×

آئین نامه اجرائی قانون الحاق ماده واحده به قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی مصوب تیر ماه 1345

آئین نامه اجرائی قانون الحاق ماده واحده به قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی مصوب تیر ماه 1345

آئین-نامه-اجرائی-قانون-الحاق-ماده-واحده-به-قانون-استخدام-نیروهای-مسلح-شاهنشاهی-مصوب-تیر-ماه-1345 شماره 7604 2/5/46
رونوشت نامه شماره 3946 مورخ 29/4/46 مجلس سنا

جناب آقای هویدا نخست وزیر
عطف بنامه شماره 633 ـ 02 ـ 402 /30 د ـ 1/4/1346 آئیننامه اجرائی قانون الحاق ماده واحده به قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی مصوب تیرماه 1345 که به ترتیب در تاریخ 6و 7و 8 تیر ماه 1346 به تصویب کمیسیونهای نظام و دادگستری و امور استخدام و سازمانهای اداری مجلس شورای ملی رسیده بود در جلسه روز چهارشنبه 21 تیرماه 1346 به تصویب کمیسیون شماره 2 (جنگ) و روز شنبه 24 تیر ماه 1346 به تصویب کمیسیون شماره 3 ( دادگستری ـ استخدام) مجلس سنا رسید.
اینک آئین نامه مزبور که باستناد قانون الحاق ماده واحده به قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی به تصویب کمیسیونهای مزبور رسیده به پیوست ارسال می شود.
رئیس مجلس سنا ـ مهندس شریف امامی

