×

مصوبه شورای عالی اداری راجع به زمینه سازی برای استقرارنظام مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت ارائه خدمات در دستگاه های دولتی

مصوبه شورای عالی اداری راجع به زمینه سازی برای استقرارنظام مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت ارائه خدمات در دستگاه های دولتی

مصوبه-شورای-عالی-اداری-راجع-به-زمینه-سازی-برای-استقرارنظام-مدیریت-کیفیت-و-تضمین-کیفیت-ارائه-خدمات-در-دستگاه-های-دولتی شماره 180/013ط 29/3/1380

شورای عالی اداری در هشتادونهمین جلسه مورخ 23/3/1380، بنا به پینشهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به منظور زمینه سازی برای استقرار نظام مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت ارائه خدمات در دستگاه های دولتی (با اولویت دستگاه های خدمات عمومی ) و ارتقای سطح رضایتمندی مراجعان و همچنین استانداردسازی نحوه ارائه خدمات بخش عمومی تصویب نمود:
1- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از بین دستگاه ها یا واحدهای اجرائی و خدماتی ، برحسب اولویت ، دستگاه ها وواحدهایی را که واجد شرایط باشند انتخاب و حداکثر ظرف مدت دوسال ، باپیش بینی کلیه هزینه های مربوط به آموزش کارنان ، طراحی ، مشاوره و اجرا، اقدام به استقرار نظام مدریت کیفیت درآن دستگاه هانمایند. ملاکهای تشخیص اولویت ها عبارتند از:
1/1- میزان آمادگی ، استقبال و توجه مدیران دستگاه های داوطلب 0
2/1- اهمیت و حساسیت خدمت از نظر دولت ، مردم وخدمت گیرندگان و میزان تاثیر آن بر رضایتمندی مراجعان 0
3/1- فراگیری ، شمول و تعداد مراجعان و خدمت گیرندگان 0
4/1- فرصتهای بالقوه موجود برای بهبود ارائه خدمات .
تبصره 1- دستگاه ها و واحدها یدیگری که داوطلب استقرار نظام مدیریت کیفیت می باشند، می توانند با اعلام مراتب به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تایید آن سازمان ، مشمول بند یک این مصوبه شده و در صورت واجد شرایط بودن ، همزمان با واحدهای منتخب فوق اقدام به استقرار نظام مدیریت کیفیت بنماید.
تبصره 2- سازمان مدریت و برنامه ریزی کشور موظف است به نحوی برنامه ریزی کند که حداکثر ظرف مدت سه ماه از بین دستگاه های اجرائی واحدهای واجد اولویت را انتخاب و استقرار نظام مدیریت کیفیت را در آنها شروع نمایند.
2- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ضمن استقرار نظام مدیریت کیفیت دردستگاه های منتخب حداکثر ظرف مدت 2 سال ، به منظور فراگیر نمودن استقارر نظام مدیریت کیفیت در همه دستگاه های خدماتی و اجرائی فعالیتهای زیر را به انجام می رساند:
1/2- ارزیابی نتایج استقرار آزمایشی نظام مدیریت کیفیت در دستگاه های منتخب 0
2/2- بازنگری وانجام اصطلاحات لازم د رنظام پیشنهادی مدیریت کیفیت و بومی سازی آن با رویکرد فراگیر سازی.
3/2- مستند سازی تجربیات اجرائی حاصل از استقرار نظام مدیریت کیفیت در دستگاه های خدماتی جهت بهره برداری در فراگیر کردن استقرار و توسعه آن 0
4/2- جمع بندی وارائه نتایج حاصل از استقرار نظام مدیریت کیفیت در دستگاه های منتخب به شورای عالی اداری به منظور تصمیم گیری برای فراگیر کردن استقرار آن در تمام دستگاه های دولتی.
5/2- بررسی وانتشار فهرست ومشخصات شرکتها وموسسات فعال و دارای صلاحیت در زمینه مشاوره ، آموزش ، طراحی و استقار سیستم و صدور گواهینامه کیفیت به منظور رفع نیازهای آموزش وارائه خدمات مشاوره ای مناسب ، پ ساز بررسی صلاحیتهای کارشناسی ، فنی واجرائی ، حداکثر ظرف مدت یکسال جهت راهنمایی و بهره گیری دستگاه های دولتی
