×

اختلاس از بن کارمندان وزارت کشاورزی

اختلاس از بن کارمندان وزارت کشاورزی

اختلاس-از-بن-کارمندان-وزارت-کشاورزی

وکیل

تاریخ رسیدگی :21/2/71 شماره دادنامه 67/12 فرجامخواه : رسیدگی به اعتراض محکوم علیه (ب ) مرجع رسیدگی شعبه 12 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان .... رئیس .... مستشار

خلاصه جریان پرونده :
حسب مندرجات اوراق پرونده ، دادسرای عمومی تهران به اتهام : 1 (ال ) فرزند.00 2 (ب ) فرزند.00 3 (ج ) فرزند.00اولی و دومی به اختلاس در بن کارمندان و ردیف سوم خرید و فروش مال مسروقه و حاصل از اختلاس رسیدگی کرده ، با توجه به شکایت وزارت کشاورزی و تحقیقات و گزارشات آگاهی و نحوه اظهارات متهمین و را محرز دانسته به استناد ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری و ماده قانو منع خرید و فروش کوپن های ککالای اساسی درخواست تعیین کیفر برای متهمین نموده است.پرونده جهت رسیدگی به شعبه 194 دادگاه کیفری دو ارجاع شده ، دادگاه مذکور با التفات به ماده 7 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک ودو و شعب دیوان عالی کشور رسیدگی به اتهامات متهمین را در صلاحیت دادگاه یک دانسته و قرار عدم صلاحیت خود را به شایستگی رسیدگی دادگاه کیفری یک تهران صادر و اعلام داشته است. این بار پرونده به شعبه 138 محاکم عمومی کیفری یک ارجاع شده ، دادگاه اخیرالارجاع پس از رسیدگی به شرح دادنامه های شماره 70/492و70/493 بلحاظ عدم احراز توجه اتهام به متهم ردیف یک حکم بر برائت او صادر و اتهام متهم ردیف دوم را در حد اختلاس و ردیف سوم در در حد خرید و فروش کوپن محرز دانسته و با انطباق مورد با ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری با رعایت ماده 3 قانون راجع به مجازات اسلامی و تبصره 9 ماده 5 درباره متهم ردیف متهم ردیف دوم و مستندا" به ماده 2 قانون منع خرید و فروش کوپن های کالای اساسی و با رعایت ماده 35 قانون راجع به مجازات اسلامی دادگاه متهم ردیف دوم را به تحمل یکسال حبس و پرداخت مبلغ 492000 ریال عنوان جزای نقدی و رد مبلغ اختلاس شده و متهم ردیف سوم را به پرداخت مبلغ پانصدهزار ریال بعنوان جزای نقدی محکوم کرده است. پس از ابلاغ حکم احد از محکوم علیها به نام (ب ) به رای صادره اعتراض کرده است که مروح لاحیه اعتراضی به هنگام شور قرائت خواهد شد.در تاریخ 24/11/70 دادگاه به اعتراض رسیدگی کرده آن را وارد ندانسته و پرونده را با بقاء در حکم به دیوان عالی کشور ارسال داشته است که رسیدگی به درخواست تجدیدنظر محکوم علیه مذکوربه این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید.پس ازقرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید رای دادنامه شماره .... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:

رای
با عنایت به مندرجات اوراق پرونده ، محکوم علیه ایراد واعتراض موثری که نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته را ایجاب نماید بعمل نیاورده است دادنامه تجدیدنظر خواسته توجها" به دلائل پرونده صادر شده بلحاظ فقد اشکال مهم موجب نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته نتیجتا" ابرام می گردد.
رئس شعبه دوازدهم دیوان عالی کشور مستشاردیوانعالی کشور

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
57

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 67

تاریخ تصویب : 1371/02/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.