×

آئین نامه اجرائی قانون تشکیل شوراهای داوری

آئین نامه اجرائی قانون تشکیل شوراهای داوری

آئین-نامه-اجرائی-قانون-تشکیل-شوراهای-داوری

وکیل

شماره 2718 / 28 - 14/8/46
نظر به تشکیل دفتر مرکزی خانه های انصاف و شوراهای داوری بر اساس تصویب ( سازمان و وظایف وزارت دادگستری ) و وجود نقائصی در بعضی از مواد آئین نامه اجرائی قانون شورای داوری مصوب مهر ماه سال 45 عین آئین نامه پس از اصلاحات لازم در 28 ماده به شرح زیر تصویب می گردد .
الف ـ اداره امور شوراهای داوری
ماده 1 ـ به منظور تمرکز امور اداری شوراهای داوری و ایجاد هماهنگی بین آنها سازمانی به نام اداره امور شوراهای داوری تحت نظر دفتر مرکزی خانه های انصاف و شوراهای داوری در تهران تشکیل میگردد .
ماده 2 ـ اداره امور شوراهای داوری با توجه به اوضاع اجتماعی و حوائج قضایی ساکنان شهرهای کشور به تدریج و در حدود برنامه وزارت دادگستری صورت نقاطی را که به موجبات تشکیل شورای داوری در آنها فراهم است تنظیم نموده و با اظهار از طریق دفتر مرکزی خانه های انصاف و شوراهای داوری به وزارت دادگستری گزارش می دهد .
ب ـ انتخابات شورای داوری و تنظیم دفاتر نام نویسی
ماده 3 ـ وزارت دادگستری براساس اطلاعاتی که در مورد هر شهر بدست آورده تعداد حوزه های شورای داوری و حدود هر حوزه را تعیین نموده و از طریق انتشار آگهی در روزنامه ها به اطلاع عموم میرساند در آگهی مذکور محل و تاریخ آغاز نویسی انتخاب کنندگان و مدت قبول تقاضای داوطلبان عضویت شورای داوری نیز قید میگردد .
ماده 4 ـ از تاریخی که در آگهی وزارت دادگستری تعیین و اعلام گردیده در شهرها ، در هر محل که رییس دادگاه مقتضی بداند و در مرکز در هر محل که اداره امور شوراهای داوری مناسب تشخیص دهد دفاتر مخصوص نام نویسی زیر نظر افراد مسئول برای ثبت نام انتخاب کنندگان قرار داده می شود .
ماده 5 ـ رییس دادگاه در شهرها و اداره امور شوراهای داوری در مرکز 3 نفر از بین کارمندان دولت یا معتمدان محل یا هر دو را به منظور تشخیص صلاحیت انتخاب کنندگان برای هر حوزه شورای داوری تعیین می نمایند متصدی دفتر مکلف است نام واجدین صلاحیت را در دفتر مخصوص نام نویسی ثبت و شماره ردیف و نام دفتر مربوط و شماره حوزه شورای داوری را در روی کارتی که به مهر و امضای متصدی دفتر رسیده است قید و به آنان تسلیم نماید دفاتر نام نویسی دو جلد است .
جلد اول مخصوص افرادی است که در حوزه انتخابات سکونت دارند . جلد دوم مخصوص افرادی است که در حوزه مذکور به پیشه ای اشتغال دارند .
تغییراتی که تا قبل از انتخابات در وضع سکونت و نحوه اشتغال انتخاب کنندگان حاصل می شود بر حسب اعلام آنها در دفاتر فوق منعکس خواهد گردید .
ماده 6 ـ پس از انقضای مدت نام نویسی انتخاب کنندگان و همچنین مدت قبول تقاضای داوطلبان عضویت ، رییس دادگاه طبق ماده 9 قانون شورای داوری اعضا کمیسیون تشخیص صلاحیت داوطلبان عضویت شورای داوری را دعوت می نماید .
کمیسیون به کلیه تقاضاهای داوطلبان رسیدگی نموده صورت کسانی را که طبق قانون واجد صلاحیت شناخته شوند تهیه و به رییس دادگاه تسلیم می کند .
