×

آئین نامه قسمت دوم قانون استخدام موقت و بازنشستگی و بازخرید سوابق خدمتی درجه داران ارتش و ژاندارمری مصوب سال 1344

آئین نامه قسمت دوم قانون استخدام موقت و بازنشستگی و بازخرید سوابق خدمتی درجه داران ارتش و ژاندارمری مصوب سال 1344

آئین-نامه-قسمت-دوم-قانون-استخدام-موقت-و-بازنشستگی-و-بازخرید-سوابق-خدمتی-درجه-داران-ارتش-و-ژاندارمری-مصوب-سال-1344 شماره 8120 12/5/46
رونوشت نامه شماره 4266 مورخ 8/5/46 مجلس سنا

جناب آقای هویدا نخست وزیر
عطف به مراسله شماره 6014 ـ 7/4/1346 در خصوص آئین نامه قسمت دوم قانون استخدام موقت و بازنشستگی و بازخرید سوابق خدمتی درجه داران ارتش و ژاندارمری مصوب سال 1344 اشعار می دارد :
آئین نامه مزبور به ترتیب در جلسه یازدهم تیرماه 46 کمیسیون های نظام و کشور و جلسه 12 تیر ماه 1346 کمیسیونهای دارائی و امور استخدام و سازمانهای اداری مجلس شورای ملی به تصویب رسیده بود در جلسه روز دو شنبه 26 تیر ماه 1346 کمیسیونهای شماره 2 (جنگ ) و شماره 3 (دادگستری و استخدام) و جلسه روز چهارشنبه 28 تیر ماه 1346 کمیسیونهای شماره 4 (دارائی ـ بودجه) و شماره 10 (کشور) مجلس سنا به تصویب رسیده است .
اینک آئین نامه مزبور به پیوست ارسال می شود:
رئیس مجلس سنا ـ مهندس شریف امامی

