×

اختلاس از موجودی بانک توسط رئس شعبه بانک

اختلاس از موجودی بانک توسط رئس شعبه بانک

اختلاس-از-موجودی-بانک-توسط-رئس-شعبه-بانک تاریخ رسیدگی :21/2/70 شماره دادنامه :114/12 فرجامخواه رسیدگی به اعتراض علیه آقای ...وکیل وی مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان :000 رئیس .... مستشار0

خلاصه جریان پرونده : حسب محتویات پرونده دادسرای عمومی تهران به اتهام آقایان 1 (الف ) فرزند.00رئس بانک ملی ایران شعبه .... 2 (ب )فرزند.00 مسئول شرکت مضاربه ای .... اولی به ارتکاب اختلاس به مبلغ 471280000 ریال از موجودی بانک ملی شعبه .... و دومی به کلاهبرداری رسیدگی کرده ، با توجه به شکایت بانک ملی ایران به اینکه سی فقره چک اشخاص به شرح منعکس در پرونده قبل از ارائه به بانک مربوطه و اینکه محلی داشته باشند توسط متهم ردیف اول از حسابهای بانک به حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت شماره 800814 آقای (ب ) منظور و با صدور سند انتقال ، موجودی ایجاد شده برای حساب فوق الذکر را به حسابجاری 12858 آقای (ب ) منتقل ونامبرده با صدور چکهای متعدد در وجه اشخاص مبلغ مذکور را برداشت و مورد استفاده قرار داده است و نیز با عنایت به اظهارات آقای .... باز پرس بانک ملی و گزارش دایره عملیات اداره اطلاعات بانک و نحوه اظهارت و دفاعیات متهمان در مراحل تحقیق و سایر قرائن و اسناد و مدارک موجود اتهام انتسابی به متهمان را محرزدانسته ،به استناد ماده 1و5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری درخواست تعیین کیفر برای متهمان نموده است. پرونده جهت رسیدگی به شعبه 134 دادگاه یکفری یک ارجاع شده ، دادگاه مرقوم پس از رسیدگی به شرح دادنامه شماره 29365/10/69 بره انتسابی را در حد ماده پنج قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال 1367 محرز دانسته و متذکر شده است که با توجه به دلائل موجود و نحوه عملکرد متهم عنوان مختلس بر متهم آقای (الف ) صدق می کند زیرا وی بدونه رعایت مقررات ، وجه مذکور را به حساب وظیفه به حساب آقای (ب ) واریز کرده و موجبات تصاحب او رافراهم نموده است. دادگاه با انطباق موضوع با تبصره های 2و6 ماده 5 قانون مارالذکر و ضمن رعایت تخفیف به جهت وضع خاص و حبس قبلی و اعمال مواد12و35 قانون جزای اسلامی متهم را به تحمل هفت سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی و رد وجه به مبلغ 481280000ریال بطور تضامنی با متهم ردیف دوم در حق بانک و نیز پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرده است و هم چنین دادگاه متهم دیگر آقای (ب ) را بلحاظ اینکه متهم ردیف یک را مغرور کرده و با صدور چکهای متعدد بناحق وجه فوق را تصاحب کرده عنوان کلاهبرداری بر متهم مذکور را صادق دانسته و طبق ماده یک قانون مذکور وی را به تحمل ده سال حبس و رد وجه اخذ شده (481280000 ریال ) به بانک و جزای نقدی معادل همین مبلغ محکوم نموده و دادگاه تذکر داده است چنانچه وجهی از آقای (الف ) جهت پرداخت به بانک اخذ شود حق رجوع برای نامبرده به آقای (ب ) محفوظ است. پس از ابلاغ حکم وکیل محکوم علیه آقای (الف ) و خود وی به رای صادره اعتراض کرده اند که مشروح لایحه اعتراض به هنگام شور قرائت خواهد شد. در تاریخ 3/11/69 دادگاه به اعتراض رسیدگی کرده و با ابقاء در حکم دستور ارسال پرونده را به دیوان عالی کشور داده است که رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای .... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای دادیاردیوان عالی کشور اجمالا مممبنی بر تایید رای تجدید نظرخواسته دادنامه شماره .... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:

رای
با عنایت به مندرجات پرونده ایراد و اعتراض محکوم علیه آقای (الف ) و وکیل وی به دادنامه تجدیدنظرخواسته واردنبوده دادنامه توجها" به دلائل موجود و وفق مقررات و موازین صادرشده 0بناءعلیهذا بلحاظ فقد اشکال مهم موجب نقض دادنامه مرقوم ابرام می گردد.
رئیس شعبه 12 دیوان عالی کشور000 مستشار دیوان عالی کشور00

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
57

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 114

تاریخ تصویب : 1370/02/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.