ماده 1 ـ افسران در موارد زیر فاقد استعداد و توانائی لازم برای انجام وظایف متناسب با درجه و تخصیص مربوطه شناخته شده و با رعایت مقررات این آئیننامه هرگاه بیست سال تمام یا بیشتر سابقه خدمت داشته باشند بازنشسته گردیده و در صورتیکه کمتر از بیست سال تمام سابقه خدمت داشته باشند سوابق خدمتی آنان بازخرید خواهد شد.
الف ـ برابر تعرفه های پرسنلی (ن پ 2 و یا ن پ 3 ) سالانه مربوطه ارزش کلی آنان در دو سال متوالی غیر مفید و یا در دو سال متوالی قابل قبول یا ترکیبی از غیر مفید و قابل قبول باشد.
ب ـ برابر گزارش های فرماندهای یا روسای مربوط غیر مفید تشخیص داده شوند.
پ ـ در آزمایش های نهائی دوره مقدماتی رسته ای بدون داشتن عذر موجه مردود گردند.
ت ـ در نتیجه بازرسی متوالی انجام شده در طول یک سال تقویمی عدم استعداد و توانائی آنان برای انجام وظایف متناسب با درجه و تخصیص مربوطه محرز گردد.
تبصره ـ در مورد اجرای مقررات بند ب این ماده رعایت نکات زیر ضروری است :
1 ـ فاصله زمانی بین دو گزارش متوالی مبنی بر غیر مفید بودن افسر و یا یک گزارش و یک تعرفه پرسنلی سالانه با ارزش کلی غیر مفید یا قابل قبول حداقل باید سه ماه تمام باشد.
2 ـ دو گزارش متوالی مبنی بر غیر مفید بودن افسر در حکم یک نعرفه پرسنلی سالانه با ارزش کلی غیر مفید و چهارگزارش متوالی دایر بر غیر مفید بودن افسر در حکم دو تعرفه پرسنلی سالانه با ارزش کلی غیر مفید خواهد بود.
تبصره 2 ـ در صورتیکه ارزش کلی افسری در یک سال غیر مفید یا قبول باشد و همچنین در مواردیکه از طرف فرماندهان یا رؤسای مربوط گزارش مبنی بر غیر مفید بودن افسری تنظیم و بمقامات یالاتر ارسال می شود باید مراتب به افسر مورد نظر ابلاغ گردد تا نسبت به اصلاح طرژ خدمت خود اقدام نماید.
تبصره 3 ـ در مورد تعرفه های پرسنلی سابق که نمره های مربوطه به طبقات قابل قبول و غیر مفید درجه اول آنها مشخص نمی باشد از طریق مقایسه جمع نمره های تعرفه های مزبور با جمع نمره های تعرفه های جدید نمره های مربوط به طبقات مورد نظر تعیین و مبنای اقدام قرار خواهد گرفت .
ماده 2 ـ سازمانهای مشروحه زیر موظفند صورت اسامی افسرانی را که برابر سوابق و مدارک مربوطه مشمول مقررات ماده یک این آئیننامه هستند تهیه و با کلیه سوابق خدمتی آنان به کمیسیونی مرکب ارسال دارند.
الف ـ اداره آجودانی کل ارتش شاهنشاهی ایران در مورد افسرانیکه جمعی هیچیک از نیروها نبوده و یا اینکه عملیات پرسنلی آنان بوسیله اداره آجودانی کل ارتش شاهنشاهی ایران انجام می شود.
ب ـ آجودانی کل هر نیرو در مورد افسران مربوطه با رعایت قسمت اخیر بند الف بالا.
پ ـ آجودانی کل ژاندارمری کل کشور در مورد افسران مربوط .
ث ـ کارگزینی شهربانی کل کشور در مورد افسران مربوط .
ماده 3 ـ اعضای کمیسیون های مذکور در ماده قبل بترتیب زیر انتخاب می شوند.
الف ـ در مورد افسران ارتش شاهنشاهی ایران .
1 ـ سرهنگ های در محل امیری و درجات بالاتر در صورتیکه جمعی هیچیک از نیروها نباشند با انتخاب رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران و سه نفر دیگر از طرف فرمانده نیروی مربوطه .
2 ـ نسبت به سایر افسران چنانچه جمعی از نیروها نباشند با انتخاب رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران و در غیر اینصورت ا زطرف فرمانده نیروی مربوطه.
تبصره ـ در مورد افسران جمعی وزارت جنگ و ادارات تابعه اعضای کمیسیون با نظر وزیر جنگ انتخاب می شوند.
ب ـ در مورد افسران شهربانی با انتخاب رئیس شهربانی کل کشور.
ماده 4 ـ در مورد انتخاب اعضای کمیسیونهای مذکور در ماده 2 رعایت نکات زیر ضروری است :