آئین نامه اجرائی قانون استخدام موقت و بازنشستگی و بازخرید سوابق خدمتی درجه داران ارتش و ژاندارمری در مورد درجه دارای و افراد داوطلب کادر ثابت و همردیفان آنان که در تاریخ تصویب قانون مذکور (31/3/1344) در خدمت ارتش شاهنشاهی ایران و ژاندارمری کل کشور بوده اند .
ماده 1 ـ در اجرای مقررات قانون استخدام موقت و بازنشستگی و بازخرید سوابق خدمتی درجه داران ارتش و ژاندارمری مصوب 31 خرداد ماه 1344 درجه داران ارتش شاهنشاهی ایران و ژاندارمری کل کشور که در تاریخ 31/3/44 در خدمت بوده اند در صورتیکه مشمول یکی از موارد مشروحه زیرین باشند برابر مقررات این آئین نامه بازنشسته گردیده و یا سوابق خدمتی آنان بازخرید خواهد شد .
الف ـ نداشتن بهره خدمتی متناسب با تخصیص و با درجه مربوط برابر سوابق خدمتی و تعرفه های پرسنلی مربوطه .
ب ـ تقاضای شخصی در مورد درجه داران غیر فنی به شرط دارا بودن حداقل 11 سلبقه خدمت (با احتساب دوره آموزشگاه) در ارتش شاهنشاهی ایران یا ژاندارمری کل کشور و وجود اعتبار لازم ( در مورد کسانیکه سوابق خدمتی آنان باید بازخرید شود) و موافقت مقامات مصرح در ماده 19 قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی .
ماده 2 ـ آجودانی کل یا کارگزینی یا دفتر هر قسمت از رده تیپ به بالا و سازمانهای همطراز در ارتش شاهنشاهی ایران و از رده هنگ مستقل به بالا و سازمانهای همطراز در ژاندارمری کل کشور موظف است در فروردین ماه هر سال صورت اسامی کسانی را که برابر سوابق مربوطه و گزارش های واصله مشمول مقررات بند الف ماده 1 این آئین نامه می باشند تهیه و با کلیه سوابق خدمتی آنان به کمیسیونی مرکب از سه نفر افسر ارشد که به انتخاب فرمانده یا رئیس قسمت رده بالا در نیمه اول اردیبهشت ماه همان سال تشکیل می شود ارسال دارند .
تبصره ـ در ژاندارمری کل کشور به سوابق خدمتی درجه داران قسمتهائی که سازمان آنها از هنگ مستقل یا سازمان همطراز آن پائین تر بوده و یا آنکه فاقد آجودانی کل یا کارگزینی هستند از نظر مقررات این ماده آجودانی کل ژاندارمری کل کشور رسیدگی و اقدام خواهد کرد .
ماده 3 ـ کمیسیون مذکور در ماده قبل موظف است به سوابق هر یک از درجه دارانیکه نام آنها در صورت ارسالی به کمیسیون ذکر گردیده دقیقا رسیدگی نموده و هر گونه اطلاعاتی در مورد آنها لازم دارد از متصدیان مربوطه کسب و با رعایت مقررات ماده 2 ( قانون استخدام موقت و بازنشستگی و بازخرید سوابق خدمتی درجه داران ارتش و ژاندارمری) نظر خود را نسبت به ابقاء در خدمت یا بازنشسته نمودن و یا بازخرید سوابق خدمتی هر یک از آنان ضمن تنظیم صورت جلسه جداگانه برای هر نفر اعلام دارد .
کمیسیون پس از انجام ماموریت محوله باید نتیجه کار خود را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه همان سال ضمن تنظیم صورت اسامی کسانیکه باید بازنشسته شوند و یا سوابق خدمتی آنان بازخرید شود بفرمانده یا رئیس قسمت مربوطه گزارش نماید و سوابق و مدارک مربوطه را عینا به آجودانی کل یا کارگزینی با دفتر قسمت اعاده دهد.
ماده 4 ـ نظریه کمیسیون مذکور در ماده قبل در موقعی که مبنی بر بازنشسته نمودن یا بازخرید سوابق خدمتی تمام یا تعدادی از درجه داران مذکور در ماده 2 باشد باید از طریق سلسله مراتب و بطور محرمانه به هر یک از آنان ابلاغ و اعلام شود تا چنانچه نظرات و یا دلائلی درباره رد نظر کمیسیون دارند حداکثر در مدت یک هفته گزارش نمایند.
ماده 5 ـ فرمانده یا رئیس قسمت پس از دریافت نتیجه کار کمیسیون مذکور در ماده 3 و گزارشهای مذکور در ماده 4 باید مراتب را ضمن ارسال صورت جلسات کمیسیون قسمتی و گزارشهای درجه داران از طریق سلسله مراتب جهت رسیدگی در کمیسیون تجدید نظریکه برابر مقررات ماده بعد تشکیل می شود به مقامات مربوط گزارش نماید .
ماده 6 ـ در نیمه دوم خرداد ماه هر سال کمیسیونهای تجدید نظری که مرکب از پنج نفر افسر مطلع در امور پرسنلی و حقوقی با انتخاب وزیر جنگ (در مورد درجه داران ادارات و سازمانهای تابعه) در وزارت جنگ و با انتخاب رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران ( در مورد درجه داران ادارات و سازمانهای تابعه) در اداره آجودانی کل ارتش شاهنشاهی ایران و با انتخاب فرمانده هر یک از نیروها و ژاندارمری کل کشور ( در مورد درجه داران سازمانهای تابعه) در آجودانی کل مربوط تشکیل و نظرات کمیسیون موضوع مواد 2 و 3 و گزارش های درجه داران موضوع ماده 4 این آئین نامه را مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم اشخاص مذکور را به کمیسیون احضار و اظهارات آنان را استماع و نظر خود را مبنی بر تایید با عدم تایید نظرات کمیسیون قسمتی در مورد هر نفر تا پایان تیر ماه آن سال اعلام می دارد . نظریه این کمیسیون در مورد هر نظر قطعی و لازم الاجرا است.
