالی برای ادای توضیحات شرکت
می کند.
تبصره 3 - آیین نامه داخلی هیات نظارت از طرف هیات مزبور تهیه و به
تصویب شورای عالی خواهد رسید.
ماده 13 - سازمان برای انجام وظایف خود دارای تشکیلات مرکزی و شعب و
نمایندگی خواهد بود که باید به تصویب وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستایی
برسد.
ماده 14 - سازمان می تواند کارمندان دولت و موسسات بازرگانی وابسته به
دولت و بانکها را با موافقت دستگاه های مربوط و رعایت مقررات به سازمان
منتقل و حقوق آنان را بپردازد و در هر حال مدت خدمت کارمندان مزبور در
سازمان به شرط آن که کسور بازنشستگی را برابر مقررات مربوط به خود
بپردازند جز خدمت رسمی آنان منظور می گردد.
ماده 15 - منابع درآمد سازمان عبارتند از:
1 - حق بیمه های دریافتی .
2 - درآمدهای حاصل از وجوه و اموال متعلق به سازمان و درآمدهای حاصل
از بیمارستانها و آسایشگاه ها و درمانگاه های سازمان که ممکن است از اشخاص
بیمه نشده عاید گردد.
3 - کمکها و هدایای اعطا شده به سازمان .
4 - اعتبارات پیش بینی شده در برنامه های عمرانی برای رفاه و بیمه
اجتماعی روستاییان به استثنای اعتباراتی که برای انجام وظایف قانونی
وزارتخانه های بهداری و آبادانی و مسکن منظور شده است .
5 - وجوه حاصل از محل زیان دیرکرد بر اساس مقررات آیین نامه ای که به
تصویب شورای عالی خواهد رسید.
تبصره 1 - دولت مکلف است برای انجام وظایف مقرر در این قانون هر سال
اعتبار لازم را پیش بینی و در اختیار سازمان بگذارد.
تبصره 2 - در روستاها و یا واحدهای روستایی که مقررات این قانون به
مورد اجرا گذاشته می شود از کلیه محصول کشاورزی و هر گونه عواید دیگری که
در روستاها و واحدهای روستایی مذکور تحصیل گردد یک درصد وصول و برای
اجرای این قانون در اختیار سازمان گذاشته می شود.
ماده 16 - مقررات مربوط به میزان حق بیمه و چگونگی پرداخت و وصول آن و
حدود مسئولیت و تعهدات طرفین بیمه گر (سازمان ) و بیمه گذار(طرف تعهد
سازمان ) طبق آیین نامه مربوط که به وسیله وزارت اصلاحات ارضی و تعاون
روستایی تهیه و به تصویب کمیسیونهای اصلاحات ارضی و دارایی مجلسین می رسد
تعیین خواهد شد.
ماده 17 - مطالبات سازمان از بابت حق بیمه و خسارت تاخیر و جرایم مقرر
در این قانون جزو دیون ممتازه است و قبل از سایر دیون باید به سازمان
تادیه شود.
تبصره - مقررات این ماده شامل مزدی که به کارگران کشاورزی باید
پرداخت شود نمی گردد.
ماده 18 - مطالبات مربوط به حق بیمه و خسارت تاخیر ناشی از اجرای این
قانون در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم الاجرا بوده و به ترتیب مقرر در
آیین نامه ای که از طرف سازمان تهیه و پس از تایید وزیر اصلاحات ارضی و
تعاون روستایی به تصویب شورای عالی خواهد رسید قابل وصول می باشد.
ماده 19 - سازمان می تواند به موجب آیین نامه ای که بنا به پیشنهاد مدیر
عامل به تصویب شورای عالی خواهد رسید در موسسات درمانی خود با دریافت
هزینه معالجه بیماران دیگری را غیر از بیمه شدگان بپذیرد.
ماده 20 - سازمان می تواند به منظور اجرای تعهدات ناشی از بیمه های
مندرج در ماده (2) این قانون تا هنگامی که نتواند راسا اقدام کند
قراردادهای لازم را با موسسات صلاحیتدار و موسسات بیمه و یا درمانی و بهداشتی منعقد نماید.
تبصره - در مناطقی که جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران و سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی دارای تشکیلات درمانی می باشند زارعین بیمه شده این مناطق نیز می توانند کماکان برابر مقررات مربوط به آنها از خدمات درمانی رایگان این سازمانها استفاده کنند.
ماده 21 - سازمان از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض و حق تمبر و پرداخت هزینه های دادرسی و نیم عشر اجرایی معاف است همچنین بیمه شدگان و بازماندگان بیمه شدگانی که به موجب این قانون و آیین نامه مربوط مستمری یا کمک دریافت می کنند نسبت به وجوه دریافتی از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف هستند.
تبصره - کارمندان سازمان از لحاظ پرداخت مالیات و عوارض بر حقوق و مزایا مانند کارمندان دولت خواهند بود.
ماده 22 - این قانون به مدت پنج سال به طور آزمایشی به مورد اجرا گذاشته خواهد شد و در این مدت به منظور یافتن مناسبترین مقررات و شیوه های اجرایی آن وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستایی موظف است همه ساله به وسیله مرکز تحقیقات روستایی خود (موضوع ماده 15 قانون تشکیل شرکتهای سهامی زراعی ) ارزیابی دقیقی از چگونگی و پیشرفت فعالیتهای سازمان بیمه های اجتماعی روستاییان و مسایل و مشکلات آن به عمل آورد و هر گاه در این مدت
دولت در این قانون و مصوبات کمیسیونها اصلاحاتی را ضرور بداند مراتب را جهت بررسی و تصویب به کمیسیونهای اصلاحات ارضی و تعاون روستایی مجلسین تقدیم نماید و این اصلاحات پس از تصویب قابل اجرا خواهد بود.
دولت مکلف است در پایان مدت پنج سال لایحه نهایی این قانون را جهت تصویب
مجلسین تقدیم نماید و مادام که لایحه نهایی به تصویب نرسیده است مقررات
این قانون و اصلاحات کمیسیونهای مجلسین قابل اجرا است .
قانون فوق مشتمل بر بیست و دو ماده و ده تبصره پس از تصویب مجلس سنا در
تاریخ 20/1/1348 در جلسه روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه یک هزار و
سیصد و چهل و هشت مورد تصویب مجلس شورای ملی قرار گرفت .
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی


نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1348/02/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.