×

آئین نامه اعطاء نشان عدالت

آئین نامه اعطاء نشان عدالت

آئین-نامه-اعطاء-نشان-عدالت

وکیل

شماره 21932/1 10/5/46
فصل اول ـ نوع ومشخصات نشان
ماده 1ـ نشانی که به موجب این آئین نامه به افراد واجد شرایط اعطاء می شود سه نوع است که طبق شکل ضمیمه این آئین نامه بوده ومشخصات ان به شرح زیر است :
ماده 2ـ نشان عدالت درجه 1 ازجنس نقره است که بر روی آن آب طلای ضخیم داده شده باشند نشان درجه 2 ازنقره می باشد ونشان درجه 3 از برنز می باشد.
فصل دوم ـ شرایط اعطاء نشان عدالت
ماده 3 ـ نشان عدالت درجه 1 مخصوص است به قضاتی که بنحوی در گسترش عدالت و توسعه خانه های انصاف و شوراهای داوری فعالیت ثمر بخش کرده باشند و همچنین رؤسای خانه های انصاف و رؤسای شوراهای داوری که در راه اجرای عدالت و رسیدگی سریع بدعاوی مردم و حل اختلافات آنها موفقیت های شایان توجهی بدست آورده باشند.
ماده 4 ـ نشان عدالت درجه 2 مخصوص است بقضات که مستقیما در پیشرفت کار خانه های انصاف و شوراهای داوری مسئولیت داشته و خدمت قابل توجهی نموده باشند و رؤسا و اعضاء خانه های انصاف و شوراهای داوری که در راه اجرای قوانین و رسیدگی های بیطرفانه بدعاوی و اختلافات مردم و جلب اعتماد آنها کوشش فوق العاده ای ابراز نموده باشند.
ماده 5 ـ نشان عدالت درجه 3 مخصوص است بروسا و اعضاء خانه های انصاف و شوراهای داوری و کارمندان اداری دادگستری که در راه انجام وظایف قضائی و اداری و یا در راه تشکیل و توسعه سازمانهای مذکور مجاهدت کرده باشند.
ماده 6 ـ پیشنهاد نشان عدالت برای کسانی که طبق این آئین نامه واجد شرایط شناخته شوند بدون ذکر درجه در مورد واجدین شرایط از طریق رؤسای مربوط بوزارت دادگستری ارسال خواهد شد.
ماده 7 ـ پیشنهاد ها حداکثر تا 15 شهریور هر سال با اداره کل گزینی وزارت دادگستری تسلیم می شود پیشنهاد هائی که بعد از این تاریخ برسد ترتیب اثر داده نخواهد شد .
ماده 8 ـ وزارت دادگستری پس از رسیدگی لازم صورت کسانی را که شایسته باشند منتهی تا 15 مهر ماه به تشریفات کل شاهنشاهی ارسال می دارد و نشانهای مصوب قبل از چهارم آبان اعطا خواهد شد که در مراسم روز مزبور از آن استفاده نمایند.
فصل سوم ـ کمیسیون تصویب پیشنهاد نشان
ماده 9 ـ کمیسیون تصویب پیشنهاد نشان تحت ریاست وزیر دادگستری از مقامات زیر تشکیل خواهد شد.
1 ـ معاون اداری وزارت دادگستری
2 ـ مدیر کل امور اداری وزارت دادگستری
3 ـ مدیر کل بازرسی کل کشور
4 ـ رئیس و دادستان دادگاه عالی انتظامات قضات
5 ـ سر پرستان دفاتر مرکزی خانه های انصاف و شوراهای داوری
ماده 10 ـ کمیسیون مذکور بدعوت وزارت دادگستری در نیمه دوم شهریور ماه هر سال جلسات خود را منعقد و تا اول مهر ماه به پیشنهادهای واصله رسیدگی نموده صورت اسامی و مشخصات کسانیکه شایسته دریافت نشان شناخته شوند بوسیله وزارت دادگستری جهت تصویب از طریق تشریفات کل شاهنشاهی به پیشگاه اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر تقدیم خواهد شد.
فصل چهارم ـ مواد مخصوصی
ماده 11 ـدر کلیه پیشنهادهای نشان عدالت بادی نکات ذیل قید گردد
1 ـ هویت شخص از حیث نام . نام خانوادگی و سن
2 ـ شغل
3 ـ مدارج تحصیلی
4 ـ تاریخ شروع بخدمت و مدت آن (خدمت قضائی . اداری . عضویت خانه انصاف یا شورای داوری ).
5 ـ تاریخ اعطاء نشان درجه ما قبل
6 ـ ذکر مواردی از این ائین نامه که برای پیشنهاد به آن استناد گردیده
7 ـ شرح خدماتیکه به پیشنهاد نشان منتهی شده است با ذکر آمار و دلائل
ماده 12 ـ پیشنهاد نشان درجه بالاتر حداقل موکول بگذاشتن 3 سال از تاریخ اعطاء نشان ماقبل خواهد بود.
ماده 13 ـ نام کسانیکه طبق آئین نامه بدریافت نشان مفتخر می شوند بترتیب تاریخ در لوحه افتخار که در وزارت دادگستری نصب می شود ثبت خواهد گردید.
تبصره ـ در هر سال بیش از 10 نشان درجه 1 اعطاء نخواهد شد.
ماده 14 ـ اعطاء نشان بموجب این آئین نامه مانع پیشنهاد نشانهای مملکتی برای کسانیکه طبق مواد آئین نامه های مربوط شایستگی داشته باشند نخواهد بود.
وزیر دادگستری

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6543

تاریخ تصویب : 1346/05/10

تاریخ ابلاغ : 1346/05/15

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.