الف ـ حداقل باید یک نفر از اعضای کمیسیون امیر و بقیه افسر ارشد باشند و در هر حال باید درجه اعضای کمیسیون از درجه افسریکه بوضع خدمتی او رسیدگی می شود بالاتر باشد .
ب ـ اعضای کمیسیون باید سابقه محکومیت کیفری نداشته یا پرونده جزائی در دادگاه های نظامی یا دادگستری نداشته باشند.
پ – اعضای کمیسیون و افسریکه به وضع خدمتی او رسیدگی می شود باید با یکدیگر سابقه دعوای جزائی یا حقوقی نداشته و یا از لحاظ امور جزائی پرسنلی و خدمتی نسبت بیکدیگر اظهار نظر منفی ننموده باشند.
ت ـ اعضای کمیسیون و افسری که به وضع خدمتی او رسیدگی می شود باید نسبت بیکدیگر قرابت نسبی یا سببی تا درجه سوم نداشته باشد .
ث ـ حداقل یکی ا زاعضای کمیسیون باید هم رسته افسری که به وضعیت خدمتی او رسیدگی می شود بوده و یا اینکه دارای تخصیص یا شغل مشابه او باشد.
ج ـ اگر تفسری که به وضع خدمتی او رسیدگی می شود از طبقه نسوان باشد حتی الامکان باید یکی ا زاعضای کمیسیون از همان طبقه و دارای شغل یا تخصص مشابه وی باشد.
چ ـ اعضای کمیسیون ها باید ا زمقامات عضو هیئت رسیدگی پنج نفری مصرح در ماده 113 قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی نباشد.
ماده 5 ـ مقارن تشکیل کمیسیون مذکور در ماده 2 باید افسرانیکه سوابق آنها برای رسیدگی بوضع خدمتی مربوطه به کمیسیون احاله می شود از قسمت آنها برای رسیدگی به وضع خدمتی مربوطه به کمیسیون احاله می شود از قسمت مربوطه احضار و تا خاتمه رسیدگی به وضعیت آنها در اختیار آجودانی کل نیروی متبوعه یا اداره آجودانی کل ارتش شاهنشاهی ایران یا آجودانی کل ژاندارمری کل کشور یا کارگزینی شهربانی کل کشور قرار گیرند و چنانچه از قسمتهای خارج ا زمرکز احضار می شوند باید برابر مقررات مواد 14 و 20 آئین نامه فوق العاده و هزینه سفر به آنان کرایه ایاب و ذهاب و فوق العاده روزانه پرداخت شود.
ماده 6 ـ کمیسیونهائیکه به ترتیب مذکور در مواد قبل در اداره آجودانی کل ارتش شاهنشاهی ایران نیروها ژاندارمری و شهربانی کل کشور تشکیل می شوند موظفند کلیه سوابق هر یک از افسرانی را که نام آنها در صورت ارسالی به کمیسیون ذکر شده است دقیقا بررسی نموده و هر گونه اطلاعاتی در مورد هر یک از آنها لازم دارند ا زمتصدیان مربوطه کسب و با احضار هر یک از افسران مذکور به طور جداگانه به کمیسیون اظهارات آنان را استماع نموده و پس از مشاوره و دقتهای لازم با تنظیم صورتجلسه جداگانه ای در مورد هر نفر نظر خود را با ذکر دلائل مربوطه مبنی بر ابقاء در خدمت یا برکناری از خدمت آنان اعلام دارند و عین صورتجلسه را به انضمام کلیه سوابق مربوطه به آجودانی کل یا کارگزینی مربوطه اعاده دهند.
تبصره ـ افسرانی که برای رسیدگی به وضع خدمتی مربوطه به کمیسیون احضار می شوند می توانند در صورت تمایل به اتفاق یک نفر مشاور از افسران حاضر به خدمت یا بازنشسته در جلسات کمیسیون حضور یافته و با راهنمائی های مشاور مزبور مطالب خود را اظهار دارند.
ماده 7 ـ نظریه کمیسیون مبنی بر ابقاء در خدمت افسر قطعی بوده و موجب متوقف ماندن اقدامات مربوط به برکناری از خدمت او خواهد شد و در چنین صورتی افسر مورد نظر باید به قسمت دیگری منتقل شود.
ماده 8 ـ چنانچه نظریه کمیسیون مبنی بر برکناری از خدمت افسر باشد بلافاصله نتیجه بطور کتبی به او ابلاغ خواهد شد یا حداکثر در مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ هر گونه نظری نسبت به تصمیم کمیسیون دارد بطور کتبی گزارش دهد.
ماده 9 ـ چنانچه افسر در مهلت مقرر در ماده قبل به نظر کمیسیون اعتراض ننماید نظریه کمیسیون قطعی تلقی و برابر مقررات مواد بعد در مورد بازنشستگی یا بازخرید سوابق خدمتی او باید اقدام شود.