در صورتی که تعداد داوطلبان واجد شرایط به میزان مقرر در ماده 9 قانون تشکیل شورای داوری مراتب را جهت تجدید دعوت داوطلبان به اطلاع وزارت دادگستری خواهد رساند .
در این صورت وزارت دادگستری می تواند علاوه بر تجدید دعوت داوطلبان عضویت شورای داوری ، مدت نام نویسی انتخاب کنندگان را نیز به میزانی که لازم است تمدید نماید .
ماده 7 ـ رییس دادگاه پس از اتمام کار کمیسیون تشخیص صلاحیت داوطلبان عضویت شورای داوری ، تاریخ شروع انتخابات و مدت اخذ رای و محل آن و اسامی داوطلبانی را که صلاحیت آنها به تایید کمیسیون رسیده با انتشار آگهی به اطلاع ساکنان حوزه انتخابات می رساند .
ماده 8 ـ رییس دادگاه با تبادل نظر با اعضا کمیسیون مذکور در ماده 9 قانون شورای شهرداری داوری از 3 نفر افراد با سواد ساکن حوزه انتخابات که حداقل دارای شرایط انتخاب کنندگان باشند به عنوان معتمدان اصلی و دو نفر دیگر با همان شرایط به عنوان علی البدل برای نظارت در امر انتخابات دعوت می نمایند در صورت غیبت هر یک از معتمدان اصلی از اعضا علی البدل برای انجام منظور دعوت بعمل خواهد آمد . انتخابات در هر حوزه یک روز انجام می شود و مدت اخذ رای ده ساعت خواهد بود .
ماده 9 ـ پس از خاتمه اخذ آرا با حضور ناظران انتخابات نسبت به استخراج و شمارش و خواندن آرا اقدام و صورت حائزین اکثریت تهیه و پس از امضا آنها بر رییس دادگاه تسلیم میگردد .
آرا خواندن شده مجددا در صندوقهای ریخته شده پس از لاک و مهر به دفتر دادگاه یا محلی که رییس دادگاه تعیین نماید فرستاده می شود آرا مذکور تا صدور دستور گشایش شورای داوری حفظ خواهد شد .
داوطلبان عضویت شورای داوری که صلاحیت آنها به گواهی کمیسیون مربوط رسیده و اسامی آنها ضمیمه آگهی انتخابات انتشار یافته می توانند در جلسات اخذ و قرائت آرا حضور یابند .
ماده 10 ـ اعتراض در بر جریان انتخابات و نتایج آن باید ظرف 48 ساعت بعد از تاریخ اعلام حائزین اکثریت کتبا به دادگاه تسلیم گردد.
ماده 11 ـ پس از انقضای مدت اعتراض رییس دادگاه خلاصه جریان انتخابات و اسامی حائزین اکثریت را فورا به اداره امور شوراهای داوری اعلام و نظر خود را در باره نحوه انتخابات اعلام می دارد .
ماده 12 ـ در صورتی که گزارش رییس دادگاه مبتنی بر صحت انتخابات باشد وزارت دادگستری به تقاضای دفتر مرکزی و شوراهای داوری دستور گشایش شورای داوری را صادر و به مسوولان امر ابلاغ و در این صورت دستور تجدید انتخابات را طبق مقررات قانون شورای داوری صادر می نماید .
اعتبارنامه اعضای شورای داوری در مراسم افتتاح شوری به آنها تسلیم خواهد شد .
ج ـ گشایش شورای داوری و تشکیل جلسات
ماده 13 ـ پس از صدور اجازه از طرف وزارت دادگستری شورای داوری با حضور اهالی طی تشریفات متناسبی به نام نامی اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریا مهر افتتاح می گردد .
محل تشکیل شورای و روز افتتاح آن قبلا به طریق مقتضی به اطلاع اهالی خواهد رسید .