ماده 7 ـ در اجرای مقررات قسمت اخیر بند الف ماده 2 قانون استخدام موقت و بازنشستگی و بازخرید سوابق خدمتی درجه داران ارتش و ژاندارمری سازمان مربوطه قبل از اقدام در مورد بازنشسته نمودن کسانیکه برابر مقررات این آئین نامه بایستی شوند مراتب را از طریق قسمت مربوط به آنان ابلاغ تا در صورتیکه مایل به بازخرید سوابق خدمتی خود باشند حداکثر در مدت یک هفته نظر خود را به طور کتبی گزارش دهند و در این صورت اسامی آنان از فهرست کسانیکه بازنشسته خواهند شد کسر و جزو فهرست اشخاصی که سوابق خدمتی آنان بازخرید خواهد شد منظور گردد.
ماده 8 ـ مراتب بازنشستگی و یا بازخرید سوابق خدمتی کسانیکه به موجب مقررات این آئین نامه قطعیت یافته است به شرح زیر به موقع اجرا گذارده خواهد شد .
الف ـ در مورد درجه داران و ارتش شاهنشاهی ایران .
1 ـ نسبت به بازنشسته نمودن کسانیکه بایستی بازنشسته شوند برابر روشهای جاری اقدام خواهد شد .
2 ـ نسبت به بازخرید سوابق خدمتی کسانیکه بایستی سوابق خدمتی آنان بازخرید شود مراتب در دستور وزارت جنگ یا ستاد بزرگ ارتشتاران (برای درجه داران سازمان های تابعه بر حسب مورد ) یا دستور هر یک از نیروهای سه گانه در مورد درجه داران مربوطه و اداره بیمه و بازنشستگی ارسال می گردد تا طبق روش های جاری نسبت به پرداخت وجوه مربوط به بازخرید اقدام نمایند:
ب ـ در مورد درجه داران ژاندارمری کل کشور :
1 ـ نسبت به بازنشسته نمودن کسانیکه بایستی بازنشسته شوند برابر روشهای جاری اقدام خواهد شد .
2 ـ نسبت به بازخرید سوابق خدمتی کسانیکه بایستی سوابق خدمتی آنان بازخرید شود مراتب در فرمان عمومی ژاندارمری درج و جهت اقدام لازم به حسابداری ژاندارمری کل کشور اعلام خواهد شد .
ماده 9 ـ اعتبارات مربوط به بازخرید سوابق خدمتی کسانیکه برابر مقررات این آئین نامه باید سوابق خدمتی آنان باز خرید شود از محلهای زیر پرداخت خواهد شد :
الف ـ از صندوق بازنشستگی بانک سپه معادل مبالغ جمع شده بابت هر یک از آنان نظر اجرای مقررات بندهای الف و ب ج ماده 81 قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی و قوانین مربوط که قبل از تصویب قانون اخیر الذکر مورد عمل بوده است .
ب ـ از صندوق بیمه افسران و کارمندان نیروهای مسلح شاهنشاهی و ژاندارمری کل کشور برابر مقررا ماده 17 آئیننامه قانون بیمه افسران و کارمندان نیروهای مسلح شاهنشاهی و ژاندارمری کل کشور
ج ـ از بودجه وزارت جنگ ( درمورد درجه داران و افراد داوطلب کادر ثابت و همردیفان ارتش شاهنشاهی ایران) و از بودجه ژاندارمری کل کشور ( در مورد درجه داران و افراد داوطلب کادر ثابت و همردیفان اندارمری کل کشور) برابر مبالغ پیش بینی شده در بند ب ماده 3 قانون استخدام موقت و بازنشستگی و بازخرید سوابق خدمتی درجه داران ارتش و ژاندارمری .
ماده 10 ـ مقررات این آئین نامه شامل افراد داوطلب کادر ثابت و همردیف درجه داران و افراد نیز خواهد بود .
ماده 11 ـ این آئین نامه که در اجرای ماده 6 قانون استخدام موقت و بازنشستگی و بازخرید سوابق خدمتی درجه داران ارتش و ژاندارمری مصوب 31/3/44 تدوین گردیده و مشتمل بر 11 ماده و یک تبصره است از تاریخ تصویب قابل اجرا می باشد .
آئین نامه فوق مشتمل بر 11 ماده و یک تبصره که به ترتیب در جلسه 11 تیر ماه 1346 کمیسیونهای نظام و کشور و جلسه 12 تیر ماه 1346 کمیسیونهای دارائی و امور استخدام اداری مجلس شورای ملی به تصویب رسیده بود در جلسه رور دوشنبه 26 تیر ماه 1346 کمیسیونهای شماره 2 (جنگ) و شماره 3 دادگستری ـ استخدام) و در جلسه روز چهارشنبه 28 تیر ماه 1346 کمیسیونهای شماره 4 (دارائی ـ بودجه ) و شماره 10 (کشور) مجلس سنا به تصویب رسید .
رئیس مجلس سنا ـ مهندس شریف امامی کلا 1241 خط است .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6558

تاریخ تصویب : 1346/04/11

تاریخ ابلاغ : 1346/06/02

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.