ماده 10 ـ چنانچه افسر در مهلت مقرر در ماده 8 به رای کمیسیون اعتراض نماید کلیه سوابق او به انضمام نظریه کمیسیون مزبور و گزارش خود افسر برای رسیدگی ثانوی به هیئت رسیدگی موضوع ماده 113 قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی ارجاع خواهد شد.
ماده 11 ـ تصمیمات هیئت رسیدگی مذکور در ماده قبل چنانچه مبنی بر تایید نظریه کمیسیون بدوی در مورد بازنشستگی یا بازخرید سوابق خدمت افسر باشدو همچنین در موقعیکه برابر مقررات ماده 9 نظریه کمیسیون بدوی قطعی می گردد به پیشگاه مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه بزرگ ارتشتاران گزارش و در صورت تصویب و استقرار اراده سینه شاهانه به موقع اجراء گذارده خواهد شد .
ماده 12 ـ چنانچه افسری که به وضع خدمتی او در کمیسیونهای مندرج در این آئین نامه رسیدگی بر طبق نظر قطعی هر یک از کمیسیونها در خدمت ابقاء شود آن تعداد از تعرفه ها و گزارشهای بررسی شده در کمیسیون که صحت مندرجات آنها مورد تردید اعضاء کمیسیون واقع شده و بالنتیجه مورد قبول قرار نگرفته است در وضع خدمتی آتی افسر مورد نظر بلا اثر بوده و چنانچه این قبیل افسران بلافاصله برابر گزارش های فرماندهان یا روسای مربوط و با به موجب تعرفه های پرسنلی سالانه مجددا غیر مفید یا قابل قبول تشخیص داده شوند با احتساب گزارش ها یا تعرفه های سالانه قبلی که مورد تایید کمیسیون بوده است مشمول مقررات ماده یک این آئین نامه خواهند شد.
ماده 13 ـ به افسرانی که سوابق خدمت آنان باید بازخرید شود وجوه زیر از محل های مصروحه پرداخت خواهد شد.
الف ـ معادل یک برابر و نیم آخرین حقوق بدون برداشت کسور مربوط و مزایای نقدی ماهانه زمان اشتغال به خدمت ضربدر سنوات افسری از بودجه وزارت جنگ در مورد کادر ارتش شاهنشاهی و از بودجه ژاندارمری و شهربانی کل کشور به ترتیب در مورد کادر مربوط .
تبصره ـ چنانچه افسر سابقه خدمت داری داشته باشد مدت خدمت درجه داری او نیز از لحاظ اجرای مقررات این بند محاسبه خواهد شد.
ب ـ معادل چهار ماه آخرین حقوق بدون برداشت کسور مربوطه و مزایای نقدی زمان اشتغال به خدمت بابت مرخصی استحقاقی استفاده نشده در طول مدت خدمت از بودجه وزارت جنگ در مورد کادر ارتش شاهنشاهی ایران و از بودجه ژاندارمری و شهربانی کل کشور (به ترتیب در مورد کادر مربوط).
پ ـ معادل مبالغ جمع شده بابت هر یک از آنان از نظر اجرای مقررات بندهای الف و ب و ج ماده 81 قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی و قوانین مشابه که قبل از اجرای قانون اخیر الذکر مورد عمل بوده است از صندوق بازنشستگی مربوطه .
ت ـ معادل مبلغ مصرحه در ماده 17 آئین نامه قانون بیمه افسران و کارمندان نیروهای مسلح شاهنشاهی و ژاندارمری کل کشور از صندوق بیمه مربوط.
ماده 14 ـ همردیف افسران نیز مشمول مقررات این آئین نامه هستند.
ماده 15 ـ این آئین نامه که مشتمل بر 15 ماده و شش تبصره است از تاریخ تصویب قابل اجرا می باشد .
آئین نامه فوق مشتمل بر 15 ماده و 6 تبصره باستناد قانون الحاق ماده واحده به قانون استخدام مسلح شاهنشاهی که به ترتیب در تاریخ ششم و هفتم و هشتم تیرماه 1346 به تصویب کمیسیونهای نظام و دادگستری و امور استخدام و سازمانهای اداری مجلس شورای ملی رسیده بود در جلسه روز چهارشنبه بیست و یکم تیرماه 1346 به تصویب کمیسیون شماره 2 (جنگ) و روز شنبه 24 تیر ماه 1346 شمسی به تصویب کمیسیون شماره 3 (دادگستری استخدامی) مجلس سنا رسید .
رئیس مجلس سنا ـ مهندس شریف امامی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6549

تاریخ تصویب : 1346/04/08

تاریخ ابلاغ : 1346/05/22

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.