در جریان افتتاح پس از تسلیم اعتبار نامه ها یکی از اعضا در برابر کتاب آسمانی سوگند نامه زیر را به صدای بلند قرائت می نماید و دیگران عبارات آن را تکرار می کنند سپس متن سوگند نامه که در صفحه اول دفتر تصمیمات درج شده امضا می شود .
سوگند نامه
اکنون که با تائیدات الهی و در پرتو عنایات و توجهات پادشاه دادگستری و عدالت پروز اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریا مهر شورای داوری در حوزه ما افتتاح می گردد و افتخار عضویت آن از طرف مردم این حوزه به من اعطا گردیده و خداوند متعال و کتاب آسمانی او که نزد من مقدس است سوگند یاد می کنم که در خدمت به خلق و حل اختلاف مردم کوشا باشم و در رسیدگی و داوری و اخذ تصمیمات جانب عدالت و انصاف را نگاهداشته و خداوند را در همه حال ناظر و شاهد اعمال خود بدانم و در اجرای این وظیفه خطیر وجدان پاک خود را حاکم بر اعمال خود قرار داده از احکام الهی و قوانین و سنت های ملی و پیروی نمایم .
اعضایی که طبق ماده 11 قانون شورای داوری آغاز بکار می نمایند باید در اولین جلسه متن سوگند نامه را قرائت نمایند و مراتب در صورتجلسه درج و به امضا آنها برسد .
ماده 14 ـ اعضا شورای داوری در اولین جلسه طبق ماده 2 قانون اقدام به انتخاب رییس و اعضا نموده و آمادگی خود را برای انجام کار اعلام می دارد .
ماده 15 ـ در جلسه اول محل و اوقاف تشکیل جلسات شورای داوری براساس مقررات ماده 19 قانون شورای داوری تعیین و به اطلاع ساکنان حوزه شورا خواهد رسید و چنانچه بعدا نیز تغییری در آن حاصل شود اعلام خواهد شد .
اوقاف تشکیل جلسات عادی شورای داوری در لوحه ای درج و لوحه مذکور در کنار در ورودی شورای یا محل مناسب دیگری نصب خواهد شد .
ماده 16 ـ هر شورای داوری دارای تابلویی خواهد بود که شماره حوزه در آن درج و در محل در ورودی نصب میگردد .
ماده 17 ـ تمثال اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریا مهر در اطاق تشکیل جلسات شورا بالای سر رییس شورا نصب می شود .
ماده 18 ـ ورود تماشاگر به محل انعقاد جلسات علنی در حدود گنجایش محل آزاد است تماشاگران باید رعایت نظم و سکونت را بنمایند در غیر این صورت به دستور رییس شورا از جلسه اخراج خواهند شد از ورود کسانی که مخل نظم جلسات شورا باشند به دستور رییس شورای یا عضوی که به جای او جلسه شورا را اداره می نماید جلوگیری بعمل خواهد آمد .
ماده 19 ـ ترتیب طرح شکایات و تعیین نوبت رسیدگی و اداره جلسات به نظر رییس شورای داوری و ماموران انتظامی مکلف به اجرا دستور هایی که رییس در حدود صلاحیت خود می دهد می باشند .
ماده 20 ـ شورای داوری همه ماه آمار کارکرد خود را به اداره امور شوراهای داوری ارسال خواهند داشت .
د ـ تعیین تحویل وجوه حاصله از اجرای قانون شورای داوری
ماده 21 ـ وجوه حاصل از اجرای ماده 18 قانون شورای داوری به کارمندی که از طرف وزارت دادگستری تعیین شده تحویل می گردد .
کارمند مذکور مکلف است کلیه وجوه وصولی را مرتبا در تهران به حسابداری وزارت دادگستری و در شهرها به اداره دارایی محل تحویل داده و رسید آن را ضمیمه پرونده مربوط نماید و در صورت نبودن اداره دارایی در محل به ترتیبی که اداره امور شوراهای داوری لازم بداند عمل کند و به هر صورت مکلف است روز اول هر هفته نتیجه اقداماتی را که در مورد وجوه مذکور به عمل آورده به رییس شورا و عضو مشاور گزارش دهد .