6/2- تنظیم واجرای برنامه های آموزشی مورد نیاز برای آموزش مدیران ، کارشناسان و کارکنان دستگاه های دولتی و فراگیر نمودن مدیریت کیفیت در این دستگاه ها ظرفت مدت یکسال ، از طریق مرکز آموزش مدیریت دولتی وسایرمراکز آموزشی معتبر0
3- سازمان موظف است با همکاری موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ، استاندارهای ملی خدمات در بخش عمومی را به همراه ضوابط ومقررات اجرائی آن که شامل نحوه نظارت ، ممیزی ، تائید و صدور گواهینامه استاندار ملی کیفیت خدمات و تضمین اجرای آن باشد، تدوین و با تائید مراجع ذیربط ابلاغ نماید.
4- به منظور هدایت و نظارت بر استقرار نظام بومی شده مدیریت کیفیت در دستگاه ها و واحدهای خدماتتی و تدوین استاندارهای ملی کیفیت خدمات ، کمیته تخصصی - راهبردی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تشکیل می گردد. ترکیب اعضای کمیته و شرح وظایف آن ظرف مدت یک ماه به تصویب ستاد برنامه ریزی تحول اداری کشورمی رسد
5- به منظور تشویق و ترغیب دستگاه های دولتی برای استقرار نظام مدیریت کیفیت وارائه خدمات منطبق با استاندارهای ملی کیفیت خدمات ، اقدامات انگیزشی زیر انجام خواهد شد:
1/5) هر سلاه ، جایزه کیفیت به دستگاه هایی که خدمات خود را مطابق با استاندارهای اعلام شده ارائه می دهند وهمچنین دستگاه های که بیشترین جهش را در طول سال در زمینه استقرار نظام مدیریت کیفیت و رعایت استاندارها در ارائه خدمات داشته باشند اعطا می گردد. این جایزه ، شامل امتیارات اداری ومالی کارکنان دستگاه (به صورت فردی یا گروهی )، لوح تقدیر و تندیس کیفیت می باشد که حسب مورد با اولویت ضوابط مربوط، توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تنظیم و به تصویب مراجع ذیصلاح نظیر شورای اموراداری واستخدامی کشور، شورای حقوق و دستمزد، هیات وزیران و سایر مراجع مربوط رسیده و به مرحله اجراء گذاشته می شود.
2/5) به منظور ارزیابی اصولی و شفاف عملکرد دستگاه هادرزمینه استقرار نظام مدیریت و کیفیت وارتقای کیفیت خدمات ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ضوابط، شاخصها معیارهای ارزیابی و اعطای جوایز کیفیت را ظرف یکسال تدوین و ابلاغ می نماید.
6- به منظور استفاده از توانایی و تجربه صاحب نظران بخش غیر دولتی و متخصصین حقوقی و حقیقی در زمینه استقرار نظام مدیریت کیفیت و بهبود کیفیت خدمات دولتی و جلب مشارکت بیشتر بخش غیر دولتی در این زمینه ، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور ساز و کارهای لازم جهت حمایت از مشاوران مدیریت کیفیت را ظرف یکسال تدوین و پس از تصویب مراجع ذیصلاح ابلاغ می نماید.
7- بودجه موردنیاز جهت اجراء و نظارت بر اجرای این مصوبه و نحوه فراگیر کردن استقرار نظام مدیریت کیفیت در دستگاه های دولتی ، در چهارچوب مقررات مربوطه و استاندارهای ملی کیفیت خدمات ، عنداللزوم هر سال توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در قانون بودجه سالانه تحت عنوان اعتبارات (بهبود کیفیت ارائه خدمات دستگاه های دولتی ) و یا سایر عناوین پیش بینی می گردد.
8- مسئولیت اجرای این مصوبه با همکاری دستگاه های ذیربط به عهده سازمان مدریریت و برنامه ریزی کشور می باشد و دبیرخانه شورای عال یاداری گزارش پیشرفت اجرای مصوبه را به صورت دوره ای به شورای عالی اداری ارائه خواهد کرد.
معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری - محمدرضاعارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16411

تاریخ تصویب : 1380/03/23

تاریخ ابلاغ : 1380/04/16

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.