هرگاه در وصول وجوه قانونی یا پرداخت آن بی ترتیبی به وجود آید مشاور رییس شورا باید فورا مراتب را به اطلاع رئیس دادگاه برساند . هـ ـ دبیرخانه شورای داوری
ماده 22 ـ تعیین کارمندان مقدار لازم برای انجام امور دبیرخانه هر شورای داوری با در نظر گرفتن مقدار کار و جهات دیگر به عهده وزارت دادگستری است .
ماده 23 ـ دبیرخانه شورای داوری مسئول تنظیم و حفظ دفاتری است که برای انجام امور شورای داوری ضرورت دارد .
ماده 24 ـ هر شورای داوری برای امور اداری خود دارای دفاتر زیر خواهد بود :
1 ـ دفتر ثبت شکایات ( مدنی و کیفری )
2 ـ دفتر تصمیمات
3 ـ دفتر امور مالی
4 ـ دفتر بازرسی
طرز تنظیم و استفاده از دفاتر فوق اداره امور شوراهای داوری تعیین و به موجب دستور جداگانه ابلاغ خواهد گردید و چنانچه به منظور حسن اداره امور شورا تهیه و تنظیم دفاتر دیگری نیز ضرورت پیدا کند از طریق اداره امور شوراهای داوری در هر مورد اخذ تصمیم خواهد گردید . شوراهای داوری مکلفند به منظور حفظ هماهنگی در مورد نحوه اداره امور دفتری شوراها تعلیماتی را که از طرف اداره امور شوراهای داوری ابلاغ می شود اجرا و خارج از آن اقداماتی به عمل نیاوردند.
و ـ رسیدگی به تخلف مشاور کارمندان دبیرخانه شورای داوری
ماده 25 ـ تقصیر و سهل انگاری و غفلت در انجام وظیفه از طرف مشاوران بازنشسته و یا کارمندان بازنشسته و سر دفتران و وکلا دادگستری موضوع ماده 4 قانون شورای داوری در امور مربوط به وظایف آنها در شورای داوری تخلف محسوب و مستوجب مجازاتهای زیر خواهد بود :
الف ـ اخطار کتبی .
ب ـ توبیخ کتبی .
ج ـ حذف پاداش استحقاقی یا کسر قسمتی از آن .
د ـ انفصال موقت یا دایم از مشاور بودن و یا کارمندی دبیرخانه شورای داوری .
ماده 26 ـ در صورت اعلام تخلف رییس دادگاه محل به موضوع رسیدگی و پس از احراز وقوع با در نظر گرفتن میزان اهمیت آن یکی از مجازاتهای مندرج در ماده 25 این آئین نامه را درباره متخلف تعیین و مراتب را از طریق اداره امور شوراهای داوری مرکزی خانه های انصاف و شوراهای داوری اعلام می دارد در صورتیکه مجازات مذکور مورد تایید وزارت دادگستری واقع شود دفتر مرکزی خانه های انصاف و شوراهای داوری آن را اجرا و مراتب را به اطلاع رییس دادگاه محل خواهد رسانید .
ماده 27 ـ در صورتیکه مشاور و یا کارمند بازنشسته دبیرخانه شورای داوری در یک سال سه بار به مجازات های مندرج در ماده 25 این آئین نامه محکوم گردد وزارت دادگستری می تواند به خدمت او در شورای داوری خاتمه دهد .
ماده 28 ـ تعقیب مشاور شاغل سواری داوری و کارمندان شاغل دبیرخانه بر حسب مور تابع آئین نامه های مربوط به تعقیب انتظامی قضات و محاکمان اداری می باشد .
وزیر دادگستری

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6623

تاریخ تصویب : 1346/08/14

تاریخ ابلاغ : 1346/08/22

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.